• Anonym (Uppgiven)

Hoppade sönder vår säng, bröt armen

Mitt barns kompis hoppade sönder vår säng, den rasade ihop och barnet ramlade och grät i början, men lugnade sig ganska snabbt. Jag ringde efter mamman som kom och hämtade en timme senare.
    Förklarade vad som hänt och de åkte.
    Jag och min man pratade med försäkringsbolaget men det räknas tydligen inte till drulle och sa då till barnets föräldrar att vi vill ha kompensation för vad deras barn förstört. Då sa de att deras barn brutit armen och att de kommer stämma oss för bristande tillsyn (??) om vi kräver pengar av dem.

Känns som saker som bara händer på film, inte kan de komma nånvart med det? Och visst fan borde föräldrarna kompensera oss? Det var en ganska ny säng och barnen får INTE hoppa i sängarna här, men det hade hen inte brytt sig om.

• Svar på tråden Hoppade sönder vår säng, bröt armen
  • Palestrina
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-04-19 17:02:04 följande:

Mitt barns kompis hoppade sönder vår säng, den rasade ihop och barnet ramlade och grät i början, men lugnade sig ganska snabbt. Jag ringde efter mamman som kom och hämtade en timme senare.
    Jag och min man pratade med försäkringsbolaget men det räknas tydligen inte till drulle och sa då till barnets föräldrar att vi vill ha kompensation för vad deras barn förstört. Då sa de att deras barn brutit armen och att de kommer stämma oss för bristande tillsyn (??) om vi kräver pengar av dem.

Känns som saker som bara händer på film, inte kan de komma nånvart med det? Och visst fan borde föräldrarna kompensera oss? Det var en ganska ny säng och barnen får INTE hoppa i sängarna här, men det hade hen inte brytt sig om.

Jag tycker att det låter som om drulletillägget borde gälla i det här fallet, för jag ser inte hur du hade kunnat förutse den här skadan. Oavsett vilket har du ju en självrisk och den borde barnets föräldrar själva erbjuda sig att stå för, ni ska inte ens behöva fråga om de kan kompensera er.

Det är väldigt pinsamt av dem att vägra ersätta och att dessutom hota med stämning. Skulle tro att advokatarvodet blir dyrare än självrisken. Är det ens sant att barnet bröt armen? Det låter som ett gäng väldigt gränslösa människor.

Bortsett från det är det förstås lite shit happens över det här och om jag var du skulle jag inte ta för givet att mitt eget barn är oskyldigt. Samma sak har nämligen hänt oss med den skillnaden att sängen var redan gammal och reparerad (inte första gången den rasade ihop) och barnen var ensamma hemma. Det visade sig att mitt eget barn antagligen låg bakom upptåget, och det är inte som att hen inte vet att hen inte får hoppa i sängen.

Men, som sagt, shit happens. Antagligen bättre att släppa saken och betala det som krävs (laga sängen, betala självrisken eller ny säng). Nu vet du vad den familjen går för i alla fall.
  • gammelget

Ett barn (som tydligen är i åldern att hen behöver tillsyn) som kan hoppa sönder en nyköpt säng är antagligen väldigt fet. Om hans föräldrar är bråkiga, kontra med det.

• Noname00
    Bertram skrev 2017-04-19 20:19:08 följande:

om sängen är hyffsat ny så bör det väl gå under garantin, vi har 25 års garanti på våran säng

Hur menar du med att det går under garanti.
    Hur tänker du nu?
  • nihka
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-04-19 17:02:04 följande:

En timme senare? Bristande tillsyn? Tror de att ni är någon slags anställd nanny åt deras barn? De har inget case whatsoever.

Visst borde föräldrarna kompensera er, men om de inte går med på det frivilligt har ni inte mycket att sätta emot. Jag skulle lämna det och porta det sänghoppande barnet. Det lär ju inte bli någon ändring i beteendet så länge föräldrarna inte anser att barnet gjort något fel.
  • Bellabus

Låter konstigt att en säng kan gå sönder av att ett barn hoppade i den. Det kan inte ha varit så att det var fler barn som hoppade i sängen? Det skulle kunna förklara både att sängen gick sönder och att barnet föll så illa att det resulterade i en bruten arm?

• hammarhajen

Så blir det plötsligt så tydligt varför resultatet i svenska skolan rasar och varför jag som lärare ägnar timmar varje vecka åt ren uppfostran istället för undervisning.

På allvar, är det så många som tycker att man ska passa en 9-åring varje sekund och att 9-åringar inte själva kan förväntas uppföra sig efter normala sociala koder? Snacka om att inte ta ansvar för barnens uppfostran!

En uppfostrad 9-åring ska veta att man inte hoppar i andras sängar och en uppfostrad 9-åring ska sluta när kompisarna säger till. Att olyckor  händer, det är en sak. Och barn testar gränser, det är också en sak. Visst kan även en väluppfostrad hoppa i sängar mot bättre vetande...  Men när barn testar gränser måste de få veta TYDLIGT att de gjort fel. Barn måste få höra nej, sluta, fel, låt bli, gör aldrig om. Testar man gränser, orsakar något tokigt och sedan skäms eller blir ledsen behöver man inte gulligullande med tusen kramar och en glass, utan snarare behöver man stanna i känslan ett tag och lära sig av den.

• Dementoria
    hammarhajen skrev 2017-04-21 05:31:32 följande:

Så blir det plötsligt så tydligt varför resultatet i svenska skolan rasar och varför jag som lärare ägnar timmar varje vecka åt ren uppfostran istället för undervisning.

På allvar, är det så många som tycker att man ska passa en 9-åring varje sekund och att 9-åringar inte själva kan förväntas uppföra sig efter normala sociala koder? Snacka om att inte ta ansvar för barnens uppfostran!

En uppfostrad 9-åring ska veta att man inte hoppar i andras sängar och en uppfostrad 9-åring ska sluta när kompisarna säger till. Att olyckor  händer, det är en sak. Och barn testar gränser, det är också en sak. Visst kan även en väluppfostrad hoppa i sängar mot bättre vetande...  Men när barn testar gränser måste de få veta TYDLIGT att de gjort fel. Barn måste få höra nej, sluta, fel, låt bli, gör aldrig om. Testar man gränser, orsakar något tokigt och sedan skäms eller blir ledsen behöver man inte gulligullande med tusen kramar och en glass, utan snarare behöver man stanna i känslan ett tag och lära sig av den.

Nej jag tor inte en enda person tycker att barnen skulle passats "varje sekund" men hur kan TS ha missat att ett flertal barn befann sig i hans/hennes sovrum och att de där hoppade i sängen? Lite påkopplade öron får man väl ändå ha?? Det lär vi i och försig aldrig då veta eftersom TS försvunnit nu när tråden inte är anonym längre.
  • Bestemor
    Dementoria skrev 2017-04-21 08:19:43 följande:

Nej jag tor inte en enda person tycker att barnen skulle passats "varje sekund" men hur kan TS ha missat att ett flertal barn befann sig i hans/hennes sovrum och att de där hoppade i sängen? Lite påkopplade öron får man väl ändå ha?? Det lär vi i och försig aldrig då veta eftersom TS försvunnit nu när tråden inte är anonym längre.

Det är väl inget konstigt att ts missade det. Hon var kanske i köket och trodde barnen var i dotterns rum.
  • Bibbidi
    Anonym (Bröt armen?) skrev 2017-04-19 17:53:13 följande:
    Ja, normala 9-åringar ska kunna leka utan att man står och glor på dem.

Vi har en granntjej här hemma som är just 9 år. När hon kommer står jag alltid beredd att titta på barnen konstant för annars tar hon sönder allt i sin väg. Jag brukar begränsa hennes lekande i vårt hus. Senast hon var här tog hon alla dekorationer i våra utekrukor och kastade iväg. Hon är till synes normal och har inga diagnoser. Bara ett stort ego och behov av att förstöra. Usch.
    Ärligt, varför får hon komma in i ert hus om hon förstör? Det är ju bara säga att de får leka ute eller hos henne. 
  • Palestrina
    hammarhajen skrev 2017-04-21 05:31:32 följande:

Oj, jag ser det som närmast självklart att ungar gör saker som de vet är förbjudna när föräldrar inte är närvarande, även om de är uppfostrade. Även för barn som har tillräckligt mycket omdöme att förstå varför de inte får t ex leka med elden, ter sig säkert att hoppa i sängen som tillräckligt oskyldigt för att faktiskt göra trots att de egentligen inte får. Om de inte har varit med om kraschade sängar förut, så att de har lärt sig att det faktiskt kan hända.

De flesta sängar håller ju för lite hoppande.
  • Lord Hans

Som vårdnadshavare så är det föräldrarna som har det yttersta ansvaret och har brustit i tillsyn, inte ts. Eller har föräldrarna anställt dig för att sköta deras barn? I annat fall så kan de pröva stämma sig själva, eftersom de då antagligen har större större chanser att vinna.

• Lord Hans
    Bertram skrev 2017-04-19 20:19:08 följande:

om sängen är hyffsat ny så bör det väl gå under garantin, vi har 25 års garanti på våran säng

Garanti gäller inte om man missbrukar en produkt. Garanti gäller om produkten går sönder av ändamålsenligt bruk.
  • ostpaj

Usch vad jag hade skämts om det var mitt barn som hoppade i andras sängar OCH till råga på allt så den gått sönder!

Jag hade bitit i det sura äpplet, ersatt sängen och suttit bakom en skämskudde.

När mitt barn hade blivit äldre skulle hon få betala tillbaka. Hahaha, nej, fyfan! Usch.

• Minna76

Konstig inställning vissa har att man måste stå och övervaka nioåringar som småbarn. När jag var nio år gick jag ensam till skolan i livlig trafikerad stad, när jag slutade skolan och kom hem var jag ensam tills mina föräldrar kom hem från jobbet. Jag hade kompisar över eller var hos kompisar och lekat. Inte heller där var föräldrar hemma. Vi förstörde aldrig möbler eller gick bärsärkagång i hemmet.

Klart barnets föräldrar är ersättningsskyldiga för sängen som deras barn förstörde. Herregud vad är det med folk!  

• hammarhajen
    Palestrina skrev 2017-04-21 11:07:21 följande:
    Oj, jag ser det som närmast självklart att ungar gör saker som de vet är förbjudna när föräldrar inte är närvarande, även om de är uppfostrade. Även för barn som har tillräckligt mycket omdöme att förstå varför de inte får t ex leka med elden, ter sig säkert att hoppa i sängen som tillräckligt oskyldigt för att faktiskt göra trots att de egentligen inte får. Om de inte har varit med om kraschade sängar förut, så att de har lärt sig att det faktiskt kan hända.

De flesta sängar håller ju för lite hoppande.
    Ja, som jag skrev testar barn gränser. Men när det gäller gränstestning är det BARNET som ska få höra att det gjort fel, inte den vuxna som "hade dålig koll". Det är ju själva poängen med att busa och testa gränser, blir man påkommen så får man tydligt veta att NEJ, så gör man inte.

Om vi pratar så stora barn som 9-åringar som gör saker de VET att inte får, alltså.

Svar på tråden Hoppade sönder vår säng, bröt armen