Anonym (Uppgiven) skrev 2017-04-19 17:02:04 följande:
Mitt barns kompis hoppade sönder vår säng, den rasade ihop och barnet ramlade och grät i början, men lugnade sig ganska snabbt. Jag ringde efter mamman som kom och hämtade en timme senare.
Förklarade vad som hänt och de åkte.
Jag och min man pratade med försäkringsbolaget men det räknas tydligen inte till drulle och sa då till barnets föräldrar att vi vill ha kompensation för vad deras barn förstört. Då sa de att deras barn brutit armen och att de kommer stämma oss för bristande tillsyn (??) om vi kräver pengar av dem.
Känns som saker som bara händer på film, inte kan de komma nånvart med det? Och visst fan borde föräldrarna kompensera oss? Det var en ganska ny säng och barnen får INTE hoppa i sängarna här, men det hade hen inte brytt sig om.
Jag tycker att det låter som om drulletillägget borde gälla i det här fallet, för jag ser inte hur du hade kunnat förutse den här skadan. Oavsett vilket har du ju en självrisk och den borde barnets föräldrar själva erbjuda sig att stå för, ni ska inte ens behöva fråga om de kan kompensera er.
Det är väldigt pinsamt av dem att vägra ersätta och att dessutom hota med stämning. Skulle tro att advokatarvodet blir dyrare än självrisken. Är det ens sant att barnet bröt armen? Det låter som ett gäng väldigt gränslösa människor.
Bortsett från det är det förstås lite shit happens över det här och om jag var du skulle jag inte ta för givet att mitt eget barn är oskyldigt. Samma sak har nämligen hänt oss med den skillnaden att sängen var redan gammal och reparerad (inte första gången den rasade ihop) och barnen var ensamma hemma. Det visade sig att mitt eget barn antagligen låg bakom upptåget, och det är inte som att hen inte vet att hen inte får hoppa i sängen.
Men, som sagt, shit happens. Antagligen bättre att släppa saken och betala det som krävs (laga sängen, betala självrisken eller ny säng). Nu vet du vad den familjen går för i alla fall.