• Anonym (Uppgiven)

Hoppade sönder vår säng, bröt armen

Mitt barns kompis hoppade sönder vår säng, den rasade ihop och barnet ramlade och grät i början, men lugnade sig ganska snabbt. Jag ringde efter mamman som kom och hämtade en timme senare.
    Förklarade vad som hänt och de åkte.
    Jag och min man pratade med försäkringsbolaget men det räknas tydligen inte till drulle och sa då till barnets föräldrar att vi vill ha kompensation för vad deras barn förstört. Då sa de att deras barn brutit armen och att de kommer stämma oss för bristande tillsyn (??) om vi kräver pengar av dem.

Känns som saker som bara händer på film, inte kan de komma nånvart med det? Och visst fan borde föräldrarna kompensera oss? Det var en ganska ny säng och barnen får INTE hoppa i sängarna här, men det hade hen inte brytt sig om.

• Svar på tråden Hoppade sönder vår säng, bröt armen
  • Bertram

om sängen är hyffsat ny så bör det väl gå under garantin, vi har 25 års garanti på våran säng

• Bestemor

En 9-åring borde veta att man inte ska hoppa i sängar. Vem vaktar varje ögonblick barn i den åldern.

I Sverige kan man inte stämma folk på det sättet. De borde skämmas för hur deras dotter beter sig hemma hos kompisar.

• Dementoria

Hemma hos oss skulle det aldrig gå, bor alla andra i värsta slotten så man har noll koll på vad som händer? 

Ni får tjoa på butlern så han kan kolla till barnen i västra flygeln då och då

• Tessan989

Men om sängen var relativt ny så borde det gå på garantin. Lite "hoppande" borde en säng hålla för, testa att kontakta tillverkaren. Jag har en Kungsängen och den är så stabil så den skulle nog tom klara att jag hoppade i sängen!

• Minfamilj

Men hjälp, det är ju barnet som hoppat i sängen som gjort fel. Barn hittar på saker snabbt och är man i ett annat rum eller upptagen med annat så hinner man inte uppfatta vad som sker. Man kan inte förebygga allt vilket en del verkar tro. Nej detta är inte något som TS kunde förebygga, dock tror jag inte det går att kräva att ungens föräldrar ska betala sängen. Herregud, det är en 9-åring, de ska veta att man inte hoppas i andras sängar och det är barnet själv som får ta ansvar för detta givetvis.

• Phillippa

Barn brukar gå hem ensamma från skola eller fritids när de är nio år på vår skola. Då klarar de sig själva någon timma innan föräldrarna kommer hem.

Självklart ska en nioåring ha sådan koll på sig själv att han/hon inte hoppar sönder andras möbler.

Jag har inte järnkoll på vad min sjuåring gör hela tiden. Hon brukar vara ansvarsfull. Treåringen har noll koll och behöver vaktas.

Har pojken någon diagnos? Har föräldrarna meddelat att man behöver ha extra koll på honom?

• snabelap

vilka föräldrar XD Jag hade skämts ögonen ur mig om mitt barn betett sig så hemma hos sin kompis. Är man såpass gammal ska man inte behöva konstant tillsyn, självklart ska de betala sängen! Dessutom kan de inte stämma er för en sån sak. Det är föräldrarna som har ansvar för tillsyn av sina barn, väljer de i sin tur att lämna över ansvaret på dig i några timmar, så är det en risk som DE har gjort. Annars skulle man ju i princip kunna lämna över barnen till en alkis på stan o sen stämma skiten ur denne om han misskötte tillsynen ;)

• EnAnonumius
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-04-19 18:42:56 följande:
    Kan ju alltid försöka, men tror inte det kommer fungera. Själva botten hade hoppat upp och hamnat snett, så den rasade igenom och rev upp vid huvudgaveln.
    Ingen aning om vad barnet väger, men hen är större än mitt barn iaf.
    Hur var den botten monterad? Har ni glömt att skruva fast botten?

Jag har en dagbädd (en riktig säng med tre sidogavlar, som som man kan använda som soffa med) med ribbotten, som jag måste använda i bland att kliva runt i för att kunna komma åt att damma viss ställen i rummet.  Har ännu inte lyckats att kliva galet i den så ribbotten hamnar snett och jag drattar ned. Då skall man ta i beräkningen att jag inte kliver snällt i sängen och är bra mycket tyngre än en 9-åring.

Nej jag säger inte att en 9-åring skall hoppa i sängen, det borde ju barnet vara stort nog att förstå att de är fel, om inte föräldrarna har strunta i att fostra barnet vill säga.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nevermind

Klart de ska betala. Men först, be dom visa ett läkarintyg. Låter som skitsnack dock.

• phantom

Detta är Sverige, inte USA, de kan inte stämma er för bristande tillsyn.
    Om ungen är gammal nog att lämnas av föräldrarna hos en kompis är han gammal nog att kunna lämnas utan uppsikt.
    Självklart ska de betala för vad ungen hade sönder (förutsatt att inte ert barn också var med och hoppade, då är det hälften ert ansvar.)

Låter som idiotföräldrar.

Svar på tråden Hoppade sönder vår säng, bröt armen