• Anonym (Kommer jag bli tågluffare?)

kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?

Hej!
    Kan börja med att jag inte har brytt mig om att sätta mig in i frågan eftersom det inte varit aktuellt.
    Jag har en dotter på 3 år som jag är ensam vårdnadshavare för. Varit helt ensam sedan i slutet på graviditeten och sedan dess har pappan träffat henne ett tiotal gånger. Mellan gångerna har det varit knäpptyst från hans håll, med undantag från ett födelsedags kort när hon fyllde två.
    Nu i veckan hörde han av sig och sa att han ville träffa sin dotter.
    Och här kommer problemet. Jag har en inneboende i min tvåa som vi bor i så jag har inte möjlighet att ta hit honom. Han vill då att jag ska ta dottern till honom-30 mil bort!
    Han har ny tjej och en liten på 1,5 år. Det kändes viktigt för honom att de skulle ha någon syskonrelation.
    Men jag vill inte lämna min dotter ensam där! Aldrig! Dem känner ju inte ens varandra .
    Över dagen är det inte ens lönt. (Missförstå mig rätt)

Så till frågorna, eftersom jag inte kan ta emot honom / dom här hemma, blir jag då skyldig att åka till deras stad?
    Om det är på hans initiativ, vem ska då betala? Delar man på kostnaden?
    (Jag är inte snål, men lever på sjukpenning pga ryggskada)

Hur funkar umgänge på så pass långt avstånd?
    Tilläggas kan att jag inte har körkort. Ajh

• Svar på tråden kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?
  • Brumma
    Melat skrev 2017-05-03 22:27:38 följande:

Nej, föräldrarna ska underlätta för umgänge, det står i lagen. Det spelar ingen roll att pappan inte brytt sig på tre år. Han kan ta frågan till familjerätt och hon kommer förlora. Snacka inte om sådant du inte vet något om sextiotalist.

Jag är själv skillsmässobarn, jag vet.

Underlätta för umgönge är INTE att släppa in den andra föräldern i ens hem ELLER att betala för att resa till umgönge - och inte heller att åka med barnet TILL umgänge.

Eftersom du hänvisar till föräldrabalken så kan vi ju passa på att nämna att det även står att boendeföräldern skall bidra till resekostnaderna efter förmåga. Inte stå för dem. Det står att föräldrarna har ett gemensamt ansvar att tillgodose barnets behov av umgönge med båda föräldrarna. Inte enbart boendeföräldern.

Det finns ingen som helst anledning till att TS skulle förlora vårdnad och boende. Hon motsätter sig inte umgänge. Det är inte hennes ansvar att se till att umgänget blir av - det ligger på pappan. HAN får resa till sin dotter, bygga upp en relation med henne och därefter kan hon åka till honom på helgumgängen.

Det låter mer som om DU inte vet vad du pratar om, inte sextiotalist.
  • Litet My
    Nej, föräldrarna ska underlätta för umgänge, det står i lagen. Det spelar ingen roll att pappan inte brytt sig på tre år. Han kan ta frågan till familjerätt och hon kommer förlora. Snacka inte om sådant du inte vet något om sextiotalist.
    Du har verkligen noll koll, i övrigt är familjerätten ingen domstol så man kan inte " förlora" där.
  • sextiotalist

Sambon är frånskild.

Du har fel och familjerätten är ingen juridisk beslutande instans utan endast en rådgivande funktion som socialtjänsten tillhandahåller.
  • Anonym (Vet..)
    Anonym (skitsnack) skrev 2017-05-03 09:37:36 följande:

Skitsnack. Ts bör inte hindra umgänge men det är helt upp till pappan att fixa umgänget. Tycker han bör fundera på hur han på bästa sättet ska lösa det med ett så litet barn, som bor långt borta och inte känner honom. Förslagsvis åker han regelbundet till barnets stad, tar in på hotell/vandrarhem/bor hos kompis och har dagumgänge med barnet. Och så småningom kommer han kunna hämta barnet hem över helgen.

Fel. Det är upp till vårdnadshavaren att se till så att umgänget fungerar och är tryggt för barnet. Är de båda vårdnadshavare så är ditt svar korrekt. Men som jag förstår är hon ensam vårdnadshavare och har då i regel ensamt ansvar för barnet. Men! Du och pappan ska så långt som det är möjligt enas i dessa frågor, TS. Om inte så ta hjälp av familjerätten. De kan guida dig. Du har dock skyldighet att betala hälften av umgängesresorna, jag har skällt angående detta i så många år då jag ensam står som försörjande på allt vad mitt barn behöver och dessutom betalar ca 1.000 kr i månaden på resor. Varannan helg. "Du har underhåll och barnbidrag" får man till svar om man ifrågasätter. Och då har vi gemensam vårdnad ännu. Men det spelar ingen roll, oavsett vårdnad har båda skyldighet att delta i kostnader för resor. Hur mycket du är kapabel till att betala är individuellt, vi betalar 1 tågresa var. Det kan familjerätten också guida er fram till.

Till en början tänker jag att du som vårdnadshavare bör:

1. Se till att samarbeta med pappan och försök glädjas över att dottern får skapa en relation till honom.

2. Främja umgänge, dvs, att inte säga nej åt alla hans förslag även om det är din lagliga rätt då du är ensam vårdnadshavare men avråder starkt till detta för din och framförallt för dotterns skull!

3. Be pappan komma till er och tillsammans med dig träffa dottern så de bygger en relation så det så småningom blir tryggt för henne att åka till honom.

Ta kontakt med familjerätten som sagt i din kommun så hjälper dem dig!
  • Anonym (Vet..)
    sextiotalist skrev 2017-05-04 06:21:23 följande:

Sambon är frånskild.

Du har fel och familjerätten är ingen juridisk beslutande instans utan endast en rådgivande funktion som socialtjänsten tillhandahåller.

Fel. Familjerätten kan skriva juridiskt bindande överenskommelser samt har tillsammans med socialtjänsten sista ordet i rätten vid en tvist om vad som är lämpligt gällande vårdnad och umgänge.
  • Anonym (Tänk efter före.)
    Anonym (Kommer jag bli tågluffare?) skrev 2017-05-03 22:24:20 följande:

Jag har bara skummat igenom vad bi har skrivit! Men jag vill förtydliga lite eftersom jag ser att jag verkade arg i ts.

Missförstå mig rätt. Jag är glad för mitt barns skull att han vill ha kontakt. Men det slutar också där. Jag hade klarat mig bättre utan honom. Men nu är det ju inte för min skull. Jag är rädd att han dyker upp som ett spöke och försvinner i månader igen.

Det som gör mig irriterad är att han kommer och pratar som om detta är en självklarhet att jag ska både betala och ta dit barnet.

Och dessutom förklarar han ingenting utan pratar på som om vi hördes senast en vecka innan. Jag fattar att det är mycket skam, eller borde vara. Men ibland tror jag bara att han är för dum för att veta vad som är rätt och fel. Jag har svårt att förstå grejen med att han är runt ett barn hela dagarna utan att tanken på hans äldsta slår honom. Det gör det säkert men inte tillräcklig för att ringa.

Det handlar inte om att inte vilja ha in honom i mitt hem, jag har inte möjligheten. Vi har ett matbord med 2 platser så jag och min dotter äter först sedan min inneboende. Och ska han ha med sitt barn och tjej så kommer vi att sitta på varandra. (Nu är det inte matbordet i sig som är problemet, utan jag vill ge en bild av hur trångt det är)

Jag behöver ha inneboende för kunna bo kvar nu ett tag.

Jag kan absolut tycka det är en bra idé att dom bor här på hotell. Bor i en svenska mått mätt ganska stor stad så finns en del att hitta på. Men han verkade inte va intresserad av att lägga ut pengar själv. Jag tänker inte begränsa umgänge eller sätta mig emot på något vis. Bara det finns en rimlig lösning. Och en av dem är inte att åka 30 mil för att lämna henne ensam. Jag litar på honom, men bara för att han är pappa betyder inte det att dem har ett naturligt band eller anknytning. Så för mig är det nästan som att jag skulle lämna henne hos en främling.

Vill tillägga att jag inte känner något agg mot honom för egen del. Inte avundsjuk eller arg. Men för min dotters del är jag irriterad över att det ska vara så svårt att höra av sig.

Kommer bli att kontakta familjerätten så vi får lite ordning och struktur.

Någon som vet hur det funkar med detta avstånd? Får han köra hit eller kan man göra det parallellt? Men då blir det ju inget samtal direkt. Om man ska ha sammarbetssamtal

För att han ska kunna få en god relation och senare ha del av boendet så krävs det ju att dom träffas ofta. Ska pappan behöva lägga ut för resor, hotell och aktiviteter en gång i veckan för att få träffa sitt barn? Och eftersom att du vägrar låta dom vara ensanma med dottern (vilket jag förstår) så måste du ju hänga med på allt. Ska du sitta på deras hotell rum varje helg och titta på? Troligtvis så vill dom inte sitta på ett hotellrum och glo utan kommer göra utflykter så som fika, tivoli, sommarland etc. Då kommer du ju kräva att följa med. Ska dom betala dina inträden och din mat ute då också? Ska du följa med hans familj på alla ställen och känna dig som ett femte hjul? Ska du tvinga honom att betala all mat till dig och alla inträden varje helg eller ska du sitta utanför med en medhavd macka?

Blir det inte billigare, tryggare och enklare om dom kan vara i din lägenhet över dagen, äta där, gå på toa där osv? Drt krävs ju bara mågra veckors sammarbete och besvär. Sedan kan dom ju ha dottern varannan helg och sedan varannan vecka. Och då är det ett minne blott att du gnällde över att det var trångt vid bordet ett par gånger.
  • Anonym (Mi)

Många fel i tråden. Ts kontakta familjerätten så får du rätt vägledning. I vårdnadsfrågor av denna sort döms det olika överallt. Vet bl.a en mamma som blev tvungen att skicka sina barn till pappan 30 mil bort över en hel helg - trots att barnen inte ens mindes honom.

Vad gäller kostnaden för resorna tror jag inte du behöver bekymra dig då du ju har sjukpenning. Men det är det där med huruvida man samarbetar eller inte.

• sextiotalist
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 07:03:07 följande:
    Fel. Familjerätten kan skriva juridiskt bindande överenskommelser samt har tillsammans med socialtjänsten sista ordet i rätten vid en tvist om vad som är lämpligt gällande vårdnad och umgänge.
    Självklart kan ett par göra det, absolut. Men fortfarande, de är inget juridiskt beslutande organ. Precis om man kan skriva under ett avtal på en Juristbyrå kan man skriva ett bindande avtal på familjerätten.
    De har talan i tingsrätten, men precis som alla expertvittnen, så är det inget som säger att de har det sista ordet.
    En väninna till mig, domaren körde över socialtjänsten/familjerätten helt eftersom domaren ansåg att underlaget var vinklat och fullt med sakfel.

Familjerätten lyder förresten under socialtjänsten i de flesta kommuner
  • Brumma
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 07:01:27 följande:

Fel. Det är upp till vårdnadshavaren att se till så att umgänget fungerar och är tryggt för barnet. Är de båda vårdnadshavare så är ditt svar korrekt. Men som jag förstår är hon ensam vårdnadshavare och har då i regel ensamt ansvar för barnet. Men! Du och pappan ska så långt som det är möjligt enas i dessa frågor, TS. Om inte så ta hjälp av familjerätten. De kan guida dig. Du har dock skyldighet att betala hälften av umgängesresorna, jag har skällt angående detta i så många år då jag ensam står som försörjande på allt vad mitt barn behöver och dessutom betalar ca 1.000 kr i månaden på resor. Varannan helg. "Du har underhåll och barnbidrag" får man till svar om man ifrågasätter. Och då har vi gemensam vårdnad ännu. Men det spelar ingen roll, oavsett vårdnad har båda skyldighet att delta i kostnader för resor. Hur mycket du är kapabel till att betala är individuellt, vi betalar 1 tågresa var. Det kan familjerätten också guida er fram till.

Till en början tänker jag att du som vårdnadshavare bör:

1. Se till att samarbeta med pappan och försök glädjas över att dottern får skapa en relation till honom.

2. Främja umgänge, dvs, att inte säga nej åt alla hans förslag även om det är din lagliga rätt då du är ensam vårdnadshavare men avråder starkt till detta för din och framförallt för dotterns skull!

3. Be pappan komma till er och tillsammans med dig träffa dottern så de bygger en relation så det så småningom blir tryggt för henne att åka till honom.

Ta kontakt med familjerätten som sagt i din kommun så hjälper dem dig!

Fel.

Det finns inget "du ska betala hälften".

Som boendeförälder ska du "bidra efter förmåga". Men det finns absolut inget i lagen som säger att man som boendeförälder skall betala hälften för umgängesrenorna.
  • Brumma
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 07:03:07 följande:

De kan HJÄLPA föräldrarna att skriva avtal. De kan inte BESTÄMMA vad avtalet ska innehålla.

Alltså har sextiotalist helt rätt. De är en rådgivande instans.
Svar på tråden kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?