• Anonym (Kommer jag bli tågluffare?)

kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?

Hej!
    Kan börja med att jag inte har brytt mig om att sätta mig in i frågan eftersom det inte varit aktuellt.
    Jag har en dotter på 3 år som jag är ensam vårdnadshavare för. Varit helt ensam sedan i slutet på graviditeten och sedan dess har pappan träffat henne ett tiotal gånger. Mellan gångerna har det varit knäpptyst från hans håll, med undantag från ett födelsedags kort när hon fyllde två.
    Nu i veckan hörde han av sig och sa att han ville träffa sin dotter.
    Och här kommer problemet. Jag har en inneboende i min tvåa som vi bor i så jag har inte möjlighet att ta hit honom. Han vill då att jag ska ta dottern till honom-30 mil bort!
    Han har ny tjej och en liten på 1,5 år. Det kändes viktigt för honom att de skulle ha någon syskonrelation.
    Men jag vill inte lämna min dotter ensam där! Aldrig! Dem känner ju inte ens varandra .
    Över dagen är det inte ens lönt. (Missförstå mig rätt)

Så till frågorna, eftersom jag inte kan ta emot honom / dom här hemma, blir jag då skyldig att åka till deras stad?
    Om det är på hans initiativ, vem ska då betala? Delar man på kostnaden?
    (Jag är inte snål, men lever på sjukpenning pga ryggskada)

Hur funkar umgänge på så pass långt avstånd?
    Tilläggas kan att jag inte har körkort. Ajh

• Svar på tråden kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?
  • sextiotalist
    Anonym (Tänk efter före.) skrev 2017-05-04 07:47:19 följande:
    För att han ska kunna få en god relation och senare ha del av boendet så krävs det ju att dom träffas ofta. Ska pappan behöva lägga ut för resor, hotell och aktiviteter en gång i veckan för att få träffa sitt barn? Och eftersom att du vägrar låta dom vara ensanma med dottern (vilket jag förstår) så måste du ju hänga med på allt. Ska du sitta på deras hotell rum varje helg och titta på? Troligtvis så vill dom inte sitta på ett hotellrum och glo utan kommer göra utflykter så som fika, tivoli, sommarland etc. Då kommer du ju kräva att följa med. Ska dom betala dina inträden och din mat ute då också? Ska du följa med hans familj på alla ställen och känna dig som ett femte hjul? Ska du tvinga honom att betala all mat till dig och alla inträden varje helg eller ska du sitta utanför med en medhavd macka?

Blir det inte billigare, tryggare och enklare om dom kan vara i din lägenhet över dagen, äta där, gå på toa där osv? Drt krävs ju bara mågra veckors sammarbete och besvär. Sedan kan dom ju ha dottern varannan helg och sedan varannan vecka. Och då är det ett minne blott att du gnällde över att det var trångt vid bordet ett par gånger.

Nu står det tydligt i föräldrabalken att det är umgängesföräldern som ansvara för kostnader och allt runtomkring när han/hon har umgänget.
    Är umgänget förenat med höga reskostnader så ska föräldrarna bidra efter förmåga (TS har sjukpenning, troligen låg, så kostnaden kommer med stor sannolikhet ligga på pappan).

Pappan försvann ur barnets liv frivilligt, nu ligger det på honom. Hade han valt att vara i barnets liv från början så hade det sett annorlunda ut
  • Anonym (Vet..)
    Brumma skrev 2017-05-04 08:37:29 följande:

Fel.

Det finns inget "du ska betala hälften".

Som boendeförälder ska du "bidra efter förmåga". Men det finns absolut inget i lagen som säger att man som boendeförälder skall betala hälften för umgängesrenorna.

Bidra efter förmåga påstår dem ja, har hittills inte hört någon som behövt betala mindre än hälften. Min mamma var arbetslös och hade sjukpenning 50% och hon fick ändå betala hälften/köra halva vägen för att lämna oss till vår pappa varannan helg. Mitt barns pappa betalar hälften trots att han har försörjningsstöd. Min väninna betalar hälften och hon har också sjukpenning och pappan bor i annan del av landet. En bekant betalar hälften av flygresorna till ett annat land när barnet åker på umgänge. Det ska till en sån stor skillnad i inkomster då den ena föräldern själv ska anses fullt kapabel till att ensam stå för/betala mestadelen av umgängesresorna. Oftast är det också så att föräldern redan betalat ett högre belopp i underhåll också och då kommer dem att hänvisa till det. Att TS får mer i underhåll och att det ska täcka resorna. Tro mig jag har haft många duster med socialtjänsten/familjerätten.

Men TS allt beror på vad du och pappan kommer överens om. Hittar ni själva en lösning utan att blanda in socialtjänsten så är det toppen. De går dock oftast på hälften för att det är enklast.
  • Anonym (Vet..)
    Brumma skrev 2017-05-04 08:39:19 följande:

De kan HJÄLPA föräldrarna att skriva avtal. De kan inte BESTÄMMA vad avtalet ska innehålla.

Alltså har sextiotalist helt rätt. De är en rådgivande instans.

Fast det gjorde dem för oss när vi inte kunde enas. De sa vad som är bäst och "såhär gör vi" och de skrev sedan en överenskommelse som vi skulle skriva under och den skulle vara juridiskt bindande. Kalla det rådgivning om ni vill. Men de ifrågasätter och "ger förslag" som de hänvisar till lagen så att föräldrarna ska bli osäkra. Hjälp eller inte det är så dem gör. De sitter inte möte ut och möte in och lyssnar på föräldrar som argumenterar emot varandra, de tar kommando och styr upp där det behövs. Tanken är nog såklart att de endast ska vara rådgivande men de har större inverkan än så. I alla fall i min kommun.
  • Kjell2
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 09:54:35 följande:
    Fast det gjorde dem för oss när vi inte kunde enas. De sa vad som är bäst och "såhär gör vi" och de skrev sedan en överenskommelse som vi skulle skriva under och den skulle vara juridiskt bindande. Kalla det rådgivning om ni vill. Men de ifrågasätter och "ger förslag" som de hänvisar till lagen så att föräldrarna ska bli osäkra. Hjälp eller inte det är så dem gör. De sitter inte möte ut och möte in och lyssnar på föräldrar som argumenterar emot varandra, de tar kommando och styr upp där det behövs. Tanken är nog såklart att de endast ska vara rådgivande men de har större inverkan än så. I alla fall i min kommun.
    Må så vara men ni hade båda full möjlighet att vägra skriva på och i så fall blir det inget avtal. Ni skrev på frivilligt.

• Anonym (Vet..)
    Kjell2 skrev 2017-05-04 09:57:39 följande:

Må så vara men ni hade båda full möjlighet att vägra skriva på och i så fall blir det inget avtal. Ni skrev på frivilligt.

Absolut det var inte under pistolhot. Men då vi låg i tvist så blev man fruktansvärt osäker av deras uttalanden och skrev på för att det kändes som att vi inte hade något annat val då ingen av oss ville förlora vårdnaden som de sa kunde hända om vi inte enades om något alls. Nu gällde detta annat än umgängesresor men ändå. Det är frivilligt, men har du någon gång suttit med dessa tanter och farbröder? Du känner dig ganska dömd bara av situationen :)
  • Kjell2
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 10:00:49 följande:
    Absolut det var inte under pistolhot. Men då vi låg i tvist så blev man fruktansvärt osäker av deras uttalanden och skrev på för att det kändes som att vi inte hade något annat val då ingen av oss ville förlora vårdnaden som de sa kunde hända om vi inte enades om något alls. Nu gällde detta annat än umgängesresor men ändå. Det är frivilligt, men har du någon gång suttit med dessa tanter och farbröder? Du känner dig ganska dömd bara av situationen :)
    Hade du något ombud som hjälpte dig?

Har varit i en del jobbig förhandlingar med stor press men vägara alltid skriv på innan jag tagit hem avtalet, läst på i lugn och ro och bett om extern hjälp.

• Anonym (Vet..)
    Kjell2 skrev 2017-05-04 10:03:45 följande:

Hade du något ombud som hjälpte dig?

Har varit i en del jobbig förhandlingar med stor press men vägara alltid skriv på innan jag tagit hem avtalet, läst på i lugn och ro och bett om extern hjälp.

Nej familjerätten sa att endast föräldrarna fick närvara. Fick inte ens ha med mig min sambo utanför som stöd. Det kunde annars uppfattas som "fientligt" och skapa känsla av vi mot den andra föräldern-känsla. Däremot har jag advokat som hjälpt mig massor efteråt men han sa också att det är i princip omöjligt att sätta sig emot socialtjänsten.
  • Kjell2
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 10:43:50 följande:
    Nej familjerätten sa att endast föräldrarna fick närvara. Fick inte ens ha med mig min sambo utanför som stöd. Det kunde annars uppfattas som "fientligt" och skapa känsla av vi mot den andra föräldern-känsla. Däremot har jag advokat som hjälpt mig massor efteråt men han sa också att det är i princip omöjligt att sätta sig emot socialtjänsten.
    Men varför tog du inte allt löpande med ombudet? Du lät dig köras över av familjerätten. Du borde ha haft ett ombud från början som förklarat vad som är rimligt att kräva och vad som är svårare, hjälpt dig med inlagor samt kunnat granska avtal mm.

Finns iofs inget som hindrar att du nu går till tingsrätten och yrkar på det du tycker vore bra.

• Anonym (Vet..)
    Kjell2 skrev 2017-05-04 10:49:49 följande:

Men varför tog du inte allt löpande med ombudet? Du lät dig köras över av familjerätten. Du borde ha haft ett ombud från början som förklarat vad som är rimligt att kräva och vad som är svårare, hjälpt dig med inlagor samt kunnat granska avtal mm.

Finns iofs inget som hindrar att du nu går till tingsrätten och yrkar på det du tycker vore bra.

Lätt att vara efterklok! Men nu löste min situation dig till det bästa för vårt barn ändå. Detta kan vara ett bra tips till TS dock!
  • sextiotalist
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 10:43:50 följande:
    Dålig advokat skulle jag vilja säga. En duktig advokat kan lagarna och vet exakt vad han/hon ska ha för argument om han/hon anser att socialtjänsten har tagit ett felaktigt beslut.

Nej, det är inte alls omöjligt. Min sambo fick det underhåll som han skulle betala halverat (utan ombud) i tingsrätten.
    En väninna till mig fick rätt i hovrätten eftersom domaren hade läst underlaget från socialtjänsten och ansåg att det var så vinklat, många faktafel (uppgifter motsade varandra) och dåligt underbyggt.
Svar på tråden kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?