Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Palestrina skrev 2017-05-30 00:12:24 följande:
    Har du kommit fram till detta med ditt sunda förnuft, eller stödjer du din uppfattning på någon forskning om lärande?
    Sunt förnuft.
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-05-30 11:17:40 följande:
    Och om du måste prioritera mellan:
    1) att alla elever ges möjligheter att i en trygg miljö utveckla sina kunskaper, sitt kunnande och förmågor inom skolans olika områden, och
    2) att eleverna utsätts för fler tävlingsinslag i skolan, för att förbereda sig på framtida konkurrens, på bekostnad av de svagare eleverna (som redan vet att de inte kan vinna)...

    ...vad prioriterar du då?
    Jag tror vi måste bort från den utopiska tanken att vi med framgång kan stöpa alla i samma form.
  • Tom Araya
    Här kan du följa vår serie om Skolplattformen i Stockholm stad. Skolplattformen är ett gigantiskt misslyckande för det offentliga. Det är en skandal som avslöjar att regeringens officiella ambition om att Sverige ska ?vara bäst i världen på digitalisering? är tunn, innehållslös och ogenomtänkt. Stockholm stad har kastat ofantliga summor skattepengar på ett misslyckat, dåligt projekt för digitalisering av skolan. När föräldrarna gör uppror och genom egna insatser försöker göra Skolplattformen användbar slår Utbildningsnämnden bakut. De vägrar erkänna att dessa föräldrar är bättre på att erbjuda denna specifika samhällsservice än de själva är.

    Skolplattformen - Piratpartiet
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-12-01 14:49:11 följande:

    Men... det är ju totalt överdrivet, det du har hört. 


    Dock inte mindre sant för det.
    AndreaBD skrev 2021-12-01 14:49:11 följande:

    Tävling? Så lite som möjligt egentligen. Om du skulle jämföra med andra länder, då tror jag att svenska skolan har ganska lite tävling. Numera hänger ju inte elevens betyg ihop heller, dvs. inga relativa betyg. Generellt är ju Sverige överhuvudtaget ett land där man inte gillar tävlande. Poängen är ju att man inte lyckas för att man är bättre än någon annan. Utan man lyckas för att man är bra på något. Det finns tillräckligt många som inte lyckas i skolan - vill du att vi får ännu fler? Varför skulle prov eller läxförhör vara tävling? De jämförs ju inte med varandra. Och inget annat i din lista förutom dataspel är väl tävling?


    Även resultat på ett individuellt plan, att kämpa för att bli bättre är en form av tävling. 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-12-01 15:01:59 följande:
    Men vi har ju jobbat med motsatsen i alla år! Och gör det fortfarande. Det individualeras så himla mycket numera. Så jag förstår inte var du har fått det ifrån....
    Nja...

    När jag gick i grundskolan från 1980-89 så hade vi hjälplärare som plockade ut elever som hade det svårare och hade separat undervisning med dem under vissa lektioner både under låg- och mellan- och högstadiet.
    På mellanstadiet fanns även särskilda mindre klasser för de som den nämnda hjälpen inte räckte för. Liknande fanns även på vissa av kommunens högstadieskolor.
    För elever med de största problemen, ofta en kombination av potentiella diagnoser som ADHD och sociala problem hemma, som ofta skolkade och/eller hamnade i bråk, så hade man en särskild skola som samlade de mest svårhanterade eleverna i åk 4-9 från hela kommunen.

    Trots att man inte hade dagens kunskaper om alla bokstavskombinationsdiagnoser, så förstod man i alla fall att vissa elever behöver mer stöd än vad en lärare i en vanlig klass klarar av att ge.
    Allt sådant är borta sedan länge, för att man har fått för sig att behoven ska kunna tillgodoses inom den vanliga skolans och vanliga klassens ram, med samma resurser som för alla andra elever.
    Resultatet blir att alla elever får sämre kunskaper. För de elever som har det svårt finns inte resurserna och för de mer begåvade finns inte utmaningarna och uppmuntran - ramen för elevernas utbildning blir snävare. Alla ska vara som de lagombegåvade för att passa in.
  • Tom Araya
    LadyJane skrev 2021-12-01 18:24:44 följande:
    Betänk att Tom pratar om att det är hörsägner och att det kommer från en bekant. Man ska inte försöka göra ett undantag, baserat på hörsägner, till en generell sanning som Tom gör.

    Jag antar att om man pratar om utvecklingssamtalen med en bekant är man snar att lägga fram de positiva sidorna men mindre benägen att ta upp områden som har utvecklingspotential.
    Detta gällde antagligen i den kommunen eller i alla fall i de förskolor den aktuella rektorn förestod, vari personen ifråga hade jobbat på flera.
    Hon flyttade dock senare en bra bit bort, lite ut på landet i grannlänet och där var det annorlunda.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-12-04 13:43:09 följande:

    Många av problemen i skolan är kopplade till dagens friskolesystemet som försvaras av M, KD, L, C och SD. 

    Friskolesystemet leder till att
    - Den kommunala skolan utarmas 
    - Att svenska skolelever får färre och färre lärare
    - Att svenska skolelever får fler  och fler outbildade lärare
    - Att svenska skolelever får mer och mer glädjebetyg
    - Att pengar som borde gå till våra skolelever hamnar i skatteparadis i stället.

    Dessa debattartiklar bör alla med barn i skolan läsa.

    www.arbetsvarlden.se/debatt/de-kriminella-gangen-alskar-var-ojamlika-skola/

    www.dn.se/kultur/per-molander-hur-ska-borgerliga-valjare-rosta-nar-det-visat-sig-att-hogern-har-sa-fundamentalt-fel/

    www.dn.se/kultur/sven-eric-liedman-vinstdrivande-skolkoncerner-ar-ett-hot-mot-valfriheten/


    Jag håller med, men vill även lägga till kommunaliseringsreformen som gjorde skolorna mer ojämlika.
  • Tom Araya
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Det beror ju helt på viket perspektiv du har. Du verkar vara 100% tävlingsinriktad och har därför det tänket, att allt är en tävling.
    Jag förstår att det då blir obegripligt att förstå ett annat tänkande som tex att tävla mot sig själv.


    Att tävla mot sig själv, att förbättra sig för att nå framgång på olika områden är också en form av tävling.
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Du ser anställningsförfarande som en tävling där andra ser det som att hitta rätt person till rätt plats. Hur förklarar du tex informella krav som att platsa i en grupp som kanske redan har en viss gruppdynamik?


    Vad är det du inte ser?
    Alla parametrar du räknar upp handlar om framgång och att nå framgång är själva det tävlingsmoment jag syftar på. De handlar också om att stå sig i konkurrens med andra.
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Hade det varit en tävling hade du kunnat träna dig till vissa personliga egenskaper men nu är ju inte människan så beskaffad att man kan ändra sig hur som helst.


    Alla kan bli bättre genom ansträngning, träning, övning, studier e.t.c.
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Men att skaffa familj som är en sorts kamp eller tävling, den tanken kan jag å andra sidan inte riktigt förstå.


    Där finns alla delar av tävling. Du konkurrerar med andra om att träffa en partner. Att etablera ett förhållande och få det att fungera eller att skaffa barn med allt vad som där medföljer kan ofta vara en kamp. Allt du förväntas hinna och klara av är en kamp mot klockan och orken.

Svar på tråden Skolan - vad händer?