• thimpan08

Talet?

När började era barn och säga ord, prata?

Min son, 16 månader, säger inte mycket! Han kan säga mamma, pappa och katt. Härmar vissa djur om man frågar han. Han förstår väldigt mycket. Och för att göra sig förstådd, så pekar och gör ett ljud samtidigt. Frågar man om det är "den" han vill ha så svarar han. Men han pratar inte som det står är normalt vid den åldern.. behövet jag vara orolig? Kontakta bvc eller tror ni det är på g?

Jag läste på nån sida att gör barnet sig förstådd genom att visa och göra ljud, samt förstår vad man säger, så är talet på gång.. men ändå, man funderar ju..

• Svar på tråden Talet?
  • annabellelee

Vid 18 månaderskontrollen, alltså om två månader ska han kunna 8- 10 ord. Han behöver alltså inte tala massor!

Min son är 18 månader och kan väldigt många ord, men har precis lärt sig gå. Ofta är barn lite längre fram inom ett område och lite långsammare med något annat. Om han annars verkar "med" och förstår något tiotal ord hade jag inte varit orolig.

• thimpan08
    annabellelee skrev 2017-05-18 20:14:29 följande:

Vid 18 månaderskontrollen, alltså om två månader ska han kunna 8- 10 ord. Han behöver alltså inte tala massor!

Min son är 18 månader och kan väldigt många ord, men har precis lärt sig gå. Ofta är barn lite längre fram inom ett område och lite långsammare med något annat. Om han annars verkar "med" och förstår något tiotal ord hade jag inte varit orolig.

Tack för svar!

Oj, undra om han hinner lära sig så många ord tills dess. Just nu kan han 3. Men han försöker härma oss, om vi frågar typ "kan Loke säga vovve?" Osv när han känner för det ;)

Men jag hoppas det hoppar igång snart. Jo, han förstår väldigt mycket vad man menar när man pratar med honom. Men just talet, hans stora syskon har liksom kunnat säga massa ord vid denna ålder. Alla barn är ju olika såklart, men ändå.
  • Isola747

Jag minns inte riktigt hur det var med mina egna barn vid just 16 mån men det låter ungefär i nivå med ettåringarna på förskolan jag jobbar på. Tror absolut inte du behöver oroa dig :)

• thimpan08
    Isola747 skrev 2017-05-18 20:39:14 följande:

Jag minns inte riktigt hur det var med mina egna barn vid just 16 mån men det låter ungefär i nivå med ettåringarna på förskolan jag jobbar på. Tror absolut inte du behöver oroa dig :)

Tack! Han går inte på dagis än, då jag är mammaledig. Men ska söka plats för och börja i höst. Kanske det släpper lite mer då :) har ju 3 barn till, så borde ju egentligen veta, men det ena barnet är ju inte det andra likt :)jag hoppassar det är att jag bara oroar mig lite för mycket :)
  • Annelie 76

Min son är 2,5 år och började prata för nån månad sen. Innan sa han några ord (mamma, pappa) men pratade började han inte med förrän nu. Det verkade som att han inte hade behov av det tidigare utan bara samlade på sig en massa. Nu säger han och kan massor med ord och är uppe i treordsmeningar. Han är ju senare men inte sen. Sen är inte förrän efter tre år.

• thimpan08
    Annelie 76 skrev 2017-05-18 21:58:04 följande:

Min son är 2,5 år och började prata för nån månad sen. Innan sa han några ord (mamma, pappa) men pratade började han inte med förrän nu. Det verkade som att han inte hade behov av det tidigare utan bara samlade på sig en massa. Nu säger han och kan massor med ord och är uppe i treordsmeningar. Han är ju senare men inte sen. Sen är inte förrän efter tre år.

Lite så är de med vår son oxå. Att han inte har behov av de, för han gör sig förstådd ändå.
  • Lena

Så länge han kommunicerar är det lugnt än så länge

• Annelie 76
    thimpan08 skrev 2017-05-19 11:20:51 följande:
    Lite så är de med vår son oxå. Att han inte har behov av de, för han gör sig förstådd ändå.
    Jag förstår att du blir fundersam men om han kommunicerar även utan ord och verkar förstå så är det inte nåt att behöva utreda förrän barnet fyller 3. Här har de en koll vid 2,5 år och hade talet inte kommit igång för min son hade det nog blivit remisser då. Men även senare start behöver inte betyda att det blir problem i framtiden.
  • Misscaswell

Min son är snart 20 mån och han kan verkligen inte 10 regelrätta ord! Men han har egna ljud för saker och vi märker att han förstår mycket av det vi säger. Social och kommunikativ, kan följa uppmaningar och svara på ja/nej-frågor. Min bvc-sköterska sa vid 18-månaderskollen att vissa barn tar mer tid på sig bara, vill samla på sig ord innan de börjar använda dem.

• Hilda77

Min son hade 3-4 ord vid 18 månader.

Vid 2,5 släppte det och han gick från några enstaka ord till 5-6 ords meningar.

Han samlade bara på sig utan att visa det. :)

• Physalis

Min tjej är 17 månader och kan bara säga mamma, pappa, ja, nej och den. Sen kan hon massa fler ord i den mening att hon förstår det mesta vi säger. Hon kan bara inte uttala orden än. Hon kommunicerar på sitt eget vis.

Hon kan t ex berätta att hon slagit huvudet när hon välte en blomkruka över sig genom att peka på en blomma säga "Boo" sen slå sig själv i huvudet och säger "pang". Den storyn förstår de flesta.

Korrekturläser som en kratta
  • fjanten

Min son är 16,5 månader och kan väl typ bara säga mamma. Ibland kommer "pappa" eller "dadda" fram också (vi pratar både engelska och svenska här hemma). Knappast att han kommer kunna säga tio ord om 1,5 månader... Däremot har han egna ord, typ mat är "nam". Märks ju också att han förstår saker man säger till honom, "Vars är ***?" så pekar han på det man frågat om. Säger jag "Ska vi läsa?" så hämtar han en bok. Säger jag "Kom" så gör han det, "Clap hands" så klappar han händerna osv osv. Men faktiska ord har han som inte förmågan att få fram ännu...

• fjanten

Läste nånstans att barn ska kunna rita cirklar och streck med tjocka kritor vid 18 månader också, min son kastar kritorna. Alternativt smakar han på dem...

• Seven Costanza
    fjanten skrev 2017-05-20 22:01:02 följande:

Min son är 16,5 månader och kan väl typ bara säga mamma. Ibland kommer "pappa" eller "dadda" fram också (vi pratar både engelska och svenska här hemma). Knappast att han kommer kunna säga tio ord om 1,5 månader... Däremot har han egna ord, typ mat är "nam". Märks ju också att han förstår saker man säger till honom, "Vars är ***?" så pekar han på det man frågat om. Säger jag "Ska vi läsa?" så hämtar han en bok. Säger jag "Kom" så gör han det, "Clap hands" så klappar han händerna osv osv. Men faktiska ord har han som inte förmågan att få fram ännu...

Exakt samma för min son som är jämngammal och också är tvåspråkig i svenska och engelska. Mamma, dada och bye bye har han sagt länge men allt annat är bara ljudande som vi inte kan tolka som exakta ord. Han pratar jättemycket men som sagt inga tydliga ord mer än de tre. Jag är hemma med honom så jag tillgodoser ju hans behov och erbjuder saker tills det blir rätt så han behöver inte kunna säga mycket, men om jag frågar om han t ex vill bada så går han in till badbaljan i ett annat rum och om jag säger att nu ska vi borsta tänderna så går han och gömmer sig för det gillar han inte .

Tvåspråkiga barn är ofta lite senare med talet och en del menar även att barn som varit rätt tidiga motoriskt (vilket vår son är) är senare med talet och tvärtom. Samt har jag hört att pojkar ofta är senare med riktiga ord än flickor. Vårt barn ska börja trespråkig förskola i augusti och då lossnar det säkert när han måste göra sig förstådd. Vi är inte oroliga i alla fall för vi märker ju att han förstår jättebra och kan många ord även om han inte kan säga dem själv ännu.
  • Mattenörd

Vi har ett barn av varje sort. Storebror pratade med tvåordsmeningar och tydligt uttal vid 18 månader men var försiktig fysisk (och är fortfarande). Lärde sig gå runt 1 år men inte klättrat och aldrig gjort saker förrän han behärskat de helt.

Lillasyster är 17 månader och säger mamma, pappa och kaka. Men hon är en virvelvind. Hon klättrar upp oh ner i trappor, på stolar och bänkar. Hon klättrar upp och åker ner i rutschkanor själv. Hon slår storebror (4år) i fotboll. Så vi tänker att hennes lilla kropp är upptagen med en annan utveckling och att det andra säkert kommer. Hon förstår ju vad vi säger till henne ????

• fjanten
    Seven Costanza skrev 2017-05-21 08:08:00 följande:

Exakt samma för min son som är jämngammal och också är tvåspråkig i svenska och engelska. Mamma, dada och bye bye har han sagt länge men allt annat är bara ljudande som vi inte kan tolka som exakta ord. Han pratar jättemycket men som sagt inga tydliga ord mer än de tre. Jag är hemma med honom så jag tillgodoser ju hans behov och erbjuder saker tills det blir rätt så han behöver inte kunna säga mycket, men om jag frågar om han t ex vill bada så går han in till badbaljan i ett annat rum och om jag säger att nu ska vi borsta tänderna så går han och gömmer sig för det gillar han inte .

Tvåspråkiga barn är ofta lite senare med talet och en del menar även att barn som varit rätt tidiga motoriskt (vilket vår son är) är senare med talet och tvärtom. Samt har jag hört att pojkar ofta är senare med riktiga ord än flickor. Vårt barn ska börja trespråkig förskola i augusti och då lossnar det säkert när han måste göra sig förstådd. Vi är inte oroliga i alla fall för vi märker ju att han förstår jättebra och kan många ord även om han inte kan säga dem själv ännu.

Jag har också hört det att två-(eller fler)-språkiga barn ofta kan vara något sena i talet. Det tycker vår BVC-sköterska är skitsnack, och menar på att dessa barn börjar prata samtidigt men brukar upplevas ha ett mindre ordförråd eftersom de lär sig ord på två språk (och att de då bara kan få plats med en visa mängd ord i hjärnan vid en viss ålder liksom). Men jag märker ju hos honom att han klurar en hel del på det där, och förstår olika saker på de olika språken. Oroar mig lite för vad BVC ska säga nu då, hon får typ en bekymrad rynka i pannan när sonen är lite sen och säger bekymrat "oj oj oj" när han inte "klarar" allt på "testerna".

Jag förstår inte varför det ska vara sån hets på i alla fall vår BVC. Om vår unge nu är utvecklingsstörd (det tror jag inte alls att han är) så märks det ju ändå tids nog - det är ju knappast avgörande om han sa 8-10 ord vid 1,5 år eller inte...
  • Seven Costanza
    fjanten skrev 2017-05-21 14:46:08 följande:

Jag har också hört det att två-(eller fler)-språkiga barn ofta kan vara något sena i talet. Det tycker vår BVC-sköterska är skitsnack, och menar på att dessa barn börjar prata samtidigt men brukar upplevas ha ett mindre ordförråd eftersom de lär sig ord på två språk (och att de då bara kan få plats med en visa mängd ord i hjärnan vid en viss ålder liksom). Men jag märker ju hos honom att han klurar en hel del på det där, och förstår olika saker på de olika språken. Oroar mig lite för vad BVC ska säga nu då, hon får typ en bekymrad rynka i pannan när sonen är lite sen och säger bekymrat "oj oj oj" när han inte "klarar" allt på "testerna".

Jag förstår inte varför det ska vara sån hets på i alla fall vår BVC. Om vår unge nu är utvecklingsstörd (det tror jag inte alls att han är) så märks det ju ändå tids nog - det är ju knappast avgörande om han sa 8-10 ord vid 1,5 år eller inte...

Vad menar hon är skillnaden? Om flerspråkiga barn bara "upplevs" ha ett mindre ordförråd men egentligen börjar prata samtidigt så vad säger hon då oj oj oj för? Vår son har ett stort ordförråd _i förståelse_ som sagt men producerar inte många tydliga ord. I vissa saker ger jag inte så mycket för kompetensen hos en del BVC-sköterskor så jag kommer göra mitt bästa för att vänta och se. Ibland kan ju sent och otydligt tal bero på dålig hörsel så annars kan man kolla det om talet inte lossnar.
  • fjanten
    Seven Costanza skrev 2017-05-21 17:47:14 följande:

Vad menar hon är skillnaden? Om flerspråkiga barn bara "upplevs" ha ett mindre ordförråd men egentligen börjar prata samtidigt så vad säger hon då oj oj oj för? Vår son har ett stort ordförråd _i förståelse_ som sagt men producerar inte många tydliga ord. I vissa saker ger jag inte så mycket för kompetensen hos en del BVC-sköterskor så jag kommer göra mitt bästa för att vänta och se. Ibland kan ju sent och otydligt tal bero på dålig hörsel så annars kan man kolla det om talet inte lossnar.

Jag har helt samma syn som dig, men vår BVC-sköterska ojar sig om det mesta som inte är helt enligt "mallen". Min yngsta är 4 månader (helammad) och går upp riktigt fort i vikt, det ojar hon sig också över ...
  • Seven Costanza
    fjanten skrev 2017-05-21 17:51:35 följande:

Jag har helt samma syn som dig, men vår BVC-sköterska ojar sig om det mesta som inte är helt enligt "mallen". Min yngsta är 4 månader (helammad) och går upp riktigt fort i vikt, det ojar hon sig också över ...

Jaha ok hon är en sån . Enda man kan göra är ju att självklart fortsätta prata, sjunga, läsa etc med barnen för att stimulera deras ordörråd och tal, och så får man ju vänta och se.
  • Det kommer bli bra
    fjanten skrev 2017-05-21 14:46:08 följande:

BVC-screeningen av språk baseras på enspråkiga svensktalande barn och har ifrågasattas i forskning gällande hur de kan gälla för flerspråkiga barn. Jag tycker du ska ta BVC-sköterskans ojande med en nypa salt...
Svar på tråden Talet?