• Anonym (Awkward)

Ohyfsade gäster

Idag så inväntade jag och min sambo besök från min bror och brorsdotter. Eftersom att jag vet att min brorsdotter är väldigt förtjust i en av mina speciella tårtor så passade jag på att baka den lagom till sällskapet.

Efter ett tag när tårtan precis var klar så plingade det på dörren. Jag trodde att det var min bror och brorsdotter, men det var min sambos kompis och hans dotter som kom på ett oplanerat besök. Det hade jag väl ingenting emot, även fast jag tycker om att man hör av sig innan, men men.

Vi ställde fram den nybakade tårtan och tänkte att det gör ju ingenting om de också tar lite av den, men de åt ju nästan upp hela tårtan! Sambons kompis åt en enormt stor bit (är väl inte så förvånad egentligen) och hans dotter åt en nästan lika stor bit. Jag gav min sambo några blickar lite då och då för jag tänkte att han borde säga ifrån, men det gjorde han inte så jag tog saken i egna händer.

Jag sa då "Vad roligt att ni tycker om tårtan, men vi inväntar faktiskt besök från annat håll också och vi skulle gärna vilja att det fanns tårta kvar till dem med."

Well, trots att jag försökte vara så vänlig och tydlig som möjligt så fick jag bara skit för det. Flickan började gråta och kastade tallriken i golvet, sambons kompis började snacka om att gäster borde få äta hur mycket de vill.

Vad var detta? Har aldrig varit med om något liknande.

Nu är de inte välkomna hit längre. Detta är min lägenhet från början och kan de inte bete sig så har de inget här att göra.

• Svar på tråden Ohyfsade gäster
  • Cambellah
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-03 01:44:57 följande:

Ser fortfarande att du ser ner på det som är handikappade.......Beteendet på våra barn som har handikapp kan inte dem rå för ....Dessa barn valde inte om att bli födda.......Men att kalla människor som gör fel på ett eller annat sätt för handikappade är i mitt liv grymt elakt.

Antingen vill du inte förstå eller så kan du inte bara förstå.

Har inte sagt att människor som gör fel är handikappade.

Har sagt att om inte flickan i denna berättelse är extremt ouppfostrad så undrar jag faktiskt om hon har något förståndshandikapp som gör det svårt för henne. Jag har sett förståndshandikappade göra såna här saker.

Tyck vad du vill.
  • Cambellah
    Anonym (karin) skrev 2017-06-03 03:14:21 följande:

Om jag ställt fram en tårta och bjudit så skulle jag ALDRIG I LIVET gnälla på gästerna för att de ätit för stora bitar. Snacka om oartigt och oförskämt.

Om jag hade varit gästen i fråga och blivit bjuden på tårta så skulle jag ALDRIG I LIVET käka upp hela tårtan. Så jävla ohyfsat.
  • Cambellah
    Tom Araya skrev 2017-06-02 23:02:25 följande:

Ja, ohyfsat beteende.

Men TS gör två uppenbara misstag själv.

1. Hon borde gjort klart för de oväntade gästerna redan när de släpptes in att ni väntade andra gäster.

2. Ni skulle ha väntat med att servera tårtan tills de väntade gästerna kommit och sagt att man får tänka på att den ska räcka till alla och att den kanske är i minsta laget med tanke på de oväntade gästerna.

Lätt att vara efterklok.
  • Cambellah
    Anonym (Mella) skrev 2017-06-03 09:14:50 följande:

Ja det må vara ohyfsat, dock vet jag inte om det rättfärdigar att man tar undan det man bjudit på mitt framför ögonen på gästerna. Två fel gör inte ett rätt. Jag tycker att både TS och flickan var ohyfsade

Självklart måste man få ta undan så att de riktiga, inbjudna gästerna också får smaka av tårtan.
  • Anonym (Inte märkligt)
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-03 01:51:28 följande:

Jag påstod inte att det var ok pappan och barnet gjorde, men att skylla de på någon som hade förståndshandikapp få mig och bli arg.....Jag undrar om ni lever dagligen med barn/vuxna med handikapp/funktionshinder så ni kan uttala er om förståndshandikappade`?

Det är ingen som har skyllt på förståndshandikappade. Så säger du bara för att du inte kan erkänna själv att detta faktiskt är ett väldigt märkligt beteende som får en att undra.

Jag har, som sagt, sett liknande beteende hos personer med förståndshandikapp. Visst är det såklart helt möjligt att flickan inte är förståndshandikappad, men isåfall är hon extremt ohyfsad och efter i utvecklingen.

Snälla. Du är mormor åt ett barn som är förståndshandikappad. Det säger inget om hur andra förståndshandikappade människor kan vara. Alla är olika. Låter på dig som att förståndshandikappade är en och samma person.
  • Anonym (karin)
    Cambellah skrev 2017-06-03 10:25:00 följande:
    Om jag hade varit gästen i fråga och blivit bjuden på tårta så skulle jag ALDRIG I LIVET käka upp hela tårtan. Så jävla ohyfsat.
    Verkligen MEN att som värd (motvillig eller inte) säga till gästerna att de ätit för mkt tårta och att den skulle vara till några andra känns magstarkt. Jag skulle hållit god min och åkt och köpt en tårta.
  • Ajdidodii
    Vlad skrev 2017-06-03 07:27:39 följande:

Ja, det är lite märkligt att komma på överraskningsbesök och känna att det är ok att ta stora delar av en tårta som är bakad till planerade gäster.

Det hade varit en annan sak om det handlade om att de planerade gästerna åt för mycket.

Fast ts berättade ju inte att tårtan var till andra gäster förrän i efterhand.
  • Cambellah
    Anonym (karin) skrev 2017-06-03 11:10:47 följande:

Verkligen MEN att som värd (motvillig eller inte) säga till gästerna att de ätit för mkt tårta och att den skulle vara till några andra känns magstarkt. Jag skulle hållit god min och åkt och köpt en tårta.

Okej, det är din åsikt. Jag tycker att ts gjorde helt rätt.
  • Cambellah
    Ajdidodii skrev 2017-06-03 11:16:33 följande:

Fast ts berättade ju inte att tårtan var till andra gäster förrän i efterhand.

Jag ser inte hur det är relevant.

Man äter ju inte upp en hel tårta oavsett. Det ÄR ohyfsat och det är minst sagt väldigt väldigt konstigt. Vem orkar ens käka sådär jävla mycket tårta? Måste ju vara två tjockisar.
  • smulpaj01
    Cambellah skrev 2017-06-03 11:28:57 följande:
    Jag ser inte hur det är relevant.

Man äter ju inte upp en hel tårta oavsett. Det ÄR ohyfsat och det är minst sagt väldigt väldigt konstigt. Vem orkar ens käka sådär jävla mycket tårta? Måste ju vara två tjockisar.
    De åt inte upp hela tårtan och om de andra gästerna inte är lika "glupska" räckte det säkert gott och väl.

Tramsigt att sambons vänner inte är välkomna för en sån sak. Men ts verkar inte gilla mannen och har väl letat efter en anledning?!
Svar på tråden Ohyfsade gäster