• Anonym (Awkward)

Ohyfsade gäster

Idag så inväntade jag och min sambo besök från min bror och brorsdotter. Eftersom att jag vet att min brorsdotter är väldigt förtjust i en av mina speciella tårtor så passade jag på att baka den lagom till sällskapet.

Efter ett tag när tårtan precis var klar så plingade det på dörren. Jag trodde att det var min bror och brorsdotter, men det var min sambos kompis och hans dotter som kom på ett oplanerat besök. Det hade jag väl ingenting emot, även fast jag tycker om att man hör av sig innan, men men.

Vi ställde fram den nybakade tårtan och tänkte att det gör ju ingenting om de också tar lite av den, men de åt ju nästan upp hela tårtan! Sambons kompis åt en enormt stor bit (är väl inte så förvånad egentligen) och hans dotter åt en nästan lika stor bit. Jag gav min sambo några blickar lite då och då för jag tänkte att han borde säga ifrån, men det gjorde han inte så jag tog saken i egna händer.

Jag sa då "Vad roligt att ni tycker om tårtan, men vi inväntar faktiskt besök från annat håll också och vi skulle gärna vilja att det fanns tårta kvar till dem med."

Well, trots att jag försökte vara så vänlig och tydlig som möjligt så fick jag bara skit för det. Flickan började gråta och kastade tallriken i golvet, sambons kompis började snacka om att gäster borde få äta hur mycket de vill.

Vad var detta? Har aldrig varit med om något liknande.

Nu är de inte välkomna hit längre. Detta är min lägenhet från början och kan de inte bete sig så har de inget här att göra.

• Svar på tråden Ohyfsade gäster
  • Cambellah
    fornminne skrev 2017-06-01 21:14:31 följande:

Klart att de betedde sig ohyfsat, men varför ställa fram hela tårtan? Bättre att lägga upp varsin bit och säga att ni väntar andra gäster. Eller bjuda dem på något annat. Eller säga att det passar bättre om de kommer någon annan gång, samt ringer innan.

Jag tycker att man ska kunna ställa fram en helt tårta åt en vuxen man och hans barn utan att de glufsar i sig nästan hela tårtan. Ska man behöva skära upp färdiga bitar åt dem som på barnkalas? Låter märkligt om det behövs. Nu vet ju ts i och för sig hur de är, men hon visste ju inte det innan.

Det jag säger är att man måste kunna ställa fram en tårta även till oinbjudna gäster utan att de äter upp hela. Hade de tagit varsin rimlig bit så hade tårtan räckt även till de inbjudna gästerna.
  • fornminne
    Cambellah skrev 2017-06-01 21:19:13 följande:
    Jag tycker att man ska kunna ställa fram en helt tårta åt en vuxen man och hans barn utan att de glufsar i sig nästan hela tårtan. Ska man behöva skära upp färdiga bitar åt dem som på barnkalas? Låter märkligt om det behövs. Nu vet ju ts i och för sig hur de är, men hon visste ju inte det innan.

Det jag säger är att man måste kunna ställa fram en tårta även till oinbjudna gäster utan att de äter upp hela. Hade de tagit varsin rimlig bit så hade tårtan räckt även till de inbjudna gästerna.
    Nej, men man kan ju skära upp t ex en tredjedel eller en fjärdedel av tårtan och ställa fram den. Så får de skära själva av det som finns. Så hade nog jag gjort. Inte för att de flesta jag känner glufsar i sig så mycket tårta, utan för att man inte vet exakt hur mycket andra tar eller fungerar och om tårtan egentligen var till andra gäster, skulle jag vara väldigt restriktiv. Dessutom skulle jag inte vilja att den stod framme för länge.
  • nnnnnnnn

Säger som de flesta andra:
    * Ställ bara fram den mängd som det är OK att besökarna äter upp.

Jag tycker att det är OK att komma på spontanbesök. Men man får vänta sig att det inte serveras något eller väldigt sparsamt av fika tex te + knäckemacka.

Ytterligare en sak:
    Du trodde att det var de "riktiga" gästerna som kom = de skulle komma snart. Alltså hade jag sagt - välkomna in. Men sen väntat med att servera fika tills alla kommit och då hade jag serverat de "riktiga" gästerna först, så att de du bakat tårtan för verkligen fick smaka av den.

• Cambellah
    fornminne skrev 2017-06-01 21:24:16 följande:

Nej, men man kan ju skära upp t ex en tredjedel eller en fjärdedel av tårtan och ställa fram den. Så får de skära själva av det som finns. Så hade nog jag gjort. Inte för att de flesta jag känner glufsar i sig så mycket tårta, utan för att man inte vet exakt hur mycket andra tar eller fungerar och om tårtan egentligen var till andra gäster, skulle jag vara väldigt restriktiv. Dessutom skulle jag inte vilja att den stod framme för länge.

Ja, men det är ju lätt att vara efterklok. Förstår att ts inte tänkte på att skära upp tårta åt dem. Hon förväntade sig helt enkelt inte att de skulle käka upp i princip hela tårtan.
  • Anonym (E)

Ja det lät som ett extremt udda beteende.

• sebbe420

Kan omöjligt tro på att flickan kastade tallriken i golvet och började gråta. Bildbevis eller det hände inte.

• Anonym (J)
    sebbe420 skrev 2017-06-01 22:26:44 följande:

Kan omöjligt tro på att flickan kastade tallriken i golvet och började gråta. Bildbevis eller det hände inte.

Jag tror att hon ramlade , kissade på sig och en mås tog hennes kaka också.
  • Anonym (Arg)
    Cambellah skrev 2017-06-01 20:38:44 följande:
    Herregud..

För det första - extremt ofint av dem att dyka upp oinbjudna.

För det andra - han har nog tolkat det där uttrycket "gäster får äta hur mycket de vill" lite fel. Visserligen ska man bjudas på fika och mat osv om man är gäst hos någon (i alla fall om man är inbjuden), men inte fan äter man upp nästan all fika/mat. Det är ju bara extremt ohyfsat. Är sambons kompis utvecklingsstörd eller har han något slags förståndshandikapp? För vilken människa som helst, som inte är förståndshandikappad på något sätt, ska förstå att man inte äter upp allt fika eller all mat när man är bortbjuden. Det är liksom sunt förnuft.

Är jag bortbjuden så tar jag oftast ett fikabröd av det som bjuds. Max 2. Vilket skulle motsvara 1 tårtbit eller 2 i detta fall, inte nästan hela jävla tårtan.

Du agerade jättebra och har helt rätt i att de inte är välkomna hemma hos er längre. Riktiga snyltare.
    Ursäkta att jag reagerar på ditt inlägg, men det är hemskt att du säger så fula saker om handikappade/ utvecklingsstörda......förståndshandikappade. Ryser vid tanken på hur du ser ner på handikappade. Jag är mormor till barn med utvecklingsstörning, men barnen beter sig ordentligt ändå.

Att mannen och dottern inte kunde bete sig när dom kom och hälsade på oanmält är ren ohyffs och inget annat.

Förlåt TS för mitt inlägg, men jag blir så arg när folk ser ner på Handikappade.
  • Anonym (Jisses)

Jisses, jag upphör aldrig att förvåna mig över hur en del människor uppför sig!
    Snacka om fräckt att äta upp nästan hela tårtan.
    Känns som att både far och dotter har nån "diagnos" eftersom de inte kan uppföra sig som normala människor. 

Du gör helt rätt ts, som förbjuder de att komma på besök igen!

• Anonym (Mor)

Varför ställa fram tårtan!? Tagit fram något mättande att äta som smörgås med ost och paprika och gurkskivor borde funnits hemma.

Hysteriska människor i misär låter det som, de där trashen. Hungriga och oförnuftiga stackare!!

Svar på tråden Ohyfsade gäster