• Anonym (Awkward)

Ohyfsade gäster

Idag så inväntade jag och min sambo besök från min bror och brorsdotter. Eftersom att jag vet att min brorsdotter är väldigt förtjust i en av mina speciella tårtor så passade jag på att baka den lagom till sällskapet.

Efter ett tag när tårtan precis var klar så plingade det på dörren. Jag trodde att det var min bror och brorsdotter, men det var min sambos kompis och hans dotter som kom på ett oplanerat besök. Det hade jag väl ingenting emot, även fast jag tycker om att man hör av sig innan, men men.

Vi ställde fram den nybakade tårtan och tänkte att det gör ju ingenting om de också tar lite av den, men de åt ju nästan upp hela tårtan! Sambons kompis åt en enormt stor bit (är väl inte så förvånad egentligen) och hans dotter åt en nästan lika stor bit. Jag gav min sambo några blickar lite då och då för jag tänkte att han borde säga ifrån, men det gjorde han inte så jag tog saken i egna händer.

Jag sa då "Vad roligt att ni tycker om tårtan, men vi inväntar faktiskt besök från annat håll också och vi skulle gärna vilja att det fanns tårta kvar till dem med."

Well, trots att jag försökte vara så vänlig och tydlig som möjligt så fick jag bara skit för det. Flickan började gråta och kastade tallriken i golvet, sambons kompis började snacka om att gäster borde få äta hur mycket de vill.

Vad var detta? Har aldrig varit med om något liknande.

Nu är de inte välkomna hit längre. Detta är min lägenhet från början och kan de inte bete sig så har de inget här att göra.

• Svar på tråden Ohyfsade gäster
  • Ajdidodii
    Cambellah skrev 2017-06-03 11:28:57 följande:

Jag ser inte hur det är relevant.

Man äter ju inte upp en hel tårta oavsett. Det ÄR ohyfsat och det är minst sagt väldigt väldigt konstigt. Vem orkar ens käka sådär jävla mycket tårta? Måste ju vara två tjockisar.

Inlägget jag citerade tyckte att det var relevant, eftersom den användaren skriver att det är ohyfsat att äta en tårta bakad till planerade gäster, men inte om tårtan är ämnad åt en.

Jag har inte lagt någon värdering i det, jag påpekade endast att gästerna inte visste att tårtan var öronmärkt till någon annan.

I övrigt hänger inte aptit nödvändigtvis ihop med kroppsvikt.
  • Cambellah
    smulpaj01 skrev 2017-06-03 12:05:01 följande:

De åt inte upp hela tårtan och om de andra gästerna inte är lika "glupska" räckte det säkert gott och väl.

Tramsigt att sambons vänner inte är välkomna för en sån sak. Men ts verkar inte gilla mannen och har väl letat efter en anledning?!

De åt upp nästan hela tårtan, vilket måste ha varit väldigt stora bitar. Så gör ingen normal människa.

Jag fattar varför de inte är välkomna. Sen när kompisens dotter betedde sig som en skitstövel så får de skylla sig själva.
  • Guden Tor
    smulpaj01 skrev 2017-06-03 12:05:01 följande:

De åt inte upp hela tårtan och om de andra gästerna inte är lika "glupska" räckte det säkert gott och väl.

Tramsigt att sambons vänner inte är välkomna för en sån sak. Men ts verkar inte gilla mannen och har väl letat efter en anledning?!

De åt upp nästan hela tårtan, vilket motsvarar en väldigt stor mängd tårta eftersom att denna tårta inte var liten heller. De måste alltså ha tagit nästan en halva av tårtan var. Det är väldigt mycket.

Jag blir inte så förvånad över att dessa "gäster" var väldigt ohyfsade, mer förvånad över att någon kan smälla i sig en sån stor mängd tårta.

Tja, trycker man i sig nästan en hel tårta utan att tänka på att det finns andra som också vill ha (det borde de ha fattat även fast de inte visste att andra gäster skulle komma) så får man skylla sig själv om man inte är välkommen längre. Speciellt om man smäller en tallrik i golvet och börjat tjuta. DET är tramsigt.
  • Tom Araya

Det spelar väl egentligen inte så stor roll hur stor den där jävla tårtan var...
    TS väntade gäster, var de 2, 3 personer... och så TS själv + sambo, alltså 4-5 pers. Tårtan var säkert stor nog för dessa, kanske även en eller ett par personer till, beroende på hur stora portioner de tar. Men om två oväntade gäster äter dubbelt så mycket som annars är beräknat per person så är det såklart det blir väldigt snålt för övriga, det kan det knappast vara några frågetecken på.

Ja, TS gör misstaget att servera tårtan utan att säga något...
    Men jag tycker det i vilket fall som helst är ohyfsat att komma oväntat och moffa i sig stora portioner tårta och när det påpekas att den ska räcka till fler, ha mage att hävda sin rätt över andras (om det nu var så det gick till). Det finns inga omständigheter jag ser kan försvara något sådant beteende... ja, möjligtvis då om de på riktigt höll på dö av svält och tårtan var det enda ätbara som fanns tillgängligt.

• Anonym (J)
    CStoner skrev 2017-06-03 03:42:40 följande:

Gäster får äta hur mycket de vill? Sen när då?

Om jag bjuder hem på grillkväll och köpt varsin fläskstek á 250 gram, kan då en gäst äta tre?

Vad är det för jävla klyscha?

Mina gäster får äta hur mycket de vill men jag bjuder inte ouppfostrade respektlösa människor så det händer inte att någon äter en hel tårta eller 3 fläskstek á 250 gram...

Självklart ser man som gäst hur mycket mat som finns / vad är rimligt att äta för en person och man tar lagom mängd.

Det är ouppfostrat att glufsa i sig all mat och det är ouppfostrat att säga till gäster att de äter för mycket.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Inte märkligt) skrev 2017-06-03 10:33:56 följande:
    Det är ingen som har skyllt på förståndshandikappade. Så säger du bara för att du inte kan erkänna själv att detta faktiskt är ett väldigt märkligt beteende som får en att undra.

Jag har, som sagt, sett liknande beteende hos personer med förståndshandikapp. Visst är det såklart helt möjligt att flickan inte är förståndshandikappad, men isåfall är hon extremt ohyfsad och efter i utvecklingen.

Snälla. Du är mormor åt ett barn som är förståndshandikappad. Det säger inget om hur andra förståndshandikappade människor kan vara. Alla är olika. Låter på dig som att förståndshandikappade är en och samma person.
    Det var faktiskt så att personen som skrev när jag reagerade att det är bara förståndshandikappade och funktionshindrade som beter sig på detta vis. Detta fick mig att se rött. Det finns förståndshandikappade och funktionshindrade som varken kan prata eller förmedla vad dem vill ha och dem skulle aldrig kasta saker på grund av att det inte får som dem vill. Sen finns det olika grader på autism som kan få barnet eller vuxen att reagera på olika sätt, men man ska inte dra alla förståndshandikappade över en kam. 

I detta fall att barnet kastade tallriken på golvet eftersom hon inte fick mer tårta beror nog på att pappan har gett allt barnet har pekat på för att lättast komma undan gnäll och gråt. Barnet saknar uppfostran i rätt riktning.
  • Anonym (Inte märkligt)
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-03 22:30:39 följande:

Det var faktiskt så att personen som skrev när jag reagerade att det är bara förståndshandikappade och funktionshindrade som beter sig på detta vis. Detta fick mig att se rött. Det finns förståndshandikappade och funktionshindrade som varken kan prata eller förmedla vad dem vill ha och dem skulle aldrig kasta saker på grund av att det inte får som dem vill. Sen finns det olika grader på autism som kan få barnet eller vuxen att reagera på olika sätt, men man ska inte dra alla förståndshandikappade över en kam. 

I detta fall att barnet kastade tallriken på golvet eftersom hon inte fick mer tårta beror nog på att pappan har gett allt barnet har pekat på för att lättast komma undan gnäll och gråt. Barnet saknar uppfostran i rätt riktning.

Ingen har dragit alla förståndshandikappade över en kam. Det är du som inte verkar förstå att alla förståndshandikappade inte är på samma sätt som ditt barnbarn. Jag känner folk med förståndshandikapp och en bekant till mig (som sagt) har gjort liknande saker som denna flicka. Kastat saker i golvet för att hen blivit upprörd.

Jag har inte heller sagt att jag vet vad det beror på att flickan kastade tallriken i golvet och började gråta. Kan mycket väl vara så att hon gjorde det för att hon inte är uppfostrad, men jag tycker ändå att beteendet låter märkligt då jag tänker mig att hon är 7/8 år. Det är därför jag funderar om hon KAN ha något förståndshandikapp då jag har sett ett sånt här beteende hos vissa personer med förståndshandikapp.

Jag tror inte att du förstår vad vi menar, för jag och Cambellah menar exakt samma sak.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Inte märkligt) skrev 2017-06-03 23:02:26 följande:
    Ingen har dragit alla förståndshandikappade över en kam. Det är du som inte verkar förstå att alla förståndshandikappade inte är på samma sätt som ditt barnbarn. Jag känner folk med förståndshandikapp och en bekant till mig (som sagt) har gjort liknande saker som denna flicka. Kastat saker i golvet för att hen blivit upprörd.

Jag har inte heller sagt att jag vet vad det beror på att flickan kastade tallriken i golvet och började gråta. Kan mycket väl vara så att hon gjorde det för att hon inte är uppfostrad, men jag tycker ändå att beteendet låter märkligt då jag tänker mig att hon är 7/8 år. Det är därför jag funderar om hon KAN ha något förståndshandikapp då jag har sett ett sånt här beteende hos vissa personer med förståndshandikapp.

Jag tror inte att du förstår vad vi menar, för jag och Cambellah menar exakt samma sak.
    Jag förstår exat vad ni menar, men det gör ont i mitt hjärta att man genast när nåt sådant här händer påstår att det handlar om förståndshandikappade. Det är svårt att förklara, men jag hoppas att du och Chambellah också förstår hur jag känner det.
  • Anonym (Inte märkligt)
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-03 23:40:41 följande:

Jag förstår exat vad ni menar, men det gör ont i mitt hjärta att man genast när nåt sådant här händer påstår att det handlar om förståndshandikappade. Det är svårt att förklara, men jag hoppas att du och Chambellah också förstår hur jag känner det.

Ingen har påstått att det handlar om förståndshandikappade. Däremot har vi påstått att flickan KAN vara förståndshandikappad, då vi båda känner igen detta beteende från förståndshandikappade personer. Men visst är det mer troligt att hon är ouppfostrad, men det är ändå märkligt att ett lite äldre barn kastar en tallrik i golvet och börjar gråta. I mina ögon låter det inte riktigt normalt.
Svar på tråden Ohyfsade gäster