• Anonym (Awkward)

Ohyfsade gäster

Idag så inväntade jag och min sambo besök från min bror och brorsdotter. Eftersom att jag vet att min brorsdotter är väldigt förtjust i en av mina speciella tårtor så passade jag på att baka den lagom till sällskapet.

Efter ett tag när tårtan precis var klar så plingade det på dörren. Jag trodde att det var min bror och brorsdotter, men det var min sambos kompis och hans dotter som kom på ett oplanerat besök. Det hade jag väl ingenting emot, även fast jag tycker om att man hör av sig innan, men men.

Vi ställde fram den nybakade tårtan och tänkte att det gör ju ingenting om de också tar lite av den, men de åt ju nästan upp hela tårtan! Sambons kompis åt en enormt stor bit (är väl inte så förvånad egentligen) och hans dotter åt en nästan lika stor bit. Jag gav min sambo några blickar lite då och då för jag tänkte att han borde säga ifrån, men det gjorde han inte så jag tog saken i egna händer.

Jag sa då "Vad roligt att ni tycker om tårtan, men vi inväntar faktiskt besök från annat håll också och vi skulle gärna vilja att det fanns tårta kvar till dem med."

Well, trots att jag försökte vara så vänlig och tydlig som möjligt så fick jag bara skit för det. Flickan började gråta och kastade tallriken i golvet, sambons kompis började snacka om att gäster borde få äta hur mycket de vill.

Vad var detta? Har aldrig varit med om något liknande.

Nu är de inte välkomna hit längre. Detta är min lägenhet från början och kan de inte bete sig så har de inget här att göra.

• Svar på tråden Ohyfsade gäster
  • Anonym (Karro)
    Anonym (Mella) skrev 2017-06-02 21:03:17 följande:

jaha ok, de var 4 personer som satt till bords som jag har förstått det, TS med sambo och den här kompisen och hans gäster. Tog gästerna mer än en 4e del var?

TS har ju inte skrivit exakt hur mycket de tog, utan bara att "de åt ju upp nästan hela tårtan". Jag tycker att "nästan hela" är mer än halva, även om det låter helt sjukt att någon skulle ta för sig så mycket.
  • Anonym (Arg)
    Cambellah skrev 2017-06-02 08:59:33 följande:
    Jag ser inte ner på förståndshandikappade.
    Jag säger bara att deras beteende hade varit lite mer förståeligt om pappan/dottern var förståndshandikappad då dottern började gråta och slängde tallriken i golvet. Jag har själv varit med om förståndshandikappade som har gjort såna saker. Det låter märkligt om flickan som är "vanlig" skulle ha slängt tallriken i golvet och börjat gråta.
    Ser fortfarande att du ser ner på det som är handikappade.......Beteendet på våra barn som har handikapp kan inte dem rå för ....Dessa barn valde inte om att bli födda.......Men att kalla människor som gör fel på ett eller annat sätt för handikappade är i mitt liv grymt elakt.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Inte märkligt) skrev 2017-06-02 19:10:33 följande:
    Alltid ska folk måla upp icke priviligerade människor som offer. Suck.

Nu är det ju faktiskt så att jag också (genuint) UNDRAR om denna man eller flicka i fråga har något förståndshandikapp. Det finns många utvecklingsstörda som absolut aldrig skulle bete sig såhär, det är vi nog överens om. Men du kan inte förneka (beroende på vad för slags utvecklingsstörning man har) att man kan ha ett liknande beteende som flickan och mannen i ts text. Förståndshandikappade personer kan bete sig på alla möjliga olika sätt. Det är olika från person till person, därför säger det ingenting att du är mormor åt ett barn som aldrig skulle bete sig såhär.

Jag har en bekant som är förståndshandikappad och den personen har gjort liknande saker som beskrivs i ts text. Kastat saker och levt rövare. Det vet jag att även "normala" personer kan göra, men såvida inte flickan är extremt ouppfostrat (vilket också är möjligt) så undrar jag faktiskt också om hon har något förståndshandikapp som kan förklara hennes beteende lite grann. Det är forfarande inte ok, men man hade haft mer förståelse än om det hade handlat om en ohyfsad jobbig unge.
    Jag påstod inte att det var ok pappan och barnet gjorde, men att skylla de på någon som hade förståndshandikapp få mig och bli arg.....Jag undrar om ni lever dagligen med barn/vuxna med handikapp/funktionshinder så ni kan uttala er om förståndshandikappade`?
  • Anonym (karin)

Om jag ställt fram en tårta och bjudit så skulle jag ALDRIG I LIVET gnälla på gästerna för att de ätit för stora bitar. Snacka om oartigt och oförskämt.

• CStoner
    Anonym (J) skrev 2017-06-01 20:33:24 följande:

Gäster får äta så mycket de vill , men dessa människor var inkräktare...

Jättebra att de är inte välkomna längre , men du borde ha slängt ut de hungriga.

Gäster får äta hur mycket de vill? Sen när då?

Om jag bjuder hem på grillkväll och köpt varsin fläskstek á 250 gram, kan då en gäst äta tre?

Vad är det för jävla klyscha?
  • Vlad

Ja, det är lite märkligt att komma på överraskningsbesök och känna att det är ok att ta stora delar av en tårta som är bakad till planerade gäster.
    Det hade varit en annan sak om det handlade om att de planerade gästerna åt för mycket.

• Vlad
    CStoner skrev 2017-06-03 03:42:40 följande:
    Gäster får äta hur mycket de vill? Sen när då?

Om jag bjuder hem på grillkväll och köpt varsin fläskstek á 250 gram, kan då en gäst äta tre?

Vad är det för jävla klyscha?
    Som gäst förväntar man sig ändå att det är ok att maten tar slut eller att det är väldigt lite kvar. Inte att den tar slut innan de andra gästerna också har fått sin andel, men att den tar slut. Om värden har tänkt sig en matlåda på resterna så kan han liksom inte bli sur över att det inte blir över.

Däremot är det ju inte riktigt samma sak att komma hem till någon som väntar på gäster och äta upp det mesta av maten eller tårtan innan gästerna kommer. Det är bara jättekonstigt.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Nnnn) skrev 2017-06-02 19:43:33 följande:

Intressant att folk tror tråden är fejk pga att ingen kan äta så mycket tårta på 2 personer.

Jag jobbade hos en familj som seriöst gjorde tårta av sån färdigköpt tårtbotten och pyntade med grädde och bär och sånt sen delade de den på 4. En av dem åt 2 bitar, alltså en halv tårta.

Hur menar du nu? Först säger du att tråden är fejk för att du anser att ingen kan äta så mycket. I nästa mening berättar du om dina bekanta som delade en tårta på två?! Då måste väl även du inse att vissa kan äta så mycket? Eller hittar du själv på det där om dina bekanta?
  • Anonym (Nnnn)
    Anonym (Klara) skrev 2017-06-03 08:14:28 följande:

Hur menar du nu? Först säger du att tråden är fejk för att du anser att ingen kan äta så mycket. I nästa mening berättar du om dina bekanta som delade en tårta på två?! Då måste väl även du inse att vissa kan äta så mycket? Eller hittar du själv på det där om dina bekanta?

Nej. Vissa tror den är fejk för de anser att 2 personer knappast kan äta så mycket. Men jag kan ju garantera att jag sett folk utan att tycka det är konstigt äter en hel tårta på 3 personer till fikat.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Karro) skrev 2017-06-03 00:11:12 följande:
    TS har ju inte skrivit exakt hur mycket de tog, utan bara att "de åt ju upp nästan hela tårtan". Jag tycker att "nästan hela" är mer än halva, även om det låter helt sjukt att någon skulle ta för sig så mycket.
    Ja det må vara ohyfsat, dock vet jag inte om det rättfärdigar att man tar undan det man bjudit på mitt framför ögonen på gästerna. Två fel gör inte ett rätt. Jag tycker att både TS och flickan var ohyfsade
Svar på tråden Ohyfsade gäster