• Anonym (Awkward)

Ohyfsade gäster

Idag så inväntade jag och min sambo besök från min bror och brorsdotter. Eftersom att jag vet att min brorsdotter är väldigt förtjust i en av mina speciella tårtor så passade jag på att baka den lagom till sällskapet.

Efter ett tag när tårtan precis var klar så plingade det på dörren. Jag trodde att det var min bror och brorsdotter, men det var min sambos kompis och hans dotter som kom på ett oplanerat besök. Det hade jag väl ingenting emot, även fast jag tycker om att man hör av sig innan, men men.

Vi ställde fram den nybakade tårtan och tänkte att det gör ju ingenting om de också tar lite av den, men de åt ju nästan upp hela tårtan! Sambons kompis åt en enormt stor bit (är väl inte så förvånad egentligen) och hans dotter åt en nästan lika stor bit. Jag gav min sambo några blickar lite då och då för jag tänkte att han borde säga ifrån, men det gjorde han inte så jag tog saken i egna händer.

Jag sa då "Vad roligt att ni tycker om tårtan, men vi inväntar faktiskt besök från annat håll också och vi skulle gärna vilja att det fanns tårta kvar till dem med."

Well, trots att jag försökte vara så vänlig och tydlig som möjligt så fick jag bara skit för det. Flickan började gråta och kastade tallriken i golvet, sambons kompis började snacka om att gäster borde få äta hur mycket de vill.

Vad var detta? Har aldrig varit med om något liknande.

Nu är de inte välkomna hit längre. Detta är min lägenhet från början och kan de inte bete sig så har de inget här att göra.

• Svar på tråden Ohyfsade gäster
  • Anonym (?)
    Anonym (Suck) skrev 2017-06-02 14:02:33 följande:

Var det inte kul att fortsätta i tråden nu ts när den är avslöjad som fake?! Suck

Fast att den är fake är ju endast vad du och vissa andra tror. Det framgår ingenstans hur gammal denna flicka är. Om hon är 7/8 år så är det inte konstigt alls att hon åt en väldigt stor bit tårta. Barn i den åldern brukar älska sötsaker och vem vet, hon kanske är rejält överviktig.
  • Anonym (?)
    viseversa skrev 2017-06-02 09:15:18 följande:

Så du tror att en 1-4 åring kan äta en enorm bit tårta?! Låter mer som det var ett äldre barn.

Det framgår ingenstans hur gammal flickan är.

Hon kan mycket väl vara 7/8 år och då kan man äta rejält med godsaker, speciellt om man inte har något hyfs och speciellt om man är överviktig. Inte omöjligt att en ohyfsad 8 åring kastar tallrikar i golvet för den delen heller. Jag är van vid barn och har varit med om barnsligare saker som äldre barn har gjort.
  • nevermind
    Anonym (Awkward) skrev 2017-06-01 21:15:12 följande:
    Ja, vi kanske inte borde ha tagit fram tårtan till dem. Fast vi tänkte att de inte skulle göra något att de tog varsin bit. Vi trodde ju inte att de skulle vräka i sig.

För övrigt var det ingen liten tårta som du tror, utan en ganska stor "normal" tårta. Bitarna de tog var sanslöst stora.
    Galet. Nej, jag hade inte släppt in dem igen.

Vad sa pappan till dottern när hon slängde tallriken i golvet?? Hur gammal är hon?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (?) skrev 2017-06-02 15:47:40 följande:
    Det framgår ingenstans hur gammal flickan är. Hon kan mycket väl vara 7/8 år och då kan man äta rejält med godsaker, speciellt om man inte har något hyfs och speciellt om man är överviktig. Inte omöjligt att en ohyfsad 8 åring kastar tallrikar i golvet för den delen heller. Jag är van vid barn och har varit med om barnsligare saker som äldre barn har gjort.

Så tänker jag med. Med tanke på pappans beteende kan man knappast räkna med att dottern ska vara särskilt mogen och välartad i förhållande till sin ålder. Brist på sociala färdigheter brukar gå i arv, om inte genetiskt så via uppfostran.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-06-02 16:06:52 följande:

Så tänker jag med. Med tanke på pappans beteende kan man knappast räkna med att dottern ska vara särskilt mogen och välartad i förhållande till sin ålder. Brist på sociala färdigheter brukar gå i arv, om inte genetiskt så via uppfostran.

Helt rätt.
  • Kuddebarn
    viseversa skrev 2017-06-02 09:15:18 följande:

Så du tror att en 1-4 åring kan äta en enorm bit tårta?! Låter mer som det var ett äldre barn.

1-4 åring?

Som andra har skrivit så kan det mycket väl vara en 7/8/9 åring, något sådant. Ja, ett barn i den åldern kan mycket väl trycka i sig stora mängder sötsaker. Ännu lättare blir det ju om man har en ohyfsad pappa som själv gör det. Orimligt att förvänta sig att flickan ska vara hyfsad och bete sig sakligt om pappan är helt åt fan ouppfostrad han själv.

Med det sagt så förklarar det ganska bra varför flickan kastade tallriken i golvet och började gråta.
  • Anonym (Inte märkligt)

Fattar inte varför folk blir så chockerade över att ett barn äter mycket tårta, blir ledsen och sedan slänger tårtan i golvet och brister ut i gråta? Är det verkligen det konstigaste ni har hört ett barn göra?

Oh my..

Jag vet 13 åringar som har börjat storböla över larvigare saker än detta. Det handlar om uppfostran och hur känslig man är. Denna flicka är uppenbarligen inte uppforslad alls, men vad kan man förvänta sig med en farsa som denna.

• Anonym (Mella)

Jag tycker att både du och flickan var ohyfsade.

Bjuder man på något så tar man inte undan det mitt framför näsan på sina gäster. För det var faktiskt NI som bjöd in dom och NI som ställde fram tårtan och bjöd dom.

Att kasta en tallrik i golvet är väldigt ohyfsat.

Kompisen hade rätt, blir man bjuden så får man äta hur mycket man vill av det som ställs fram, dock kanske det inte var så taktfullt av honom att börja diskutera om det där och då, åtminstone hade han kunnat lägga fram det på ett bättre sätt.

• Anonym (Inte märkligt)
    Anonym (Mella) skrev 2017-06-02 18:22:01 följande:

Jag tycker att både du och flickan var ohyfsade.

Bjuder man på något så tar man inte undan det mitt framför näsan på sina gäster. För det var faktiskt NI som bjöd in dom och NI som ställde fram tårtan och bjöd dom.

Att kasta en tallrik i golvet är väldigt ohyfsat.

Kompisen hade rätt, blir man bjuden så får man äta hur mycket man vill av det som ställs fram, dock kanske det inte var så taktfullt av honom att börja diskutera om det där och då, åtminstone hade han kunnat lägga fram det på ett bättre sätt.

Jodå, om gästerna glufsar i sig hela tårtan så har de nog fått det hela om bakfoten och då har man all rätt att ta undan det goda.

Nja, jag tvivlar på att de flesta som är gäster hos någon glufsar i sig hela kakfatet, faktiskt. Är man gäst hos någon så äter man med måtta, annars är man ohyfsad (vilket dessa två personer var).
  • Anonym (Inte märkligt)
    pony2 skrev 2017-06-02 08:03:48 följande:

Det var väl snarast du som var ohyfsad.

Du borde antingen ha sagt direkt att tårtan var avsedd att räcka till era planerade gäster eller helt enkelt inte bjudit på tårtan.

Visst, de kom på oväntat besök - men ni bjöd in dem och bjöd dem att äta tårta. Hur sjutton skulle de kunna veta att ni väntade andra gäster och hade planerat tårtan till dem om ni inte sa något??

Tja, om man som gäst inte begriper att man inte äter upp en hel tårta så är det ju något fel på en, uppenbarligen. Ingen normal människa gör så. Antingen har man något förståndshandikapp (då kan jag ha lite förståelse) eller så är man väldigt tjock och ohyfsad.
Svar på tråden Ohyfsade gäster