• Anonym (Anonym)

    Påträngande svärföräldrar förstör relation

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart tretton år och bott ihop i elva år. Vi har ett barn tillsammans som är nio, ingen av oss har barn sen tidigare. I stort sett har vi haft det bra tillsammans men det som har varit ett irritationsmoment för mig i vår relation är hans föräldrar, eller hans relation till sina föräldrar. De tre är väldigt tajta, skulle man kunna säga... Han är enda barnet, själv har jag två syskon.

    Redan innan vi flyttade ihop bodde han nästan lika mycket hos sina föräldrar som i min lägenhet. De första åren vi bodde ihop i lägenheten var det mest hans mamma som orsakade mina psykbryt. Hon skulle tvätta våra fönster, plantera om blommor, stryka kläder, tog dit dukar och gardiner. När vi väntade barn så skulle de hålla på och lägga sig i med att fixa grejer till bebisen. När barnet väl kom till världen så har det varit mycket fixande av grejer, överröst med kläder, de köpte ett babygym utan att vi bett dem. Jag hade tänkt köpa ett babygym för att ge vårt barn i julklapp.

    När vi flyttade till huset vi bor i nu så har hans pappa blivit ett lika stort problem som mamman. Huset är hans pappas barndomshem och det är fortfarande han som äger huset. Tanken var att vi skulle köpa huset av honom när jag fick jobb, vilket jag fick för några år sedan. Hans pappa har inte varit införstådd med att vi vill köpa det har jag förstått nu, fast jag trodde att min sambo sagt det innan vi flyttade hit. Men tydligen inte, hans pappa ser det här som sitt, han kommer och går som han vill, gör vad han vill och när han vill. Han har hjälpt till mycket med renoveringar men lite grann att han bevakar sitt revir känner jag. De betalar grejer som ingår i renoveringarna, hans pappa betalar vår elräkning och sophämtning. När jag sagt till min sambo att det är helt sinnessjukt rycker han bara på axlarna.

    Båda hans föräldrar går och gräver i våra privata saker, nu sist har nån utav dem rivit ut allt i ett badrumsskåp, för att rensa avloppet i handfatet tror jag. Hans mamma har också varit och rivit i en garderob med barnets gamla skor t. ex. De köpte en ny TV åt oss, bara sådär, utan att prata med oss innan. De tar nästan för givet att de ska vara hemma med vårt barn när hen är sjuk. De ställer alltid upp när man behöver hjälp men det är som att de förväntar och nästan blir sura om man inte ber om hjälp varje gång. Det har hänt en massa liknande saker genom åren också.

    Jag har försökt få min sambo att säga ifrån till sina föräldrar, det är hans jobb att göra det, men det är som att han inte riktigt tar det på allvar. Tycker också att jag markerar ganska tydligt mot hans föräldrar att jag inte gillar att de lägger sig i, men det är som att det blir nya grejer hela tiden. Nu har jag blivit så less på detta att aldrig kunna ha mitt hem, min inredning och mina saker i fred att jag bara vill flytta härifrån - själv! Han kan få bo här och gulligulla med mamsen och pappsen bäst fan han vill, men då bor inte jag kvar här. Orkar inte säga ifrån längre eftersom det inte hjälper. Min relation till mina svärföräldrar blir mer och mer ansträngd, klarar nästan inte av att vara i samma rum som dem ibland. Plus att de pratar med varandra i telefon i tid och otid.

    Kanske inte låter så allvarligt men detta är otroligt påfrestande och påverkar vår relation otroligt negativt. Jag upplever att min sambo inte klarar av att sätta gränser mot sina föräldrar och fortfarande är beroende av dem, samtidigt som framför allt min svärmor inte klarar av att klippa navelsträngen till sin vuxna son. Jag orkar fan inte ha det så här längre men det är så fruktansvärt svårt att ta upp detta.

    Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, behöver få skriva av mig lite och kanske få några kloka synpunkter?

    /Less

  • Svar på tråden Påträngande svärföräldrar förstör relation
  • Anonym (reson)
    taquine skrev 2017-06-12 15:32:37 följande:
    Då ska man även sköta sina egna avlopp, sophämtning  och räkningar Inte låta svärföräldrarna betala..
    De kanske bara gör det utan att låta TS och hennes man få chansen. Avtalen ligger kanske kvar i föräldrarnas namn?

    Det verkar som att alltihop är väldigt oklart, och förväntningarna är otydliga.

    TS har uppfattat det som att de ska få köpa huset och göra det till sitt eget. Svärföräldrarna uppfattar det som att sonen med familj för bo där men att ägandet står kvar på föräldrarna. Mannen kanske tycker att det kvittar, det är hans föräldrar, han kanske inte tycker att det här är jobbigt på samma sätt som TS gör.

    Det TS behöver göra är att sätta sig ner med sin man och förklara hur jobbig den här situationen är. Fråga om det ens var tanken att de skulle köpa huset och äga det, eller bara ha nyttjande under svärföräldrarnas överinseende.

    Om svärföräldrarna inte tänkt sig att sälja huset till dem så måste TS klargöra att under de här omständigheterna vill hon inte bo kvar i huset. Antingen får de köpa huset eller så upprättas ett regelrätt hyresavtal där man fastställer vilka kostnader som hyresgäst/hyresvärd ska stå för och hur hyresvärden har eller inte har nyttjanderätt/rätt att riva runt i saker i huset där hyresgästerna bor.

    Frågan där hamnar ju också i vad som händer vid ev separation eller dödsfall, i värsta fall har TS då inget hem längre om de skiljer sig eller om mannen går bort.
  • Fånga dagen
    Påven Johanna II skrev 2017-06-12 16:13:55 följande:

    Fånga dagen formulerar sig som vanligt väl. Jag tycker som hon gör och ser gärna svar på de frågor hon ställt. 


    Tackar! Ja vi får väl se om Ts vill/kan svara på det som förbryllar lite. I ett inlägg är det svärfar som betalar el och sophämtning - i ett annat får vi veta att Ts och sambon självklart betalar el och sophämtning själva. Men det är väl kanske bara ett skrivfel. Men det får mig ändå att undra om det kanske finns fler skrivfel i denna berättelse.

    Ts efterlyser kloka synpunkter på hennes problem. Men det är ju svårt att ge, när hon ger två olika alternativ om samma sak.
  • Anonym (Anonym)

    En sån ingående diskussion om elräkning hade jag inte riktigt förväntat mig... Så här ligger det till: Elavtal och sophämtning är skrivet på svärfar, räkningarna skickas till honom, han betalar, vi betalar hyra samt el, sopor till honom. Jag sitter inte på arslet och låter dem ta hand om renoveringar eller skiter i att rensa avlopp för att han ska göra det. Jag har lagt ner mycket jobb på detta hus och är fullt kapabel att rensa avlopp själv. Problemet är att han gör sånt utan att fråga eller säga till innan. Han ska fullständigt skita i om vi har stopp i avloppet eller inte. Det är vårt problem, inte hans.

    Min plan nu är att prata igenom detta ordentligt (igen) med min sambo, men nu förklara att jag vill flytta härifrån. Ett alternativ är att gå på familjerådgivning och få någon utomstående som kan hjälpa oss. Tror dock inte min sambo går med på det men då får jag väl gå själv. Får se hur han reagerar, är inte så hoppfull eftersom han inte riktigt tagit detta på allvar förut.

  • Anonym (Förstår dig!)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-12 10:20:16 följande:

    En sån ingående diskussion om elräkning hade jag inte riktigt förväntat mig... Så här ligger det till: Elavtal och sophämtning är skrivet på svärfar, räkningarna skickas till honom, han betalar, vi betalar hyra samt el, sopor till honom. Jag sitter inte på arslet och låter dem ta hand om renoveringar eller skiter i att rensa avlopp för att han ska göra det. Jag har lagt ner mycket jobb på detta hus och är fullt kapabel att rensa avlopp själv. Problemet är att han gör sånt utan att fråga eller säga till innan. Han ska fullständigt skita i om vi har stopp i avloppet eller inte. Det är vårt problem, inte hans.

    Min plan nu är att prata igenom detta ordentligt (igen) med min sambo, men nu förklara att jag vill flytta härifrån. Ett alternativ är att gå på familjerådgivning och få någon utomstående som kan hjälpa oss. Tror dock inte min sambo går med på det men då får jag väl gå själv. Får se hur han reagerar, är inte så hoppfull eftersom han inte riktigt tagit detta på allvar förut.


    Min farsa råkade ut för något liknande när jag var nyfödd. Han ville köpa sitt föräldrar hem men hans mamma (min farmor) ville inte sälja. Han gav henne då ett ultimatum att antingen säljer hon huset eller bygger han eget. Kärringen gav med sig så farsans barnhem blev mitt barnhem. Det var mycket problem men att farmor inte ville släppa men dom stod iallafall enade mot henne.

    Håller med dig att ni behöver proffesionel hjälp om det här genom typ familjerådgivning. Vill inte han så åk själv.

    Skulle heller inte vilka leva mitt liv som du. Och gratis TV låter mer som ett sätt för dom att sätta er i någon slags skuld.

    Lycka till och berätta gärna hur det går/gott. :)
  • Bosse Bowling

    Ni som tycker TS verkar lat och bortskämd verkar inte ha förstått problemet hon beskriver. Jag skulle personligen ha hamnat på psyket om mina svärföräldrar uppfört sig så sjukt omdömeslöst som det beskrivs. Eller i fängelset för att ha stryp dom eller min sambo :)

    Och nej, man kanske inte vill ha en ny jävla TV av någon. Var den gamla trasig? Behövde den bytas ut? Vem fan bryr sig. Man inreder för fan inte i någon annans hem. Din sambo är en idiot som inte kan stå upp för dig, eller för sig själv. Klipp navelsträngen och köp huset som var planen. Men självklart borde TS med facit i hand vart ännu tydligare om ägandeskap osv.  Usch vad fel allt kan bli trots att jag också uppfattar att svärföräldrarnas intentioner är goda. Detta kommer GARANTERAT leda till separation om inget görs nu direkt. Får rysningar i hela kroppen.

  • Miss Skywalker

    Undrar hur många skilsmässor svärföräldrar orsakat.. Hur har du stått ut så länge ts? Jag hade känt mig hemlös..

  • Anonym (Flytta! Nu!)

    Jag har också haft en gränslös svärmor, trots att vi byggde vårt gemensamma hus helt nytt var hon där och möblerade om och lekte värdinna på alla släktkalas, och jag blev fullständigt galen. Sista året innan vi gick isär var hon inte välkommen hem till oss om jag var hemma.
    Hon ville också väl, men hon ville även se till så att hennes pojkar (mitt ex och vår son) hade det precis så som hon ville. Vad jag ville var helt ointressant, jag förväntades bara lyda order (vilket jag aldrig varit särskilt bra på )

    För dig är det ju helt omöjligt att sätta ner foten då ni de facto bor i någon annans hus. Ni måste flytta!

    Leta rätt på en parterapeut och släpa med karln dit. Förklara att du fått nog, att du förstår att de menar väl men att du inte kan leva så. Antingen flyttar NI eller så flyttar DU, det är de val som finns.
    Om han velar eller säger nej så flyttar du. Det är enda sättet för dig att få ett eget hem. Tänk inte bara på dig själv och din sambo utan även på barnet. Som det är nu lär ert barn sig att det är helt OK att gå in hos andra och börja rota runt bland deras saker, är det vad ni vill lära ert barn?

  • Anonym (,k)
    Bosse Bowling skrev 2017-06-12 19:39:54 följande:

    Ni som tycker TS verkar lat och bortskämd verkar inte ha förstått problemet hon beskriver. Jag skulle personligen ha hamnat på psyket om mina svärföräldrar uppfört sig så sjukt omdömeslöst som det beskrivs. Eller i fängelset för att ha stryp dom eller min sambo :)

    Och nej, man kanske inte vill ha en ny jävla TV av någon. Var den gamla trasig? Behövde den bytas ut? Vem fan bryr sig. Man inreder för fan inte i någon annans hem. Din sambo är en idiot som inte kan stå upp för dig, eller för sig själv. Klipp navelsträngen och köp huset som var planen. Men självklart borde TS med facit i hand vart ännu tydligare om ägandeskap osv.  Usch vad fel allt kan bli trots att jag också uppfattar att svärföräldrarnas intentioner är goda. Detta kommer GARANTERAT leda till separation om inget görs nu direkt. Får rysningar i hela kroppen.


    Detta.

    Ja, jag skulle också blivit vansinnig o det för längesen. Otroligt att TS stått ut så länge! 

    Tycker TS borde ställa ultimatum på att gå med till familjerådgivningen, men tror tyvärr att utsikterna är dåliga. Har han inte klippt navelsträngen o sagt ifrån på så många år så lär han inte göra det nu heller. Även om det blir på bekostnad av TS o barnet. Tycker inte han är snäll mot henne.
  • Fånga dagen
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-12 18:20:16 följande:

    En sån ingående diskussion om elräkning hade jag inte riktigt förväntat mig... Så här ligger det till: Elavtal och sophämtning är skrivet på svärfar, räkningarna skickas till honom, han betalar, vi betalar hyra samt el, sopor till honom. Jag sitter inte på arslet och låter dem ta hand om renoveringar eller skiter i att rensa avlopp för att han ska göra det. Jag har lagt ner mycket jobb på detta hus och är fullt kapabel att rensa avlopp själv. Problemet är att han gör sånt utan att fråga eller säga till innan. Han ska fullständigt skita i om vi har stopp i avloppet eller inte. Det är vårt problem, inte hans.

    Min plan nu är att prata igenom detta ordentligt (igen) med min sambo, men nu förklara att jag vill flytta härifrån. Ett alternativ är att gå på familjerådgivning och få någon utomstående som kan hjälpa oss. Tror dock inte min sambo går med på det men då får jag väl gå själv. Får se hur han re som är petig med detaljeragerar, är inte så hoppfull eftersom han inte riktigt tagit detta på allvar förut.


    Jag är kanske lite petig med detaljer, och reagerade därför på det här med el och sophämtning.
    Den förklaring du ger nu, stämmer ju inte alls överens med vad du först skrev, där intrycket jag fick, och kanske även andra, var att ni inte stod för dom kostnaderna.

    "De betalar grejer som ingår i renoveringarna, hans pappa betalar vår elräkning och sophämtning. När jag sagt till min sambo att det är helt sinnessjukt rycker han bara på axlarna."
  • Fånga dagen
    Bosse Bowling skrev 2017-06-12 19:39:54 följande:

    Ni som tycker TS verkar lat och bortskämd verkar inte ha förstått problemet hon beskriver. Jag skulle personligen ha hamnat på psyket om mina svärföräldrar uppfört sig så sjukt omdömeslöst som det beskrivs. Eller i fängelset för att ha stryp dom eller min sambo :)

    Och nej, man kanske inte vill ha en ny jävla TV av någon. Var den gamla trasig? Behövde den bytas ut? Vem fan bryr sig. Man inreder för fan inte i någon annans hem. Din sambo är en idiot som inte kan stå upp för dig, eller för sig själv. Klipp navelsträngen och köp huset som var planen. Men självklart borde TS med facit i hand vart ännu tydligare om ägandeskap osv.  Usch vad fel allt kan bli trots att jag också uppfattar att svärföräldrarnas intentioner är goda. Detta kommer GARANTERAT leda till separation om inget görs nu direkt. Får rysningar i hela kroppen.


    Jösses! Tur då för sambon och svärföräldrarna att det inte är du som är svärdottern.

    Om planen varit att köpa huset, så borde de väl pratat med husägaren om det. Han verkar ju inte känt till deras planer.

    "Hans pappa har inte varit införstådd med att vi vill köpa det har jag förstått nu, fast jag trodde att min sambo sagt det innan vi flyttade hit. Men tydligen inte,

    Han kanske inte vill sälja sitt barndomshem till sin svärdotter, med tanke på hur dålig deras relation är. Vad vet man? 
Svar på tråden Påträngande svärföräldrar förstör relation