• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Hey.orange
    Trullis82 skrev 2017-11-25 16:54:16 följande:

Om man fått hjälp en gång redan, får man hjälp en gång till då eller får man bekosta själv?

Lyckas man så får man inte tre äggplock gratis, så ska jag uttrycka mig. Utan så fort man lyckats(och som jag skrev vad det innebär vet jag inte) så får man betala. Så har man fått en graviditet så får man betala för nästa.
  • Hey.orange

Om man fått hjälp en gång redan, får man hjälp en gång till då eller får man bekosta själv?

Men det kanske beror på vad man har för bakgrund också
  • kattnos
    Om jag har fattat rätt så är det om man får ett barn som det räknas som att man har lyckats. Men det är äggplocken som man har tre landstingsfinansierade OM man inte får något barn. Därför är det bra att få något till frysen för då är det "bara" som ovan beskrivet kostnad för återföring av tinat embryo osv som kostar om man vill ha ett syskon. Återföring med tinat embryo kan man alltså göra flera gånger utan att det räknas som ett av de försök man har, så länge man inte lyckats få ett barn.
    Om man däremot har fått ett barn och vill ha syskon utan att ha något i frysen så får man bekosta hela den nya behandlingen.
    Rätta mig gärna om jag har fattat fel :)
  • kattnos
    loooice skrev 2017-11-25 16:47:21 följande:

Nu är jag tillbaka. Vi har äntligen fått beskedet att vi ska få börja göra ivf i mars nästa år. Eller rättare sagt tre månader from två veckor tillbaka (om vårdgarantin stämmer). Grattis till er som lyckats????jag är nervös för att ivf inte ska fungera efter att vi försökt på egen hand i två år. Efter nyår ska vi få reda på mer om sprutor osv. Känns nervöst men också hoppfullt. Hur mår man efter sprutorna?

Lycka till och tack :)

Jag tror att det är väldigt olika hur man känner. Jag kände mig uppsvälld men inte så farligt, det blev dock värre efter äggplocket och jag var sjukskriven i någon vecka. Sen tog det tid för kroppen att återhämta sig helt. Jag gjorde ingen färsk återföring utan gjorde FET efter nästa mens istället.
  • Trullis82
    Hey.orange skrev 2017-11-26 12:46:53 följande:

Hej! Man får ju tre äggplock landstingsfinansierade, men om man lyckas (vet inte om det betyder fulländad graviditet) så får man betala sen. Vi lyckades på första försöket med ivf och fick en dotter, och fick fem blasto till frysen. Och nu när vi gjorde Fet fick vi betala 16000kr+1300 för besök med prover osv+800kr för lutinus och ÄL spruta.

Tack snälla för svar. Härligt att det lyckades för er.

Hoppas det går bra även denna gång
  • Hey.orange
    Trullis82 skrev 2017-11-27 11:59:05 följande:

Tack snälla för svar. Härligt att det lyckades för er.

Hoppas det går bra även denna gång

:) tack! Lycka till du med
  • Trullis82

Så om man har ägg frysta så blir det billigare, men om man måste börja om från början med allt så blir det betydligt dyrare?

Vad pratar man om för summor egentligen?

Tyxker det e helt galet att det ska kosta för att få äran att få en liten.

• Hoppfullhet
    Trullis82 skrev 2017-11-28 07:39:41 följande:

Så om man har ägg frysta så blir det billigare, men om man måste börja om från början med allt så blir det betydligt dyrare?

Vad pratar man om för summor egentligen?

Tyxker det e helt galet att det ska kosta för att få äran att få en liten.

En "full" ivf behandling kostar på vår klinik 34000kr. Blir där frysdugliga embryo över efter transfer betalar man en frysavgift på 4000kr. Sedan har dom även paketpriset om man köper 3 "fulla" ivf så betalar man för runt 2 st (exakt hur mkt beror på kvinnans ålder). Skulle dock ivf nr 1 el 2 resultera i ett levande fött barn förbrukas resterande behandlingar. Precis som med landstinget.
  • 1Elle2

Gick alltså inget vidare för mig :,( En stjärna föll.

Började med nåt rosa sen en konstig mens beräknad mensdag och sen vanlig mens. Och testet var sen såklart negativt. Bröt ihop helt. Har haft jul lite som en ?deadline? sen allt började i våras, så det är tungt nu.

Men vi kör igen nästa äl om det timar med dagarna. Försöker hoppas, men det är tungt. Ska få remiss till nån att prata med iallafall..

• kattnos
    1Elle2 skrev 2017-11-30 21:31:04 följande:

Gick alltså inget vidare för mig :,( En stjärna föll.

Började med nåt rosa sen en konstig mens beräknad mensdag och sen vanlig mens. Och testet var sen såklart negativt. Bröt ihop helt. Har haft jul lite som en ?deadline? sen allt började i våras, så det är tungt nu.

Men vi kör igen nästa äl om det timar med dagarna. Försöker hoppas, men det är tungt. Ska få remiss till nån att prata med iallafall..

Men nej! Så himla tråkigt för er!
    Ja, det är nog bra att prata med någon. Rensa tankarna lite.
    Tänker på dig, stor kram <3
Svar på tråden IVF start sommar 2017