• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • kattnos
    Znickers skrev 2017-08-30 19:36:13 följande:
    Men varför skulle mängden ägg fortfarande vara avgörande för återföringen. Jag kan inte förstod riktigt, men är det så att när man blir överstimulerad och får ut många ägg att det även påverkar livmodern och därför sätter man inte tillbaka ett färskt ägg? Sorry, men är nyfiken så klart och vill bara se om jag förstod rätt.

Skönt för dig att få tillbaka till jobbet. Förstår att du varit ordentligt svullen med vätska :-/
    Alltså jag är inte riktigt säker själv :) men vad jag förstår så är ju alla äggblåsor fyllda med vätska och ju fler blåsor, ju mer vätska. Och mer vätska är väl risk för för mycket vätska helt enkelt. Sen återfylls blåsorna igen när äggen är plockade, i vanliga fall kommer inte symptomen på överstimulering förrän efter ET och i då jag hade så många äggblåsor ville man inte riskera det. Det är väl främst äggstockarna som blir förstorade men även ovitrellesprutan kan tydligen påverka risken för överstimulering. Om jag fattat rätt!
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-30 20:04:16 följande:

Idag fick jag reda på att vi har två fina ägg i frysen! Jätteglad blev jag, i ungefär 5 minuter. Troligtvis en svacka men jag tvivlar på att jag ens är gravid. Känns som att vi kommer få ta av de i frysen direkt... :( blir så trött och frustrerad på denna bergodalbana! Jag som var så lugn igår!

Jag vet känslan. Man pendlar upp och ner hela tiden! Vi får pusha varann :)

Men jätte kul med 2 ägg i frysen!!
  • kattnos
    Milli07 skrev 2017-08-30 19:51:19 följande:
    40 ägg är ju helt sanslöst! Har du en bra äggreserv? Fanns det några indikationer tidigare att du kunde bli överstimulerad? Jag vet inte riktigt varför jag ska ta så hög dos, det gör mig lite nojig, men hoppas på det bästa :) När blir det insättning för er nu?
    På mitt prov stod det att jag hade en god äggreserv på 10,5 men det stod inte vilken enhet de räknar i (finns visst två). Men den är inte dålig iaf! Näe inte egentligen, på mitt allra första ul när läkaren räknade på äggblåsor just då (vilket var just när min mens precis hade startat) så sa hon att det fanns många blåsor så att jag borde vara lättstimulerad och min dos var ju rätt låg redan initialt. Men man får ju tro att läkarna vet vad de gör ändå! Jag vet inte alla parametrar de använder sig av... men hoppas det går bra för dig!

Vi ska sätta in efter en mens nu och sen en normal cykel så det blir nog inte förrän i slutet av oktober. Beroende på när jag får mens nu alltså, vilket jag borde få om någon vecka säger de. Blir spännande att höra på söndag hur det har gått!
  • kattnos

Idag fick jag reda på att vi har två fina ägg i frysen! Jätteglad blev jag, i ungefär 5 minuter. Troligtvis en svacka men jag tvivlar på att jag ens är gravid. Känns som att vi kommer få ta av de i frysen direkt... :( blir så trött och frustrerad på denna bergodalbana! Jag som var så lugn igår!

Men det är ju jättekul! Försök slappna av nu och ruva i lugn och ro :) (kan tänka mig att det inte är lätt)
  • Hoppfullhet

Göttans med 2 till frys jue!! Grattis :)

Denna bergodalbana hade man lätt kunnat vara utan att hela tiden känna efter, en hjärna som aldrig slappnar av. Hoppas du kan hitta ngt som kan sysselsätta dig en del om dagarna så att de går lite snabbare. O jag har min mans ord ringandes i öronen "skulle de nu inte gå nu så testar vi igen".. de är väl de som är grejen, att inte ge upp. Kämpa!
  • Milli07
    Ellencassandra skrev 2017-08-30 20:01:46 följande:

Jag kommer också få ta gonal 250 när vi sätter igång. Så det räknas som en hög dos eller?

Nja. Den är nog medelhög tror jag. Men högre än många andra som jag läser om. Tror maxdosen är 450. Lycka till!
  • 1Elle2

Kämpa på! 2 extra är ju jättebra. Verkligen bergochdalbana ivf. Kram!
  • 1Elle2
    Milli07 skrev 2017-08-30 16:37:55 följande:

Tack för dina lugnande ord! Tråkigt dock att du blev överstimulerad. Fick ni avbryta behandlingen?

Jo det var/är trist. Överstimuleringen kom vid äggplocket så det gjorde vi och gick bra men sen blev det totalfrys (5blastocyster) och inget återföring. Återföring i nästa cykel förhoppningsvis :)
  • 1Elle2
    Znickers skrev 2017-08-30 19:36:13 följande:

Men varför skulle mängden ägg fortfarande vara avgörande för återföringen. Jag kan inte förstod riktigt, men är det så att när man blir överstimulerad och får ut många ägg att det även påverkar livmodern och därför sätter man inte tillbaka ett färskt ägg? Sorry, men är nyfiken så klart och vill bara se om jag förstod rätt :-/

Jag ger mig på ett förklaringsförsök...

Såhär: överstimuleringsyndrom (ohss) innebär att hormonerna lite går bananas och då kan man dels utveckla en massa ägg vilket när man ser det under behandlingen ju blir en indikation på överstimulering, men det blir också en reaktion i kroppen som man inte riktigt vet hur eller varför men nåt men genomsläppligheten i små kärl. Då får man vätska som inte hålls kvar i blodbanan utan läcker ut i buken som då blir utspänd, smärtande och kan påverka andningen (lungorna får inte plats). Även saltbalansen och levern påverkas och man får risk för blodpropp.

Äggstockarna blir också väldigt förstorade och då är risk att de vrider sig så därför får man inte träna utan bara göra saker försiktigt (man kan inte göra nåt annat heller..)

Om många ägg utvecklas under behandling ger det alltså indikation på ohss och om det blir vätska i buken är det också lite varning. Och beroende på när det här utvecklas hos en person så kan de minska doserna i sprutorna, avbryta behandlingen eller om det kommer efter/vid ÄP avstå återföring. Och det är för att risken för överstimulering är som störst kring äggplocket och om man blir gravid. För är man överstimulerad och blir gravid så blir det hormonkaos och då kan det bli livshotande (blodpropp, andningsbesvär, organsvikt osv)

MEN de allra flesta får ju inte det här och det blir mkt sällan allvarligt just eftersom dom har koll och inte sätter tillbaka ägg om det finns risk för överstimulering, och då läker ju kroppen ut själv när hormonnivåerna sjunket undan.

Livmodern i sig påverkas alltså inte

Lite långt... Hoppas alla hängde med...
  • Znickers

Är det någon av ruvarna som redan testat, fast dagen D inte kommit?

Känner ni av några tecken? ( om man försöker bortse från Lutinus påverkan)

Svar på tråden IVF start sommar 2017