• Anonym (Prinsessan)

Köpa klänning till min kille

Han är 5 år och älskar att klä ut sig till prinsessa. Jag har hittat en riktig prinsessklänning till honom och den skulle vara helt perfekt på honom till syrrans bröllop. Vad tycker ni? Jag vill, men min man kommer att bli tokig.

www.3claps.com/collections/dresses/products/charlotte-royal-dress

• Svar på tråden Köpa klänning till min kille
  • Anonym (Prinsessan)
    Tummelisa skrev 2017-07-03 15:09:45 följande:

Var den blåa den klänning som du själv ska ha på bröllopet, så tycker jag nästan den kändes lite over the top också. Är ju bruden som ska stå i fokus, övriga förväntas vara fina, men inte utstickande/iögonfallande. Är nyfiken om du är gift själv? Kanske läge annars med giftemål, så du får planera mer efter eget huvud och ha ett riktigt prinsessbröllop

Det var bara ett exempel. :)
  • Anonym (Prinsessan)
    Tummelisa skrev 2017-07-03 15:09:45 följande:

Var den blåa den klänning som du själv ska ha på bröllopet, så tycker jag nästan den kändes lite over the top också. Är ju bruden som ska stå i fokus, övriga förväntas vara fina, men inte utstickande/iögonfallande. Är nyfiken om du är gift själv? Kanske läge annars med giftemål, så du får planera mer efter eget huvud och ha ett riktigt prinsessbröllop

Ja men man kan ju alltid gifta om sig. :)
  • Anonym (Prinsessan)
    Anonym (Erika) skrev 2017-07-03 14:38:20 följande:

En pojke ska väl inte ha klänning fast han tycker att han är fin i en klänning?. Du vilseleder ju honom då att uppmuntra till detta med att ha på sig tjejkläder. Ett barn är för litet att förstå innebörden i detta varför pojkar inte ska ha flickläder. Det är väl förälderns uppgift att lära barnet?.

Vad menar du med vilseleder? Varför kan inte en pojke få vilja vara söt?
  • Anonym (ja)

Se hur långt man kan gå i dagens samhälle sen vi började använda hen!

• Anonym (Emma)

Min 5-åring har princess(Elsa)-klänning på dagis ibland (deras). Jag har aldrig köpt någon klänning till honom, han har inte efterfrågat det heller. Hade han velat ha det kan ha få en - för användning hemma. Lillasyster på 3,5 år har inte heller nån princessklänning. De har inte efterfrågat dessa och personligen tycker jag inte de är speciell fina eller praktiska.

Men inte att han har klänning på ett bröllop - han kommer säkert bli ursöt i ljus skjorta/blus och ev kavaj!

Se till att ni föräldrar är överens om ni ska visa upp pojken i klänning offentligt. Varför inte köpa en klänning och ha hemma - om pojken nu önskar sig en klänning?

• taquine
    Anonym (Prinsessan) skrev 2017-07-03 13:05:40 följande:
    Fula? Dom är ju alldeles bedårande söta. Jag skulle vilja ha en själv. :)
    Då tycker jag du ser till att sy upp en, antar dom inte finns i din storlek. Och köp en till ungen , tänk vilken snackis på bröllopet och allt ljus på er istället för din syster.

Så j-a patetiskt....
    Goodness me
  • sextiotalist
    Anonym (Prinsessan) skrev 2017-07-03 15:16:53 följande:
    Vad menar du med vilseleder? Varför kan inte en pojke få vilja vara söt?
    Du verkar ha svårt att ta in det folk skriver. En femåring är ofta väldigt obrydd om vad omgivningen tycker, så länge det inte ger barnet direkt obehagligheter. Att låta sitt barn bryta väldigt mycket mot normen är att utsätta sitt barn för risken att råka ut för obehagligheter.
    Elaka kommentarer kan bita väldigt mycket på en femåring.
    Vill du att ditt barn ska bli ledsen, må dåligt, bara för att ni väljer fel tillfällen för klänning.
    Inte nog med att du vill att han ska få vara klädd som han själv vill, du som mamma, vuxen kvinna, tänker dessutom välja en klänning som passar 1-2-åringar.
  • Anonym (vardag)

För mig är kodordet klä ut sig, han klär ut sig till prinsessa.

Går han med klänningar till vardags nu och då? Till butiken, till förskolan och överlag utanför hemmet? Har han valt att ha klänning som festklädsel någon gång förut?

För då tycker jag att det är helt okej med en klänning till bröllopet, det är en del av hans stil och han är då van vid att få eventuella reaktioner från omgivningen.

Har han bara klätt ut sig hemma så tycker jag inte ett bröllop är ett bra ställe att ha klänning offentligt första gången.

• Anonym (Prinsessan)
    sextiotalist skrev 2017-07-03 15:22:35 följande:

Du verkar ha svårt att ta in det folk skriver. En femåring är ofta väldigt obrydd om vad omgivningen tycker, så länge det inte ger barnet direkt obehagligheter. Att låta sitt barn bryta väldigt mycket mot normen är att utsätta sitt barn för risken att råka ut för obehagligheter.

Elaka kommentarer kan bita väldigt mycket på en femåring.

Vill du att ditt barn ska bli ledsen, må dåligt, bara för att ni väljer fel tillfällen för klänning.

Inte nog med att du vill att han ska få vara klädd som han själv vill, du som mamma, vuxen kvinna, tänker dessutom välja en klänning som passar 1-2-åringar.

Förlåt, men den görs i storlek upp till sju år, så det är ingen babyklänning. Och om jag trodde han skulle bli retad skulle jag aldrig ens tänka tanken.
  • sextiotalist
    Anonym (Prinsessan) skrev 2017-07-03 15:29:05 följande:
    Förlåt, men den görs i storlek upp till sju år, så det är ingen babyklänning. Och om jag trodde han skulle bli retad skulle jag aldrig ens tänka tanken.
    Du känner alla som kommer till denna tillställning?
Svar på tråden Köpa klänning till min kille