• Anonym (Prinsessan)

Köpa klänning till min kille

Han är 5 år och älskar att klä ut sig till prinsessa. Jag har hittat en riktig prinsessklänning till honom och den skulle vara helt perfekt på honom till syrrans bröllop. Vad tycker ni? Jag vill, men min man kommer att bli tokig.

www.3claps.com/collections/dresses/products/charlotte-royal-dress

• Svar på tråden Köpa klänning till min kille
  • Anonym (Prinsessan)
    Anonym (xY) skrev 2017-07-03 13:40:50 följande:

Vilseledande rubrik.

Trodde det gällde din kille som i pojkvän och förväntade mig en underhållande tråd.

Aha. :)
  • Anonym (OCH!!!)
    Queennr1 skrev 2017-07-03 13:16:02 följande:

Min grabb hade också prinsessklänning men bara hemma.

Jag tycker det är olämpligt att låta honom ha klänning offentligt innan han är gammal nog att förstå och kunna hantera andras reaktion på detta, då det ännu inte är socialt acceptera att pojkar bör klänning annat än i utklädningsdyfte. Han är för liten för att kunna förutspå de reaktioner han kommer att mötas av och det ska man som förälder ej utsätta barnet för.

Socialt accepterat???!! Och!! Stackars min son då med autism som aldrig passar in i samhällets påhittade rätta sociala uppträdande.

Grymt då att denne 5 åring tidigt får lära sig att vissa idioter har fördomar men ignorera det å gör som du själv vill...problemet ligger inte i att han har klänning den ligger i folk som anser vad dom tror är rätt eller fel! Helt stört!!

Det gäller inte liv o död.
  • Tummelisa

Om jag var på ett bröllop och det kom en 5-årig kille iklädd prinsessklänning, så skulle jag säkert haja till, men inte bry mig särskilt mycket, inte behandla barnet eller föräldrarna annorlunda på nåt sätt.

Dock förstår jag inte riktigt grejen. Om han gillar klänning, låt honom ha det hemma och kör nåt mer traditionellt på bröllopet. Man kan vara öppen och jämställd utan att gå till ytterligheter.

(bara för man tycker att ingen ska skämmas för sin kropp, och att nakenhet är naturligt, så kanske man inte promenerar in naken på ett köpcenter)

• Anonym (Madde)
    Anonym (Prinsessan) skrev 2017-07-03 13:29:38 följande:
    Jag vet det för han har redan flera klänningar som han tycker om. Han säger att han är fin.
    Men huruvida han kommer bry sig eller ej handlade ju om hur han kommer reagera på omgivningens reaktioner. Så att han redan har flera klänningar som han tycker om hade ju inte med det att göra.
  • Meriall

Du säger att han älskar klä ut sig till prinsessa. Klä ut sig. Han är ingen sagoprinsessa och ett bröllop är ingen maskerad.

Är det att han vill ha klänning så visst, skaffa en pojkklänning. Vill han vara flicka så är det något man verkligen behöver adressera. Men det låter inte som något av det utan han vill vara just prinsessa. Det kan han ju få leka andra dagar men inte på ett bröllop. Eller begravning. Eller något annat högtidstillfälle där maskerad inte passar. En flicka ska inte heller vara prinsessa på ett bröllop så det handlar inte om kön.

Gillar du själv prinsesslika kläder så ta en fluffig klänning till dig själv (inte vit) men skippa kronan och andra prinsessgrejer.

• Anonym (Prinsessan)
    Anonym (lite salt) skrev 2017-07-03 13:35:27 följande:

Hur aktiv är han? Många 5- åringar är som små apor och klättrar och hoppar överallt. Funkar klänningen då? Kanske bättre med en glittriga krona somhankan ta av om han vill leka?

Han är inte så klättrig av sig. Så nog kan han ha den i kyrkan.
  • Queennr1
    Anonym (OCH!!!) skrev 2017-07-03 13:44:34 följande:

Socialt accepterat???!! Och!! Stackars min son då med autism som aldrig passar in i samhällets påhittade rätta sociala uppträdande.

Grymt då att denne 5 åring tidigt får lära sig att vissa idioter har fördomar men ignorera det å gör som du själv vill...problemet ligger inte i att han har klänning den ligger i folk som anser vad dom tror är rätt eller fel! Helt stört!!

Det gäller inte liv o död.

Ja, din son får säkert handskas med massa reaktioner som är svåra för honom att förstå och som förvirrar honom, nog skulle du önska att han slapp det. I det här fallet kan man ju det, istället för att överlämna beslutsrätten till en femåring som är för liten för att kunna förutse konsekvenserna. I en perfekt värld skulle varken ditt barn eller en pojke i klänning behöva orsaka reaktioner men nu lever vi inte i en perfekt värld och att låta en femåring bli kanonmat för sina egna principers skull är bara oansvarigt.
  • Anonym (Regina)

Du tycker inte att du skämmer ut dig och pojken då? Kul för honom att se foton på sig själv i klänning från bröllopet. Inte.

• Anonym (Prinsessan)
    Meriall skrev 2017-07-03 13:49:02 följande:

Du säger att han älskar klä ut sig till prinsessa. Klä ut sig. Han är ingen sagoprinsessa och ett bröllop är ingen maskerad.

Är det att han vill ha klänning så visst, skaffa en pojkklänning. Vill han vara flicka så är det något man verkligen behöver adressera. Men det låter inte som något av det utan han vill vara just prinsessa. Det kan han ju få leka andra dagar men inte på ett bröllop. Eller begravning. Eller något annat högtidstillfälle där maskerad inte passar. En flicka ska inte heller vara prinsessa på ett bröllop så det handlar inte om kön.

Gillar du själv prinsesslika kläder så ta en fluffig klänning till dig själv (inte vit) men skippa kronan och andra prinsessgrejer.

Den? :)

• Anonym (Prinsessan)
    Anonym (Regina) skrev 2017-07-03 13:56:35 följande:

Du tycker inte att du skämmer ut dig och pojken då? Kul för honom att se foton på sig själv i klänning från bröllopet. Inte.

Det skulle han älska.
Svar på tråden Köpa klänning till min kille