• Anonym (Prinsessan)

Köpa klänning till min kille

Han är 5 år och älskar att klä ut sig till prinsessa. Jag har hittat en riktig prinsessklänning till honom och den skulle vara helt perfekt på honom till syrrans bröllop. Vad tycker ni? Jag vill, men min man kommer att bli tokig.

www.3claps.com/collections/dresses/products/charlotte-royal-dress

• Svar på tråden Köpa klänning till min kille
  • Anonym (Madde)
    sextiotalist skrev 2017-07-03 15:22:35 följande:
    Du verkar ha svårt att ta in det folk skriver. En femåring är ofta väldigt obrydd om vad omgivningen tycker, så länge det inte ger barnet direkt obehagligheter. Att låta sitt barn bryta väldigt mycket mot normen är att utsätta sitt barn för risken att råka ut för obehagligheter.
    Elaka kommentarer kan bita väldigt mycket på en femåring.
    Vill du att ditt barn ska bli ledsen, må dåligt, bara för att ni väljer fel tillfällen för klänning.
    Inte nog med att du vill att han ska få vara klädd som han själv vill, du som mamma, vuxen kvinna, tänker dessutom välja en klänning som passar 1-2-åringar.
    Det är lugnt, TS har redan bestämt att barnet inte kommer bry sig eller ta åt sig av eventuella kommentarer. Barnet vill detta. :)
  • sextiotalist
    Anonym (Madde) skrev 2017-07-03 15:45:54 följande:
    Det är lugnt, TS har redan bestämt att barnet inte kommer bry sig eller ta åt sig av eventuella kommentarer. Barnet vill detta. :)
    Omdömeslöst och dåligt föräldraskap. Att medvetet utsätta sitt barn för situationer som barnet inte är moget för att hantera.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Erika) skrev 2017-07-03 14:38:20 följande:

En pojke ska väl inte ha klänning fast han tycker att han är fin i en klänning?. Du vilseleder ju honom då att uppmuntra till detta med att ha på sig tjejkläder. Ett barn är för litet att förstå innebörden i detta varför pojkar inte ska ha flickläder. Det är väl förälderns uppgift att lära barnet?.

Varför ska inte pojkar ha kläder på sig som också används av flickor? Själv sitter jag i detta nu och skriver iförd byxor. 

Do tell. 
  • Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2017-07-03 15:47:12 följande:
    Omdömeslöst och dåligt föräldraskap. Att medvetet utsätta sitt barn för situationer som barnet inte är moget för att hantera.
    Mamman ska väl också närvara vid bröllopet? För min del hade det aldrig kunnat uppstå en situation som mina barn inte klarat av att hantera så länge jag själv var med eftersom jag då hade hanterat  situationen åt dem. 
  • sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-07-03 15:53:28 följande:
    Mamman ska väl också närvara vid bröllopet? För min del hade det aldrig kunnat uppstå en situation som mina barn inte klarat av att hantera så länge jag själv var med eftersom jag då hade hanterat  situationen åt dem. 
    Förhoppningsvis, men jag får känslan av att det inte är så i ts fall. Hon verkar vilja köra det hela vägen, ut till det extrema.

Men det är trots allt hennes son, det är hon som ska hantera detta sedan. Jag tycker bara synd om grabben, som har en mamma som saknar det där med fingertoppskänsla.
  • Anonym (Prinsessan)
    Påven Johanna II skrev 2017-07-03 15:51:56 följande:

Varför ska inte pojkar ha kläder på sig som också används av flickor? Själv sitter jag i detta nu och skriver iförd byxor. 

Do tell. 

Nej men det gör du väl ändå inte??? :)
  • Anonym (Prinsessan)
    Påven Johanna II skrev 2017-07-03 15:53:28 följande:

Just det!
  • Anonym (Prinsessan)
    sextiotalist skrev 2017-07-03 15:34:45 följande:

Du känner alla som kommer till denna tillställning?

Det gör jag nog. De allra flesta. Vi har samma umgänge syrran och jag.
  • Anonym (Prinsessan)
    Anonym (vardag) skrev 2017-07-03 15:23:51 följande:

För mig är kodordet klä ut sig, han klär ut sig till prinsessa.

Går han med klänningar till vardags nu och då? Till butiken, till förskolan och överlag utanför hemmet? Har han valt att ha klänning som festklädsel någon gång förut?

För då tycker jag att det är helt okej med en klänning till bröllopet, det är en del av hans stil och han är då van vid att få eventuella reaktioner från omgivningen.

Har han bara klätt ut sig hemma så tycker jag inte ett bröllop är ett bra ställe att ha klänning offentligt första gången.

Jag hittar honom i utklädningshörnan på förskolan varje eftermiddag, så ja. Och han har haft klänning på fest förut. Och gillat det.
  • Anonym (K)
    Påven Johanna II skrev 2017-07-03 15:51:56 följande:

Do tell. 

Du vet väl att pojkar klär ner sig i "flickkläder", flickor får ju gärna vara "pojkklädda". Vi tror vi har kommit så långt, så långt och ändå sitter vi här med människor som har samma argument som på 50-talet när det var extremt ännu för kvinnor att ha byxor. Och det verkar ju totalt tokigt idag.

Vem bestämde vad och när? När ska vi förstå att allt är en konstruktion, ett påhitt som vi lydigt och utan tanke följer. Hur flickor, kvinnor, pojkar och män ska utanpå sin kropp kan väl någon gång bli en personlig fråga, ett mänskligt val och inte en del av en könstillhörighet. När ska vi sluta inskränka människors handlingsutrymme och vara så mycket osmartare än nödvändigt.

Låt barnet vara, låt alla barn vara och låt dem vara dom de är!
Svar på tråden Köpa klänning till min kille