• Neprome

Min son har så ont

Hej.

Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

• Svar på tråden Min son har så ont
  • Ellie
    Träskvatten skrev 2017-07-14 21:56:20 följande:
    Diabetes kan bli livshotande om man gått med det i några veckor??

Jag förmodar att du jobbar i verkstaden på Volvo...
    ... utan behandling, givetvis. Det trodde jag var underförstått eftersom vi talar om hur allvarligt det kan vara att inte söka vård.
  • Träskvatten
    Ellie skrev 2017-07-14 22:00:06 följande:
    ... utan behandling, givetvis. Det trodde jag var underförstått eftersom vi talar om hur allvarligt det kan vara att inte söka vård.
    ... några veckor??
    Volvo som sagt...
  • Ellie
    Träskvatten skrev 2017-07-14 22:14:27 följande:
    ... några veckor??
    Volvo som sagt...
    Om du inte tror på mig så kanske du tror på 1177: "Typ 1-diabetes brukar utvecklas under någon vecka till några månader, men små barn kan få allvarliga symtom efter bara några dygn."
  • Träskvatten
    Ellie skrev 2017-07-14 21:58:38 följande:
    Nja, varken vätskebrist eller stress borde ge dessa besvär.
    Fel.
    Dubbelfel.
    Det är mycket vanliga symptom vid vätskebrist och vanliga symptom vid strss hos barn.

Jupps, jag har rätt igen...
  • 8airam8
    Ellie skrev 2017-07-14 21:20:05 följande:

Du har till stor del rätt. I detta fall kan jag dock inte hålla med om att det är rätt att vänta. Självklart behöver de inte åka in mitt i natten till akuten, men kan de inte få en tid på en vårdcentral innan augusti (kan vara svårt i semestertider) så är det för länge att vänta. Sedan tycker jag i första hand att TS skall försöka få en akuttid på en vårdcentral (inte för utredning av födoämnesallergi, utan för allvarliga symtom), men det fungerar ju på olika sätt i olika delar av landet.

TS beskriver ett barn som varit sjukt i 4 veckor, som är trött och slö, som kräks och har dagligt illamående samt buksmärtor. Det kan tex röra sig om en diabetes, som är mycket allvarligt om barnet inte får vård snart. Det finns många allvarliga sjukdomar som bör uteslutas snarast. Jag ger inte mycket för födoämnesallergi som visar sig så plötsligt och kraftigt hos en 9-åring.

Så, det är just att utesluta akuta åkommor som är viktigt i TS fall. Hittar man inget då, så kan man utredas grundligare på vårdcentralen. Det är inte i fall som detta vi skall spara våra pengar.

Det Ellie skriver.
  • enanna
    Träskvatten skrev 2017-07-14 22:14:27 följande:

... några veckor??

Volvo som sagt...

Går ett barn med diabetes typ 1 i flera veckor och lever ännu är det intensiavdelning som gäller. Du blandar med typ två och dina kommentarer är väldigt obehagliga då kunskapen om diabetes typ 1 är så låg. Med typ 1 ska man verkligen in och många som insjuknar får åka ambulans med blåljus och dropp redan på väg till sjukhuset. Snälla, tänk efter vad du skriver.
  • Träskvatten
    Ellie skrev 2017-07-14 22:16:43 följande:
    Om du inte tror på mig så kanske du tror på 1177: "Typ 1-diabetes brukar utvecklas under någon vecka till några månader, men små barn kan få allvarliga symtom efter bara några dygn."
    1177 är bra. Vad som är mindr bra är att googla upp enstaka meningar därifrån och sen missionera om alla trumpifierade farligheter som finns.
  • Träskvatten
    enanna skrev 2017-07-14 22:19:03 följande:
    Går ett barn med diabetes typ 1 i flera veckor och lever ännu är det intensiavdelning som gäller. Du blandar med typ två och dina kommentarer är väldigt obehagliga då kunskapen om diabetes typ 1 är så låg. Med typ 1 ska man verkligen in och många som insjuknar får åka ambulans med blåljus och dropp redan på väg till sjukhuset. Snälla, tänk efter vad du skriver.
    Du har ingen aning om min kunskapsnivå. Försök håll dig saklig även om det är svårt.
    Tänk efter innan du skriver.
  • Ellie
    Träskvatten skrev 2017-07-14 22:29:44 följande:
    1177 är bra. Vad som är mindr bra är att googla upp enstaka meningar därifrån och sen missionera om alla trumpifierade farligheter som finns.
    Jag tänkte bara förstärka det jag redan skrivit eftersom du inte vill ta till dig det.
    Ok, så jag har fel. Du har rätt. Då kanske du kan berätta vari felet ligger?
    Kan inte diabetes vara livshotande för barn? Är det just "några veckor" som är fel? Menar du att det blir livshotande redan efter några dagar? Eller tänkte du månader?
    Du skriver att allt är fel, men verkar mer intresserad av härskartekniker än att presentera fakta.
  • kokos

TS jag säger åk till akuten! Har en kompis vars barn dog 5 år gammal i ambulans pga de symtom du beskriver. Hade de kommit in tidigare hade barnet kanske klarat sig men som ssk till mamma skulle det avvaktas. Och slutade tyvärr fel....

Svar på tråden Min son har så ont