Träskvatten skrev 2017-07-15 14:27:17 följande:
Kodord här är en månad. Att vara sjuk i en månad är besvärligt men det är inte akut i sig. Akuten finns inte för att du ska få en bekväm tillvaro utan för att förhindra att folk dör. Ju fler bekvämlighetsnojjande människor som åker in, desto större är risken att folk dör alldeles på riktigt.
Och folk dör. Alldeles på riktigt. Därför att de som skriker högst på akuten om att de måste få hjälp NUUU är de som inte behövt åka dit från första början. Och de som får vänta lite extra är de som är tysta, de som inte orkar skrika för att de är alldeles för dåliga.
Visst är det vansinne med månadslånga väntetider men vi får den vård vi betalar för. Vill vi att köerna ska kortas måste vi betala för det och det innebär höjd skatt. Inte att åka in till akuten med besvär som inte är akuta. Att göra som du föreslår kommer att göra att köerna blir än längre eftersom vården på akuten är mycket dyrare än ett besök på VC.
Med andra ord måste man, även om det är trist, tänka efter före och inte alltid vara så fantastiskt egocentrerad så att man bara har sina egna omedelbara önskningar för ögonen.
Du vet att man kan åka in akut till VC också?
Eller ringa sjukvårdsupplysningen och be om råd.
Jag har ingenstans föreslagit att TS ska åka till just akuten.
Jag håller med om att man inte ska åka in till akuten för minsta lilla.
Men jag anser att när ett barn mår illa,kräks och har buksmärtor och inte vill äta,under en månads tid,så är det inte bara besvär.
Barn torkar t ex ut fortare än vuxna om de kräks mycket eller har lös avföring.
Jag anser att det är mer akut när det gäller ett barn än en vuxen.
Jag tycker att TS och hennes son har fått avvakta länge nog.
På vc här i stan behöver man aldrig vänta så länge för att få en tid med sådana symptom.
Framförallt inte när det gäller ett barn.