• Neprome

Min son har så ont

Hej.

Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

• Svar på tråden Min son har så ont
  • Glinda från Oz
    Ellie skrev 2017-07-14 22:34:54 följande:

Jag tänkte bara förstärka det jag redan skrivit eftersom du inte vill ta till dig det.

Ok, så jag har fel. Du har rätt. Då kanske du kan berätta vari felet ligger?

Kan inte diabetes vara livshotande för barn? Är det just "några veckor" som är fel? Menar du att det blir livshotande redan efter några dagar? Eller tänkte du månader?

Du skriver att allt är fel, men verkar mer intresserad av härskartekniker än att presentera fakta.

Är du ts barns läkare? Eftersom du redan satt en diagnos verkar du ha tagit alla prover som behövs och då behöver ju inte ts åka in med sitt barn. Vad bra att du redan hunnit göra ett hembesök.
  • Glinda från Oz

Jag vet inte varför vissa här har fastnat vid diabetes, det finns inget som tyder på det. Det främsta tecknet på diabetes är att man dricker och kissar mycket.

Har du möjlighet kan du ringa runt till flera vårdcentraler hör höra om du får en tid snabbare, annars tycker jag du ska avvakta. Tillskillnad från anonyma människor på FL har de på 1177 utbildning och har inte bara hört vad du säger utan har också kunnat ställa relevanta frågor. Som Träskvatten säger så görs inga utredningar på akuten och ditt barn har inga akuta besvär.

• enanna
    Glinda från Oz skrev 2017-07-15 14:05:46 följande:

Jag vet inte varför vissa här har fastnat vid diabetes, det finns inget som tyder på det. Det främsta tecknet på diabetes är att man dricker och kissar mycket.

Har du möjlighet kan du ringa runt till flera vårdcentraler hör höra om du får en tid snabbare, annars tycker jag du ska avvakta. Tillskillnad från anonyma människor på FL har de på 1177 utbildning och har inte bara hört vad du säger utan har också kunnat ställa relevanta frågor. Som Träskvatten säger så görs inga utredningar på akuten och ditt barn har inga akuta besvär.

Diabetes ger också magont och kräkningar. Men jag tror inte att det är det. Däremot är det livsfarligt att ignorera idén bara för att nån som Träskvatten kommer och hugger ifrån på de mest osakliga sätt. Därför frågade jag om pojken dricker normalt. Upphakningen blev nog mest pga ovannämnda persons osakligheter och elaka kommentarer, och på faktum att okunskapen om diabetes typ 1 är så stor att människor dör pga fördomar om att man inte blir akut sjuk. Jag hade själv magsjuka i fyra veckor i samma ålder som ts barn. Då var jag frisk någon dag emellan men började kräkas igen.
  • Träskvatten
    annabellelee skrev 2017-07-14 23:49:12 följande:
    Min nojja kostar inte så mycket eftersom jag ALDRIG varit på akuten med egna eller barnens problem.Har inte varit på VC på över ett år. Men om ett barn under en månads tid har magont, kräkningar och trötthet tycker jag att ett läkarbesök känns befogat.
    Johannus skrev 2017-07-15 00:07:04 följande:
    Håller med dig till 100%......Jag springer heller inte heller på VC eller akuten, men när det gäller ett BARN som varit sjuk i en månad så skulle jag som förälder åka in på akuten då dem fåt tiden så sent som i augusti. Ingen förälder vill väl se sitt barn lida och ha ont......
    Ni missar en väsentlig sak: vi har inget hälsokonto med ett visst belopp på som man kan konsumera lite som det passar en själv. Vårt sjukvårdssystem bygger på att vi ger vård till de som behöver det när de behöver det. Ju fler som tänker lika egoistiskt som ni två gör, desto större är risken för att vården kollapsar helt alternativt att stora skattehöjningar tvingas fram för att klara basal vårdbehov.

• enanna

Jag tror alltså inte att läget är akut. Men om det finns något av de klassiska tecknen på diabetes eller om barnet på riktigt är slött (medicinskt sett), då är det klart akut. Det är de två faktorer jag kan tänka mig att gör situationen farlig på riktigt och därför är de också de viktigaste att få svar på innan man kan ge råd.

• Träskvatten
    molly50 skrev 2017-07-15 13:01:58 följande:
    Jag tycker inte du ska vänta utan åk in akut.
    Ni behöver utesluta allvarligare saker innan en utredning görs.
    Du känner ditt barn bäst och vet hur han brukar bete sig i vanliga fall när han mår bra.
    Helt vansinnigt att ni inte fick en tid förrän i augusti när det gäller ett barn som varit sjukt i en månad!
    Kodord här är en månad. Att vara sjuk i en månad är besvärligt men det är inte akut i sig. Akuten finns inte för att du ska få en bekväm tillvaro utan för att förhindra att folk dör. Ju fler bekvämlighetsnojjande människor som åker in, desto större är risken att folk dör alldeles på riktigt.

Och folk dör. Alldeles på riktigt. Därför att de som skriker högst på akuten om att de måste få hjälp NUUU är de som inte behövt åka dit från första början. Och de som får vänta lite extra är de som är tysta, de som inte orkar skrika för att de är alldeles för dåliga.

Visst är det vansinne med månadslånga väntetider men vi får den vård vi betalar för. Vill vi att köerna ska kortas måste vi betala för det och det innebär höjd skatt. Inte att åka in till akuten med besvär som inte är akuta. Att göra som du föreslår kommer att göra att köerna blir än längre eftersom vården på akuten är mycket dyrare än ett besök på VC.
    Med andra ord måste man, även om det är trist, tänka efter före och inte alltid vara så fantastiskt egocentrerad så att man bara har sina egna omedelbara önskningar för ögonen.
  • Glinda från Oz
    enanna skrev 2017-07-15 14:16:45 följande:

Diabetes ger också magont och kräkningar. Men jag tror inte att det är det. Däremot är det livsfarligt att ignorera idén bara för att nån som Träskvatten kommer och hugger ifrån på de mest osakliga sätt. Därför frågade jag om pojken dricker normalt. Upphakningen blev nog mest pga ovannämnda persons osakligheter och elaka kommentarer, och på faktum att okunskapen om diabetes typ 1 är så stor att människor dör pga fördomar om att man inte blir akut sjuk. Jag hade själv magsjuka i fyra veckor i samma ålder som ts barn. Då var jag frisk någon dag emellan men började kräkas igen.

Visst kan diabetes ge magont och kräkningar, men det är inte det främsta symtomen och det finns tusen andra sjukdomar som kan ge de symtomen.

Jag tycker varken ts eller vi här på FL ska sitta och spekulera vad det kan vara, det kan man istället överlåta till vårdpersonalen som har fått prata med ts, man får lita på att de gör sitt jobb. Jag vet att kunskapen om diabetes typ 1 är löjligt låg, men det är inte relevant i det här fallet eftersom en läkare ska sätta en diagnos på ts barn och inte den som "vinner" diskussionen i den här tråden.
  • Träskvatten
    enanna skrev 2017-07-15 14:16:45 följande:
    Jag är mer saklig i tråden än de flesta, dig inräknat. Det stora "felet" är att jag inte håller med dig.
    "Det svåra är inte att förlåta om någon har fel utan när någon har rätt..."
  • FDFMGA
    Neprome skrev 2017-07-14 16:17:17 följande:
    Hej.
    Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.
    Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.
    Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.
    Fyra veckor!

För ett antal år sen när vår dotter var i ungefär samma ålder hade hon ont ett par dagar.

Vi sökte akut, det var iofs inget som behövde behandlas akut, men hon fick en ordentlig undersökning av läkare.

Jag skulle akdrig kunna förlåta mig själv om jag inte sökte läkare för mina barn om det visade sig att det var något allvarligt.

Det är inte rimligt att ett barn ska ha så ont att han bara petar i maten ytterligare ett par månader innan man påbörjar en utredning.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • molly50
    Träskvatten skrev 2017-07-15 14:27:17 följande:
    Kodord här är en månad. Att vara sjuk i en månad är besvärligt men det är inte akut i sig. Akuten finns inte för att du ska få en bekväm tillvaro utan för att förhindra att folk dör. Ju fler bekvämlighetsnojjande människor som åker in, desto större är risken att folk dör alldeles på riktigt.

Och folk dör. Alldeles på riktigt. Därför att de som skriker högst på akuten om att de måste få hjälp NUUU är de som inte behövt åka dit från första början. Och de som får vänta lite extra är de som är tysta, de som inte orkar skrika för att de är alldeles för dåliga.

Visst är det vansinne med månadslånga väntetider men vi får den vård vi betalar för. Vill vi att köerna ska kortas måste vi betala för det och det innebär höjd skatt. Inte att åka in till akuten med besvär som inte är akuta. Att göra som du föreslår kommer att göra att köerna blir än längre eftersom vården på akuten är mycket dyrare än ett besök på VC.
    Med andra ord måste man, även om det är trist, tänka efter före och inte alltid vara så fantastiskt egocentrerad så att man bara har sina egna omedelbara önskningar för ögonen.
    Du vet att man kan åka in akut till VC också?
    Eller ringa sjukvårdsupplysningen och be om råd.
    Jag har ingenstans föreslagit att TS ska åka till just akuten.
    Jag håller med om att man inte ska åka in till akuten för minsta lilla.
    Men jag anser att när ett barn mår illa,kräks och har buksmärtor och inte vill äta,under en månads tid,så är det inte bara besvär.
    Barn torkar t ex ut fortare än vuxna om de kräks mycket eller har lös avföring.
    Jag anser att det är mer akut när det gäller ett barn än en vuxen.
    Jag tycker att TS och hennes son har fått avvakta länge nog.
    På vc här i stan behöver man aldrig vänta så länge för att få en tid med sådana symptom.
    Framförallt inte när det gäller ett barn.
    Carpe Diem
Svar på tråden Min son har så ont