• Neprome

Min son har så ont

Hej.

Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

• Svar på tråden Min son har så ont
  • Ellie
    Träskvatten skrev 2017-07-14 22:31:20 följande:
    Du har ingen aning om min kunskapsnivå. Försök håll dig saklig även om det är svårt.
    Tänk efter innan du skriver.
    Nej, och du har ingen aning om kunskapsnivån hos enanna, eller mig för den delen. Det blir lite fånigt att skrika om att man är mest utbildad när ingen vet vilken utbildning någon annan har, och ingen kan bevisa det.

Det som däremot inte är fånigt, utan kan vara direkt farligt är att råda folk att ta det lugnt och vänta med att söka vård - när flera symtom presenterats som kan tyda på allvarlig sjukdom som kan leda till livshotande tillstånd.

• Johannus

Åkt till akuten och ge er inte förrän läkare har utrett, man ska inte ignorera om barnet säger att han/hon har ont.

• enanna
    Träskvatten skrev 2017-07-14 22:31:20 följande:

Du har ingen aning om min kunskapsnivå. Försök håll dig saklig även om det är svårt.

Tänk efter innan du skriver.

Jo, eftersom du tvivlar på att diabetes är så farligt så visar det på en otroligt låg kunskap om just diabetes. Är det något jag kan så är det att hålla mig saklig :D tyvärr vet jag allt för väl att jag har rätt i det jag skriver. Blir lite nyfiken på hur du kan klanka på någon annans saklighet när du själv argumenterar med "volvo", men misstänker att du bara har en tråkig fredagskväll och är ute efter att provocera. Isåfall kanske du kan tänka ett steg längre och göra det i en tråd med ett annorlunda tema, om det nu är nödvändigt är använda tiden till sånt.
  • Anjaheterjag

Kan vara magkatarr, stress oro, hur har han de i skolan? Ni behöver ej åka till akuten då han ej verkar akut sjuk med tex hög feber, kraftig smärta, extrema diareer, uttorkning, du säger han är slö men menar du trött? Är han slö som i okontaktbar så är de akut. Behåll er tid I aug till vårdcentralen men be att få en akuttid till doktorn på Vc för att ta blodsocker blodvärde crp för att utesluta ngn allvarligt om du oroar dig Inman aug

• Anonya
    Coccolina skrev 2017-07-14 21:32:59 följande:

Har ni själva provat att utesluta vissa saker för att kanske se om tex han blir bättre om ni tar bort gluten eller lactos osv osv?? 

Jag har läst att man inte ska utesluta gluten själv, för då kan man inte påvisa det senare i tester utifall att man har det. 

Jag tycker absolut att din sons mående låter som att ni behöver en läkartid snart. Har du ringt en gång eller flera? Försök ringa en gång till, ibland kan det hjälpa redan att prata med en annan person på vc.  Finns det ingen annan vc på möjligt avstånd? Man får ju gå till vilken som helst, men bor man i glesbygd kan det vara svårt. 

Hoppas ni får hjälp och att sonen snart börjar må bättre!

• Träskvatten
    enanna skrev 2017-07-14 22:42:51 följande:
    Jo, eftersom du tvivlar på att diabetes är så farligt så visar det på en otroligt låg kunskap om just diabetes. Är det något jag kan så är det att hålla mig saklig :D tyvärr vet jag allt för väl att jag har rätt i det jag skriver. Blir lite nyfiken på hur du kan klanka på någon annans saklighet när du själv argumenterar med "volvo", men misstänker att du bara har en tråkig fredagskväll och är ute efter att provocera. Isåfall kanske du kan tänka ett steg längre och göra det i en tråd med ett annorlunda tema, om det nu är nödvändigt är använda tiden till sånt.
    Du har bara otur när du tänker? Du kan omöjligen läsa dig till all min kunskap genom några rader. Du fantiserar helt fritt för att skapa allmän panik och det är inte ok någonstans faktiskt.

Du har inte visat dig saklig alls så att du tror det visar att du även har stora brister i självinsikten. Faktiskt. Läs dina inlägg igen och igen - sakta- så kanske du får någon insikt om din egen sk saklighet.
    Bara detta inlägg du postade visar allt om din sk saklighet - zip, nada zero...

• annabellelee
    Träskvatten skrev 2017-07-14 21:54:10 följande:

Det kan man få i mitt landsting också, till viss del. Tiderna är begränsade och det är först till kvarn som gäller.

Din nojja kostar rätt mycket därför att du inte är ensam om den och dessutom uppmuntrar du andra att vara lika nojjiga. Hoppas att du röstar för kraftiga skattehöjningar därför att om du inte är en patologisk sociopat borde du tycka att alla ska ha rätt till samma vård som du själv kräver av samhället.

Min nojja kostar inte så mycket eftersom jag ALDRIG varit på akuten med egna eller barnens problem.Har inte varit på VC på över ett år. Men om ett barn under en månads tid har magont, kräkningar och trötthet tycker jag att ett läkarbesök känns befogat.
  • Johannus
    annabellelee skrev 2017-07-14 23:49:12 följande:
    Min nojja kostar inte så mycket eftersom jag ALDRIG varit på akuten med egna eller barnens problem.Har inte varit på VC på över ett år. Men om ett barn under en månads tid har magont, kräkningar och trötthet tycker jag att ett läkarbesök känns befogat.
    Håller med dig till 100%......Jag springer heller inte heller på VC eller akuten, men när det gäller ett BARN som varit sjuk i en månad så skulle jag som förälder åka in på akuten då dem fåt tiden så sent som i augusti. Ingen förälder vill väl se sitt barn lida och ha ont......
  • molly50
    Neprome skrev 2017-07-14 16:17:17 följande:

Hej.

Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

Jag tycker inte du ska vänta utan åk in akut.
    Ni behöver utesluta allvarligare saker innan en utredning görs.
    Du känner ditt barn bäst och vet hur han brukar bete sig i vanliga fall när han mår bra.
    Helt vansinnigt att ni inte fick en tid förrän i augusti när det gäller ett barn som varit sjukt i en månad!
    Carpe Diem
Svar på tråden Min son har så ont