• Neprome

Min son har så ont

Hej.

Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

• Svar på tråden Min son har så ont
  • Coccolina

Har ni själva provat att utesluta vissa saker för att kanske se om tex han blir bättre om ni tar bort gluten eller lactos osv osv?? Om han nu har så ont kan det ju vara en bra början tills ni får tid för utredning, för utredning låter det ju som att det behövs!! Byt vårdcentral om de inte lyssnar!

Detta är dock INTE ett fall för akuten.... Har ni gått med det 4 veckor så är det inte akut... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • enanna

Dricker han som vanligt eller mera eller mindre?

Har han inte alls gått ner i vikt på de här fyra veckorna?

Har han haft bättre dagar emellan?

Har någon annan omkring honom haft symptom på magsjuka?

• annabellelee
    Träskvatten skrev 2017-07-14 20:31:01 följande:

Självklart ska man alltid åka in för allting eftersom allt trivialt KAN vara dödligt farligt... Myggbettet KAN vara bett från något superfarligt djur - lika bra att åka in...

Visst är det superkul att betala skatt? Bäst att vi betalar massor av mer så att ALLA kan åka in för att utesluta alla trivialiteter...

Jag tycker inte man ska åka till akuten, men i mitt landsting kan man få "akuttid" på VC, dvs en tid samma dag. De tiderna delas ut varje morgon. Då gör de inga utredningar för födoämnesallergi, men kan ta blodprov osv, och man får träffa en läkare.

Du får tycka jag är nojjig men jag hade åkt in på en sådan tid för att få en bedömning av en läkare imorgon, för orkeslöshet och kräkningar kan vara allvarliga grejor. Ja, KAN vara allvarligt, jag är själv ej läkare, det är därför jag hade velat träffa en.
  • annabellelee

I mitt landsting finns även jourläkarcentraler riktade mot barn där man kan få hjälp om det är semestertider på VC. Kan vara värt att undersöka om sådan finns där ni bor.

• Träskvatten
    Ellie skrev 2017-07-14 21:20:05 följande:
    Du har till stor del rätt. I detta fall kan jag dock inte hålla med om att det är rätt att vänta. Självklart behöver de inte åka in mitt i natten till akuten, men kan de inte få en tid på en vårdcentral innan augusti (kan vara svårt i semestertider) så är det för länge att vänta. Sedan tycker jag i första hand att TS skall försöka få en akuttid på en vårdcentral (inte för utredning av födoämnesallergi, utan för allvarliga symtom), men det fungerar ju på olika sätt i olika delar av landet.

TS beskriver ett barn som varit sjukt i 4 veckor, som är trött och slö, som kräks och har dagligt illamående samt buksmärtor. Det kan tex röra sig om en diabetes, som är mycket allvarligt om barnet inte får vård snart. Det finns många allvarliga sjukdomar som bör uteslutas snarast. Jag ger inte mycket för födoämnesallergi som visar sig så plötsligt och kraftigt hos en 9-åring.

Så, det är just att utesluta akuta åkommor som är viktigt i TS fall. Hittar man inget då, så kan man utredas grundligare på vårdcentralen. Det är inte i fall som detta vi skall spara våra pengar.
    Självklart har jag rätt.
    Fortfarande gäller att om barnet blir allmämpåverkat på att allvarligt sätt så funderar man på att åka in och inte såsom du insinuerar att man gör det pga långa väntetider i semestertider...

Det kan vara alla möjliga superdödliga saker precis som att det kan, dessutom mer troligt,  handla om vätskebrist, stress eller annat trivialt. Som du sa, semestertider och värme...
    Att måla fan på väggen vinner ingen på mao...
  • FuckGoggleAskMe

Själv skulle jag gått till läkare och krävt utredning efter en vecka, och absolut åkt till akuten efter fyra veckor. Ett barn ska inte behöva ha ont så länge.

• Ellie
    Coccolina skrev 2017-07-14 21:32:59 följande:

Detta är dock INTE ett fall för akuten.... Har ni gått med det 4 veckor så är det inte akut... 

Barn är inte som vuxna. En vuxen som hankar sig fram med smärtor och illamående i 4 veckor kan oftast klara sig lite till i väntan på utredning på vårdcentralen.

Ett barn som enl TS bara petar i maten pga buksmärtor, mår illa varje dag, kräks av och till, är trött och slö och där dessa symtom inte gått över på 4 veckor kan vara mycket allvarligt sjukt. Det behöver inte vara så, men man kan inte säga att "har det fungerat i 4 veckor är det inte akut".

Som jag tidigare skrivit kan tex diabetes ge liknande symtom och en vanlig ålder för insjuknande är 9-10 år. Det kan snabbt bli livshotande även om man gått med det under några veckor. Som jag också skrivit kan buksmärta, kräkningar och illamående vara tecken till allvarliga sjukdomar som lymfom.

Det finns givetvis mängder av ofarliga tillstånd som ger liknande besvär, men man kan inte bara lugnt luta sig tillbaka och säga att "det går nog bra några veckor till".
  • Träskvatten
    annabellelee skrev 2017-07-14 21:45:09 följande:
    Jag tycker inte man ska åka till akuten, men i mitt landsting kan man få "akuttid" på VC, dvs en tid samma dag. De tiderna delas ut varje morgon. Då gör de inga utredningar för födoämnesallergi, men kan ta blodprov osv, och man får träffa en läkare.

Du får tycka jag är nojjig men jag hade åkt in på en sådan tid för att få en bedömning av en läkare imorgon, för orkeslöshet och kräkningar kan vara allvarliga grejor. Ja, KAN vara allvarligt, jag är själv ej läkare, det är därför jag hade velat träffa en.
    Det kan man få i mitt landsting också, till viss del. Tiderna är begränsade och det är först till kvarn som gäller.

Din nojja kostar rätt mycket därför att du inte är ensam om den och dessutom uppmuntrar du andra att vara lika nojjiga. Hoppas att du röstar för kraftiga skattehöjningar därför att om du inte är en patologisk sociopat borde du tycka att alla ska ha rätt till samma vård som du själv kräver av samhället.
  • Träskvatten
    Ellie skrev 2017-07-14 21:53:39 följande:
    Barn är inte som vuxna. En vuxen som hankar sig fram med smärtor och illamående i 4 veckor kan oftast klara sig lite till i väntan på utredning på vårdcentralen.

Ett barn som enl TS bara petar i maten pga buksmärtor, mår illa varje dag, kräks av och till, är trött och slö och där dessa symtom inte gått över på 4 veckor kan vara mycket allvarligt sjukt. Det behöver inte vara så, men man kan inte säga att "har det fungerat i 4 veckor är det inte akut".

Som jag tidigare skrivit kan tex diabetes ge liknande symtom och en vanlig ålder för insjuknande är 9-10 år. Det kan snabbt bli livshotande även om man gått med det under några veckor. Som jag också skrivit kan buksmärta, kräkningar och illamående vara tecken till allvarliga sjukdomar som lymfom.

Det finns givetvis mängder av ofarliga tillstånd som ger liknande besvär, men man kan inte bara lugnt luta sig tillbaka och säga att "det går nog bra några veckor till".
    Diabetes kan bli livshotande om man gått med det i några veckor??

Jag förmodar att du jobbar i verkstaden på Volvo...

• Ellie
    Träskvatten skrev 2017-07-14 21:50:03 följande:
    Självklart har jag rätt.
    Fortfarande gäller att om barnet blir allmämpåverkat på att allvarligt sätt så funderar man på att åka in och inte såsom du insinuerar att man gör det pga långa väntetider i semestertider...

Det kan vara alla möjliga superdödliga saker precis som att det kan, dessutom mer troligt,  handla om vätskebrist, stress eller annat trivialt. Som du sa, semestertider och värme...
    Att måla fan på väggen vinner ingen på mao...
    Givetvis spelar semestertider in ifall det påverkar väntetiden till en undersökning. Som sagt, några dagar kanske kan vara ok, men flera veckor är det inte.

Nja, varken vätskebrist eller stress borde ge dessa besvär. Jag har också skrivit att det finns mängder med ofarliga saker det kan röra sig om. Skulle du som vuxen få ont på vänster sida av bröstet så åker du in för en koll även om det oftast inte är en hjärtinfarkt. När ett barn plötsligt mår dåligt i flera veckor åker man in för en koll. Inte om en månad. Nej, ingen vinner på att måla fan på väggen, men man vinner inte heller något om man inte tar barnets symtom på allvar.
Svar på tråden Min son har så ont