• Neprome

Min son har så ont

Hej.

Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

• Svar på tråden Min son har så ont
  • enanna
    Träskvatten skrev 2017-07-15 14:53:18 följande:

Jag är mer saklig i tråden än de flesta, dig inräknat. Det stora "felet" är att jag inte håller med dig.

"Det svåra är inte att förlåta om någon har fel utan när någon har rätt..."

Inte håller med mig om vad?
  • Jesper f
    FDFMGA skrev 2017-07-15 14:55:03 följande:
    Fyra veckor!

För ett antal år sen när vår dotter var i ungefär samma ålder hade hon ont ett par dagar.

Vi sökte akut, det var iofs inget som behövde behandlas akut, men hon fick en ordentlig undersökning av läkare.

Jag skulle akdrig kunna förlåta mig själv om jag inte sökte läkare för mina barn om det visade sig att det var något allvarligt.

Det är inte rimligt att ett barn ska ha så ont att han bara petar i maten ytterligare ett par månader innan man påbörjar en utredning.
    Fast det finns en skillnad här, TS HAR vart i kontakt med kompetent vårdpersonal via 1177. På 1177 svarar sjuksköterskor som antingen är i, eller har gedigen erfarenhet från arbete inom, akutvård. Det är samma personal som du tex möter i kassan på Akuten för bedömning. Dom har GIVETVIS ställt ett antal frågor till TS, för att avgöra om det är av akut art eller inte. Precis som andra redan sagt, Akuten gör INGA utredningar, utan handhar som det låter på namnet - AKUTA tillstånd. Sen måste det gå att få snabbare tid till VC än slutet av Augusti, då får man sätta sig och ringa runt, så man i vart fall kan få ett inledande besök hos DR på VC.

Sannolikheten att en enda människa, oavsett ålder, går med livshotande Diabetes i 4 veckor, utan påtagbar, kraftig, försämring av i princip allt i allmäntillståndet - är ytterst låg - och är TS trots samtalet till 1177 orolig för detta, går det att göra enkla test i hemmet som är säkra indikatorer - om man inte märker det på mängden vätska som konsumeras, tittar man helt enkelt på det som kommer ut i andra ändan, nämligen urinen, efter att barnet har kissat. Är urinen inte klar - med eller utan unken lukt - är detta en indikator. Se i sånt fall till att göra ett urinprov, införskaffa ett st laktuspapper och kontrollera färgen på detta. Ett ytterligare test man kan göra hemma - sockertest - som görs med fördel på morgonen när barnet är fastande - ge barnet glass/socker ( dock ej något som är salt ) i rekorderlig mängd. Inom 30 minuter - ska barnet ifråga vara i behov av att dricka, och då onormalt stor mängd. Inom 45 minuter kommer barnet vilja kissa- utför då urintestet.
  • FDFMGA
    Jesper f skrev 2017-07-15 20:09:16 följande:
    Fast det finns en skillnad här, TS HAR vart i kontakt med kompetent vårdpersonal via 1177. På 1177 svarar sjuksköterskor som antingen är i, eller har gedigen erfarenhet från arbete inom, akutvård. Det är samma personal som du tex möter i kassan på Akuten för bedömning. Dom har GIVETVIS ställt ett antal frågor till TS, för att avgöra om det är av akut art eller inte. Precis som andra redan sagt, Akuten gör INGA utredningar, utan handhar som det låter på namnet - AKUTA tillstånd. Sen måste det gå att få snabbare tid till VC än slutet av Augusti, då får man sätta sig och ringa runt, så man i vart fall kan få ett inledande besök hos DR på VC.

Sannolikheten att en enda människa, oavsett ålder, går med livshotande Diabetes i 4 veckor, utan påtagbar, kraftig, försämring av i princip allt i allmäntillståndet - är ytterst låg - och är TS trots samtalet till 1177 orolig för detta, går det att göra enkla test i hemmet som är säkra indikatorer - om man inte märker det på mängden vätska som konsumeras, tittar man helt enkelt på det som kommer ut i andra ändan, nämligen urinen, efter att barnet har kissat. Är urinen inte klar - med eller utan unken lukt - är detta en indikator. Se i sånt fall till att göra ett urinprov, införskaffa ett st laktuspapper och kontrollera färgen på detta. Ett ytterligare test man kan göra hemma - sockertest - som görs med fördel på morgonen när barnet är fastande - ge barnet glass/socker ( dock ej något som är salt ) i rekorderlig mängd. Inom 30 minuter - ska barnet ifråga vara i behov av att dricka, och då onormalt stor mängd. Inom 45 minuter kommer barnet vilja kissa- utför då urintestet.
    Ja, jag såg det och då handlar det åtminstone till en viss del om vilken tilltro vi har till auktoriteter - eller i det här fallet till sjukvårdsupplysningens möjligheter att kunna avgöra behovet av vård via ett telefonsamtal.

Jag har en gång haft en hysterisk kvinna från sjukvårdsupplysningen på tråden som försökte förbjuda oss att åka till akuten. När vi väl kom till akuten så blev min dåvarande sambo akutopererad.

Nu tror jag iofs att den kvinna jag talade med var ett "måndagsexemplar", inte desto mindre skulle jag fullständigt ignorera sjukvårdsupplysningen om man där försökte förringa det faktum att ett barn som  haft ont i magen i fyra veckor, förlorat aptiten och har en tendens att verka vara slö behöver träffa en läkare omgående så att man kan utesluta möjligheten att det rör sig om något allvarligt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ellie
    Glinda från Oz skrev 2017-07-15 14:00:05 följande:
    Är du ts barns läkare? Eftersom du redan satt en diagnos verkar du ha tagit alla prover som behövs och då behöver ju inte ts åka in med sitt barn. Vad bra att du redan hunnit göra ett hembesök.
    Jag har inte någonstans diagnosticerat TS barn. Allt jag sagt är att de beskrivna symtomen kan komma av en allvarlig sjukdom. Diabetes var ett av mina exempel, vilket ifrågasattes, och jag svarade då på dessa kommentarer.. Jag har inte sagt att jag tror att diabetes är vad TS barn har.

Min poäng har hela tiden varit att när ett barn har kraftiga besvär i flera veckor (mycket nedsatt aptit, kräkningar, dagligt illamående, slö) då bör man få till en snar undersökning för att utesluta riktigt allvarliga sjukdomar. Det går att vänta några dagar, såvida man inte märker av en snabb försämring, men man bör inte vänta flera veckor.
  • Ellie
    Träskvatten skrev 2017-07-15 14:27:17 följande:
    Kodord här är en månad. Att vara sjuk i en månad är besvärligt men det är inte akut i sig. Akuten finns inte för att du ska få en bekväm tillvaro utan för att förhindra att folk dör. Ju fler bekvämlighetsnojjande människor som åker in, desto större är risken att folk dör alldeles på riktigt.

Och folk dör. Alldeles på riktigt. Därför att de som skriker högst på akuten om att de måste få hjälp NUUU är de som inte behövt åka dit från första början. Och de som får vänta lite extra är de som är tysta, de som inte orkar skrika för att de är alldeles för dåliga.

Visst är det vansinne med månadslånga väntetider men vi får den vård vi betalar för. Vill vi att köerna ska kortas måste vi betala för det och det innebär höjd skatt. Inte att åka in till akuten med besvär som inte är akuta. Att göra som du föreslår kommer att göra att köerna blir än längre eftersom vården på akuten är mycket dyrare än ett besök på VC.
    Med andra ord måste man, även om det är trist, tänka efter före och inte alltid vara så fantastiskt egocentrerad så att man bara har sina egna omedelbara önskningar för ögonen.
    Det går inte att generealisera och säga att "har man varit sjuk en månad är det inte akut". Det finns många sjukdomar som utvecklas under flera dagar/veckor/månaders tid för att plötsligt gå över till att vara livshotande. En månad är alldeles för länge för ett barn att gå med dessa symtom utan att bli undersökt. Kan man avfärda allvarliga tillstånd kan man sedan utreda i lugn och ro.

Nej, det stämmer inte att de som skriker högst på akuten får vård snabbast. Lite skickligare än så är sköterskorna i triagen. Den som är sjukast får vård först. Även om den ligger tyst.

Självklart är det bäst att inte åka till akuten med besvär som inte är akuta. Jag säger inget annat. Däremot undrar jag hur du så säkert kan säga att TS barn inte har akuta besvär. Det är stor skillnad på sjuka vuxna och sjuka barn. En vuxen människa med samma symtom kan vänta mycket längre på en undersökning än ett barn.
  • Ellie
    Glinda från Oz skrev 2017-07-15 14:44:16 följande:
    Visst kan diabetes ge magont och kräkningar, men det är inte det främsta symtomen och det finns tusen andra sjukdomar som kan ge de symtomen.
    Poängen är att symtomen kan komma från något allvarligt. Det är troligare att det är ofarligt, men det är tillräckligt allvarliga symtom för att en snar undersökning är viktig.
  • Glinda från Oz
    Ellie skrev 2017-07-15 21:14:49 följande:

Jag har inte någonstans diagnosticerat TS barn. Allt jag sagt är att de beskrivna symtomen kan komma av en allvarlig sjukdom. Diabetes var ett av mina exempel, vilket ifrågasattes, och jag svarade då på dessa kommentarer.. Jag har inte sagt att jag tror att diabetes är vad TS barn har.

Min poäng har hela tiden varit att när ett barn har kraftiga besvär i flera veckor (mycket nedsatt aptit, kräkningar, dagligt illamående, slö) då bör man få till en snar undersökning för att utesluta riktigt allvarliga sjukdomar. Det går att vänta några dagar, såvida man inte märker av en snabb försämring, men man bör inte vänta flera veckor.

Som någon annan sa i tråden, ett myggbett kan vara allvarligt och man kan dö av ett skrubbsår. Det finns inget som tyder på diabetes överhuvudtaget.

Nu är vården av en annan uppfattning än dig, så sålänge du inte är läkare och har undersökt ts barn irl så får vi lita på sjukvårdens bedömning.
  • Glinda från Oz
    Ellie skrev 2017-07-15 21:23:15 följande:

Poängen är att symtomen kan komma från något allvarligt. Det är troligare att det är ofarligt, men det är tillräckligt allvarliga symtom för att en snar undersökning är viktig.

Hur kommer det sig att du kan mer än utbildad personal som har pratat med ts?
  • AstridA
    Coccolina skrev 2017-07-14 21:32:59 följande:

Har ni själva provat att utesluta vissa saker för att kanske se om tex han blir bättre om ni tar bort gluten eller lactos osv osv?? Om han nu har så ont kan det ju vara en bra början tills ni får tid för utredning, för utredning låter det ju som att det behövs!! Byt vårdcentral om de inte lyssnar!

Detta är dock INTE ett fall för akuten.... Har ni gått med det 4 veckor så är det inte akut... 

Om det är så att han har celiaki (glutenintolerans) får/ska man som förälder/anhöriga inte utesluta gluten för då är det mycket svårare (kan bli nästan omöjligt)  att ställa diagnos.
Svar på tråden Min son har så ont