FDFMGA skrev 2017-07-15 14:55:03 följande:
Fyra veckor!
För ett antal år sen när vår dotter var i ungefär samma ålder hade hon ont ett par dagar.
Vi sökte akut, det var iofs inget som behövde behandlas akut, men hon fick en ordentlig undersökning av läkare.
Jag skulle akdrig kunna förlåta mig själv om jag inte sökte läkare för mina barn om det visade sig att det var något allvarligt.
Det är inte rimligt att ett barn ska ha så ont att han bara petar i maten ytterligare ett par månader innan man påbörjar en utredning.
Fast det finns en skillnad här, TS HAR vart i kontakt med kompetent vårdpersonal via 1177. På 1177 svarar sjuksköterskor som antingen är i, eller har gedigen erfarenhet från arbete inom, akutvård. Det är samma personal som du tex möter i kassan på Akuten för bedömning. Dom har GIVETVIS ställt ett antal frågor till TS, för att avgöra om det är av akut art eller inte. Precis som andra redan sagt, Akuten gör INGA utredningar, utan handhar som det låter på namnet - AKUTA tillstånd. Sen måste det gå att få snabbare tid till VC än slutet av Augusti, då får man sätta sig och ringa runt, så man i vart fall kan få ett inledande besök hos DR på VC.
Sannolikheten att en enda människa, oavsett ålder, går med livshotande Diabetes i 4 veckor, utan påtagbar, kraftig, försämring av i princip allt i allmäntillståndet - är ytterst låg - och är TS trots samtalet till 1177 orolig för detta, går det att göra enkla test i hemmet som är säkra indikatorer - om man inte märker det på mängden vätska som konsumeras, tittar man helt enkelt på det som kommer ut i andra ändan, nämligen urinen, efter att barnet har kissat. Är urinen inte klar - med eller utan unken lukt - är detta en indikator. Se i sånt fall till att göra ett urinprov, införskaffa ett st laktuspapper och kontrollera färgen på detta. Ett ytterligare test man kan göra hemma - sockertest - som görs med fördel på morgonen när barnet är fastande - ge barnet glass/socker ( dock ej något som är salt ) i rekorderlig mängd. Inom 30 minuter - ska barnet ifråga vara i behov av att dricka, och då onormalt stor mängd. Inom 45 minuter kommer barnet vilja kissa- utför då urintestet.