• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Nube
    ivfbebis skrev 2017-09-16 20:32:54 följande:

Hej på er :)

Tänkte hoppa in i gruppen..

Vi har nyligen gjort vårt första försök och det fungerade inte tyvärr. Fick endast ut 2 ägg varav 1 befruktades. Vi väntar nu på nästa mens i slutet på oktober för att få göra försök nr 2.

Vi gör långa protokollet med synarel och menopur. Har även fått en ny medicin nu som heter Elonva? Har inte hunnit prata med läkaren så har inte all info. Någon som använt det?

Jag har ett amh på 0,3 och min man har lite färre spermier så vi gör icsi.

Hej och välkommen! Tråkigt att det inte gick vid första försöket, men hoppas att det går bättre nästa gång.

Jag har också låg amh och använde också elonva och menopur + synarela. Låter som att du gör exakt samma protokoll! Jag fick två ägg vid första försöket, blev gravid men fick missfall. Inget till frysen. Nu vid andra försöket fick jag ut 3 ägg varav två befruktades och ett tillbaka igår. Inget till frysen denna gång heller. Hur länge har ni försökt?
  • ivfbebis
    Nube skrev 2017-09-16 20:45:40 följande:

Hej och välkommen! Tråkigt att det inte gick vid första försöket, men hoppas att det går bättre nästa gång.

Jag har också låg amh och använde också elonva och menopur + synarela. Låter som att du gör exakt samma protokoll! Jag fick två ägg vid första försöket, blev gravid men fick missfall. Inget till frysen. Nu vid andra försöket fick jag ut 3 ägg varav två befruktades och ett tillbaka igår. Inget till frysen denna gång heller. Hur länge har ni försökt?

Vi har bara försökt i snart 1 år. Men jag har vetat om att jag har dåligt amh sen tidigare så vi sökte hjälp nästan direkt när vi bestämde oss för att vi ville ha barn. Så vi fick okej i april på remissen men sen kom sommaren ivägen och vi gjorde första försöket nu i augusti/sept.

Hur gör man med Elonva? Blir behandlingstiden längre eller kortare?
  • Pigall

Har fortsatt blöda idag och en massa mensvärk. Ingen ordentlig blödning än, det sätter väl lutinus stopp för men tillräckligt för att jag ska veta att loppet är kört. Har ju haft pms som vanligt och det kom prick 14 dagar efter äl (plock) som det gör i vanlig cykel. Känns så jävla tungt. Har gråtit mer idag än jag gjort på flera år känns det som. Fy fan vilken jobbig känsla. Nu vill jag bara börja med nästa omgång direkt men vet att jag kommer att behöva vänta:(

• Nube
    ivfbebis skrev 2017-09-16 21:22:43 följande:

Vi har bara försökt i snart 1 år. Men jag har vetat om att jag har dåligt amh sen tidigare så vi sökte hjälp nästan direkt när vi bestämde oss för att vi ville ha barn. Så vi fick okej i april på remissen men sen kom sommaren ivägen och vi gjorde första försöket nu i augusti/sept.

Hur gör man med Elonva? Blir behandlingstiden längre eller kortare?

Vet inte om behandlingatiden då jag aldrigt använt nåt annat, men jag tror inte det blir så mycker längre. Du tar först elonva och sedan ingenting för en vecka och då börjar du med menopuren. Elonva verkar för 7 dagar så då behöver man inget annat under tiden.
  • Nube
    Pigall skrev 2017-09-16 23:57:08 följande:

Har fortsatt blöda idag och en massa mensvärk. Ingen ordentlig blödning än, det sätter väl lutinus stopp för men tillräckligt för att jag ska veta att loppet är kört. Har ju haft pms som vanligt och det kom prick 14 dagar efter äl (plock) som det gör i vanlig cykel. Känns så jävla tungt. Har gråtit mer idag än jag gjort på flera år känns det som. Fy fan vilken jobbig känsla. Nu vill jag bara börja med nästa omgång direkt men vet att jag kommer att behöva vänta:(

Vad tråkigt att läsa detta! Jag förstår din känsla, det är otroligt sorgligt och hopplöst. Men det kommer att kännas bättre med tiden och när du väl kommer igång igen kommer det kännas mycket bättre. Kram
  • Söndag

Så ledsen för din skull!! Känslan är så fruktansvärd :( stor kram!!! Kämpa på snart är det er tur!
  • Titikaka
    Lexiefer skrev 2017-09-16 10:48:36 följande:

Det är som min vanliga mens ungefär, har en molande känsla i magen också. Läste runt lite på andra trådar, både om missfall och andra som haft blödning i början av graviditet men att fostret ändå mått bra. Men är sååå rädd för blod under graviditet, det är liksom inpräntat att blod är lika med missfall, iallafall hos mig :(

Jag förstår det. Jag också hade missfall ganska tidigt och nu är jag rädd gå på toa och se blod varje gång, men jag hoppas det är något annat i ditt fall..
  • Titikaka

:(

Jag hoppas du får börja snart. Stor kram till dig.
  • Lexiefer
    Titikaka skrev 2017-09-17 09:26:17 följande:

Jag förstår det. Jag också hade missfall ganska tidigt och nu är jag rädd gå på toa och se blod varje gång, men jag hoppas det är något annat i ditt fall..

Vad jobbigt :( Tack snälla, det hoppas jag med! En vecka kvar till TD, kan knappt hålla mig längre. Känns som jag redan väntat i evigheter på att få göra testet, men vågar heller inte göra det för tidigt, är så orolig för resultatet!
  • Nube
    hösten84 skrev 2017-09-15 23:34:12 följande:

Mina lutinus tog slut idag, två dagar innan TD, ringde och frågade om det då många verkar ta längre, men de sa att det var standard på alla kliniker i sverige att ta två veckor efter insättning. Så jag får väl acceptera att d e så.. Hade läst ngt om att det ibland är lutinus som skjuter upp mensen och att den kommer när man slutar, så nu är jag lite orolig. Har ju börjat hoppas att det blir ett plus på söndag :)

Hur gick det idag? Blev det ett plus? :)
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017