Inlägg från: redbullmedvodka |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om de föreslagna orden penisbärare och vaginabärare?
  • redbullmedvodka
    Nimzay skrev 2017-07-24 10:57:34 följande:

    Röstade "OK", men känner mig väl lite på gränsen till dåligt, ärligt talat vad ska man med dom till liksom?


    Exempelvis så kan de användas i vissa sammanhang istället för "man/kille" eller "kvinna/tjej" för att inte exkludera transpersoner.
  • redbullmedvodka
    kottelin skrev 2017-07-24 11:38:30 följande:
    Fast... om man säger t ex livmoderbärare istället för kvinna så är det ju precis det man gör. Exkluderar alltså. (Eftersom transmän ju också har livmoder.)

    De enda gångerna det skulle användas (om man nu är för det) borde vara när det handlar om något rent fysiskt tänker jag.

    I-landsproblem oavsett.
    Ja, det det kan användas när det handlar om något rent fysiskt/anatomiskt, men också för att motverka idén om att bara för att en har penis så är en man och bara för att en har vagina så är en kvinna. Ens kropp definierar inte ens kön.
  • redbullmedvodka
    John22 skrev 2017-07-24 14:17:34 följande:

    Onödiga tramsord som aldrig kommer få fäste, turligt nog. En man är en man och en kvinna är en kvinna. Befinner man sig någonstans mittemellan är det bara att beklaga, men samhället kan inte ständigt hålla på och anpassa sig efter extrema minoriteter.


    Vad menar du med "en man är en man och en kvinna är en kvinna"? Som sagt så definierar inte ens kropp ens kön utan vad man själv anser sig vara för kön. Och en del identifierar sig som varken man eller kvinna. Menar du att andra ska få bestämma vilket kön en har och inte en själv?
  • redbullmedvodka
    Nimzay skrev 2017-07-24 14:33:09 följande:
    I de flesta fall så definierar faktiskt kroppen vad man har för kön, inget konstigt alls med att säga "en man är en man och en kvinna är en kvinna". Självklart bör man tänka på och respektera att det finns undantagsfall, men att lägga till nya ord på grund av detta känns ändå lite väl överdrivet. Varför hitta på nya specialord på grund av sällsynta undantag liksom.
    Så du menar att DU ska få bestämma andra personers kön och inte de själva?
  • redbullmedvodka
    Nimzay skrev 2017-07-24 14:38:18 följande:
    Skrev jag inte precis att man bör tänka på och respektera att det finns undantagsfall kanske?
    Dessutom skrev jag ju att det vanligtvis är kroppen som visar vad man har för kön, och inte visste jag att jag bestämde vad folk föds med för kroppar.
    Som sagt, ens kropp definierar inte ens kön. Och om någon med exempelvis penis inte identifierar sig som man så är den personen INTE en man. PUNKT.
  • redbullmedvodka
    Nimzay skrev 2017-07-24 14:43:21 följande:
    Normalt sett så definierar kroppen ens kön. Så är det bara. Vare sig man vill det eller inte.
    Nej, så är det INTE. Typiskt cisnormativt tänk.
  • redbullmedvodka
    kottelin skrev 2017-07-24 14:48:24 följande:
    I din värld ja.
    Inga versaler och "PUNKT" kan ändra faktum.
    Du anser alltså att DU ska få bestämma vad någon har för kön? Om en person har en vagina men inte identifierar sig som kvinna så ska du komma med pekpinnar och säga: JO DU ÄR VISST KVINNA!

    Hur kan man anse sig ha rätten att bestämma vad andra personer har för kön!?
  • redbullmedvodka
    Nimzay skrev 2017-07-24 15:03:52 följande:
    Men alltså hur kan du ha så svårt att fatta??! Jag har ju redan förklarat för dig att man inte behöver mena så som du säger nu, sen ändå springer du och säger exakt samma sak till en annan. Hur dum kan man vara.
    Jag antar att du inte skulle acceptera om något av dina barn var transperson. Fy fan för sådana som dig, säger jag bara.
Svar på tråden Vad anser du om de föreslagna orden penisbärare och vaginabärare?