• Sissely

Gastric bypass 2017

Jag vet att det finns äldre trådar om Gastric bypass, men jag tänkte att det kanske finns fler som är på gång att gå igenom detta.

Jag har precis postat en egenremiss, så bollen är i rullning. Jag är 158 cm och väger 102 kg och har ett bmi på 40,9. Jag har väldiga problem med knä och höfter och har medicinerat mot högt blodtryck i 7 år. Både min mor och min bror har haft stroke, så jag känner att jag kan vara näst i tur. Jag har försökt precis allt dom senaste 20 åren för att gå ner i vikt, men jag går alltid upp igen.

Fler som ska, eller som varit igenom samma som mig och har lust att berätta?

• Svar på tråden Gastric bypass 2017
  • Sissely

Hahaha! Ja varför inte? Uttröttningsmetoden {#emotions_dlg.djavulsk}  men risken är väl att det blir sura miner. 

• diasdias
    Sissely skrev 2017-09-16 13:50:03 följande:

Hahaha! Ja varför inte? Uttröttningsmetoden {#emotions_dlg.djavulsk}  men risken är väl att det blir sura miner. 

Helt klart. Men å andra sidan är jag ju inte ute efter att skaffa kompisar, jag vill bara att de ska skärpa till sig och operera min mage. HAHA.
  • Kippa
    NELJ skrev 2017-09-15 00:32:55 följande:

Vad duktiga ni är som kämpar med låglaloridrycker innan operation. :)

En fråga? Vilka prover tar i samband med remiss och vad kan man bli nekad för? Är liten orolig för min historik...

I mitt landsting tar man följande

Hb-B
    Glucos fp
    Triglycerider-P/S
    Calcium-korr-P/S
    Längd
    ALAT-P/S  
    Kolesterol-P/S
    TSH-P/S  
    Alb/krea-kvot-U
    Vikt
    GT-P/S
    HDL-kolesterol-P/S
    Krea-P/S

BMI

Om man är orolig för att man ska fastna i processen pga vad som finns i ens historia så kan man ju börja med att ringa till överviktsenheten i sitt landsting och fråga hur de ställer sig till det du är orolig för, och vilken väg du kan gå för att få det utrett så snart som mörjligt för att kunna komma framåt i processen.
  • Kippa

Det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att man stöter på problem på vägen till en överviktsoperation. Man läser ju om så många som har fått kämpa i flera år för att få göra sin operation. Och det är ju så svårt att behöva vänta när man väl har bestämt sig, då vill man ju att det ska bli av direkt! Privat kirurgi kan ju vara ett bra alternativ om man inte orkar vänta på landstingets långsamt malande kvarnar.. Hoppas att det ändå går snabbt för er som krånglar nu med remisser.

Jinxi, jag har valt att göra en GBP, av samma anledningar som diasdias :) Trots att det bara är en månad till flytstart så känns det fortfarande väldigt avlägset med operation för mig. Jag har nog inte riktigt förstått att jag faktiskt tagit mig igenom hela processen, och att det nu faktiskt bara är en liten väntetid kvar innan jag är igång.

Jag har ätit pulver tidigare med tillfälligt bra resultat. Att gå ner i vikt går ju, bara inte att bibehålla viktnedgången.. Så jag har köpt en del olika som jag vet att jag tycker om. Mest modifast. Gillar puddingarna!
    Hade tänkt testa gröten också, hur är den?

• diasdias
    Kippa skrev 2017-09-16 17:05:18 följande:

I mitt landsting tar man följande

Hb-B
    Glucos fp
    Triglycerider-P/S
    Calcium-korr-P/S
    Längd
    ALAT-P/S  
    Kolesterol-P/S
    TSH-P/S  
    Alb/krea-kvot-U
    Vikt
    GT-P/S
    HDL-kolesterol-P/S
    Krea-P/S

BMI

Om man är orolig för att man ska fastna i processen pga vad som finns i ens historia så kan man ju börja med att ringa till överviktsenheten i sitt landsting och fråga hur de ställer sig till det du är orolig för, och vilken väg du kan gå för att få det utrett så snart som mörjligt för att kunna komma framåt i processen.
    Oj, vet knappt vad allt det där är för något. Här behöver man åtminstone enligt remissblanketten bara (utöver det som man kan uppge själv då som vikt, längd, andra sjukdomar/behandlingar osv) ta blodtryck och blodprov för att kolla lipidstatus, det är väl kolesterol? Det är egentligen allt. Jag bad om att få testa blodsocker också men tror inte att det egentligen ska med i remissen, utan det var mest för att jag själv vill veta hur jag ligger till.
  • diasdias
    Kippa skrev 2017-09-16 17:52:39 följande:

Det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att man stöter på problem på vägen till en överviktsoperation. Man läser ju om så många som har fått kämpa i flera år för att få göra sin operation. Och det är ju så svårt att behöva vänta när man väl har bestämt sig, då vill man ju att det ska bli av direkt! Privat kirurgi kan ju vara ett bra alternativ om man inte orkar vänta på landstingets långsamt malande kvarnar.. Hoppas att det ändå går snabbt för er som krånglar nu med remisser.

Jinxi, jag har valt att göra en GBP, av samma anledningar som diasdias :) Trots att det bara är en månad till flytstart så känns det fortfarande väldigt avlägset med operation för mig. Jag har nog inte riktigt förstått att jag faktiskt tagit mig igenom hela processen, och att det nu faktiskt bara är en liten väntetid kvar innan jag är igång.

Jag har ätit pulver tidigare med tillfälligt bra resultat. Att gå ner i vikt går ju, bara inte att bibehålla viktnedgången.. Så jag har köpt en del olika som jag vet att jag tycker om. Mest modifast. Gillar puddingarna!

Visst är det så, när man väl har bestämt sig vill man gärna komma igång så snart det bara går. Men jag har faktiskt aldrig hört om någon annan som haft sådana problem med att bara få remissen accepterad, tycker det känns supermärkligt. Nästan lite skönt dock om det händer andra också, medveten om hur töntigt det låter men det är nästan så att man tar det lite personligt Flört

Kan inte komma ihåg om jag testat Modifasts gröt, någon gång tror jag, den var nog ingen jättehit (men kan inte ha varit någon katastrof heller) för det är inget jag lagt på minnet. Jag köpte alltid Allevos äpple och kanelgröt, men tror tyvärr inte den finns kvar längre. Gillar också puddingarna!
  • Jinxi
    Kippa skrev 2017-09-16 17:52:39 följande:

Då är det iaf på gång åtminstone Men förstår att det känns långt tills dess.  Lite så har det varit för mig med, men nu är det helt plötsligt bara bara 2 dagar kvar, sen e det dags. Kan knappt fatta det bara..... Det kommer gå fortare än du tror <3
    Jag har faktiskt nästan bara kört gröten och chokladpuddingen med modifast, och någon enstaka jordgubbsshake. Så gröten är fullt ätbar, men man blir rätt törstig av den  
    Så idag ska det lagas soppor finns faktiskt några bra recept i den appen som jag laddat ner som de på aleris rekommenderade, (baribuddy) så man kan förbereda de kommande månaderna Får väl frysa in i portioner så det blir lättare  
  • Kippa

Bara en endaste dag kvar för dig nu Jinxi? Hur känns det? Tror att jag kommer att vara jättenervös när det är min tur :)

Idag fick jag brev på posten med min efterläntagde operationstid! Och det blir tidigare än vad de sa när jag träffade läkaren förra veckan, det blir operation redan i slutet på oktober! Flytstart nästa vecka :D

• Jinxi
    Kippa skrev 2017-09-19 00:21:52 följande:

Bara en endaste dag kvar för dig nu Jinxi? Hur känns det? Tror att jag kommer att vara jättenervös när det är min tur :)

Idag fick jag brev på posten med min efterläntagde operationstid! Och det blir tidigare än vad de sa när jag träffade läkaren förra veckan, det blir operation redan i slutet på oktober! Flytstart nästa vecka :D

Japp imorgon händer det verkligen Kan knappt fatta att det e dags  Men ja.. nervös är jag. Faktiskt mer för hur det kommer bli efteråt. Och faktumet är att jag inte berättat för någon mer än min man och två nära vänner.... och jag vill inte berätta för någon mer... inte än iaf. Är trött på att att folk dömmer och snackar... känner inte att jag orkar det också psykiskt just nu... kanske jag är löjlig, men det är så jag känner. Samtidigt som jag är oerhört glad att jag faktiskt ska göra den nu. 

Åh vad härligt att du fick komma tidigare Kommer att gå fort Speciellt när man börjat med flytkost, då man känner att det finns en "deadline". Det motiverar en att orka lite mer <3 
  • diasdias
    Jinxi skrev 2017-09-19 07:20:43 följande:
    Japp imorgon händer det verkligen Kan knappt fatta att det e dags  Men ja.. nervös är jag. Faktiskt mer för hur det kommer bli efteråt. Och faktumet är att jag inte berättat för någon mer än min man och två nära vänner.... och jag vill inte berätta för någon mer... inte än iaf. Är trött på att att folk dömmer och snackar... känner inte att jag orkar det också psykiskt just nu... kanske jag är löjlig, men det är så jag känner. Samtidigt som jag är oerhört glad att jag faktiskt ska göra den nu. 

Åh vad härligt att du fick komma tidigare Kommer att gå fort Speciellt när man börjat med flytkost, då man känner att det finns en "deadline". Det motiverar en att orka lite mer <3 
    Ohh, förstår att du är nervös men det kommer bli så bra! Jag förstår precis vad du menar med att inte vilja berätta, jag vet alldeles för många som blivit "hon som var tjock men har gjort en GBP" och folk som tisslar och tasslar om det. Även om det absolut inte är något att skämmas för och hålla hemligt av den anledningen(!!) så vill man ju kanske inte behöva fronta med det hela tiden heller, svara på dumma frågor, förklara varför och blabla. Folk i allmänhet är så otroligt dåligt insatta.

Jag tänkte först att jag inte ville prata med någon om det här överhuvudtaget, sedan när det började krångla med remissen gav jag upp och pratade med min mamma. Jag höll på att gå under av frustration över att inte ha någon att prata med, så någon eller några vill man nog ha med sig men jag tror absolut att det räcker med de allra närmaste åtminstone till en början.

Jag tror att det är jätteklokt att vara lite restriktiv med vilka man berättar för och känna av läget lite innan man berättar för fler. Berättar man för alla redan i början så kan man ju inte ha det ogjort, och även om man inte får några negativa reaktioner (tvärtom kanske väldigt positiva och människor som bara är intresserade och engagerade) så kan det ändå bli väldigt påfrestande att ALLTID behöva prata om sin viktminskning och sin operation.
Svar på tråden Gastric bypass 2017