• Sissely

Gastric bypass 2017

Jag vet att det finns äldre trådar om Gastric bypass, men jag tänkte att det kanske finns fler som är på gång att gå igenom detta.

Jag har precis postat en egenremiss, så bollen är i rullning. Jag är 158 cm och väger 102 kg och har ett bmi på 40,9. Jag har väldiga problem med knä och höfter och har medicinerat mot högt blodtryck i 7 år. Både min mor och min bror har haft stroke, så jag känner att jag kan vara näst i tur. Jag har försökt precis allt dom senaste 20 åren för att gå ner i vikt, men jag går alltid upp igen.

Fler som ska, eller som varit igenom samma som mig och har lust att berätta?

• Svar på tråden Gastric bypass 2017
  • NELJ

Vad duktiga ni är som kämpar med låglaloridrycker innan operation. :)

En fråga? Vilka prover tar i samband med remiss och vad kan man bli nekad för? Är liten orolig för min historik...

• Sissely
    diasdias skrev 2017-09-15 00:17:57 följande:

Jag krigar också på med min remiss. Har skickat in en ny egenremiss som jag väntar svar på, några dagar efter det ringde min VC upp mig och de har varit guld värda. Har en tid hos dem för provtagning nästa vecka så om den nya egenremissen inte heller går igenom så hjälper de mig att fixa det på snabbast möjliga sätt. Så glad att de varit så hjälpsamma! Jag hade inte räknat med att det skulle behöva bli så kämpigt att ens få påbörja processen...

Usch, pulverdiet suger verkligen. Jag har tidigare gått på pulverdiet under 2-3 månader (det funkade uppenbarligen inte på sikt, hehe, men det är åtminstone provat och lagt till handlingarna!). Räddningen för mig är dock gröt och soppor osv så jag hoppas att jag tillhör ett landsting som går med på det, jag hade blivit fullständigt galen av att bara dricka choklad- och fruktshakes i flera veckor. Känns som att jag har pulverbantat nog i mitt liv... men visst hade det känts lättare om man visste att det var sista gången

Vad skönt att VC bryr sig! Annars drar sig många för att vända sig till just VC för att det blir ett sånt opersonligt bemötande. Jag kände instinktivt att jag inte ville blanda in VC för dom har alltid påpekat just att de flesta av mina krämpor (ont i höfter, knä, högt blodtryck) beror på att jag är överviktig och att "det är bra om du tänker på kost och motion". Fuck you! känner jag bara då, tror ni inte jag har gjort det?? 
    Men guld värt om man kan ha bra stöd därifrån!

Vad tänker ni andra att ni vill göra för operation - Gbp eller sleeve?
  • diasdias
    Sissely skrev 2017-09-15 09:49:33 följande:
    Vad skönt att VC bryr sig! Annars drar sig många för att vända sig till just VC för att det blir ett sånt opersonligt bemötande. Jag kände instinktivt att jag inte ville blanda in VC för dom har alltid påpekat just att de flesta av mina krämpor (ont i höfter, knä, högt blodtryck) beror på att jag är överviktig och att "det är bra om du tänker på kost och motion". Fuck you! känner jag bara då, tror ni inte jag har gjort det?? 

Verkligen, de har varit guld värda (och det var så skönt att de också blev upprörda över hur den opererande kliniken hade hanterat remissen!). Tur det för jag fick precis tillbaka min andra remiss och den blev också nekad, fast jag i samråd med VC verkligen hade garderat mig för att se till att de skulle få exakt samma information som om jag gått via dem. Är så fruktansvärt jäkla ledsen och besviken just nu så det finns verkligen inte ord för det.

Ringde den opererande kliniken IGEN för att höra om läkaren lämnat någon motivering till varför de nekat den. De skickar bara ut ett standardsvar typ "vi behöver mer information, t.ex. vikt, längd, tidigare erfarenhet av viktminskning" osv - allt framgår av remissen så jag fattar inte vad problemet är, de är som att de nekar den av ren princip bara för att de "gärna vill" att den kommer direkt från VC. Jag skickade till och med ett kompletterande brev där jag förklarade situationen med VCs långa väntetider till remitterande läkare och att det var efter kontakt med dem som de hade hänvisat mig tillbaka och bett mig skicka ytterligare en egenremiss.

Hela grejen tar verkligen knäcken på mig. Känns för jävligt att ha väntat i så många år med att be om hjälp för att man ändå räknat med att vården finns där när man behöver den. Svårt att behålla motivationen när de avslår remiss på remiss... och frustrerande när det är helt jäkla uppenbart att jag behöver hjälpen. Är så arg och ledsen att jag nästan bara vill ge upp och skita i allt. Gråter
  • diasdias
    Sissely skrev 2017-09-15 09:49:33 följande:

Jag tror att jag vill göra en gastric bypass, men jag är inte helt säker så jag skulle säkert kunna övertalas till en sleeve också om läkaren skulle tycka att det vore bättre. Fördelen med sleeve är väl framför allt att risken för komplikationer är mindre, och även att sleeven inte påverkar näringsupptaget på samma sätt (t.ex. om man skulle drabbas av någon annan sjukdom och behöva ta läkemedel för den så tas de upp som vanligt av kroppen, risken är mindre att man drabbas av olika näringsbrister).

Argumenten för varför jag lutar åt gastric bypass är ungefär att:

- Den operationen är överlägset vanligare och har utförts längre så det finns mer forskning om långtidsresultat osv. Med tanke på hur mycket komplikationerna minskat för GBP-patienter nu jämfört med för ca tio år sedan (ungefär 50%) så tänker jag också att det är en fördel att den metoden är väl beprövad och alla kirurger som opererar lär vara vana att utföra den. Jag vill inte vara "bland de första" som får operationen, och kanske drabbas av problem som beror på att det är en ny operationsmetod, om ni förstår vad jag menar.

- Även om skillnaden är marginell så kan man vänta sig att gå ner lite större del av övervikten med en GBP (men det är liten skillnad, typ tre fjärdedelar vs två tredjedelar). Hade jag haft lägre BMI hade jag kanske hellre valt en sleeve, men jag har nästan BMI 45 och har varit fet sedan jag var barn, jag vill verkligen ha den metod som är mest effektiv även om det också innebär något ökade risker.

- De som har gjort en sleeve upplever inte dumping i samma utsträckning som GBP-patienter, det kanske låter konstigt att vilja må dåligt av vissa sorters mat men jag vill nog gärna ha den effekten för jag ser det som ett extra verktyg för förändring på lite längre sikt. 

Det är väl ungefär det tror jag, åtminstone som jag kan komma på nu. Meeeen som sagt, just nu vill jag bara gråta och skita i allt, känns som att jag kommer behöva ta ett lån och åka till Polen och operera mig privat om jag vill ha någon hjälp överhuvudtaget.../megadeppig

• Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-15 17:56:33 följande:

Jag tror att jag vill göra en gastric bypass, men jag är inte helt säker så jag skulle säkert kunna övertalas till en sleeve också om läkaren skulle tycka att det vore bättre. Fördelen med sleeve är väl framför allt att risken för komplikationer är mindre, och även att sleeven inte påverkar näringsupptaget på samma sätt (t.ex. om man skulle drabbas av någon annan sjukdom och behöva ta läkemedel för den så tas de upp som vanligt av kroppen, risken är mindre att man drabbas av olika näringsbrister).

Argumenten för varför jag lutar åt gastric bypass är ungefär att:

- Den operationen är överlägset vanligare och har utförts längre så det finns mer forskning om långtidsresultat osv. Med tanke på hur mycket komplikationerna minskat för GBP-patienter nu jämfört med för ca tio år sedan (ungefär 50%) så tänker jag också att det är en fördel att den metoden är väl beprövad och alla kirurger som opererar lär vara vana att utföra den. Jag vill inte vara "bland de första" som får operationen, och kanske drabbas av problem som beror på att det är en ny operationsmetod, om ni förstår vad jag menar.

- Även om skillnaden är marginell så kan man vänta sig att gå ner lite större del av övervikten med en GBP (men det är liten skillnad, typ tre fjärdedelar vs två tredjedelar). Hade jag haft lägre BMI hade jag kanske hellre valt en sleeve, men jag har nästan BMI 45 och har varit fet sedan jag var barn, jag vill verkligen ha den metod som är mest effektiv även om det också innebär något ökade risker.

- De som har gjort en sleeve upplever inte dumping i samma utsträckning som GBP-patienter, det kanske låter konstigt att vilja må dåligt av vissa sorters mat men jag vill nog gärna ha den effekten för jag ser det som ett extra verktyg för förändring på lite längre sikt. 

Det är väl ungefär det tror jag, åtminstone som jag kan komma på nu. Meeeen som sagt, just nu vill jag bara gråta och skita i allt, känns som att jag kommer behöva ta ett lån och åka till Polen och operera mig privat om jag vill ha någon hjälp överhuvudtaget.../megadeppig

vad ledsen jag blir för din skull att du får kämpa så hårt för att bli hörd <3 förstår verkligen att det är frustrerande när man verkligen gör allt man kan för att få hjälp. Vet inte var du bor, men jag har en väninna som gjort en gastric bypass oxå tidigare, men hon fick inte heller hjälp, och hon orkade inte bråka med dem mer. Hon hade ett BMI på  35,2 och hade diabetes, så hon tog ett lån och gjorde det själv på Aleris Obesitas i Malmö (de tar emot patienter från BMI 30 och upp om man själv betalar op). Hon fick tid 3 veckor efter infomötet för OP. Det är nu 2 år sedan.  Hon tyckte de var jättebra där, och jag ska själv opereras på onsdag på samma klinik. Börjar bli sjukt nervös nu bara några dagar kvar  
    Håller verkligen tummarna för att du får den hjälp du behöver och det stöd du önskar. Vi finns här för dig iaf <3
  • Sissely
    diasdias skrev 2017-09-15 17:36:11 följande:
    Verkligen, de har varit guld värda (och det var så skönt att de också blev upprörda över hur den opererande kliniken hade hanterat remissen!). Tur det för jag fick precis tillbaka min andra remiss och den blev också nekad, fast jag i samråd med VC verkligen hade garderat mig för att se till att de skulle få exakt samma information som om jag gått via dem. Är så fruktansvärt jäkla ledsen och besviken just nu så det finns verkligen inte ord för det.

Ringde den opererande kliniken IGEN för att höra om läkaren lämnat någon motivering till varför de nekat den. De skickar bara ut ett standardsvar typ "vi behöver mer information, t.ex. vikt, längd, tidigare erfarenhet av viktminskning" osv - allt framgår av remissen så jag fattar inte vad problemet är, de är som att de nekar den av ren princip bara för att de "gärna vill" att den kommer direkt från VC. Jag skickade till och med ett kompletterande brev där jag förklarade situationen med VCs långa väntetider till remitterande läkare och att det var efter kontakt med dem som de hade hänvisat mig tillbaka och bett mig skicka ytterligare en egenremiss.

Hela grejen tar verkligen knäcken på mig. Känns för jävligt att ha väntat i så många år med att be om hjälp för att man ändå räknat med att vården finns där när man behöver den. Svårt att behålla motivationen när de avslår remiss på remiss... och frustrerande när det är helt jäkla uppenbart att jag behöver hjälpen. Är så arg och ledsen att jag nästan bara vill ge upp och skita i allt. Gråter
    Åh fy fasen vad trist! Förstår att du är knäckt! Men tappa inte modet, utan försök igen med VC i ryggen. Annars skulle jag nog överväga att betala själv - du får se det som en investering i din hälsa och välbefinnande! Jag vet att Aleris kan fixa med lån och avbetalning, alt ett avtal om löneavdrag om din arbetsgivare går med på det. Får jag ett nej så ska jag definitivt göra det. Jag kan stå ut med lite lägre lön tills allt är avbetalt och jag mår BRA. Jag brukar få lite extra bränsle när allt går motigt, hoppas det är så för dig också! 
  • diasdias
    Jinxi skrev 2017-09-16 09:46:14 följande:
    vad ledsen jag blir för din skull att du får kämpa så hårt för att bli hörd <3 förstår verkligen att det är frustrerande när man verkligen gör allt man kan för att få hjälp. Vet inte var du bor, men jag har en väninna som gjort en gastric bypass oxå tidigare, men hon fick inte heller hjälp, och hon orkade inte bråka med dem mer. Hon hade ett BMI på  35,2 och hade diabetes, så hon tog ett lån och gjorde det själv på Aleris Obesitas i Malmö (de tar emot patienter från BMI 30 och upp om man själv betalar op). Hon fick tid 3 veckor efter infomötet för OP. Det är nu 2 år sedan.  Hon tyckte de var jättebra där, och jag ska själv opereras på onsdag på samma klinik. Börjar bli sjukt nervös nu bara några dagar kvar  
    Håller verkligen tummarna för att du får den hjälp du behöver och det stöd du önskar. Vi finns här för dig iaf <3
    Tack tack tack, det är så välbehövt med lite support. Jag har inte berättat för någon i min omgivning (ännu iallafall) och nu när det är kämpigt känns det jättejobbigt att vara så ensam i det. Jag kollade på lite alternativ för att betala själv igår när jag hade samlat ihop mig lite, men samtidigt så känner jag att jag verkligen inte borde behöva göra det. Jag är precis på gränsen till BMI 45 och har haft fetma sedan jag var liten så det är verkligen ett problem jag har haft och kämpat med i hela mitt liv, jag var hos min första läkare/dietist för det här när jag var i mellanstadieåldern (på samma jäkla klinik för övrigt, har jättedåliga erfarenheter därifrån men det är ju många år sedan nu så förhoppningsvis har det blivit bättre)... I vuxen ålder har jag gått ner 30+ kg hela TRE gånger och gått upp varje gång. Jag borde uppfylla alla deras krav med råge, jag kan verkligen inte fatta varför de nekar mig. Det är så jäkla sjukt! Skrikandes
  • Sissely

Jag håller med dig, du borde verkligen vara en lämplig kandidat! Jag funderar på om du skulle kunna använda dig av det fria vårdvalet - välja att operera dig i ett annat landsting? Vet inte riktigt hur det fungerar - men vet att man har möjlighet till det, fast då gäller ju att hemlandstinget betalar (men då är iallafall inte sur-fisarna på kirurgmottagningen med och bestämmer). Kolla väntetider i vården på nätet och kolla vilka landsting som ditt landsting har samarbetsavtal med.

• diasdias
    Sissely skrev 2017-09-16 12:47:25 följande:

Jag håller med dig, du borde verkligen vara en lämplig kandidat! Jag funderar på om du skulle kunna använda dig av det fria vårdvalet - välja att operera dig i ett annat landsting? Vet inte riktigt hur det fungerar - men vet att man har möjlighet till det, fast då gäller ju att hemlandstinget betalar (men då är iallafall inte sur-fisarna på kirurgmottagningen med och bestämmer). Kolla väntetider i vården på nätet och kolla vilka landsting som ditt landsting har samarbetsavtal med.

Det kanske vore värt att kolla upp! Jag har även kontaktat patientnämnden {#emotions_dlg.djavulsk}

Skulle precis svara på ditt inlägg om det där med att få lite extra bränsle när det är motigt. Det är precis samma här, först deppar man ihop, sedan sopar man ihop spillrorna av sig själv och dundrar på som fasen istället Drömmer

Jag är verkligen chockad över att det ska behöva vara så motigt, hade verkligen inte förväntat mig detta och har aldrig hört någon annan säga att de behövt bråka så mycket för att ens få igenom remissen. Men jag ska försöka hänga i och testa igen med VC i ryggen som du skrev. Kan dock ändå inte låta bli att tycka att det är så sjukt fel att rutinmässigt avslå egenremisser när det står att de ska likabehandlas, jag hade förstått det om det fanns något vettigt argument för det (typ, vi vill att du undersöks för x innan du kommer till oss så att vi kan utesluta det som orsak till dina problem) men att de "gärna vill" att man går via VC för att begränsa antalet patienter som kommer till dem är så jäkla oacceptabelt. Det de säger är i princip "Vi tar emot egenremisser, de bedöms på precis samma sätt och väger lika tungt som om de kommer från en läkare,  här har du alla blanketter du behöver fylla i. Vi kommer dock avslå och hänvisa till vårdcentralen oavsett vad det står i den, och om du ändå insisterar på att vi bedömer den så kommer det ta vääääääääääääldigt mycket längre tid, bara så du vet". Kräks
  • diasdias

Jag överväger seriöst att skicka in en egenremiss i veckan fram tills dess att VC har möjlighet att remittera mig, men det kanske är att vara lite överjävlig. Haha!

Svar på tråden Gastric bypass 2017