Sissely skrev 2017-09-15 09:49:33 följande:
Vad skönt att VC bryr sig! Annars drar sig många för att vända sig till just VC för att det blir ett sånt opersonligt bemötande. Jag kände instinktivt att jag inte ville blanda in VC för dom har alltid påpekat just att de flesta av mina krämpor (ont i höfter, knä, högt blodtryck) beror på att jag är överviktig och att "det är bra om du tänker på kost och motion". Fuck you! känner jag bara då, tror ni inte jag har gjort det??
Men guld värt om man kan ha bra stöd därifrån!
Vad tänker ni andra att ni vill göra för operation - Gbp eller sleeve?
Jag tror att jag vill göra en gastric bypass, men jag är inte helt säker så jag skulle säkert kunna övertalas till en sleeve också om läkaren skulle tycka att det vore bättre. Fördelen med sleeve är väl framför allt att risken för komplikationer är mindre, och även att sleeven inte påverkar näringsupptaget på samma sätt (t.ex. om man skulle drabbas av någon annan sjukdom och behöva ta läkemedel för den så tas de upp som vanligt av kroppen, risken är mindre att man drabbas av olika näringsbrister).
Argumenten för varför jag lutar åt gastric bypass är ungefär att:
- Den operationen är överlägset vanligare och har utförts längre så det finns mer forskning om långtidsresultat osv. Med tanke på hur mycket komplikationerna minskat för GBP-patienter nu jämfört med för ca tio år sedan (ungefär 50%) så tänker jag också att det är en fördel att den metoden är väl beprövad och alla kirurger som opererar lär vara vana att utföra den. Jag vill inte vara "bland de första" som får operationen, och kanske drabbas av problem som beror på att det är en ny operationsmetod, om ni förstår vad jag menar.
- Även om skillnaden är marginell så kan man vänta sig att gå ner lite större del av övervikten med en GBP (men det är liten skillnad, typ tre fjärdedelar vs två tredjedelar). Hade jag haft lägre BMI hade jag kanske hellre valt en sleeve, men jag har nästan BMI 45 och har varit fet sedan jag var barn, jag vill verkligen ha den metod som är mest effektiv även om det också innebär något ökade risker.
- De som har gjort en sleeve upplever inte dumping i samma utsträckning som GBP-patienter, det kanske låter konstigt att vilja må dåligt av vissa sorters mat men jag vill nog gärna ha den effekten för jag ser det som ett extra verktyg för förändring på lite längre sikt.
Det är väl ungefär det tror jag, åtminstone som jag kan komma på nu. Meeeen som sagt, just nu vill jag bara gråta och skita i allt, känns som att jag kommer behöva ta ett lån och åka till Polen och operera mig privat om jag vill ha någon hjälp överhuvudtaget.../megadeppig