diasdias skrev 2017-09-19 11:10:47 följande:
Ohh, förstår att du är nervös men det kommer bli så bra! Jag förstår precis vad du menar med att inte vilja berätta, jag vet alldeles för många som blivit "hon som var tjock men har gjort en GBP" och folk som tisslar och tasslar om det. Även om det absolut inte är något att skämmas för och hålla hemligt av den anledningen(!!) så vill man ju kanske inte behöva fronta med det hela tiden heller, svara på dumma frågor, förklara varför och blabla. Folk i allmänhet är så otroligt dåligt insatta.
Jag tänkte först att jag inte ville prata med någon om det här överhuvudtaget, sedan när det började krångla med remissen gav jag upp och pratade med min mamma. Jag höll på att gå under av frustration över att inte ha någon att prata med, så någon eller några vill man nog ha med sig men jag tror absolut att det räcker med de allra närmaste åtminstone till en början.
Jag tror att det är jätteklokt att vara lite restriktiv med vilka man berättar för och känna av läget lite innan man berättar för fler. Berättar man för alla redan i början så kan man ju inte ha det ogjort, och även om man inte får några negativa reaktioner (tvärtom kanske väldigt positiva och människor som bara är intresserade och engagerade) så kan det ändå bli väldigt påfrestande att ALLTID behöva prata om sin viktminskning och sin operation.
Ja lite så känns det.... Har inte lust att diskutera allt med alla. Jag vill se själv hur det går, hur jag mår, hur det känns.. osv... behöver ingen som hänger mig över axeln och dömmer.... Jag har faktiskt inte ens sagt till min mamma att jag ska göra detta, så hon vet absolut inget imorgon om att jag ska opereras.... hon är en av dem som jag vet kommer dömma mig hårt... men försökte förbereda henne lite i förra veckan genom att berätta att jag gick på diet.... och hon var nyfiken på vad jag vägde... så jag sa det, och sen blev det tyst ett par sekunder.. sen samlade hon sig, och sa -Oh shit vad mycket, ja det är nog dags att försöka bli av med det där... Då kände jag mig inte motiverad att prata om det alls med henne.
Men jag håller med dig, det är jobbigt att hålla allt själv Är glad för min man, och speciellt en av min väninnor som vet. Jag pratar med dem. En av dem har sjäkv gjort en sådan, och vet vad man pratar om. Det är, precis som du säger, rätt mycket dålig insikt, och det är trevligt att kunna prata om nått annat än det med sen