• Sissely

Gastric bypass 2017

Jag vet att det finns äldre trådar om Gastric bypass, men jag tänkte att det kanske finns fler som är på gång att gå igenom detta.

Jag har precis postat en egenremiss, så bollen är i rullning. Jag är 158 cm och väger 102 kg och har ett bmi på 40,9. Jag har väldiga problem med knä och höfter och har medicinerat mot högt blodtryck i 7 år. Både min mor och min bror har haft stroke, så jag känner att jag kan vara näst i tur. Jag har försökt precis allt dom senaste 20 åren för att gå ner i vikt, men jag går alltid upp igen.

Fler som ska, eller som varit igenom samma som mig och har lust att berätta?

• Svar på tråden Gastric bypass 2017
  • Sissely
    diasdias skrev 2017-10-03 16:03:56 följande:

ÄNTLIGEN gick min remiss igenom! Nu är jag inbokad på gruppinformation Solig

Jippie! Grattis!! Jag väntar också på att få komma på infomöte i november. Hoppas på op innan sommaren.
  • diasdias
    Sissely skrev 2017-10-07 12:16:29 följande:
    Jippie! Grattis!! Jag väntar också på att få komma på infomöte i november. Hoppas på op innan sommaren.
    Härligt! Du har ju också haft en del strul på vägen. Kul att vi båda kommer iväg på gruppinfo ungefär samtidigt Skrattande

Känns så obeskrivligt bra att det äntligen är på gång. Outhärdligt att vänta nu :)
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-10-03 16:03:56 följande:

ÄNTLIGEN gick min remiss igenom! Nu är jag inbokad på gruppinformation Solig

Grattis Skrattande Vad härligt för dig att äntligen få gehör Glad Så glad jag blir för din skull! Då är det snart din tur med Skrattande
  • diasdias

Tack tack tack! Solig Ja, nu när det väl lossnat så tror jag att det kommer gå mycket snabbare. Har en bekant som nyligen opererat sig och för henne tog hela processen från att hon varit på gruppinformationen bara ca 5-6 månader. Och då tror jag inte ens att hon åberopade vårdgarantin. Vet en annan tjej som hade gruppinfo osv på "min klinik" men sedan valde att operera sig i annat landsting (antar vårdgarantin?) som var opererad inom 3 månader efter gruppinformationen. Helt galet. Så nu kanske det rasslar till Förvånad

Är det någon som vet förresten från vilken tidpunkt vårdgarantin börjar räknas? Det är väl först när man är godkänd för operationen? I mitt landsting får man någon typ av preliminärt godkännande runt 1 mån efter gruppinformationen, men sedan ska ju kirurgen godkänna en också och det sker ju långt senare. Känns som att det borde räknas från det "första" godkännandet?

• diasdias

En fråga till, är det någon som vet en HEMLIG facebookgrupp? Jag skulle gärna gå med i någon men har inte berättat om min operation för folk så jag vill absolut inte vara med i en som poppar upp hos mina fb-vänner...

• Gladhannapanna

Får man kika in? Gjorde en gastric bypass i juni. Opererades på Carlanderska i Göteborg av landets bästa Obesitaskirurg Torsten Olbers. Betalade själv eftersom mitt BMI var för lågt för att få det genom landstinget.
    Är väldigt nöjd med min operation!
    Visst finns det risker med att opereras, men det är riskfyllt att vara fet också.
    Det finns grupper på Facebook, sök på Gastric bypass, tror att de är slutna allihop. Iaf de jag är med i. Det man ska tänka på är att de som skriver mest är de som antingen är nyopererade och har lite "inkörningsproblem" och de som drabbats av komplikationer. Många skriver och frågar om vilka komplikationer andra drabbats av. Läs de inläggen med lite förnuft!
    Med det sagt att jag själv drabbats av en del trassel efteråt som tex magkatarr.
    Har blivit väldigt väl omhändertagen av mottagningen på Carlanderska, både av dietist, sjuksköterska och kirurg.
    Håller tummarna för att ni ska få era operationer och att ni blir nöjda med era nya liv!

• Jinxi
    Gladhannapanna skrev 2017-10-11 21:47:54 följande:

Får man kika in? Gjorde en gastric bypass i juni. Opererades på Carlanderska i Göteborg av landets bästa Obesitaskirurg Torsten Olbers. Betalade själv eftersom mitt BMI var för lågt för att få det genom landstinget.
    Är väldigt nöjd med min operation!
    Visst finns det risker med att opereras, men det är riskfyllt att vara fet också.
    Det finns grupper på Facebook, sök på Gastric bypass, tror att de är slutna allihop. Iaf de jag är med i. Det man ska tänka på är att de som skriver mest är de som antingen är nyopererade och har lite "inkörningsproblem" och de som drabbats av komplikationer. Många skriver och frågar om vilka komplikationer andra drabbats av. Läs de inläggen med lite förnuft!
    Med det sagt att jag själv drabbats av en del trassel efteråt som tex magkatarr.
    Har blivit väldigt väl omhändertagen av mottagningen på Carlanderska, både av dietist, sjuksköterska och kirurg.
    Håller tummarna för att ni ska få era operationer och att ni blir nöjda med era nya liv!

Hur har det gått för dig efteråt? Med maten? Viktnedgången? 
    Jag gjorde min för 3 veckor sedan så jag är fortfarande i "puré-perioden" Flört
    Men jag är oxå väldgt nöjd med min operation, och jag betalade den själv jag med: 
    Ska kolla lite efter fb grupper jag med faktiskt, vill inte heller att mina vänner ska se vad jag skriver, och skönt att kunna ventilera lite ju 
  • Gladhannapanna
    Jinxi skrev 2017-10-12 13:49:36 följande:
    Hur har det gått för dig efteråt? Med maten? Viktnedgången? 
    Jag gjorde min för 3 veckor sedan så jag är fortfarande i "puré-perioden" Flört
    Men jag är oxå väldgt nöjd med min operation, och jag betalade den själv jag med: 
    Ska kolla lite efter fb grupper jag med faktiskt, vill inte heller att mina vänner ska se vad jag skriver, och skönt att kunna ventilera lite ju 
    Jag gjorde en omoperation pga komplikationer 21/9 och ätandet går mycket bättre efter den. Har gått ner ca 25 kg totalt sedan flytstart i slutet av maj. Jag är nöjd med den nedgången och känner att huden hängt med rätt ok även om jag har daller på armarna och sladdrig mage. Hoppas på att gå ner några kilon till, men skulle jag stanna här är det inte heller hela världen. Har varit ganska duktig med motion innan omoperationen, tränade på gym ett par gånger i veckan och mycket promenader. Nu orkar jag tyvärr inte lika mkt men det kommer säger de. Jag är lättblödande och fick ett läkemedel mot blödning som jag tydligen inte tålde utan blev allvarligt sjuk och kördes i ambulans från Carlanderska till Sahlgrenska där jag fick ligga i respirator på iva i ett dygn, låg på SU från fredag till tisdag och var medvetslös till söndagen. Fick ngt som heter Hyponatremi som orsakade krampanfall. Det är saltbrist i blodet. Oerhört ovanligt 1/10 000 som får den biverkningen av medicinen. Nu mår jag bra, men är trött!
  • Jinxi
    Gladhannapanna skrev 2017-10-12 14:12:30 följande:
    Jag gjorde en omoperation pga komplikationer 21/9 och ätandet går mycket bättre efter den. Har gått ner ca 25 kg totalt sedan flytstart i slutet av maj. Jag är nöjd med den nedgången och känner att huden hängt med rätt ok även om jag har daller på armarna och sladdrig mage. Hoppas på att gå ner några kilon till, men skulle jag stanna här är det inte heller hela världen. Har varit ganska duktig med motion innan omoperationen, tränade på gym ett par gånger i veckan och mycket promenader. Nu orkar jag tyvärr inte lika mkt men det kommer säger de. Jag är lättblödande och fick ett läkemedel mot blödning som jag tydligen inte tålde utan blev allvarligt sjuk och kördes i ambulans från Carlanderska till Sahlgrenska där jag fick ligga i respirator på iva i ett dygn, låg på SU från fredag till tisdag och var medvetslös till söndagen. Fick ngt som heter Hyponatremi som orsakade krampanfall. Det är saltbrist i blodet. Oerhört ovanligt 1/10 000 som får den biverkningen av medicinen. Nu mår jag bra, men är trött!
    Ojdå inte kul ju, men bra att det går bättre nu.Vilken typ av komplikatioer?  25 kg är ju jättebra Jag har gått ner 12 kg sen flytstart i början på september. Upplevde du att sen man började med pure perioden att viktnedgången gick saktare? Jag har ätit pure kost i 8 dagar och har tappat runt 1 kg på dessa dagar. Det är iofs bra att det saktar ner lite så huden hinner med, men blev så stor skillnad direkt har du fått fysisk aktivitet på recept oxå? jag promenerar varje dag 2x30 minuter men vill göra nått mer nu, när det har gått några veckor. Funderat på indoor walking och cirkelträning nu, men är inte riktigt säker. Förslag? 
    Tröttheten kommer nog med på köpet jag är sjukt trött på kvällarna med. Helt slut vid 20-21 tiden, och i mitten på nästa vecka ska jag börja jobba igen förhoppningsvis somnar jag inte på jobbet haha. 
  • Gladhannapanna

Jag hade magsmärtor som berodde på att övre kopplingen snott sig och lite sammanväxningar.
    Min nedgång går i vågor, ner ett kg, upp ett halvt osv. Rätt som det är försvinner några kg på ett par dagar. Så svårt att säga vad som spelar in mest.

Svar på tråden Gastric bypass 2017