• Sissely

Gastric bypass 2017

Jag vet att det finns äldre trådar om Gastric bypass, men jag tänkte att det kanske finns fler som är på gång att gå igenom detta.

Jag har precis postat en egenremiss, så bollen är i rullning. Jag är 158 cm och väger 102 kg och har ett bmi på 40,9. Jag har väldiga problem med knä och höfter och har medicinerat mot högt blodtryck i 7 år. Både min mor och min bror har haft stroke, så jag känner att jag kan vara näst i tur. Jag har försökt precis allt dom senaste 20 åren för att gå ner i vikt, men jag går alltid upp igen.

Fler som ska, eller som varit igenom samma som mig och har lust att berätta?

• Svar på tråden Gastric bypass 2017
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-12 15:13:29 följande:
    Hur kom det sig att det blev en sleeve förresten? Fick du själv vara med och bestämma om du ville ha en bypass/sleeve eller var det läkaren som föreslog det? Nyfiken eftersom bypass fortfarande verkar vara absolut "standard" här (tror typ 90% av operationerna är bypass). I USA t.ex. verkar det som att de går mer och mer emot gastric sleeve, där är den t.o.m. vanligare än bypassen.
    Jag har ett tungt jobb, så de rekommenderade att vänta ut alla 4 veckorna, men de sa också att det finns många som bryter den tidigare. 
    Anledningen till att det blev en sleeve var nog i samråd med läkare efter informationsmötet. Hon sa att de rekommenderar de i de lite "lägre" BMI:na, om man nu ska säga så,  att göra den, eftersom det är ett s.k mindre ingrepp. Och att det är vanligare med Gastric Bypass för dem som har ligger i de övre BMI:na. Men sa även att sleeven har börjat komma mer och mer här oxå  
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-12 15:13:29 följande:
    Hur kom det sig att det blev en sleeve förresten? Fick du själv vara med och bestämma om du ville ha en bypass/sleeve eller var det läkaren som föreslog det? Nyfiken eftersom bypass fortfarande verkar vara absolut "standard" här (tror typ 90% av operationerna är bypass). I USA t.ex. verkar det som att de går mer och mer emot gastric sleeve, där är den t.o.m. vanligare än bypassen.
    Men ja, jag fick bestämma själv vilken jag ville göra Är sjukt nervös nu. 8 dagar kvar med modifasten, sen e det dags.  
  • diasdias
    Jinxi skrev 2017-09-12 15:37:44 följande:
    Men ja, jag fick bestämma själv vilken jag ville göra Är sjukt nervös nu. 8 dagar kvar med modifasten, sen e det dags.  
    Kommer gå superbra! Bara att kämpa på med modifasten så är du snart ute på andra sidan Skrattande
  • Jinxi
    diasdias skrev 2017-09-13 22:17:18 följande:
    Kommer gå superbra! Bara att kämpa på med modifasten så är du snart ute på andra sidan Skrattande
    Tack Ja snart i mål. 

Hur går det för er andra? 
  • Kippa

Kul att du är så nära nu Jinxi! Måste vara en surrealistisk känsla att det snart är dags :)

Själv var jag på besök hos kirurg och narkos i tisdags. Blir operation i mitten av november för min del, väntar på att op-kordinatorn ska ringa om exakt datum :)Så det blir pulverstart om ca 4 veckor för min del. Har köpt en del olika.

4 veckor sjukskrivning sa dom i Mora, men det är olika på olika ställen. Vet att man i Falun säger 2-3 veckor.

• Sissely

Heja er som är nära och har fått op-tid! I mitt landsting måste  man flyta i 4 veckor och det är inte direkt något man ser fram emot. Jag har juicefastat tidigare (grönsaks- och fruktjuice) och höll ut i 12 dagar, saknade verkligen något att tugga på! 

Jag skickade ju vidare min remiss till annat landsting pga att det tar lång tid här. Tyvärr blev det precis då stopp för remisser utifrån, så min remiss skulle skickas tillbaka. Bara det att nu är remissen "borta"? och finns ingenstans. Jag har iallafall ringt och krigat om detta. Jag visste att det skulle vara ett infomöte här idag (torsdag) så jag ringde i måndags och sa att jag ville komma med på det (trots att remissen inte kommit tillbaka). Hon sa att hon skulle försöka hålla ögonen öppna om det blev något återbud och isåfall ringa mig. Jag har jobbat natt hela veckan och har inte hört något, förrän idag när jag vaknat upp från nattjobbet. Såg då att det någon lämnat meddelande på voicemail. Vaknade vid 14-tiden och lyssnade på meddelandet som talats in vid 11-tiden. Då var det naturligtvis kirurgmottagningen som hade en återbudstid till infomötet kl 14.00. Men eftersom jag inte svarade så gick tiden till någon annan. SkrikandesSkrikandes Men jag fick iallafall besked om att jag får komma på nästa infomöte i början av november.

Det här har strulat så mycket att jag tänker att det kanske inte är meningen att jag ska göra den här operationen! Men - jag ger mig inte!!

• Jinxi
    Kippa skrev 2017-09-14 15:55:35 följande:

Kul att du är så nära nu Jinxi! Måste vara en surrealistisk känsla att det snart är dags :)

Själv var jag på besök hos kirurg och narkos i tisdags. Blir operation i mitten av november för min del, väntar på att op-kordinatorn ska ringa om exakt datum :)Så det blir pulverstart om ca 4 veckor för min del. Har köpt en del olika.

4 veckor sjukskrivning sa dom i Mora, men det är olika på olika ställen. Vet att man i Falun säger 2-3 veckor.

Ja verkligen Kippa Helt sjukt... Och jag e bara 700 gr från den satta vikten innan operation   Jag har kört modifast, och den har funkat helt ok faktiskt. 
    Vad kul att du fått tid nu iaf ska du göra bypass eller sleeve? 
  • Jinxi
    Sissely skrev 2017-09-14 17:26:19 följande:

Heja er som är nära och har fått op-tid! I mitt landsting måste  man flyta i 4 veckor och det är inte direkt något man ser fram emot. Jag har juicefastat tidigare (grönsaks- och fruktjuice) och höll ut i 12 dagar, saknade verkligen något att tugga på! 

Jag skickade ju vidare min remiss till annat landsting pga att det tar lång tid här. Tyvärr blev det precis då stopp för remisser utifrån, så min remiss skulle skickas tillbaka. Bara det att nu är remissen "borta"? och finns ingenstans. Jag har iallafall ringt och krigat om detta. Jag visste att det skulle vara ett infomöte här idag (torsdag) så jag ringde i måndags och sa att jag ville komma med på det (trots att remissen inte kommit tillbaka). Hon sa att hon skulle försöka hålla ögonen öppna om det blev något återbud och isåfall ringa mig. Jag har jobbat natt hela veckan och har inte hört något, förrän idag när jag vaknat upp från nattjobbet. Såg då att det någon lämnat meddelande på voicemail. Vaknade vid 14-tiden och lyssnade på meddelandet som talats in vid 11-tiden. Då var det naturligtvis kirurgmottagningen som hade en återbudstid till infomötet kl 14.00. Men eftersom jag inte svarade så gick tiden till någon annan. SkrikandesSkrikandes Men jag fick iallafall besked om att jag får komma på nästa infomöte i början av november.

Det här har strulat så mycket att jag tänker att det kanske inte är meningen att jag ska göra den här operationen! Men - jag ger mig inte!!

Jag har samma problem med att man saknar nått att tugga på.... det är i princip alltid det som jag faller på..... men har faktiskt funkat för mig denna gången, fast jag har bara kört på modifast chokladpuddingen och gröten, så det har varit hyfsat iaf denna gången Då kan man åtminstone äta med sked  Tror att pressen att man måste klara visst antal kilo innan man får opereras hjälper en del med... och man vill ju verkligen inte behöva boka om när man snart är i mål. 
    Vad bra att du fått tid till mötet iaf Håller verkligen tummarna för att remissen "dyker upp" så att det kan sättas i rullning för dig med. Bara kämpa på <3

• Sissely

Heja dig Jinxi! Jag tycker det är lite olika info om vad för slags flytande man får använda, beroende på vilket landsting man tillhör. En del får inte äta gröt el soppor. En del får äta lågkalorikost. Jag har tur som tycker Naturdiet's shaker är riktigt goda (fast kanske inte 4 veckor i sträck). Men man får tänka att man ALDRIG behöver göra det igen. 

Jag går alltid in på "Mina vårdkontakter" på nätet och kollar anteckningar dom skriver i min journal, man får reda på en del nytt ibland. Enligt en anteckning gjord idag så står det att "man aldrig skickar tillbaka egenremisser, utan bara digitala remisser". Alltså hade min remiss aldrig skickats tillbaka om jag inte hade ringt och jagat dom. Man får vara lite nyfiken och påstridig verkar det som.

• diasdias

Jag krigar också på med min remiss. Har skickat in en ny egenremiss som jag väntar svar på, några dagar efter det ringde min VC upp mig och de har varit guld värda. Har en tid hos dem för provtagning nästa vecka så om den nya egenremissen inte heller går igenom så hjälper de mig att fixa det på snabbast möjliga sätt. Så glad att de varit så hjälpsamma! Jag hade inte räknat med att det skulle behöva bli så kämpigt att ens få påbörja processen...

Usch, pulverdiet suger verkligen. Jag har tidigare gått på pulverdiet under 2-3 månader (det funkade uppenbarligen inte på sikt, hehe, men det är åtminstone provat och lagt till handlingarna!). Räddningen för mig är dock gröt och soppor osv så jag hoppas att jag tillhör ett landsting som går med på det, jag hade blivit fullständigt galen av att bara dricka choklad- och fruktshakes i flera veckor. Känns som att jag har pulverbantat nog i mitt liv... men visst hade det känts lättare om man visste att det var sista gången

Svar på tråden Gastric bypass 2017