• Anonym (.)

Midjemått 80 cm

Är 174 cm och mitt midjemått är 80 cm. Är det för mycket? Vad ska jag som mest ha? Känns som att man är riktigt tjock om man har ett midjemått på 80 cm..

• Svar på tråden Midjemått 80 cm
  • sextiotalist
    Anonym (Smal) skrev 2017-09-04 10:28:54 följande:
    Du har antagligen ingen platt rumpa, kläderna är väldigt raka i silluetterna och om du är timglassformad kommer de bli för stora i midjan...
    har däremot märkt att modet just nu med hög midja och loose fit är perfekt för oss med smal midja!
    Nej, jag har ingen platt rumpa (men inte så breda höfter( och har nog en typisk timglasfigur, åh, jag vad jag saknat höga midjor. Låga midjor är ursnyggt på kvinnor med tonårsfigur, den platta magen kvar och inga kraftiga höfter, men för oss andra är höga midjor perfekt
  • Anonym (36:a)
    Anonym (Smal) skrev 2017-09-04 09:40:52 följande:

Stl 36 är ju runt 68 cm i midjan så hur kan du komma i det?!

Jag har midjemått på 66 cm och köper oftast 36, ibland 34.

Har 70a i bh.

Är 170cm lång och väger 57 kg

Jag köper oftast 36 och har 78-79 i midjeomfång, samt väger nästan tio kilo mer än dig trots att jag är kortare.

Om jag köper kjolar/byxor brukar jag få gå upp till 38, men det är egentligen mer höfterna och rumpan som tar plats.

Så visst funkar det.

Kan också konstatera att mitt bystmått är betydligt större än mitt midjemått trots att jag har små bröst, så om 80 i midjan är lite eller lagom beror nog mycket på hur man är byggd i övrigt.
  • Anonym (Pytt)
    Anonym (Smal) skrev 2017-09-04 09:58:52 följande:
    Jag jobbar med mönsterkonstruktion och har bra koll på stl hos de stora kedjorna. 68 cm är midjemått men sen har vissa plagg mycket rörelsevidd... men inte så mycket att det går att komma i ett par byxor i stl 36 om man har ett midjemått på över 80!
    Ja fråga inte mig hur det går till, men går gör det. Alldeles utmärkt faktiskt. (I de flesta byxor iaf.) Dagarna före mens, när jag samlar vatten i kroppen, kan det bli lite tajt dock :)
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (36:a) skrev 2017-09-04 10:44:08 följande:
    Jag köper oftast 36 och har 78-79 i midjeomfång, samt väger nästan tio kilo mer än dig trots att jag är kortare.

Om jag köper kjolar/byxor brukar jag få gå upp till 38, men det är egentligen mer höfterna och rumpan som tar plats.

Så visst funkar det.

Kan också konstatera att mitt bystmått är betydligt större än mitt midjemått trots att jag har små bröst, så om 80 i midjan är lite eller lagom beror nog mycket på hur man är byggd i övrigt.
    Hur kan du ha storlek 36? Jag ligger mellan 36 och 38 med ett midjemått på 72. Många kjolar och byxor kan jag knappt knäppa eftersom storlek 36 har ett midjemått på 68-69.
  • sextiotalist
    Anonym (Hepp) skrev 2017-09-04 11:21:33 följande:
    Hur kan du ha storlek 36? Jag ligger mellan 36 och 38 med ett midjemått på 72. Många kjolar och byxor kan jag knappt knäppa eftersom storlek 36 har ett midjemått på 68-69.
    Jag har större midjemått än vad du har, men har noll problem med att knäppa runt midjan.
    Kan det bero på modellen. De med låg linning når ju aldrig upp till midjan.
  • Anonym (85)
    sextiotalist skrev 2017-09-04 11:46:13 följande:
    Jag har större midjemått än vad du har, men har noll problem med att knäppa runt midjan.
    Kan det bero på modellen. De med låg linning når ju aldrig upp till midjan.
    Därför som jag nästan i princip kan bära den storlek jag hade när jag var yngre trots högre vikt nu. Lägger på mig mestadels på magen. Sen har jag heller inte blivit så mycket bredare runt höfterna heller. 
  • Kusin Krakel

För mycket för vad?

Enligt WHO går gränsen vid 80 cm för bukfetma för kvinnor. Över det räknas som varning och från 88 cm farligt. Så har man 80 cm är det nog oftast hälsosamt att minska måttet något.

Men tycker själv att det borde vara individuellt till viss del, Bore vara mer skadligt med 80 cm om man är väldigt kort än om man är lång, men det kanske är feltänkt?

• K grrl

Jag har inte långt från 80 i midjemått. Jag har också synliga magmuskler och platt mage. Har storlek S, eller 36/38, på byxor. Får ingen muffin top. Jag har helt enkelt en väldigt bred midja och har alltid haft.

Sen beror det givetvis på hur man mäter. När sjukvården mäter midjemått ska man ju vara helt avslappnad och jag går inte omkring på det sättet.

• K grrl

Är för övrigt långt ifrån både tjock och mullig!

• bukfetma

När midjemåttet överstiger 80 cm så räknar vissa organisationer som t.ex. International Diabetes Federation det som bukfetma och risken för olika sjukdomar ökar. Själv har jag efter tre barn fått ett midjemått på 85 centimeter, absolut inte hälsosamt. Vikten är normal, men eftersom fettet ansamlas enbart runt magen så har mer än fem personer frågat om jag är gravid. Svårt att bli av med det är det också. Trots detta så kan jag fortfarande ha alla mina byxor I storlek 34 eftersom de är lågt skurna.

Svar på tråden Midjemått 80 cm