• Anonym (.)

Midjemått 80 cm

Är 174 cm och mitt midjemått är 80 cm. Är det för mycket? Vad ska jag som mest ha? Känns som att man är riktigt tjock om man har ett midjemått på 80 cm..

• Svar på tråden Midjemått 80 cm
  • Anonym (Jag)

Vart exakt mäter man midjemåttet? Smalaste stället?

• Kusin Krakel
    Anonym (:)) skrev 2017-09-04 17:41:57 följande:

Jag har fetma enligt bmi men 70 cm i midjemått. Haha. Fettet sitter på rumpan, låren och brösten.

Och det är alltså mindre farligt än om det satt sig på buken.

Ur hälsoperspektiv är det ju inte riktigt så enkelt som övervikt som övervikt vilken kan vara lätt att tänka.
  • Anonym (kille)

Är en kille på ungefär 174 cm och väger precis 74,0 kg, alltså ligger jag på gränsen till övervikt enligt BMI. Jag tycker att det är bättre att följa BMI så vet man ungefär vad man bör väga. Midjemått är bara till för att se att man inte har mycket fett runt buken, det är verkligen inte bra då det kan öka risken för diabetes och andra sjukdomar om forskarna har nu rätt :P. 

• K grrl

Man behöver inte ha mycket bukfett för att ha ett högt midjemått. Sett från sidan är jag pinnsmal. Men återigen: det är sånt man borde veta.

På många ställen används waist-to-height ratio istället för ett rakt upp och ner midjemått (min waist-to-height ratio är i underkant).

• Anonym (geting)

Bättre att mäta höjden liggandes på rygg, då spelar inte dålig magmuskulatur etc. in. 

• Anonym (midjan!)
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-05 06:51:03 följande:

Vart exakt mäter man midjemåttet? Smalaste stället?

Nej, så kan man inte tänka för då kan det bli helt fel. Midjan sitter mellan höftben och revben (B på bilden nedan). Detta brukar vara navelhöjd. För mig skiljer det säkert 15 cm mellan smalaste stället och midjan, för att jag fetmar på buken (och har en ganska rak figur även när jag är smal). Jag är mycket smalare under brösten i nuläget, men det vore ju helt fel att ta midjemåttet där, det skulle visserligen vara ett glädjebesked, men jag skulle ju aldrig kunna hitta byxor som passade. 

Bildresultat för måttabell

• Anonym (36:a)
    Anonym (midjan!) skrev 2017-09-05 09:15:14 följande:

Nej, så kan man inte tänka för då kan det bli helt fel. Midjan sitter mellan höftben och revben (B på bilden nedan). Detta brukar vara navelhöjd. För mig skiljer det säkert 15 cm mellan smalaste stället och midjan, för att jag fetmar på buken (och har en ganska rak figur även när jag är smal). Jag är mycket smalare under brösten i nuläget, men det vore ju helt fel att ta midjemåttet där, det skulle visserligen vara ett glädjebesked, men jag skulle ju aldrig kunna hitta byxor som passade. 

Jepp, man ska mäta mittemellan lägsta revbenet och höftbenet.

Men kan vara värt att påpeka att mäta midjemått för att kolla upp bukfetma inte handlar om att få fram ett fungerande byxmått. "Midjan" på byxor kan ju vara både högre och lägre.
  • Anonym (midjan!)
    Anonym (36:a) skrev 2017-09-05 10:42:02 följande:
    Jepp, man ska mäta mittemellan lägsta revbenet och höftbenet.

Men kan vara värt att påpeka att mäta midjemått för att kolla upp bukfetma inte handlar om att få fram ett fungerande byxmått. "Midjan" på byxor kan ju vara både högre och lägre.
    Det har du förstås rätt i. Jag är bara häpen över att så många inte vet var midjan sitter på kroppen.  Byxmidjan är i sanningens namn ofta på helt fel ställe.
  • Anonym (:)))

Jag är 178cm lång och har 68 som midjemått :) Men sen har jag ganska smal midja/breda höfter så.. vet inte vad som är normalt men 80 låter ju absolut helt normalt för din längd!

• Anonym (Jag)
    Anonym (midjan!) skrev 2017-09-05 16:29:30 följande:
    Det har du förstås rätt i. Jag är bara häpen över att så många inte vet var midjan sitter på kroppen.  Byxmidjan är i sanningens namn ofta på helt fel ställe.
    Aha! Jag är smalast där men formulerade mig fel. Jag hade 69 i midjemått och är 162 cm. Väger 49kg och är normal/smal. Har 25 på byxor och XS på tröjor.
  • Anonym (midjan!)
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-05 16:39:55 följande:
    Aha! Jag är smalast där men formulerade mig fel. Jag hade 69 i midjemått och är 162 cm. Väger 49kg och är normal/smal. Har 25 på byxor och XS på tröjor.
    Det kan ju inte vi veta, att midjan är ditt smalaste ställe, när du frågar på det sättet, för på väldigt många är det ju inte det (tänk bukfetma). Midjan sitter som sagt mellan revben och höftben. Lyckost dig som har smal midja!  
  • Anonym (Jag)
    Anonym (midjan!) skrev 2017-09-05 16:45:53 följande:
    Det kan ju inte vi veta, att midjan är ditt smalaste ställe, när du frågar på det sättet, för på väldigt många är det ju inte det (tänk bukfetma). Midjan sitter som sagt mellan revben och höftben. Lyckost dig som har smal midja!  
    Nej det kan ju inte ni veta. Därför skrev jag att jag formulerade mig fel. Ja visst har jag tur. Men jag går upp nästan 30kg varje gång jag vart gravid. Det är en blandning med smala gener, bra kost och motion.
Svar på tråden Midjemått 80 cm