• Anonym (.)

Midjemått 80 cm

Är 174 cm och mitt midjemått är 80 cm. Är det för mycket? Vad ska jag som mest ha? Känns som att man är riktigt tjock om man har ett midjemått på 80 cm..

• Svar på tråden Midjemått 80 cm
  • cosinus

Jag är 166 cm och ligger på drygt 80 cm i midjemått. Strl 70B brukar jag köpa i bh.

När jag var på 40-årskoll fick jag "lätt bukfetma" i omdöme vilket gjorde sjuksköterskan som utförde hälsokollen helt upprörd. Jag tyckte mest det var roligt.

Har strl 36 i byxor eller 24-25 på jeans, väger 57-58 kg. Vältränad och smal, men jag har ingen midja, väldigt pojkig och rak i kroppen. Måste alltid köpa byxor med låg midja för annars kan jag inte knäppa eftersom byxor med högre midja förväntar sig just en midja.

Så cm säger verkligen inte allt :)

• Anonym (mor)
    Anonym (.) skrev 2017-09-03 14:28:28 följande:

Är 174 cm och mitt midjemått är 80 cm. Är det för mycket? Vad ska jag som mest ha? Känns som att man är riktigt tjock om man har ett midjemått på 80 cm..

Aldrig funderat på att väga dig?
  • Anonym (H)
    Anonym (mor) skrev 2017-09-04 14:28:28 följande:

Aldrig funderat på att väga dig?

Vikten säger mindre än midjemått. Att väga sig säger inget om hur mycket fett du har på kroppen.
  • Anonym (mor)
    Anonym (H) skrev 2017-09-04 14:34:43 följande:
    Vikten säger mindre än midjemått. Att väga sig säger inget om hur mycket fett du har på kroppen.
    Men vikten är väl ändå en RIKTIGT BRA fingervisning om hur det är ställt? 80 cm i midjemått om man har 20 kilos övervikt är ju illa MEN är man normalviktig så kan måttet påvisa att man har den typen av figur. Typ motsatsen till päronfigur...
  • sextiotalist
    Skulle nog säga att vikten och midjemåttet i kombination är det som gäller.

En större midja kan bero på andra orsaker än fettansamling.
  • sextiotalist
    Säger en hel del ändå. Inte helt, men en fingervisning, precis som midjemåttet.

Det man vill komma åt när det gäller midjemåttet är för att fånga upp de som ligger i riskzonen. Så BMI i kombination med midjemått i kombination med kroppstyp, då kan man se om personen är i riskgruppen. Inte alltid de enskilda faktorerna
  • Anonym (36:a)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-09-04 11:21:33 följande:

Hur kan du ha storlek 36? Jag ligger mellan 36 och 38 med ett midjemått på 72. Många kjolar och byxor kan jag knappt knäppa eftersom storlek 36 har ett midjemått på 68-69.

Tja, jag vet inte men jag har det i alla fall. ;)

Det beror kanske på var man handlar kläder. Storlekar är ju ingen exakt vetenskap utan det kan skilja väldigt mycket. På HM t ex måste jag oftare gå upp i storlek, men jag handlar sällan där.
  • K grrl

Min sköterska bad om ursäkt för avdraget på min 40-årskontroll. Men själv kan jag inte ha byxor som är låga i midjan. Min midja sitter högt upp. Har ett BMI som ligger på 21 och jag trivs med det. Kan i vart fall inte gå ner i vikt för att göra midjan mindre, då försvinner musklerna också. Men jag tänker att det här är sådant man vet? Jag VET ju att jag är smal, även om jag har bred midja.

• Anonym (:))

Jag har fetma enligt bmi men 70 cm i midjemått. Haha. Fettet sitter på rumpan, låren och brösten.

• klyban
    Att säga vikten säger inget, det var faktiskt rätt tokigt.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Midjemått 80 cm