• Anonym (dd)

    Ni som inte får träffa era vuxna barn

    Finns det fler som inte får träffa era vuxna barn? Hur klarar ni av det? Jag behöver era tankar och erfarenheter hur man klarar av det.
    Har ett vuxet barn, det finns även sambo och de har barn. Vi träffar dem några få gånger per år. Sambons föräldrar träffar de varje vecka, de är barnvakter, de sover över hos varandra och semestrar tillsammans.
    Vi är helt avklippta från deras liv. De tar aldrig initiativ till att träffas, eller någon kontakt alls. Vi får inte komma till deras bostad. De har aldrig sagt vad som är fel. Vi har aldrig kritiserat något de gör eller har, eller lagt oss i. Vi är inte arga eller sura när vi träffas. Vi skickar presenter och blommor men vet aldrig om de kommit fram ens.
    Att inte få träffa sitt barn eller barnbarn gör mig ledsen och deprimerad. Nu har det pågått så många år. Jag vet att man inte kan tvinga människor att umgås och har inga planer på att försöka hota eller tvinga till mig umgänge.  Men jag skulle vilja veta av er med liknande erfarenheter hur ni handskas med en sådan förlust i livet. Barnen är ju ändå det man älskar mest och bryr sig mest om , hur lever man sitt liv utan dem?
    Jag vill att tråden handlar just om sådana erfarenheter: Hur man lever sitt liv utan sina vuxna barn. Ni som kommer på andra problem mellan barn, föräldrar eller svärföräldrar: er ber jag starta en egen tråd.

  • Svar på tråden Ni som inte får träffa era vuxna barn
  • Anonym (dd)
    Anonym (ID) skrev 2017-09-03 19:10:18 följande:

    Sen kan jag ju undra över hur långt ni har emellan er? Jag bor nästan 70 mil från mina föräldrar och träffar dom bara några få gånger om året. Tyvärr! Men eftersom det är så långt blir det inte mer än 2-3 gånger om året. Jag och dom önskar såklart mer men pga avståndet då blir det så.
    Sambons föräldrar bor närmare, hans mamma bor 30 mil härifrån och då är det möjligt att åka över en helg. Hans pappa bor 15 mil härifrån men honom träffar vi mer sällan då han valde att inte träffa sina barn när han och sambons mamma skilde sig och det hänger kvar lite i vuxen ålder även om pappan sökt kontakt nu på senare år.


    Jo geografiska avstånd kan jag verkligen förstå att det försvårar umgänget
  • Anonym (. 2)
    Anonym (dd) skrev 2017-09-03 19:55:49 följande:
    Jag vill tacka för att du skriver. Det betyder väldigt mycket för mig att du delar med dig av dina erfarenheter.
    Tack själv.
    Fastän det är svårt så hoppas jag att du kommer till ro. Det kommer alltid att vara en sorg men som med all annan sorg så bleknar den med tiden och gör inte längre lika ont.

    Sköt om dig, det är du värd.
  • Anonym (H 2)
    Ess skrev 2017-09-03 19:08:36 följande:
    Är ditt barn en kille?
    Ganska ofta är det så att man umgås mer med kvinnans sida av familjen. 

    Du/ni får bjuda hem dem till er oftare. 
    Nekar de totalt att umgås med er, så fråga varför. Det kanske är något ni kan ändra i ert bemötande, eller så går det längre tillbaks. Att ta upp en sak till diskussion kan ofta hjälpa.
    Håller med
  • Anonym (komplext)
    Anonym (. 2) skrev 2017-09-03 18:20:58 följande:

    För min del handlar det om att mitt vuxna barn lider av psykisk ohälsa. Det gör att hen har en skev uppfattning om ganska mycket. Det är mycket projiceringar på mig och jag får skulden för saker som ingen kan rå för, vanliga sjukdomar och olyckor tex. Hen har även mycket aktivt utsatt mig för psykisk misshandel på olika sätt.


    Här fick jag lite kalla kårar utifrån mina egna erfarenheter. Precis så där kan min mamma förklara varför vi inte relation. Hon menar att jag har skev uppfattning och projicerar saker på henne.   När det i själva verket är hon som rationaliserar i skeenden och lägger på mig svarte petter- rollen. Har gått i terapi för att inse att det inte är jag som är skulden till allt ont hon lägger på mig. 

    Men - min reaktion har ingenting med dig att göra. Ville dela med mig för att visa på hur komplex relationen mellan föräldrar och vuxna barn kan vara.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (komplext) skrev 2017-09-03 20:46:41 följande:
    Här fick jag lite kalla kårar utifrån mina egna erfarenheter. Precis så där kan min mamma förklara varför vi inte relation. Hon menar att jag har skev uppfattning och projicerar saker på henne.   När det i själva verket är hon som rationaliserar i skeenden och lägger på mig svarte petter- rollen. Har gått i terapi för att inse att det inte är jag som är skulden till allt ont hon lägger på mig. 

    Men - min reaktion har ingenting med dig att göra. Ville dela med mig för att visa på hur komplex relationen mellan föräldrar och vuxna barn kan vara.
    Det är beklagligt att det är så för dig men som du säger, det har inget med min situation att göra.

    Visst är det komplext, det visar varje svar i tråden.

    Hoppas det ordnar sig för dig och även för din mamma.
  • Anonym (Mo)

    Håller med om det där med könsskillnader. Har inte sett om du svarat på om ditt barn är man eller kvinna men generellt är nog kvinnor mer de som sköter kontakten med släkten och ser till att man ses. Så är det hos oss. Vi träffar min släkt mycket mer eftersom jag ser till att vi gör det. Min man "glömmer" sin och jag får dåligt samvete ibland att vi inte träffar dem lika mycket men jag tycker det är hans sak egentligen. Men jag ber honom bjuda dem när det gått lång tid. Vi har inget emot dem, det är bara "segare" från hans håll. Om ni inte vet orsaken så fråga och säg att ni vill ses oftare. Bjud hem dem till er lite oftare. Eller tackar de nej då?

  • Anonym (Jorå)

    Det är inte du som försökte tvinga på ditt barn sängbord eller?

    Iaf, jag hade ingen kontakt med min mamma innan hon dog. Hon ansåg naturligtvis att det var mig och min man det var fel på. Men problemet var hon. En inte helt snäll människa helt enkelt.

  • molly45

    Hej Jag känner igen det där med att inte träffa vuxna barn Jag klarar av det för jag har bestämt att jag inte ska må dåligt utan leva mitt liv och ett bra liv. Visst är det sorgligt och jag blir ledsen ibland och gråter men för det mesta går det bra. Skriv gärna till min email om den syns här så kan jag berätta mer

  • molly45

    anonym DD   Känner igen mig och oftast är det söner och deras kvinnor som bestämmer allt och så är det i mitt fall med båda mina. Känner flera kvinnor som har det likadant och inte ovanligt tyvärr. Dominanta kvinnor som ända från början var avvisande Man kan ju inte bara skylla på kvinnorna för männen är mesiga som inte säger ifrån Jag lever ett bra liv och har bestämt att inte må dåligt även om jag blir ledsen och gråter ibland Man kan inget göra förrän dom själva sätter ner foten och förändrar sina liv och kanske går sin väg till slut

Svar på tråden Ni som inte får träffa era vuxna barn