• Anonym (dd)

Ni som inte får träffa era vuxna barn

Finns det fler som inte får träffa era vuxna barn? Hur klarar ni av det? Jag behöver era tankar och erfarenheter hur man klarar av det.
    Har ett vuxet barn, det finns även sambo och de har barn. Vi träffar dem några få gånger per år. Sambons föräldrar träffar de varje vecka, de är barnvakter, de sover över hos varandra och semestrar tillsammans.
    Vi är helt avklippta från deras liv. De tar aldrig initiativ till att träffas, eller någon kontakt alls. Vi får inte komma till deras bostad. De har aldrig sagt vad som är fel. Vi har aldrig kritiserat något de gör eller har, eller lagt oss i. Vi är inte arga eller sura när vi träffas. Vi skickar presenter och blommor men vet aldrig om de kommit fram ens.
    Att inte få träffa sitt barn eller barnbarn gör mig ledsen och deprimerad. Nu har det pågått så många år. Jag vet att man inte kan tvinga människor att umgås och har inga planer på att försöka hota eller tvinga till mig umgänge.  Men jag skulle vilja veta av er med liknande erfarenheter hur ni handskas med en sådan förlust i livet. Barnen är ju ändå det man älskar mest och bryr sig mest om , hur lever man sitt liv utan dem?
    Jag vill att tråden handlar just om sådana erfarenheter: Hur man lever sitt liv utan sina vuxna barn. Ni som kommer på andra problem mellan barn, föräldrar eller svärföräldrar: er ber jag starta en egen tråd.

• Svar på tråden Ni som inte får träffa era vuxna barn
  • Anonym (Molly)

Jag är kvinna och min mamma träffar vi inte för att jag inte vill och inte prioriterar henne. Hon valde bort mig när jag var liten och jag led i tysthet över allt elände hemma tills jag var 13 och fick nog. Stack då till pappa och bodde hos honom. Hon brydde sig inte nämnvärt och frågade aldrig efter mig. Jag har lärt mig att leva mitt liv utan henne och således lever även mina barn utan henne. Träffar henne ett par ggr/år. Makens föräldrar träffar vi däremot flera ggr/vecka. Vi firar jul ihop och semestrar ihop. De är barnvakt vid behov och vi har en väldigt fin kontakt med dem. Hans föräldrar äe viktigare för mig än min mamma. Hon valde bort mig och det är något jag får leva med resten av mitt liv. En enorm sorg som har gjort stor skada. Hon kan dessutom inte erkänna för varken sig själv eller någon annan att hon gjort något fel och det gör det hela ännu värre.

Gällande din situation så verkar tidsbrist och avstånd vara en bidragande orsak. Hoppas det är så och att de med tiden känner att de orkar umgås mer.

• Anonym (FARMOR)

Nu har det gått ett år för dig men jag har precis kommit att inse att jag inte räknas i min sons familj. Min son är gift med en stark kvinna som bestämmer allt och denna sommar bestämde hon att jag inte skulle få träffa mina barnbarn alls. Jag har gråtit mycket och har ångest. Jag vet inte heller vad jag gjort för fel. Det är 50 mil till dom så det har inte blivit så många gånger per år som vi har träffats. Jul, födelsedagar och litet på semestern. Fast detta år kom dom inte. Sonen sa att dom inte orkade.
    Det har varit så roligt att haft mina barnbarn, två pojkar, springande här, in och ut genom dörren på sommaren. Plocka körsbär och spela kubb.
    Sorgen är enorm. Det känns som dom brutit med mig. Jag läste en artikel som en psykolog skrivit om att vuxna barn inte behöver träffa sina föräldrar. Vilket hån!! 

Tänker att jag kanske borde gå och prata med någon. Jag har svårt att sova. Till saken hör att dom dessutom är kristna. Dom föreläser ofta för mig hur jag ska vara och hur mycket gott dom gör för sin omgivning. Jag vet att jag låter bitter och jag hoppas att jag kommer över detta och kan känna glädje igen.

• Anonym (NL)

Mina föräldrar separerade när jag var ganska liten till följd att jag förlorade kontakten med min pappa. Han satte nämligen på sig offerkoftan och tog knappt några initiativ alls till kontakt utan tyckte istället att det var mitt och mammas ansvar att se till att vi hade en bra relation. Den inställningen hade jag svårt för att acceptera redan när jag var liten och jag förstår den inte heller nu i vuxen ålder.

Självklart ska boendeföräldern underlätta så att barnet kan ha en bra relation med båda föräldrarna. Men jag tycker att det är viktigt att föräldern som känner sig utanför tar ansvar för sin situation och gör allt i sin makt för att själv se till att man har en bra relation till sitt barn. En nära relation till sitt barn är ingenting man får serverat på silverfat, det är något man gör sig förtjänt av varje dag.

• Anonym (Tussilago)
    Anonym (FARMOR) skrev 2018-08-10 22:14:49 följande:

Nu har det gått ett år för dig men jag har precis kommit att inse att jag inte räknas i min sons familj. Min son är gift med en stark kvinna som bestämmer allt och denna sommar bestämde hon att jag inte skulle få träffa mina barnbarn alls. Jag har gråtit mycket och har ångest. Jag vet inte heller vad jag gjort för fel. Det är 50 mil till dom så det har inte blivit så många gånger per år som vi har träffats. Jul, födelsedagar och litet på semestern. Fast detta år kom dom inte. Sonen sa att dom inte orkade.
    Det har varit så roligt att haft mina barnbarn, två pojkar, springande här, in och ut genom dörren på sommaren. Plocka körsbär och spela kubb.
    Sorgen är enorm. Det känns som dom brutit med mig. Jag läste en artikel som en psykolog skrivit om att vuxna barn inte behöver träffa sina föräldrar. Vilket hån!! 

Tänker att jag kanske borde gå och prata med någon. Jag har svårt att sova. Till saken hör att dom dessutom är kristna. Dom föreläser ofta för mig hur jag ska vara och hur mycket gott dom gör för sin omgivning. Jag vet att jag låter bitter och jag hoppas att jag kommer över detta och kan känna glädje igen.

Kunde inte du åka och hälsa på dem ? Bo på hotell eller vandrarhem och hänga med barnbarnen ute. 
  • Anonym (svärdotter)

Och hur fostrade du din son att bli ett mähä? Ställ dig själv frågan.Kanske var du en  stark kvinna/mamma som styrde och ställde. Och han lärde sig att det ska vara så. Och han hittade en egen. Och då vart det som det vart.
    Själv växte jag upp med föräldrar som samarbetade och delade på ansvaret. Ansvaret för relationer med sina föräldrar och syskon skötte de själva.
  • Anonym (Mamma1)
    Anonym (NL) skrev 2018-08-10 22:36:01 följande:

Mina föräldrar separerade när jag var ganska liten till följd att jag förlorade kontakten med min pappa. Han satte nämligen på sig offerkoftan och tog knappt några initiativ alls till kontakt utan tyckte istället att det var mitt och mammas ansvar att se till att vi hade en bra relation. Den inställningen hade jag svårt för att acceptera redan när jag var liten och jag förstår den inte heller nu i vuxen ålder.

Självklart ska boendeföräldern underlätta så att barnet kan ha en bra relation med båda föräldrarna. Men jag tycker att det är viktigt att föräldern som känner sig utanför tar ansvar för sin situation och gör allt i sin makt för att själv se till att man har en bra relation till sitt barn. En nära relation till sitt barn är ingenting man får serverat på silverfat, det är något man gör sig förtjänt av varje dag.

Där har du fel. Det är till stor del din mammas fel. Hon är boendeförälder och du vet troligtvis inte ens hälften då boendeföräldern inte direkt stoltserar med sitt bidrag till det. Du har växt upp i en lojalitetskonflikt och därmed extremt färgad. Så att du skyller på din pappa är din egna offerkofta.
    Nära relation till sitt barn får man inte serverat men en nära relation till sin förälder får man inte heller serverat om man beter sig som ett as och vill hela tiden att föräldern ska dra i en.

// En annan mamma.
  • Ess

De vill kanske göra något annat på sin semester än att va hos dig alltid?
    Varför skyller du på henne när det lika väl kan va din son som vill göra nåt annat än sitta hos morsan hela semestern.
  • IceKitten
    Anonym (Mamma1) skrev 2018-08-14 09:57:11 följande:

Där har du fel. Det är till stor del din mammas fel. Hon är boendeförälder och du vet troligtvis inte ens hälften då boendeföräldern inte direkt stoltserar med sitt bidrag till det. Du har växt upp i en lojalitetskonflikt och därmed extremt färgad. Så att du skyller på din pappa är din egna offerkofta.

Nära relation till sitt barn får man inte serverat men en nära relation till sin förälder får man inte heller serverat om man beter sig som ett as och vill hela tiden att föräldern ska dra i en.

// En annan mamma.

Var du på något sätt där under "NL" uppväxt? Annars är det här en otroligt korkad kommentar.

NL har inget ansvar som barn att se till så att hens föräldrar (mamman eller pappan) lägger sin tid på henom. Det ansvaret ligger helt på föräldrarna, alltså har inte NL någon offerkofta att ta på sig.

Jag tillbringade varannan helg med min pappa i stort sätt hela uppväxten. Vi har ändå ingen direkt relation i dag för han dumpade bara över mig på sin sambo när jag var där och dök aldrig upp på fotbollsmatcher och liknande vilket min mamma alltid gjorde. Henne har jag en fantastisk relation mer.

Man får tillbaka det man förtjänar som förälder, ansvaret är aldrig barnets.

Spara dina kommentarer till saker du faktiskt vet något om.
  • Anonym (Mamma1)
    IceKitten skrev 2018-08-14 15:42:41 följande:
    Var du på något sätt där under "NL" uppväxt? Annars är det här en otroligt korkad kommentar.

NL har inget ansvar som barn att se till så att hens föräldrar (mamman eller pappan) lägger sin tid på henom. Det ansvaret ligger helt på föräldrarna, alltså har inte NL någon offerkofta att ta på sig.

Jag tillbringade varannan helg med min pappa i stort sätt hela uppväxten. Vi har ändå ingen direkt relation i dag för han dumpade bara över mig på sin sambo när jag var där och dök aldrig upp på fotbollsmatcher och liknande vilket min mamma alltid gjorde. Henne har jag en fantastisk relation mer.

Man får tillbaka det man förtjänar som förälder, ansvaret är aldrig barnets.

Spara dina kommentarer till saker du faktiskt vet något om.
    Haha boohoo på dig med "Min pappa gjorde inte si, min pappa gjorde inte så".
    Det är din förlust. Det är dina barns eller framtida barns förlust. Hur mycket du än vill kasta över det på din pappa eller denna NLs pappa.

Detta barnsamhälle där barnen har någon sorts frihet att göra precis som de önskar, vara som de önskar men ändå förvänta sig att man ska jaga dem i år efter år och att man som förälder ska ha den kraften till detta, att man ska orka med ett barn som ställer till med drama och scener. Nä, jag jobbar inom socialtjänsten sedan många, många år tillbaka och är har även forskat inom detta spektakel. Och det är alldeles för många barn som gör sig till offer, ännu värre barn som växer upp och tar på sig offerkofta som vuxen.
    Sen tar till med ursäkten som ska göra ens situation lite lättare att hantera genom att säga "men det är hans/hennes förlust"

Nej kära vän, det är minst lika mycket din förlust som slarvade bort din förälder.
  • Anonym (ella)

Men du måste inse att du kanske behöver vara den som rör på dig för atgt träffa dem?

Har man barn är det liksom ett jätteprojekt att packa bilen och åka 50 mil! Barnen kanske gnäller, skriker, spyr och har sig under bilfärden. Det är riskabelt att köra bil, kanske de tycker det är obehagligt att köra hela familjen så långt? Och att åka tåg en hel familj är lika dyrt som en utlandssemester.

Jul, födelsedagar och lite på semestern är lika mycket som jag träffar min mans familj, och de bor 45 min ifrån oss... Vi träffar min sida av familjen lite oftare, mest pga att vi är tre syskon som står varandra extremt nära. Men jag tycker ärligt talat att det är jättejobbigt att åka runt hela tiden för att träffas. Folk kan väl komma till oss oxå...
Svar på tråden Ni som inte får träffa era vuxna barn