• TriC

    Flickvän har killkompisar

    Hej!
    Detta är ett ämne där ni kvinnor kommer ha en helt annan åsikt än ni män som läser. 
    Saken är att min nya flickvän har flera nära killkompisar, de flesta sen gammalt men även en som är väldigt ny. Hon är 100% pålitlig så tillvida att hon inte skulle vara otrogen. Men jag är ändå långt ifrån glad över det hela. 

    Det finns väldigt många studier som tydligt visar att kvinnor och män tänker helt olika när det gäller vänskaper mellan heterosexuella av motsatt kön. Kvinnor anser i princip alltid att det går alldeles utmärkt att bara vara kompis med en man och att de själva inte känner någon attraktion till sina egna manliga kompisar. Samtidigt så tar kvinnorna för givet att deras manliga vänner tänker och känner likadant, och alltså inte heller är attraherade av dom. Kvinnor är helt enkelt ofta väldigt naiva kring detta.

    Dessa olika studier visar väldigt tydligt att männen inte tänker och känner på samma sätt. Det är t ex väldigt ovanligt att en vuxen man plötsligt blir "kompis" med en kvinna utan att han samtidigt också känner en attraktion till henne. Män blir helt enkelt inte kompis med tjejer de inte alls är intresserade av. (ytlig vän och bekant, visst; men inte kompis)

    Detta behöver inte betyda att mannen har planer på att göra något åt det; kanske är han redan sambo eller gift, och vill inte vara otrogen. Han kan helt säkert acceptera att bara vara kompis, men attraktionen till tjejkompisen kommer finnas där ändå. Alltså, det handlar vanligtvis om en enkelriktad vänskap: kvinnan är bara kompis, men killen skulle gärna sätta på henne om han fick chansen.

    Så....män och kvinnor kan ha en vänskap och ett kompisskap, men killen skulle helt säkert göra mer om han fick tillfälle; t ex plötsligt blir singel längre fram. 

    Detta är något jag är tveksam till att ta upp med min nya flickvän. Hon har alltid haft huvudsakligen manliga kompisar, och skulle säkerligen inte tro på detta utan enbart hävda att jag är svartsjuk. Men som man så vet jag ju hur andra män fungerar, så varför skulle jag vara glad? Jag vet ju iofs att hon inte skulle vara otrogen mot mig, och att det är mig hon är kär i, men det är ändå inte kul att hon umgås med män som jag VET gärna skulle vilja ha sex med henne. 

    Hur ser ni på detta? 

  • Svar på tråden Flickvän har killkompisar
  • TriC
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-10-05 07:49:59 följande:

    Din flickvän är SJÄLVKLART inte ovetandes om att hennes killkompisar är kåta på henne. Sådant VET vi tjejer!
    De tjejer som har "förhållandes mest killkompisar" har ofta ett stort bekräftelsebehov samt känner sig osäkra i tjejkompisars närvaro. De känner sig ofta fulast i tjejgänget (vilket ofta stämmer, men inte alltid).
    Jag undviker dessa tjejer som vänner eftersom jag tycker synd om dom och dom är även ofta falska och elaka (självklart subtilt) mot andra tjejer eftersom dom känner sig underlägsna och försöker hävda sig.

    Oroa dig inte att hon ska vara otrogen för det tror jag inte alls. Hon behöver uppmärksamhet och bekräftelse från andra män bara.

    Detta är min erfarenhet som jag har upplevt MÅNGA gånger under mitt 45-åriga liv, har alltid stämt när det gäller denna typ av tjejer.


    Snarare så att hon har en aspergerdiagnos, och dessa kvinnor har normalt alltid mest killkompisar. Så det handlar inte om bekräftelsebehov just i detta fall. 
  • sextiotalist

    Jag har haft många manliga vänner och har fortfarande, jag kan inte ens i min vildaste fantasi kunna gissa att de vill ligga med mig, eftersom vi har varit vänner genom förhållande, när vi varit utan förhållande, stöttat varandra och har haft så många tillfällen att få till det om vi verkligen velat, men ingen av oss har varit intresserade.
    En av mina bästa sommarvänner (vi umgicks bara under sommartid) var en kille som var (och är för den delen fortfarande) ursnygg och väldigt populär. För honom var det skönt att ha en tjejkompis som inte var intresserad och han såg inte heller mig som varken potentiell flickvän eller ligg. Det var en av tryggheterna i vår vänskap.
    Sedan har jag självklart haft manliga "vänner" som haft en baktanke, men de försvann snabbare än snabbast när de märkte att jag inte hade något intresse av dessa killar.

    Nu har jag fortfarande manliga vänner, några kollegor och gamla vänner som än hänger kvar. Samtliga lever i relationer och jag vet att de verkligen älskar sina respektive.

  • TriC
    BurningDiamond skrev 2017-10-05 00:33:25 följande:

    Jag skulle bra gärna vilja ta del av dessa studier som bevisar att män är oförmögna att ha en vänskap utan att vilja sätta på personen.


    Visst, här är ett par av många länkar: 

    Första länken sammanfattar det hela, på svenska:
    http://må-bättre.se/kan-man-och-kvinnor-vara-bara-vanner/

    Andra länken är till en stor universitetsstudie i ämnet:
    bleske-rechek.com/April%20Website%20Files/Bleske-Rechek%20et%20al.%202012%20Benefit%20or%20Burden.pdf
  • TriC

    Ang ovan länkar, ni får kopiera hela länken och klistra in i nytt fönster själva, för de går ej att klicka på.

  • Anonym (Say what?)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-10-05 07:49:59 följande:

    Din flickvän är SJÄLVKLART inte ovetandes om att hennes killkompisar är kåta på henne. Sådant VET vi tjejer!
    De tjejer som har "förhållandes mest killkompisar" har ofta ett stort bekräftelsebehov samt känner sig osäkra i tjejkompisars närvaro. De känner sig ofta fulast i tjejgänget (vilket ofta stämmer, men inte alltid).
    Jag undviker dessa tjejer som vänner eftersom jag tycker synd om dom och dom är även ofta falska och elaka (självklart subtilt) mot andra tjejer eftersom dom känner sig underlägsna och försöker hävda sig.


    Har tanken någonsin slagit dig att dessa tjejer väljer killkompisar för att de befinner sig i en miljö där det är mest killar, eller kanske helt enkelt för att de ledsnat på tjejkompisar med överdrivet bekräftelsebehov och subtila självhävdelselekar och därför dras till killarna som oftast är ärligare och mer rakt på sak i sina kompisrelationer?

    Det du gör i ditt inlägg är precis det du beskyller tjejer med många manliga vänner för.
    På ett subtilt (nåja) sätt försöker du använda din långa erfarenhet till att underminera alla kvinnor som har manliga vänner genom att antyda att de utnyttjar sina manliga bekanta för att få bekräftelse och givetvis vet att killarna vill ha dem.

    MIN erfarenhet (47 år) är att kvinnor som har mestadels manliga vänner har det för att de antingen ledsnat på att leka lekar med en massa subtilt bullshit och skitsnack om andra "vänner" så fort de vänder ryggen till, eller för att de helt enkelt inte begriper dessa lekar och vill undvika dem.
    Dessa kvinnor funkar utmärkt ihop med andra kvinnor som har många manliga vänner eftersom de dras till manliga vänner av samma anledning. Dessa kvinnor blir oftast djupt chockade om det visar sig att en av deras manliga vänner är intresserad eftersom det enda de vill är att få "vara en av grabbarna" för att slippa allt jävla drama och subtilt tjafs.

    MIN erfarenhet är även att kvinnor som har den typ av bekräftelsebehov som du beskriver inte har särskilt många manliga VÄNNER, däremot gärna ett hov av manliga bekantskaper som är attraherade av dem och därför gärna gör allt för dem när de spelar sina spel och låtsas vara helt oförmögna att utföra den enklaste uppgift som i stället någon av deras "killar" kan få göra. 
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-10-05 07:49:59 följande:

    Din flickvän är SJÄLVKLART inte ovetandes om att hennes killkompisar är kåta på henne. Sådant VET vi tjejer!
    De tjejer som har "förhållandes mest killkompisar" har ofta ett stort bekräftelsebehov samt känner sig osäkra i tjejkompisars närvaro. De känner sig ofta fulast i tjejgänget (vilket ofta stämmer, men inte alltid).
    Jag undviker dessa tjejer som vänner eftersom jag tycker synd om dom och dom är även ofta falska och elaka (självklart subtilt) mot andra tjejer eftersom dom känner sig underlägsna och försöker hävda sig.

    Oroa dig inte att hon ska vara otrogen för det tror jag inte alls. Hon behöver uppmärksamhet och bekräftelse från andra män bara.

    Detta är min erfarenhet som jag har upplevt MÅNGA gånger under mitt 45-åriga liv, har alltid stämt när det gäller denna typ av tjejer.


    Jag har alltid haft en så pass så bra distans till mig själv så jag är fullt medveten om att jag inte är allas killars/mäns våta dröm.
    Nej, mina manliga vänner har inte varit kåta på mig, jag har även delat säng vid tillfällen utan att de ens petat på mig (och inte jag på dom), vi har sett varandra endast som vänner.
    Jag har inte haft något bekräftelsebehov utan precis som Say What skriver, varit (och är) i en manlig värld.

    Min brors allra bästa vän var hans första flickvän, han var så nära att när hon avled, så ville hennes särbo har min bror med vid dödsbädden för att min bror var den som kände henne bäst.
    De har förresten fortfarande kontakt.
  • Anonym ekonom

    Jag var i samma situation som du för 10 år sen. Till en början försökte jag leva med det. Efter ett tag upplevde jag att jag blev åsidosatt, hennes kill vänner var viktigare. Hon umgicks med sina kill vänner ofta, även fredagskvällar. Till slut sa jag att jag kände mig åsidosatt, men det blev bara värre. Hon kände sig kränkt och lämnade mig efter ett tag. Sedan dess har jag låtit bli bry mig om flickvänners kill vänner och de har aldrig varit otrogna. Hade jag varit du hade jag försökt att leva med det

  • Stårschan
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-10-05 07:49:59 följande:

    Din flickvän är SJÄLVKLART inte ovetandes om att hennes killkompisar är kåta på henne. Sådant VET vi tjejer!
    De tjejer som har "förhållandes mest killkompisar" har ofta ett stort bekräftelsebehov samt känner sig osäkra i tjejkompisars närvaro. De känner sig ofta fulast i tjejgänget (vilket ofta stämmer, men inte alltid).
    Jag undviker dessa tjejer som vänner eftersom jag tycker synd om dom och dom är även ofta falska och elaka (självklart subtilt) mot andra tjejer eftersom dom känner sig underlägsna och försöker hävda sig.

    Oroa dig inte att hon ska vara otrogen för det tror jag inte alls. Hon behöver uppmärksamhet och bekräftelse från andra män bara.

    Detta är min erfarenhet som jag har upplevt MÅNGA gånger under mitt 45-åriga liv, har alltid stämt när det gäller denna typ av tjejer.


    WHAT!

    Så det handlar alltså om att man är ful och uppmärksamhetstörstande om man hellre umgås med killar än med tjejer? Det har möjligtvis inte fallit dig in att en annan anledning att söka sig till manliga vänner är för att man själv är totalt ointresserad av fnittriga tjejklungor som bara pratar killar och smink? Eller för att man delar intresse med dessa killkompisar - oavsett om det handlar om dans, bilmekande, fotboll eller fiske?

    Enligt mina erfarenheter är det oftast de intrigerande tjejerna som delar in sig i tjejgrupper som är de falskaste och mest benägna till mobbing och utfrysning, men det är ändå inte ett argument för att döma ut tjejer som trivs bäst med att bara umgås med andra tjejer.

    Och till TS - om man som människa inte skulle kunna umgås med någon som eventuellt skulle vara lite småtänd på en ibland, så skulle det inte gå att ha något socialt liv överhuvutaget, utan då skulle vi hamna i burkaland allihop. Det är inte din tjejs ansvar vad hennes kompisar eventuellt tänker. Och varför är det ens ett problem? Fantiserar du själv aldrig om andra tjejer, för att sedan gå vidare med din vardag som om ingenting hade hänt? Nej, sluta upp med talibantänket och bli lite mer empatisk.
  • Fjäril kär

    Ja du är svartsjuk.

    Nej du litar inte på henne.

    Du menar på fullt allvar att ALLA män är kåta på ALLA sina kvinnliga vänner?

    I så fall betyder det att du är lika skyldig till att vilja knulla samtliga kvinnor i din omgivning?

    Pådyvla inte din flickvän ideer som helt och hållet är din egna snuskiga fantasi...

    Touche eller?...

  • Anonym (Johannes Mårtensson)
    TriC skrev 2017-10-05 00:06:55 följande:

    Hej!

    Detta är ett ämne där ni kvinnor kommer ha en helt annan åsikt än ni män som läser. 

    Saken är att min nya flickvän har flera nära killkompisar, de flesta sen gammalt men även en som är väldigt ny. Hon är 100% pålitlig så tillvida att hon inte skulle vara otrogen. Men jag är ändå långt ifrån glad över det hela. 

    Det finns väldigt många studier som tydligt visar att kvinnor och män tänker helt olika när det gäller vänskaper mellan heterosexuella av motsatt kön. Kvinnor anser i princip alltid att det går alldeles utmärkt att bara vara kompis med en man och att de själva inte känner någon attraktion till sina egna manliga kompisar. Samtidigt så tar kvinnorna för givet att deras manliga vänner tänker och känner likadant, och alltså inte heller är attraherade av dom. Kvinnor är helt enkelt ofta väldigt naiva kring detta.

    Dessa olika studier visar väldigt tydligt att männen inte tänker och känner på samma sätt. Det är t ex väldigt ovanligt att en vuxen man plötsligt blir "kompis" med en kvinna utan att han samtidigt också känner en attraktion till henne. Män blir helt enkelt inte kompis med tjejer de inte alls är intresserade av. (ytlig vän och bekant, visst; men inte kompis)

    Detta behöver inte betyda att mannen har planer på att göra något åt det; kanske är han redan sambo eller gift, och vill inte vara otrogen. Han kan helt säkert acceptera att bara vara kompis, men attraktionen till tjejkompisen kommer finnas där ändå. Alltså, det handlar vanligtvis om en enkelriktad vänskap: kvinnan är bara kompis, men killen skulle gärna sätta på henne om han fick chansen.

    Så....män och kvinnor kan ha en vänskap och ett kompisskap, men killen skulle helt säkert göra mer om han fick tillfälle; t ex plötsligt blir singel längre fram. 

    Detta är något jag är tveksam till att ta upp med min nya flickvän. Hon har alltid haft huvudsakligen manliga kompisar, och skulle säkerligen inte tro på detta utan enbart hävda att jag är svartsjuk. Men som man så vet jag ju hur andra män fungerar, så varför skulle jag vara glad? Jag vet ju iofs att hon inte skulle vara otrogen mot mig, och att det är mig hon är kär i, men det är ändå inte kul att hon umgås med män som jag VET gärna skulle vilja ha sex med henne. 

    Hur ser ni på detta? 


    Som kille tycker jag att det känns som du hamnat i ett obekvämt läge.

    Att du har runkfantasier om andra tjejer går bra, men när du inser att din flickvän kan vara föremål för andras runk då blir det plötsligt obekvämt och du vill visa med länkar o forskning om hur män funkar.

    Ja DU funkar så, och därför blir det jobbigt läge.

    Forskning i sig bevisar ingenting. En forskare kan få nobelpriset för att 30 råttor och en människa blivit cancerfria med ett piller. Men det betyder inte att alla med cancer faktiskt blir frisk av pillret.

    Samma med sexfantasier män vs kvinnor. En man blir inte automatiskt attraherad av en tjej bara för att hon är en tjej.

    Get the point?
Svar på tråden Flickvän har killkompisar