• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Hermioney
    Iowhannah skrev 2018-03-21 18:37:08 följande:

Får man ta allergitabletter som gravid? När jag väntade sonen så sa de på apoteket att gravida skulle hålla sig till ögondroppar och nässpray (som tur var så räckte det för min del då).

Jag har bara kollat upp mitt eget märke och det får man ta. Men de har precis utgått i Sverige. Tack och lov fick jag veta det en månad innan så då köpte jag upp alla förpackningar i städerna runt om. Så nu har jag till september sen behöver jag inga nya förrän i februari. Då får jag jämföra ingredienser.
  • malikan
    Iowhannah skrev 2018-03-21 20:13:41 följande:

Vad är det för medicin, och varför vill du inte äta den om den får dig att må bättre?

Sertralin och oxascand. Tycker inte att fördelarna väger över riskerna, nu har jag dessutom gått snart 6 mån och de tre sista månaderna är mest riskabla att äta sertralinet.. har lidit av psykisk ohälsa i 15 år både med och utan medicin och 9 mån är en liten tid att stå ut :)
  • Perpen
    malikan skrev 2018-03-21 20:42:41 följande:

Sertralin och oxascand. Tycker inte att fördelarna väger över riskerna, nu har jag dessutom gått snart 6 mån och de tre sista månaderna är mest riskabla att äta sertralinet.. har lidit av psykisk ohälsa i 15 år både med och utan medicin och 9 mån är en liten tid att stå ut :)

Vilka är nackdelarna? Jag har ätit fluoxetin under graviditeten. Försökte göra ett uppehåll (höll upp i 6 veckor) när jag plussade men fick så mycket utsättningssymtom att mvc-läkaren beordrade mig att ta dem igen (äter ändå väldigt låg dos). Jag var orolig över medicinens eventuella effekter men blev lugnad av läkaren. Och hittade denna artikel nu som jag hoppas kan vara lite tillförlitlig i alla fall. :)

www.lakemedelsvarlden.se/risker-med-antidepressiva-under-tidig-graviditet-mindre-an-befarat/
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-03-21 20:42:41 följande:

Jag äter Sertraline nu och jag har förstått det som att fördelarna överväger nackdelarna, att det är lika dåligt för fostret om mamman är deprimerad som det är om hon äter Sertraline. Skillnaden är att mamman mår bättre med medicinen.

Jag tar bara 50 mg och sedan ska jag gå ner till 25 mg några veckor innan förlossning, för att minimera utsättningssymptomen hos bebisen. Räknar med att äta det några månader efter förlossning också eftersom jag tidigare har haft förlossningsdepression.

Sen kan man ju inte jämföra äpplen och päron, jag har bara varit deprimerad i samband med graviditet och förlossning, det är ganska mycket skillnad mot att lida av psykisk ohälsa i 15 år.
  • Hermioney

Jag undrar hur det är med maten för er andra.

Varje dag säger jag (och känner) "Jag dör av svält!".

Jag äter mer än min man som äter enorma portioner och ändå är jag hungrig. Ibland kan jag bli proppmätt men efter max fem minuter är jag lika vrålhungrig igen.

Innan jag blev gravid åt jag små portioner och var proppmätt flera timmar efteråt.

Hade jag inte varit gravid hade jag gått upp minst 20 kg av detta. Jag har extremt lätt för att gå upp i vikt. Nu har jag bara gått upp 6 kg sen jag blev gravid.

Är det nån mer som kan äta hur mycket som helst? Som också är hungrig hela tiden?

• kattnos
    Hermioney skrev 2018-03-22 17:35:41 följande:

Jag äter mer än min man som äter enorma portioner och ändå är jag hungrig. Ibland kan jag bli proppmätt men efter max fem minuter är jag lika vrålhungrig igen.

Innan jag blev gravid åt jag små portioner och var proppmätt flera timmar efteråt.

Hade jag inte varit gravid hade jag gått upp minst 20 kg av detta. Jag har extremt lätt för att gå upp i vikt. Nu har jag bara gått upp 6 kg sen jag blev gravid.

Är det nån mer som kan äta hur mycket som helst? Som också är hungrig hela tiden?

Hm, nä jag känner mig ganska normalhungrig. Lite mindre än normalt senaste veckan när jag varit sjuk men annars äter jag nog ungefär som innan, tja något mer kanske men jag är absolut inte hungrig hela tiden - än iaf. Det mest tydliga är att jag blir mer vrålhungrig på en gång liksom.

Jag har istället märkt att jag inte kan äta för mycket på en gång, då svullnar jag upp något hemskt och det tar lååång tid innan det känns normalt igen. Så jag får börja tänka ?äta lite men ofta?. Vilket jag INTE är van vid, jag brukar äta typ tre gånger per dag och kanske någon frukt eller mellanmål men inte varje dag så det blir en omställning :)
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-03-22 17:35:41 följande:

Denna graviditet är jag inte lika hungrig som jag var förra gången men det är definitivt mer hunger än vanligt. Förra gången var jag som ett bottenlöst hål under andra trimestern, jag kunde äta hela tiden om jag inte höll tillbaka!
  • Mamma till S

Är också såå hungrig hela tiden men kan inte äta mkt för känner mig så proppmätt på engång , haha ljuva liv!

Var på v25 koll hos bm idag. Hänt en del sen inskrivningen.

Himla mysigt att få höra det lilla hjärtat, åh, jag blir så rörd. Spelade in en snutt till barnen, får se hur dom reagerar hihi, om dom förstår vad det kan va :) SF måttet låg på 26 o gått upp 1 kg än så länge, så det va ju skönt!

Har ni sökt eller ska ni söka gravid.peng? Jag har så ont o det börjar bli såå jobbigt att jobba just nu! Tungt, svullna ben, illamående i perioder, nån form av foglossning, ryggvärk. Någon som skrivit o fått igenom? :) tycker det är svårt o formulera sig rätt....

• Iowhannah
    Mamma till S skrev 2018-03-23 11:15:42 följande:

Är också såå hungrig hela tiden men kan inte äta mkt för känner mig så proppmätt på engång , haha ljuva liv!

Var på v25 koll hos bm idag. Hänt en del sen inskrivningen.

Himla mysigt att få höra det lilla hjärtat, åh, jag blir så rörd. Spelade in en snutt till barnen, får se hur dom reagerar hihi, om dom förstår vad det kan va :) SF måttet låg på 26 o gått upp 1 kg än så länge, så det va ju skönt!

Har ni sökt eller ska ni söka gravid.peng? Jag har så ont o det börjar bli såå jobbigt att jobba just nu! Tungt, svullna ben, illamående i perioder, nån form av foglossning, ryggvärk. Någon som skrivit o fått igenom? :) tycker det är svårt o formulera sig rätt....

Har du gått upp lite i tidigare graviditeter också?

Mitt S/F-mått låg på 24 och jag har ökat 12 kilo sedan inskrivning, 16 kilo allt som allt. Nu ligger jag på samma vikt som när sonen föddes så jag är lite rädd för att nå tresiffrigt innan den här bebisen är ute :/

Jag står i valet och kvalet vad gäller graviditetspenning. Företagshälsovården säger att jag inte bör jobba alls innan förlossning men min sjukskrivning går ut i månadsskiftet, och på MVC sa de att det skulle vara svårt för dem att få igenom 100 % sjukskrivning. Jag hoppas verkligen på att få tag på min läkare på måndag, och att hon förlänger sjukskrivningen, annars känns det stressigt gällande ansökan om grav.penning. Det rör sig liksom bara om fem veckor som jag hinner jobba om jag inte får förlängd sjukskrivning.
  • Perpen

Nu har jag fått nog! Hostar så jag spyr och hostar så jag kissar på mig. Inväntar samtal från vc om att få hostmedicin. Vill egentligen inte ta det men nu har jag fått nog. :( Hur går det för er andra sjuklingar?