• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Iowhannah

Jag var på vårdcentralen i dag och fick, ÄNTLIGEN, medicin utskrivet! Det var samma läkare som jag träffade när jag hade förlossningsdepression, jag fick ett bra intryck av honom redan då och blev lite lättad när jag såg att det var han.

Det ska bli skönt att få tillbaka lite av mig själv, även om det tar upp mot fyra veckor innan medicinen har full verkan, och jag ser fram emot att få må bra igen. Som det är nu så tvingar jag mig själv att göra saker (laga mat, träna, leka med sonen, osv osv) trots att jag helst av allt bara skulle ligga i sängen. Lär bli bra för ekonomin också, att sambon inte behöver vabba på jobbhelger för att jag mår så dåligt.

• Afturelding
    Horisonten skrev 2018-03-07 18:04:14 följande:

Ja verkligen. Har haft hyperemesis under alla mina 3 graviditeter men denna gången var hlr klart den allra värsta. Aldrig hade jag kunnat ana ens att de skulle vara såhär illa. Och som du säger många förstår inte alls. Bara ta hjälp av salta kex och inte känna efter så mycket eller överdriva. Alltså seriöst. Mina första 3-4 månader kunde jag inte fokusera på något annat än mitt illamående. Ne fy.

Ja folk tycker så galet mycket om allt hela tiden. Bara att alla tycker och tänker och har så mycket åsikter tar så mycket energi och glädje ifrån mig.

Jag har också tänkt på de och skall be om de som ett önskemål till min bm. Vore så myclet lättare och skönare. Har bf 18/7 när har du?

Ja precis eller hela tiden få höra av sjukvården jaha men det borde ju gått över nu. No shit sherlock.... Det är ju inte direkt så att man vill ligga o kräkas så mycket att man behöver bli inlagd för dropp men vissa verkar tro man gör det med flit...

Ja men det gör ju det. Jag har börjat ha hörselkåpor och skygglappar när folk börjar prata graviditet eller vikt eller nåt annat med mig man har det tufft som det redan är.

Jag är beräknad 5/7. Men här blir det nog bara ett barn. Det hade vi pratat om redan innan hgn slog till så nu är man ju mer inställd på det. Men såklart ska folk lägga sig i det oxå.
  • Perpen
    Hermioney skrev 2018-03-07 19:34:42 följande:

Drick magnesium brus så försvinner det

Iowhannah skrev 2018-03-07 19:46:53 följande:

Jag har haft lite små känningar, men inte mer än så (än). Blev också förvånad över att det tycks komma tidigare än förra gången.

Ett tips är att, om du kan, lägga ett ihopvikt täcke under fotändan av bäddmadrassen så att benen hamnar lite i högläge. Jag gjorde så när jag väntade första barnet och det hjälpte ganska mycket faktiskt. Jag minns också att massage var det enda som hjälpte, och det är man inte jättesugen på mitt i natten.

Tack för tipsen ska genast prövas! :)
  • Horisonten
    Afturelding skrev 2018-03-07 20:11:42 följande:

Ja precis eller hela tiden få höra av sjukvården jaha men det borde ju gått över nu. No shit sherlock.... Det är ju inte direkt så att man vill ligga o kräkas så mycket att man behöver bli inlagd för dropp men vissa verkar tro man gör det med flit...

Ja men det gör ju det. Jag har börjat ha hörselkåpor och skygglappar när folk börjar prata graviditet eller vikt eller nåt annat med mig man har det tufft som det redan är.

Jag är beräknad 5/7. Men här blir det nog bara ett barn. Det hade vi pratat om redan innan hgn slog till så nu är man ju mer inställd på det. Men såklart ska folk lägga sig i det oxå.

Jag har som tur är peppar peppar inte fått höra det denna graviditeten. Men FK har ringt och frågat om jag faktiskt fortfarande mår så illa. Ja men det är ju sååå roligt att må illa 24/7 och ta tabletter som man helat inte skall ta!! Suck. När jag var gravid med min son. Så sa en läkare till mig att man kan inte må så illa och man mår inte illa efter v 12 för det hade inte hans fru gjort. Alltså driver du med mig?! De var likadant när jag behövde sjukskrivning med sonen också och jag kommer till vc med kryckor och han frågar hur jag mår. Säger att jag har konstant ont men tack vare kryckorna lan jag ändå röra mig lite,men då menar jag det nödvändigaste. Då skriver läkaren i intyget ?sjukskriven 2 veckor därefter jobba 50%. Patient upplever förbättring senaste veckorna.? Vart sa jag det?! Och jobba halvtid med kryckor när jag är personlig assistent. Ja vad skall man säga. Skall för länge min sjukskrivning imorgon. Läkaren är bra men FK oroar mig.

Ja precis man borde ha de. Antingen här så är de som jag inte är gravid. Ingen som säger något om de direkt. Men sen när folk frågar eller ?kommer på det? så säger det men de syns inte är du vetkligen säker. Skall du vetkligen ha i juli. Alltså suck...

Säkert. Detta är ju vår 3 och de blir inga fler sen. Men alla sa ju efter sonen att nu skall ni väl inte ha fler. Nu år i väl nöjda när ni har en av varje. En pojke och en flicka. Jag förstår inte varför skulle jag vara mer nöjd med en av varje. Och skulle jag vara mindre nöjd om jag hade haft 2 flickor eller 2 pojkar?! Alltså jag skaffar barn för jag vill ha barn inte ett visst kön. Ärligt. Men sen kom de ja men jag menar du som mår så dåligt och ont. Men de var inte första kommentaren. Sen kom de men hur skall ni få plats i lägenheten och ha tid och bla bla. Vill bara sköt ni er så sköter vi vårat. Blä
  • Horisonten

Äntligen äntligen komma min tid till psykologen. Tog ?bara? 1,5 månad till jag fick kallelsen ifrån första brevet och 2 månader ifrån brevet till tiden kom. Men kunde inte komma mer lägligt. Behöver verkligen får prata med någon.

Sen ringde min underbara bm mig häromdagen. Hon sa att vi skulle boka tid till läkaren för bedömning gällande att göra en igångsättning eller hinnsvepning i v 37-38 pga hur jag mår och mått tidigare graviditeter och denna gången kommer de inte bli bättre. Eftersom jag redan har stora problem och de hade läst min gamla journal. De är ju att jag redan har så kraftig och extrem foglossning som blir värre och värre för varje dag. Där jag gråter av smärta och där benet läser sig och jag måste h kryckor och är bara i v 22 idag. Sen att mitt illamående fortfarande är kvar och måste ha mina starka tabletter (ondasetron) och de hade läkaren skrivit ut nytt recept på så kag slipper oroa mig. Sen är det ju att jag bara gått upp 1 kg från min inskrivningsvikt. Vilket oroar mig. Detta känns så otroligt bra och så tacksam mot min bm som tar mitt mående som rädsla inför förlossningen pga snabba förlossningar innan,smärtan från foglossningen,illamåendet och vikten på allvar. Att hon löser detta innan hon slutar om ett par månader.

Det enda jag är fundersam kring är hur mvc läkaren kan bedöma om jag får igångsättning. Trodde de var sjukhuset. Någon som vet har erfarenhet? Eller kan mvc läkaren skicka en remiss eller liksom typ önskemål om igångsättning för mitt mående skull? Räcker mina ?anledningar? som skäl? Rädd att de skall neka då jag inte har skäl nog :(

På måndag skall jag iallafall gå på mitt första aurora samtal. Känns så bra men samtidigt är jag så spänd och nervös.

Oj detta blev längre än tänkt. Men så mycket just nu som sker. Både i kroppen och i huvudet. Mycket tankar och känslor på samma gång nu. Och så hormoner på det med. Tack för att ni finns <3

• Afturelding
    Horisonten skrev 2018-03-08 12:41:36 följande:

Jag har som tur är peppar peppar inte fått höra det denna graviditeten. Men FK har ringt och frågat om jag faktiskt fortfarande mår så illa. Ja men det är ju sååå roligt att må illa 24/7 och ta tabletter som man helat inte skall ta!! Suck. När jag var gravid med min son. Så sa en läkare till mig att man kan inte må så illa och man mår inte illa efter v 12 för det hade inte hans fru gjort. Alltså driver du med mig?! De var likadant när jag behövde sjukskrivning med sonen också och jag kommer till vc med kryckor och han frågar hur jag mår. Säger att jag har konstant ont men tack vare kryckorna lan jag ändå röra mig lite,men då menar jag det nödvändigaste. Då skriver läkaren i intyget ?sjukskriven 2 veckor därefter jobba 50%. Patient upplever förbättring senaste veckorna.? Vart sa jag det?! Och jobba halvtid med kryckor när jag är personlig assistent. Ja vad skall man säga. Skall för länge min sjukskrivning imorgon. Läkaren är bra men FK oroar mig.

Ja precis man borde ha de. Antingen här så är de som jag inte är gravid. Ingen som säger något om de direkt. Men sen när folk frågar eller ?kommer på det? så säger det men de syns inte är du vetkligen säker. Skall du vetkligen ha i juli. Alltså suck...

Säkert. Detta är ju vår 3 och de blir inga fler sen. Men alla sa ju efter sonen att nu skall ni väl inte ha fler. Nu år i väl nöjda när ni har en av varje. En pojke och en flicka. Jag förstår inte varför skulle jag vara mer nöjd med en av varje. Och skulle jag vara mindre nöjd om jag hade haft 2 flickor eller 2 pojkar?! Alltså jag skaffar barn för jag vill ha barn inte ett visst kön. Ärligt. Men sen kom de ja men jag menar du som mår så dåligt och ont. Men de var inte första kommentaren. Sen kom de men hur skall ni få plats i lägenheten och ha tid och bla bla. Vill bara sköt ni er så sköter vi vårat. Blä

Skönt man blir fan mörkrädd inför okunskapen hos sjukvården alltså. Sista gången läkaren sjukskrev mig så var det pga förstoppning. Visst det va det jag sökte hjälp för (du vet hur det är med dessa ljuvliga mediciner) men sa även att sjukskrivningen behövdes förlängas pga av illamåendet o kräkningarna. Det avslog ju så klart FK. Men har nu fått en ny helt underbar läkare som rättade till problemet. Ibland verkar läkarna inte lyssna ett skit. Brukar alltid ha maken med mig på besök alltid bra med ett extra par öron om något sen skulle bli fel eller så.

Som sagt alltid finns det folk som ska tycka o tänka saker. Tycker det är märkligt om man nu bara vill ha ett barn eller tio så bestämmer man väl det själv.
  • malikan

Fyyy vaknade med influensan, helt utslagen och kan varken äta eller dricka :(

Försökte ringa jouren men gick inte komma fram....

• Perpen
    malikan skrev 2018-03-10 20:51:45 följande:

Fyyy vaknade med influensan, helt utslagen och kan varken äta eller dricka :(

Försökte ringa jouren men gick inte komma fram....

Uscha. Då är vi två. Har (förutom snuva och huvudvärk och sånt där) fått rejäl hosta och ont i halsen. Svårt att sova när det känns som om halsen är så torr att den skrumpnar ihop till ett russin. :(
  • mamadada

Någon som har erfarenhet av gravidkudde?
    Har precis beställt en från ecoliving en gravidkudde som heter Maggan,
    kostade 990kr och hoppas den är värd pengen.
    Sover uruselt pga foglossningen.. :(

• Moorii
    mamadada skrev 2018-03-11 16:16:46 följande:

Någon som har erfarenhet av gravidkudde?

Har precis beställt en från ecoliving en gravidkudde som heter Maggan,

kostade 990kr och hoppas den är värd pengen.

Sover uruselt pga foglossningen.. :(

Absolut! Hade en hela förra graviditeten och plockade fram den igen för några veckor sen. Tror min kostade runt 6-700, värd varenda krona! Kunde inte sova utan den.