• Anonym (Majja)

#metoo förstår inte riktigt

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

• Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt
  • jrockyracoon
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 21:53:39 följande:
    Så nu blev "Anonym (en blyg man)" istället "Anonym (en snäll man)". Det är rätt uppenbart vems sida du står på och tror inte ditt inlägg är direkt rättvist eller objektivt.

Tycker inte du och andra behöver gå så hårt mot mig. Jag har rätt att tycka och sägs vad jag känner pch det är inte upp till er att avgöra det. Säger jag att jag tycker något är kränkande så är det inte upp till dig eller någon annan att säga att jag inte ska säga så och ska tänka annorlunda eller bla bla bla.

Jag får möta väldigt mycket motstånd och du är en av de som ger det så säg inte vad jag behöver göra pch inte.

Jag riktar min KRITIK till vem jag vill och jag föreslår att du själv riktar din egna ILSKA på någon annan än på mig.

Tänk efter lite själv vad du sänder ut innan du kritiserar någon annan.
    Du har rätt. Jag skulle ha kollat mer noga vem det var du citerade istället för att ta det från minnet.

"Tycker inte du och andra behöver gå så hårt mot mig. Jag har rätt att tycka och sägs vad jag känner pch det är inte upp till er att avgöra det. Säger jag att jag tycker något är kränkande så är det inte upp till dig eller någon annan att säga att jag inte ska säga så och ska tänka annorlunda eller bla bla bla. "

Ursäkta men den här friheten du har att tycka och säga - gäller det endast dig? Det verkar som om du menar att du ska få säga och tycka, men när jag gör det så säger du att jag inte ska ange min åsikt. Jag undrar hur du tänker?

Du framstår i mina ögon som en person som har taggarna utåt, och attackerar andra hejvilt. Sluta gärna med det.

Det fina med metoo är den gemenskap och uppvaknande som kan uppstå tillsammans med alla dem som är emot att kvinnor utnyttjas. Mitt råd till dig är att mildra din ton mot alla oss som är emot kvinnors utnyttjande. Visst kan vi ha olika åsikter om saker och ting vi med, men vi förenas ändå i viljan att tjejer ska kunna leva trygga och säkra liv, utan att behöva bli utsatta för övergrepp.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 21:44:11 följande:
    Hm vilka hemländer? Det är ju inte så att alla kommer från samma land och det finns specifika regler för att ha sex utanför eller inom äktenskap etc. Går ju inte dra alla över samma kam som att invandrare är en homogen grupp. Med min kommentar menar jag att just kvinnonedsättande syn och beteende kan ha sitt ursprung i dessa personers hemländer och den kultur de kommer från. Med det sagt behöver det inte vara SAMMA land eller samma kultur. Alla kan ha med sig olika erfarenheter. Det är en del av förklaringen men behöver inte vara hela.
    Eller också så ser de hur svenska killar ogenerat tafsar på tjejer och gör likadant
  • Anonym (Jasmine)
    jrockyracoon skrev 2017-10-22 22:07:35 följande:

Du har rätt. Jag skulle ha kollat mer noga vem det var du citerade istället för att ta det från minnet.

"Tycker inte du och andra behöver gå så hårt mot mig. Jag har rätt att tycka och sägs vad jag känner pch det är inte upp till er att avgöra det. Säger jag att jag tycker något är kränkande så är det inte upp till dig eller någon annan att säga att jag inte ska säga så och ska tänka annorlunda eller bla bla bla. "

Ursäkta men den här friheten du har att tycka och säga - gäller det endast dig? Det verkar som om du menar att du ska få säga och tycka, men när jag gör det så säger du att jag inte ska ange min åsikt. Jag undrar hur du tänker?

Du framstår i mina ögon som en person som har taggarna utåt, och attackerar andra hejvilt. Sluta gärna med det.

Det fina med metoo är den gemenskap och uppvaknande som kan uppstå tillsammans med alla dem som är emot att kvinnor utnyttjas. Mitt råd till dig är att mildra din ton mot alla oss som är emot kvinnors utnyttjande. Visst kan vi ha olika åsikter om saker och ting vi med, men vi förenas ändå i viljan att tjejer ska kunna leva trygga och säkra liv, utan att behöva bli utsatta för övergrepp.

Kunde inte bry mig mindre av avd du tycker om mig som perosn. Själv verkar du vara en mobbare som gärna trycker ned andra på nätet som inte håller med dig och allra mest om de upplevt sig kränkta, det verkar svida i dina ögon. Sparka på de som ligger typ. Gör nåt åt dig själv istället för att ta ut det på mig. Du är inte bättre än den sorts person som du säger dig kritisera, ta en titt på dig själv.

Jag får tycka som jag vill och kommer fortsätta göra det även om såna som du försöker tysta ner med fula knep och personangrepp.

Du attackerar just nu en tjej som kände sig kränkt och du trycker ner denna, så det var ju mkt du jobbade för metoo och kränkta tjejer... Du kan ju börja här och nu och visa du inte är en sån och att tjejer har rätt att säga nej och tycka som de vill. Det gäller även familjeliv pch även om du inte håller med.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 21:16:22 följande:
    Ja, du skrev att du tror det är skillnad på om mannen är attraktiv eller inte. Det är generaliserande att säga och att tro det eller utgå från det. Du får skriva som du gjorde eller sa jag att du inte får det? Jag skrev att det är grovt kränkande men det får jag kanske inte tycka eller? Trodde vi var på ett forum..

"Ja jag tror också det är skillnad på om det är en snygg person som klämmer på rumpan eller om det är en oattraktiv, hur man tar åt sig av det."

Du förminskar offret genom att säga så och du lägger också skuld på offret att det är en värderingsfråga. Ska jag ens behöva förklara det..
    Jag ber om ursäkt om mitt inlägg var kränkande och om det lät som jag trivialiserade problemet, det var inte meningen. Jag trodde inte att dela med sig av en åsikt skulle vara grovt kränkande. Jag kan lära mig av det.

När jag skrev om skillnad på snygg person som klämmer på rumpan, så utgick jag från min egen erfarenhet av när tjejer tafsat mig på rumpan när jag varit ute. Det har hänt ett flertal gånger. Jag upplever en skillnad i hur jag reagerar på det. Om någon som är attraktiv gör det så är det en mer positiv upplevelse för mig, hon kanske är intresserad av mig.  Visst, inte det bästa sättet att visa det på förstås. Och bara det att en kvinna tog mig på rumpan uppfattar jag som att någon tyckte jag var attraktiv, vilket gett mig som sällan träffar tjejer mer självförtroende. Det är en blyg mans upplevelse av att bli tafsad av en kvinna. 

Jag är fullt medveten om att det för kvinnor är ett större problem, och med att skriva min upplevelse av det så menade jag inte att kasta skit på kvinnors erfarenheter av det. Men jag antog att #metoo även handlade om mäns upplevelser.
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 22:09:05 följande:

Eller också så ser de hur svenska killar ogenerat tafsar på tjejer och gör likadant

Ja eller inte, tror inte direkt att de män som kommer hit till Sverige och vart här en kort tid (som kommer från mindre utvecklade länder med överlag kvinnonedsättande syn och lite rättigheter för kvinnor) kommer till Sverige och lär sig här AV svenska killar hur de ska behandla kvinnor dåligt. Tvärtom är ju Sverige, trots sina problem, ett av de mest jämlika och jämställda länderna där dessutom män kommit väldigt långt vad gäller feminism etc. Så tycker du gör fel som lägger allt på svenska killar och att det skulle vara deras ansvar hur t ex andra killar beter sig som kommer hit från andra länder.
  • Anonym (...)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 22:09:05 följande:

Ja, eller hur...var dummaste inlägg kopplat till den här kampanjen jag läst idag!
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 22:15:44 följande:

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg var kränkande och om det lät som jag trivialiserade problemet, det var inte meningen. Jag trodde inte att dela med sig av en åsikt skulle vara grovt kränkande. Jag kan lära mig av det.

När jag skrev om skillnad på snygg person som klämmer på rumpan, så utgick jag från min egen erfarenhet av när tjejer tafsat mig på rumpan när jag varit ute. Det har hänt ett flertal gånger. Jag upplever en skillnad i hur jag reagerar på det. Om någon som är attraktiv gör det så är det en mer positiv upplevelse för mig, hon kanske är intresserad av mig.  Visst, inte det bästa sättet att visa det på förstås. Och bara det att en kvinna tog mig på rumpan uppfattar jag som att någon tyckte jag var attraktiv, vilket gett mig som sällan träffar tjejer mer självförtroende. Det är en blyg mans upplevelse av att bli tafsad av en kvinna. 

Jag är fullt medveten om att det för kvinnor är ett större problem, och med att skriva min upplevelse av det så menade jag inte att kasta skit på kvinnors erfarenheter av det. Men jag antog att #metoo även handlade om mäns upplevelser.

Du behöver inte be om ursäkt om du i samma mening förminskar det jag sa.

Det är väl självklart åsikter kan vara kränkande? Är inte rasism, kvinnoförakt etc just åsikter.

Tror du inte ens fattar vad jag vänder min kritik mot då blir svårt att diskutera då.

Du verkar inte vilja förstå ens vad jag menade utan tar bara upp en massa annat som jag inte ens kritisera eller som det inte ens handlade om.. Du missar poängen och du framstår inte som en som vill lära dig
  • jrockyracoon
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 22:14:15 följande:
    Kunde inte bry mig mindre av avd du tycker om mig som perosn. Själv verkar du vara en mobbare som gärna trycker ned andra på nätet som inte håller med dig och allra mest om de upplevt sig kränkta, det verkar svida i dina ögon. Sparka på de som ligger typ. Gör nåt åt dig själv istället för att ta ut det på mig. Du är inte bättre än den sorts person som du säger dig kritisera, ta en titt på dig själv.

Jag får tycka som jag vill och kommer fortsätta göra det även om såna som du försöker tysta ner med fula knep och personangrepp.

Du attackerar just nu en tjej som kände sig kränkt och du trycker ner denna, så det var ju mkt du jobbade för metoo och kränkta tjejer... Du kan ju börja här och nu och visa du inte är en sån och att tjejer har rätt att säga nej och tycka som de vill. Det gäller även familjeliv pch även om du inte håller med.
    Jag tror att många känner sig kränkta av dig, för du tycks bli irriterad på många enbart för det faktum att de inte håller med dig i vad du påstår.

" Sparka på de som ligger typ."
    Du kan inte bara utropa: "Jag är kränkt" och sedan svepa in dig i offerkoftan och mena att ingen annan kan säga deras åsikter. 

Du drar väldigt många slutsatser om mig, trots att du har så lite kunskap. Du attackerar inte mina åsikter utan mig som person. Det är en form av härskarteknik. Jag undrar om det här du anklagar mig för: "använda fula knep och personangrepp" egentligen kommer från din egen arsenal som du tar till när du har lust.

"Jag får tycka som jag vill och kommer fortsätta göra det även om såna som du försöker tysta ner med fula knep och personangrepp. "
    Jag har inte förbjudit dig att tycka något utan tvärtom verkar du vara den som med alla medel vill förbjuda mig att uttrycka mina åsikter.

Jag trodde, rätta mig om jag har fel, att metoo handlade om kvinnor som blivit sexuellt antastade mer eller mindre grovt av män. Om en kvinna som blivit kritiserad av ett inlägg på FL ska kunna använda kränkhetsstämpeln och hänvisa till metoo som ett slagträ mot den som kritiserat henne, kommer jag inte längre stödja den rörelsen.
    "tjejer har rätt att säga nej"
    Tjejer (och killar) har rätt att säga nej. Särskilt när det handlar om sexuella övergrepp. Ett sådant nej ska respekteras. Var har jag sagt något annat? Däremot så tycker jag att om man säger att man använder begreppet "grovt kränkande" i ett sammanhang där personen har fört ett nyanserat resonemang, så är det överdrivet och fel. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (...) skrev 2017-10-22 22:30:09 följande:
    Ja, eller hur...var dummaste inlägg kopplat till den här kampanjen jag läst idag!
    Helt dumt är det inte, för de som kommer från ställen där de inte ens gått i skola med motsatta könet eller slutat umgås med flickor när de var barn så kan man ju lätt tänka sig att somliga uppför sig som på samma sätt som många upplevt från skoltiden, gäng med killar som håller fast och tafsar.
  • Anonym (...)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 21:13:35 följande:

Fast i hemländerna är det inte ok med sex utanför äktenskapet och kvinnor om män tillåts inte att umgås på egenhand om de inte är gifta.

Och just därför vet de inte hur de ska umgås med kvinnor, och har ofta värderingen som att kvinnor som rör sig själva, utan heltäckande kläder inte bryr sig om sin heder, och således kan man behandla dem hur man vill.

Sex utanför äktenskapet gäller bara för kvinnor i praktiken.

Kan däremot hålla med om att porren kan ha viss bidragande orsak till sexuellt våld om det är den enda infon man har om kvinnor i västländer, och helt enkelt tror att det är så alla kvinnor gör.

Är man uppväxt i ett samhälle där kvinnor och män umgås som jämlikar så begår man inte övergrepp pga att sett på port, det är andra mekanismer som ligger bakom.

Dock så har vi ju många parallellsamhällen idag, och de som växer upp där får inte direkt svenska värderingar...
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt