• LadyDiana123

    Bör man vara feminist?

    Vad tycker ni? Behöver vi feminister? Eller kan ni inte identifiera er med det? Eller har det gått för långt?

    SHOOT

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör man vara feminist?
  • Palestrina
    Anonym (humanist) skrev 2017-11-07 00:12:50 följande:

    Vissa feminister gör mig så förbannad med sin inkonsekventa logik. Samtidigt som de vill kollektivt skuldbelägga alla män kan de hylla en sexualbrottsdömd man och förtala offret.


    Tänker du på något särskilt exempel och menar du att det skulle innebära ett nekande svar på frågan i trådstarten? För det du beskriver låter inte särskilt vanligt eller typiskt feminister i allmänhet, och det tycks du ju själv medveten om med formuleringen "vissa".
  • Anonym (humanist)
    Palestrina skrev 2017-11-07 00:25:10 följande:
    Tänker du på något särskilt exempel och menar du att det skulle innebära ett nekande svar på frågan i trådstarten? För det du beskriver låter inte särskilt vanligt eller typiskt feminister i allmänhet, och det tycks du ju själv medveten om med formuleringen "vissa".
    Definitionen av feminist verkar i praktiken spreta rejält. Det finns givetvis en god tanke i botten, men sedan finns det en massa människor som vill applicera stämpeln på allt möjligt.

    Vad jag var upprörd över är det som uppmärksammades lite i media för några veckor sedan, där en äldre tonåring på konfirmationsläger förgrep sig på en yngre deltagare. På Facebook hyllade ett stort antal feminister han som dömdes för sexualbrott, medan flickan som var brottsoffer till och med baktalades.

    www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/kyrkan-har-svikit-oss-om4848539.aspx
  • Farfallos
    Digestive skrev 2017-11-06 19:58:14 följande:
    När ska du lära dig skillnaden på solid kunskap och din egen förmåga? På tonen låter det som om du hade spenderat hundratals timmar i ämnet men i praktiken så är det uppenbart att du inte ens mäktar med att läsa en hel Wikipedia-artikel i det, än mindre källkritisera det som du har läst. Återkommer dock med det här om praktik för det är sannerligen värt att ta upp och i några stycken för sig.

    Hur som helst. När man granskar källorna som den här Wikipedia-artikeln vänder sig till i inledningen, det som du refererar till, så skickas man till 1.) två engelska definitioner varav den ena stödjer min sak men tydligast är att Wikipedia-artikeln inte ens använder sig av den här källan samt 2.) till en artikel ur Svenska Akademins Ordlista anno 1923, som till och med hänvisar en vidare till en mer uppdaterad definition.

    Här har du en betydelsefull del av en uppdaterad definition (och nej, Nationalencyklopedin konspirerar inte med vilseledande innehåll); tinyurl.com/z69lfow

    "[...] social rörelse för jämställdhet [...]"

    Och som även förklarar fenomenet med ålderdomliga definitioner längre ner;

    "Historiker använder vanligen beteckningen feminism synonymt med äldre beteckningar som kvinnosak och kvinnoemancipation, vars tankar till sitt innehåll hade en liknande innebörd."

    Vidare så hänvisade jag till riksdagen och om du inte förknippar den med "[...] den praktiska politiken och debatten [...]" så får du gå om grundkursen i samhällskunskap för fortsatt diskussion.

    Humanism? Att man kan ha en sådan ovana att slänga sig med ord utan förståelse för dem. Den moderna humanismen sprang ur samma revolution som feminism, ur samma strömningar som feminism, ur samma folk som feminism och har ingenting med praktik och politiskt arbete att göra överhuvudtaget - då det är en etisk och filosofisk hållning, ingenting mer. Att därmed påstå att våra politiker borde arbeta och har arbetat utifrån humanism är så fel det kan bli och att skilja feminism från humanism är omöjligt - feminism är humanism i praktik.
    Det är feminism som innehåller olika samhällsanalyser, samhällsteorier, medel, mål och övrigt som man överhuvudtaget kan arbeta med inom politiken.

    Du pratar om praktik och politk och för att visa exempel för din sak så hänvisar du till Popkollo, en politiskt obunden riksorganisation. Va?! De företräder inte ens svensk politik på kommunal nivå eller ens på gatan som lokalerna är lokaliserade på. Vad är ditt nästa drag - kritisera Sveriges feminism för att det finns klädaffärer som enbart säljer kvinnokläder?

    "Du nämner även "mäns självmordsfrekvens" som en politisk fråga rest under feministisk flagg, och det är ju i det närmaste skrattretande."

    Här har du ett pyttelitet axplock av skrivelser, propositioner, motioner och utredningar som feminister har lyft upp mäns självmordsfrekvens i;

    tinyurl.com/yb9z6zho
    tinyurl.com/y7b46grw
    tinyurl.com/y9n2f9ev
    tinyurl.com/yb9z6zho
    tinyurl.com/y7v6n5zd
    tinyurl.com/yd366q4d

    Mer orkar jag inte hålla på med sökfunktionerna på riksdagens hemsida. Det stjäl min tid. Vore tid en ickefaktor så hade jag kunnat ge dig hundratals sådana här länkar.

    Sverigedemokraternas jämställdhetspolitiska talesperson, Paula Bieler, är en uttalad särartsfeminist och hon deklarerar det även högt och tydligt i riksdagens talarstol. Hon har suttit på den posten i över tre år och har innan dess suttit i styrelsen för SD-kvinnor. Om du inte förstår att hon på den posten reflekterar partiets åsikter så är det, åter igen, en grundkurs i samhällskunskap som du borde kasta dig över härnäst och inte sitta här och snacka i nattmössan.

    tinyurl.com/yd3r4qsa
    tinyurl.com/y8sw6jp9 - Första anförandet.

    Observera nu att jag såg rakt igenom ditt strunt redan på vägen hem från skolan. Det tog mig alltså mindre än 20 minuter. Ha det i åtanke innan du postar mer utav det samma.

    Det är så enkelt att jag har förkovrat mig i det här ämnet i över 15 år samt sett bortåt 100 timmar av riksdagsarbetet på området samt läst ungefär lika mycket utav det därtill. Finns det ingen klocka i det där tornet som ringer in insikten om att vi inte riktigt befinner oss på samma kunskapsnivå och att du kanske borde stanna upp och lyssna lite - när du hänvisar din kunskap till Wikipedia-artiklar medan jag rättar dem?

    Ps. Om någon reagerar på min bryskare ton här så kasta ett öga på vederbörandes nedsättande häckel. Jag har hållit en god ton hela vägen fram till detta inlägg men orkar helt enkelt med folk som hela tiden ska jucka mot mitt ben för absolut ingenting. Ds.

    Tack Digestive! Jag gillar den bryskare tonen.


    ...men du missade nog en del av det jag skrev. Till att börja med så förnekar jag inte att du i sak har rätt om feminismens historik och teori, men du erkänner ju själv att folk i allmänhet (kanske tack vare media) har fel uppfattning om vad feminism är. Jag har läst hela artikeln om feminism på Wikipedia, så jag vet att du har en enorm insikt i feminism - om det råder inget tvivel, MEN jag hänvisade till det inledande stycket (eller kanske snarare meningen) vilket enligt gemene man är grunden eller kontentan av feminism. Och hur folk uppfattar något anser jag vara mer värt i praktiken än någon teori som 99% av människor varken känner till eller bryr sig om. 


    Helt avgörande för att vi två pratar förbi varandra är att jag pratar om den mer folkliga feminismen och medan du pratar om feminism ur ett mer akademiskt perspektiv. Och vi talar liksom förbi varandra även när jag menar att politiska beslut har tagits på en grund av humanism. Då går du igång igen och börjar teoretisera. Jag är lite nyfiken på vad du hade sagt om jag sa att vissa politiska beslut har fattats med egoismen som grund... Hur skulle du klämma in den i det politiska? För helt självklart så har det fattats många sådana beslut.

    Försök att förstå istället för att missförstå nu där jag säger att "folkfeminismen" (dvs en uppfattning om att flickor/kvinnor i alla lägen är offer/underordnade för privilegierade män och patriarkatet) är utbredd och verklig. Det är naturligtvis lite onyanserat och tillspetsat, men jag tycker nog att ett bevis på att denna "folkfeminism" är väl utbredd (se bara i inlägg 47 där JakobK säger att vi skall kämpa för kvinnors rättigheter - vilka rättigheter har inte kvinnor i dagens Sverige?) och har negativ betydelse är just sådana saker som popkollo, programmeringskurser, starta-eget-bidrag, statligt bidrag för kvinnors organisering, kvinnofolkhögskolan och den planerade mansfria festivalen - dvs företeelser som får samhällets stöd och pengar, trots att de är absolut könsdiskriminerande. Att du, som trots allt verkar vara en person med förstånd utöver det vanliga jämför detta med affärer som säljer dam och herrkläder förvånar stort, och jag tolkar det snarare som att du spelar oförstående än faktiskt är det. För du förstår ju rimligen skillnaden i att få skattepengar för en verksamhet där man diskriminerar pga kön och att ha en privat verksamhet med tydlig målgrupp, men där man låter alla kön få komma in i lokalen. Ett annat bevis på det folkfeministiska och normaliserade manshatet är just det faktum att en samlad lärarkår gör skillnad på killar och tjejer. I förhållande till vad eleverna presterar på nationella prov så ger lärarna bättre betyg till tjejer än till killar.

    Ser du inte att det finns en kraftigt bias som leder till absolut diskriminering av män? ...och förstår du inte att absolut diskriminering leder vidare till värre saker? Om inte, så vill jag be dig att vända på allt jag har pekat på och tänka dig att kvinnor (med statens stöd) skulle få behandlas på samma sätt som män. Förstår du kanske då hur ojämlikt detta samhället är?

    Jag brukar säga att mäns status i dagen Sverige går att jämföra med judarnas status i Europa före första världskriget. De hade sedan länge fått skit för det mesta och man började kringskära deras rättigheter.

  • Digestive
    Anonym (humanist) skrev 2017-11-07 10:01:21 följande:
    Definitionen av feminist verkar i praktiken spreta rejält. Det finns givetvis en god tanke i botten, men sedan finns det en massa människor som vill applicera stämpeln på allt möjligt.

    Vad jag var upprörd över är det som uppmärksammades lite i media för några veckor sedan, där en äldre tonåring på konfirmationsläger förgrep sig på en yngre deltagare. På Facebook hyllade ett stort antal feminister han som dömdes för sexualbrott, medan flickan som var brottsoffer till och med baktalades.

    www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/kyrkan-har-svikit-oss-om4848539.aspx
    Ja, då Svenska Akademins Ordlista och Nationalencyklopedin - som båda är rörande överens om att feminism är en "Rörelse för jämställdhet mellan kvinnor och män." (citatet är från Svenska Akademins Ordlista, då Nationalencyklopedins motsvarighet redan har postats i tråden) - inte är kunskapskällor som gemene man vänder sig till.

    Ok. Det verkar vara svårt att söka fram feministernas respons. Vet du hur man bär sig åt för att hitta det här?
  • Anonym (Rok & kök)
    Anonym (humanist) skrev 2017-11-07 10:01:21 följande:
    Definitionen av feminist verkar i praktiken spreta rejält. Det finns givetvis en god tanke i botten, men sedan finns det en massa människor som vill applicera stämpeln på allt möjligt.

    Vad jag var upprörd över är det som uppmärksammades lite i media för några veckor sedan, där en äldre tonåring på konfirmationsläger förgrep sig på en yngre deltagare. På Facebook hyllade ett stort antal feminister han som dömdes för sexualbrott, medan flickan som var brottsoffer till och med baktalades.

    www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/kyrkan-har-svikit-oss-om4848539.aspx
    Aha, det står ju att han var afghan och muslim, det förklarar kanske varför vänsterfeminister kan ha verkat stå på förövarens sida. Det blir ju ofta en viss konflikt när det handlar om en utlandsfödd. Det är ju VITA män som de enligt deras feministgren ska vara emot i första hand. Men ändå så är det märkligt om det fanns feminister som hyllade honom. På vilket sätt då? Att det var bra gjort eller?
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-07 11:00:55 följande:
    Ja, då Svenska Akademins Ordlista och Nationalencyklopedin - som båda är rörande överens om att feminism är en "Rörelse för jämställdhet mellan kvinnor och män." (citatet är från Svenska Akademins Ordlista, då Nationalencyklopedins motsvarighet redan har postats i tråden) - inte är kunskapskällor som gemene man vänder sig till.

    Ok. Det verkar vara svårt att söka fram feministernas respons. Vet du hur man bär sig åt för att hitta det här?
    Ordlistorna hinner inte med att ändra definitionerna på såna här ord i samma takt som folk på internet hinner ändra på dem verkar det som. Jag vet inte men jag tycker nästan det är bättre att ta reda på en definition på ord genom att känna efter vad majoriteten av folk har för definition av ordet.Det är ju trots allt det som folk TROR att det betyder och som inte är så lätt att ändra på.
  • JakobK
    JakobK skrev 2017-11-07 11:07:53 följande:
    Ordlistorna hinner inte med att ändra definitionerna på såna här ord i samma takt som folk på internet hinner ändra på dem verkar det som. Jag vet inte men jag tycker nästan det är bättre att ta reda på en definition på ord genom att känna efter vad majoriteten av folk har för definition av ordet.Det är ju trots allt det som folk TROR att det betyder och som inte är så lätt att ändra på.
    Men det kan ju förstås inte gälla ALLA ord.Men vissa ord har helt enkelt präntat sig in i folks hjärnor att det betyder si och så för att de fått infon från extremister på nätet.
  • Palestrina
    Anonym (humanist) skrev 2017-11-07 10:01:21 följande:
    Definitionen av feminist verkar i praktiken spreta rejält. Det finns givetvis en god tanke i botten, men sedan finns det en massa människor som vill applicera stämpeln på allt möjligt.

    Vad jag var upprörd över är det som uppmärksammades lite i media för några veckor sedan, där en äldre tonåring på konfirmationsläger förgrep sig på en yngre deltagare. På Facebook hyllade ett stort antal feminister han som dömdes för sexualbrott, medan flickan som var brottsoffer till och med baktalades.

    www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/kyrkan-har-svikit-oss-om4848539.aspx
    Fast det står ju ingenting om några feminister i artiklarna i folkbladet, inte om facebook heller, så jag förstår inte riktigt hur det här har relevans för den här diskussionen. Du kanske kan tala om var man kan hitta de här hyllande feministerna du skriver om? "Facebook" är kanske lite väl vagt och svepande som hänvisning.
  • Anonym (Allaslikavärde)

    Det behövs ett nytt ord för jämställdhet!

    Jag vägrar kalla mig för feminist, trots att jag är för alla människors lika värde och ett jämställt samhälle som tar hänsyn till individen.

    Och att jag vägrar beror på att alltför ofta så spårar feminismen över.

    Om kvinnan får en fördel i något så är det ingen som klagar, men om en man har en fördel så blir det ett jäkla liv (jag är själv kvinna förresten).

    Jag tycker att feminismen mest handlar om kvinnans roll i samhället, men om vi nu vill ha ett jämställt samhälle så ska det väl även handla om männen.

    Ta tex metoo kampanjen. Jättebra att saker kom till ytan, MEN varför måste det delas in i män och kvinnor? Så snart en man sagt att även kvinnor sextrackasserar män så har han fått hör att han är ett kräk och försöker flytta fokus från kvinnorna.

    Men om vi nu ska ha ett jämställt samhälle så bör vi väl prata om att ALLA sexuella kränkningar är oacceptabelt. Vi måste bekämpa ALLA brott, oavsett kön på förövare eller offer. Att det är mycket mindre antal kvinnor som kränker män innebär ju inte att det är mindre allvarligt eller svårt för den drabbade.

  • Anonym (Rok & kök)
    Palestrina skrev 2017-11-07 13:27:00 följande:
    Fast det står ju ingenting om några feminister i artiklarna i folkbladet, inte om facebook heller, så jag förstår inte riktigt hur det här har relevans för den här diskussionen. Du kanske kan tala om var man kan hitta de här hyllande feministerna du skriver om? "Facebook" är kanske lite väl vagt och svepande som hänvisning.
    Antagligen i någon av extremfeministgrupper, typ "Varför bär apor inte rosa klänning" och Lady Dahmers grupp, där jag varit inne och läst vad det ibland skrivs.
Svar på tråden Bör man vara feminist?