• Anonym (Lisa)

    Fel skåpknoppar?

    Vi sålde vårat hus för ett tag sen och de nya ägarna flyttade in häromdan.

    Fick igår ett mail från dem där de var upprörda över att vi bytt knopparna/handtagen på garderober och dörrar.

    Vi såg det som en självklarhet att våra dyra specialdesignade handtag var en del av vårt bohag men de påstår att vi stulit dem.

    De blev ju inte utan handtag, vi satte tillbaka de ursprungliga.

    Har de nåt att komma med? De frågade inte om dem och vi påstod aldrig att de skulle följa med i köpet.

  • Svar på tråden Fel skåpknoppar?
  • AndreaBD

    Vilka småaktiga typer! Sånt kan de inte klaga på. De skulle inte heller kunna klaga på om ni hade tagit med er garderoberna. 

  • BuoBä

    Garderober och dörrar inkl knoppar och handtag räknas som fast inredning och ska ingå om inget annat anges i objektbeskrivningen. Men ta det med mäklaren. I värsta fall kan köparen kräva avdrag på priset, men det borde inte bli många kronor om knoppar/handtag ändå finns.

  • Kjell2
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-14 09:11:58 följande:

    Vi sålde vårat hus för ett tag sen och de nya ägarna flyttade in häromdan.

    Fick igår ett mail från dem där de var upprörda över att vi bytt knopparna/handtagen på garderober och dörrar.

    Vi såg det som en självklarhet att våra dyra specialdesignade handtag var en del av vårt bohag men de påstår att vi stulit dem.

    De blev ju inte utan handtag, vi satte tillbaka de ursprungliga.

    Har de nåt att komma med? De frågade inte om dem och vi påstod aldrig att de skulle följa med i köpet.


    Ja, fast inredning och ska ingå. Hade ni velat ha kvar knopparna hade ni som säljare varit tvugna att berätta det vid försäljningen.
  • Anonym (Lisa)
    Kjell2 skrev 2017-11-14 09:42:45 följande:

    Ja, fast inredning och ska ingå. Hade ni velat ha kvar knopparna hade ni som säljare varit tvugna att berätta det vid försäljningen.


    Vadå fast inredning? Dörrarna sitter kvar, vi bara bytte handtagen.
  • Kjell2
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-14 09:48:31 följande:
    Vadå fast inredning? Dörrarna sitter kvar, vi bara bytte handtagen.
    Knoppar och handtag räknas som fast inredning och ska ingå vid försäljning om inget annat avtalas.
  • BossHoss

    Skulle kräva tillbaka skåpknopparna eller få avdrag på priset.

    skall sälja min lägenhet och det är ju inte direkt så att efter jag sållt den att jag byter ut de nya vitvarorna till de gamla för att de är dyra och fina.

  • Anonym (Lisa)
    BossHoss skrev 2017-11-14 09:52:02 följande:

    Skulle kräva tillbaka skåpknopparna eller få avdrag på priset.

    skall sälja min lägenhet och det är ju inte direkt så att efter jag sållt den att jag byter ut de nya vitvarorna till de gamla för att de är dyra och fina.


    Våra handtag var en bröllopsgåva och är tänkt att de ska gå i arv.
  • Anonym (Lisa)
    Kjell2 skrev 2017-11-14 09:49:50 följande:

    Knoppar och handtag räknas som fast inredning och ska ingå vid försäljning om inget annat avtalas.


    Hade inte en tanke på det, men de kan ju visserligen inte bevisa något annat heller.
  • Anonym (jepp)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-14 09:53:21 följande:
    Våra handtag var en bröllopsgåva och är tänkt att de ska gå i arv.
    Som ovan har sagt, då får ni ersätta köparna. Slut på diskussion. 
  • Anonym (Tyra)

    Det ingår självklart i inredningen. Ni skulle ha sagt det vid försäljningen fast risken är att dom kunde ha tyckt att ni va så småaktiga att de struntade i att köpa huset. Lämna tillbaka handtagen och hoppas på att ni inte hamnar i bråk om det här. Jag kan ju säga att jag hade blivit förbannad om jag hade varit dom.

Svar på tråden Fel skåpknoppar?