• dec06

    Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?

    Hej, 

    Är 39 år nu (40 om 2 månader) och har precis gjort KUB i v.12+6. Vi fick resultat 1:459 vilket jag känner inte är superdåligt men min man nojjar väldigt mycket och funderar på att beta 5500 kr för att göra NIPT och förhoppningsvis kanske kunna slappna av sen. Hur tänker ni ? Vilka resultat har ni fått i 40 årsåldern?

  • Svar på tråden Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?
  • Mascaraklumpar

    Nej, jag var gravid i den åldern då risken är just 1/500 och gjorde inte ens KUB. 1-2% av alla barn föds med sjukdomar eller handikapp och jag tyckte inte det spelade så stor roll om risken var 1,9% eller 2,1%. Oavsett så var risken för andra funktionshinder - en del mycket värre än DS - mångfaldigt högre.

  • Vickan I
    Krusbärskompott skrev 2017-11-15 15:06:22 följande:

    Chansen att man hamnar i korrekt riskgrupp på kub är ca 90%. Dvs i 10% av fallen är kub way off. Och oavsett får man bara en risksiffra.

    Nipt är 99,8% säkert för trisomi 21, svar ja eller nej, och lite mindre säkert för trisomi 13 och 18. Noll risk för fostret till skillnad från invasiva prov.

    Och visst finns det mycket man inte ser! Och som man inte ser på fvp heller. Alla dessa konstiga gendefekter o mikrodeletioner... Så helt säker är man ju aldrig.


    Fast nipt är inte så säkert när det gäller positivt svar. Det är när det är negativt. Får man svar att det inte föreligger förhöjd risk för kromosomfel så är man där uppe runt 98% säkerhet, men får man svaret att det är förhöjd risk är det inte alls lika säkert längre. Då räknas ett sk ppv ut baserat på bla kvinnans ålder, fostrets ålder och något mer. Jag fick förhöjd risk för trisomi 18 på mitt nipt. Mitt ppv gav ett värde på ca 64% att det stämmer. Ju yngre kvinna ju lägre ppv. Så även om chansen är liten att det är fel så är det långt ifrån det ca 98% som man tror när man läser på deras hemsidor. Ca 1/3 chans att det är fel och 2/3 att det stämmer. Väntar på svar på mitt moderkaksprov nu.
  • Mandelkanel

    Nej jag hade inte betalat för det vid så bra siffror. Jag hade 1:40 så gjorde fvp. Men hade det varit över 1:200 som var riktmärket för att erbjuda fvp så hade jag släppt det. Siffrorna är förvillande och åldern drar alltid ner.

  • Ellelåni1984

    Jag är 33 år och fick 1:240. Fick nipt gratis och allt såg bra ut. Jag tror att ditt resultat räknas som väldigt bra utifrån din ålder. Jag läste någonstans att de flesta som verkligen har kromosomförändringar har fått 1:25 eller högre på KUB. Så du har väldigt god marginal. Men om det skulle kännas bättre för dig så är det förhållandevis inte mycket pengar. Hellre leva fattigt än oroligt skulle jag säga.

    Lycka till!

  • Krusbärskompott
    Vickan I skrev 2017-11-15 17:03:00 följande:

    Fast nipt är inte så säkert när det gäller positivt svar. Det är när det är negativt. Får man svar att det inte föreligger förhöjd risk för kromosomfel så är man där uppe runt 98% säkerhet, men får man svaret att det är förhöjd risk är det inte alls lika säkert längre. Då räknas ett sk ppv ut baserat på bla kvinnans ålder, fostrets ålder och något mer. Jag fick förhöjd risk för trisomi 18 på mitt nipt. Mitt ppv gav ett värde på ca 64% att det stämmer. Ju yngre kvinna ju lägre ppv. Så även om chansen är liten att det är fel så är det långt ifrån det ca 98% som man tror när man läser på deras hemsidor. Ca 1/3 chans att det är fel och 2/3 att det stämmer. Väntar på svar på mitt moderkaksprov nu.


    Nej såklart. Därför man rek invasiv prov direkt vid risk 1:50 eller högre på KUB.

    Hög sensitivitet men låg specificitet, dvs faller det ut som avvikande är det inte säkert så. Men om det ser normalt ut är det normalt med betydligt högre säkerhet än KUB.

    Också därför man rek invasivt prov för att bekräfta om NIPT visar avvikelse. Tack för ditt förtydligande!

    Jag hoppas innerligt att det går bra för er, det måste vara en vidrig väntan!
  • Anotherone

    Jag hade gjort det!

    Jag var 36 år fyllda förra året när jag blev gravid och vi fick en risk på 700-nånting, minns inte exakt idag. Så bättre siffror än du men ändock så pass att vi, eller speciellt min man, kände att det var jobbigt att hantera det.

    Man tolkar ju risk så olika och det är bara en sannolikhetsberäkning. Jag tänkte vad skönt, då betyder det sannolikt att bara en av 765 (till exempel) förmodas ha någon kromosomavvikelse. Medan min man fick panik och undrade varför vi inte fick 1:20 000. Jämfört med det måste 1:765 vara ett uselt resultat.

    Så för allas lugn och ro gjorde vi nipt privat, eftersom det är helt ofarligt för barnet (bara ett blodprov på mamman) och vi ansåg att pengarna inte var något problem.

    Vi har ett äldre barn tillsammans och hade väntat och längtat länge efter den här lilla bebisen. Hade hen haft någon slags funktionshinder hade det påverkat hela familjen väldigt mycket. Jag kan inte säga vad vi hade gjort med resultatet om det visat sig att vi väntade ett barn med en kromosomavvikelse, men jag hade velat veta det i så fall.

    Jag tror att om tanken har väckts så är den svår att släppa. Jag tänkte också att tänk OM vårt barn fötts med en avvikelse/funktionshinder och vi faktiskt hade haft möjlighet att få veta det innan men valt att INTE kolla , hur hade det känns? Det var också rätt avgörande.

  • dec06

    Hej alla och tack för era svar
    Finns många olika sätt att tänka och hantera oron. Jag känner mig mer och mer trygg och säker på att allt ska gå bra och vi har bollat fram och tillbaka. Hade det varit gratis hade vi gjort testet direkt, så vi kom fram till att pengen var värd att lägga ändå. Så jag gjorde NIPT idag faktiskt och har nu ca 10 dagar framför mig av väntan.....
    När jag var där idag sa barnmorskan (Ultragyn Odenplan) att av ALLA kub de gör där så är 7% i riskzonen, alltså högre risk än 1:200 och av dem i sin tur är det faktiskt bara 10% av bebisarna det är fel på. Det lugnade mig också att höra. Nu var det nog eg min man som varit mest nojjig och hade behövt höra detta  

  • Jamaj18
    dec06 skrev 2017-11-17 15:04:58 följande:

    Hej alla och tack för era svar

    Finns många olika sätt att tänka och hantera oron. Jag känner mig mer och mer trygg och säker på att allt ska gå bra och vi har bollat fram och tillbaka. Hade det varit gratis hade vi gjort testet direkt, så vi kom fram till att pengen var värd att lägga ändå. Så jag gjorde NIPT idag faktiskt och har nu ca 10 dagar framför mig av väntan.....

    När jag var där idag sa barnmorskan (Ultragyn Odenplan) att av ALLA kub de gör där så är 7% i riskzonen, alltså högre risk än 1:200 och av dem i sin tur är det faktiskt bara 10% av bebisarna det är fel på. Det lugnade mig också att höra. Nu var det nog eg min man som varit mest nojjig och hade behövt höra detta  


    Hej! Jag skulle bara vilja fråga dig hur du gick tillväga när du bokade tid för NIPT hos Ultragyn, är det väntetid etc? Vi var där i fredags och gjorde KUB, fick 1/750, men igår kunde jag fortfarande inte sluta älta detta så vi bestämde att vi gör NIPT också. Är det bara att ringa dit och be om att få lämna prov och betala på plats eller hur funkar det? Vill ju få provet taget så snart som möjligt såklart! Usch för denna oro, den tar bort all glädje över det fina vi fick se på UL.
Svar på tråden Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?