• Anonym (Erika)

    Han kan inte säga att det är omöjligt att gå tillbaka till ex

    Vi hade en diskussion häromdagen. Vi kom in på att om någon av oss dör så om man kan tänka sig att bli tillsammans med sitt ex igen. Jag kan absolut inte det för jag har ju inga känslor alls för honom. Men min käre sambo svarar: sådant kan man aldrig veta!
    Detta stör mig något fruktansvärt. Hans ex har ändå varit otrogen och jag kan inte på något sätt förstå att han ens skulle kunna tänka sig det. Han säger att jag är den rätta och han vill gifta sig med mig men med ens känner jag mig inte så speciell längre.
    Vet att det i grunden är ett banalt " problem" men det här gnager lite på mig.
    Hur hade ni reagerat?

  • Svar på tråden Han kan inte säga att det är omöjligt att gå tillbaka till ex
  • Anonym (vuxen_man)

    Han uttryckte sig klantigt. En vit lögn, typ "nej" hade varit smartare av honom. 

  • Anonym (Sluta!)

    Han gav dig ett ärligt svar och nu önskar du att han ljugit för dig.

    Du kan inte kräva att han ska vara ärlig när du vill det och ljuga när du vill det, för han har ingen möjlighet att avgöra till 100% vad som gäller vid varje givet tillfälle.
    Om du inte klarar av den här typen av diskussioner - ha dem inte!
    Nu fick du ett ärligt svar som egentligen inte betyder något alls men du ältar det som om det vore det viktigaste du hört någonsin.
    Varför?
    Fundera över varför du söker efter något att bråka om just nu, och hantera grundorsaken i stället för att haka upp dig på ett allmänt svar på en hypotetisk fråga.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Erika) skrev 2017-11-19 08:28:58 följande:

    Vi hade en diskussion häromdagen. Vi kom in på att om någon av oss dör så om man kan tänka sig att bli tillsammans med sitt ex igen. Jag kan absolut inte det för jag har ju inga känslor alls för honom. Men min käre sambo svarar: sådant kan man aldrig veta!
    Detta stör mig något fruktansvärt. Hans ex har ändå varit otrogen och jag kan inte på något sätt förstå att han ens skulle kunna tänka sig det. Han säger att jag är den rätta och han vill gifta sig med mig men med ens känner jag mig inte så speciell längre.
    Vet att det i grunden är ett banalt " problem" men det här gnager lite på mig.
    Hur hade ni reagerat?


    Inget direkt genomtänkt svar från honom. Men jag skulle inte brytt mig, i och med att han sagt att du är den rätta och han vill gifta dig med dig. Vill du ha ett lyckat förhållande så gäller det att ha tillit mellan varandra. Du får helt enkelt lita på hans ord. Att bli misstänksam och nämna sånt tror jag bara skapar mer problem än lösningar.
  • Meriall

    Hans ex är fortfarande speciell för honom. Det är ju det han menar. Du är ännu mer speciell än exet dock.

    Dina ex är inte speciella för dig längre. Du önskar att hans ex inte var speciell för honom men hon är det. Förstår att det är jobbigt men det går nog inte att göra något åt. Det är ju så han känner. Det kan förändras med tiden eller så inte. Kom ihåg att du är mer speciell dock... så får du fundera hur du vill göra med er och allting nu när du vet detta. Det är tyvärr så att vissa personer lätt släpper sina ex men för andra kommer de alltid att vara speciella. På det sättet är han känsligare än du.

  • Anonym (Tur)

    Jag tror att han vill ha sitt ex nu. Han har bara dig medans han väntar på att exet ska vilja ha tillbaka honom.

    Du skriver att han säger att han vill gifta sig med dig. Är ni gifta? Nej. Han vill inte det på riktigt.Han säger vad han vill men nu vet du vad han egentligen känner.

    Skönt att det är ute i luften iallafall så du vet vad ert förhållande är egentligen.

  • EnAnonumius
    Anonym (Erika) skrev 2017-11-19 08:57:21 följande:
    För mig spelar det roll. Men du har uppenbarligen inte alls någon förståelse för det.
    Jag förstår ärligt talat inte heller.

    När jag var ihop med min man (vi begick skilsmässa med) så var hans barn mamma och jag väldigt olika. Men de hade ju varit ihop och de hade ju även ett barn ihop. Jag behövde inte alls förstå "vad han såg i henne", och hon förstod inte heller vad han såg  hos mig, men ändå umgicks jag och hon med varandra och drack kaffe ihop.

    Så för mig så kan jag inte ha förståelse varför det är så viktigt att förstå vad man såg i ett s.k "ex".  Varför är det så viktigt för dig att förstå sådant. Acceptera att han tyckte hon hade något han behövde då när de var ihop, som han inte behöver i dag nu när ni är ihop.

    Sedan så måste jag hålla med din kille faktiskt. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Det är ju ingen som kan veta. Vad som känns rätt idag, kan vara fel imorgon. Att hålla på att älta sådan saker är i min värld bara tidskrävande och destruktivt. Det är ju bättre att njuta av det man har idag. Jag var ihop med min man i 24år och orkade aldrig att sitta och älta och ta upp tid om hans ex med, för mig, totalt triviala saker som "vad såg han hos henne?".  Han såg något hos henne helt enkelt och det är något från hans förflutna, en del av hans bagage som formade honom till den mannen jag blev kär i och ihop med.
    Man kan ju aldrig veta vad som händer, om det "gnager dig", så kanske du skall jobba med din självkänsla, han har ju faktiskt sagt att det är ju DIG han vill gifta sig med. Det är något en person (man eller kvinna) sälla säger om det inte verkligen älskar en.

    Vad är viktigast?
    Att killen ser dig som kvinna i sitt liv så mycket att han är beredd att gifta sig med dig?
    Eller att ta upp och försöka "förstå vad han såg hos henne", en kvinna som tillhör hans förflutna?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (P) skrev 2017-11-19 09:55:18 följande:
    Jag hade släppt det direkt. Att diskutera hypotetiska frågor och sedan gå och älta skiten tar energi från vettiga saker.
    Precis. Så hade jag också gjort.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Erika)
    EnAnonumius skrev 2017-11-19 18:31:13 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte heller.

    När jag var ihop med min man (vi begick skilsmässa med) så var hans barn mamma och jag väldigt olika. Men de hade ju varit ihop och de hade ju även ett barn ihop. Jag behövde inte alls förstå "vad han såg i henne", och hon förstod inte heller vad han såg  hos mig, men ändå umgicks jag och hon med varandra och drack kaffe ihop.

    Så för mig så kan jag inte ha förståelse varför det är så viktigt att förstå vad man såg i ett s.k "ex".  Varför är det så viktigt för dig att förstå sådant. Acceptera att han tyckte hon hade något han behövde då när de var ihop, som han inte behöver i dag nu när ni är ihop.

    Sedan så måste jag hålla med din kille faktiskt. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Det är ju ingen som kan veta. Vad som känns rätt idag, kan vara fel imorgon. Att hålla på att älta sådan saker är i min värld bara tidskrävande och destruktivt. Det är ju bättre att njuta av det man har idag. Jag var ihop med min man i 24år och orkade aldrig att sitta och älta och ta upp tid om hans ex med, för mig, totalt triviala saker som "vad såg han hos henne?".  Han såg något hos henne helt enkelt och det är något från hans förflutna, en del av hans bagage som formade honom till den mannen jag blev kär i och ihop med.
    Man kan ju aldrig veta vad som händer, om det "gnager dig", så kanske du skall jobba med din självkänsla, han har ju faktiskt sagt att det är ju DIG han vill gifta sig med. Det är något en person (man eller kvinna) sälla säger om det inte verkligen älskar en.

    Vad är viktigast?
    Att killen ser dig som kvinna i sitt liv så mycket att han är beredd att gifta sig med dig?
    Eller att ta upp och försöka "förstå vad han såg hos henne", en kvinna som tillhör hans förflutna?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Ok jag kan hålla med om att det kanske inte är viktigt vad han såg i henne. Men hon var ju inte alls att lita på som var otrogen två ggr. Just det därför tyckte jag det borde vara lätt att säga att det kommer aldrig att hända! Och tycker också det är lätt att veta för om man inte har det minsta intresse för en person nu, varför skulle man ha det sen. Den spontana känslan är väl ändå, nej det kommer aldrig att hända!
  • Kjell2
    Anonym (Erika) skrev 2017-11-19 19:02:48 följande:

    Ok jag kan hålla med om att det kanske inte är viktigt vad han såg i henne. Men hon var ju inte alls att lita på som var otrogen två ggr. Just det därför tyckte jag det borde vara lätt att säga att det kommer aldrig att hända! Och tycker också det är lätt att veta för om man inte har det minsta intresse för en person nu, varför skulle man ha det sen. Den spontana känslan är väl ändå, nej det kommer aldrig att hända!


    Ja, det spontana svaret är kanske nej men tänker man till om alla osäkerheter i framtiden kanske det ärliga svaret blir "vet inte"
  • Anonym (Hypotetiskt är onödigt)
    Anonym (Erika) skrev 2017-11-19 19:02:48 följande:

    Ok jag kan hålla med om att det kanske inte är viktigt vad han såg i henne. Men hon var ju inte alls att lita på som var otrogen två ggr. Just det därför tyckte jag det borde vara lätt att säga att det kommer aldrig att hända! Och tycker också det är lätt att veta för om man inte har det minsta intresse för en person nu, varför skulle man ha det sen. Den spontana känslan är väl ändå, nej det kommer aldrig att hända!


    Känns som att de flesta gett dig det mkt goda rådet att släppa, men som att du ändå försöker försvara din ståndpunkt...och hitta förklaringar till varför den är den bästa... tror inte det är det mest konstruktiva för dig, men du väljer ju själv. Som nån annan sa här i tråden, för en del människor lever ex kvar i minnet som speciella personer. Det är många som då och då tänker en nostalgisk tanke om ett ex. Det får man acceptera, man kan helt enkelt inte radera en annan persons historia och minnen. Man bör låta sånt vara ifred och fokusera på nuet. Och kan man inte det, så är risken att man lider av sjuklig svartsjuka.....
Svar på tråden Han kan inte säga att det är omöjligt att gå tillbaka till ex