Jag har varit gravid tre gånger och har två barn så en av graviditeterna slutade med mf. Det du måste göra är att acceptera oron och leva med den. Från och med nu kommer du oroa dig resten av det liv och man blir knäpp om man inte bara accepterar det och fortsätter leva på som vanligt. Först är man orolig för mf, sen plötslig spädbarnsdöd, att de ska stoppa nåt giftigt i munnen, sätta i halsen, ramla från klätterställningen, bli påkörd, bli mobbad, börja knarka osv i all oändlighet. Oron är liksom en del av att bli/vara förälder.
I min senaste graviditet (som gick bra!) började jag få bruna flytningar i v 7, precis som jag fick i graviditeten innan som slutade med mf. Jag var förkrossad och säker på ett nytt mf och fick komma in på vul (vaginalt ultraljud) där graviditeten syntes men ännu inget hjärta. Allt såg bra ut och fostret mättes till rätt storlek för veckan jag var i. Jag kände mig lugn i typ 30 min och sen kom oron tillbaka. Bara för att det ser bra ut när man gör vul betyder inte det att det ser bra ut en timme senare eller att man inte får mf veckan efter. I v 8 blödde jag färskt blod, åkte till gynakuten för nytt vul som visade en liten böna med ett tickande hjärta. Vilken lättnad! Men lik förbannat var jag så där orolig igen dagen efter. Gjorde även ett vul i v 10 som uppföljning där allt också såg bra ut men jag fortsatte ändå oroa mig för att det skulle bli mf igen. Så för mig var vul verkligen inte något som minskade oron och jag skulle aldrig lägga ner pengar på att göra ett (jag fick mina gratis eftersom jag blödde och nyligen hade fått mf). Jag pratade dock med min bm redan vid inskrivningen om att jag fått mf ett par månader tidigare och att jag var väldigt orolig för att få mf igen. Då bokade hon in extra besök för mig redan innan rul (rutinultraljudet), inte för att hon kunde kontrollera att barnet mådde bra utan för att jag skulle få prata av mig oron lite. I vanliga fall träffar man inte bm särskilt ofta förrän efter rul.
I v 13 gjorde jag kub (bor i Stockholm och här erbjuds alla det) där jag fick se en vild liten bebis med minsta möjliga risk för kromosomavvikelser. Det var första gången som jag kände glädje över graviditeten och vågade tänka att det kanske faktiskt kunde gå vägen. I samma veva började jag känna fladder och i v 17 sparkar som snabbt blev starkare. Även om det såklart var lugnande att känna bebisen röra sig släppte oron inte riktigt ändå. Först efter rul i v 20 släppte oron nästan helt. Då kände jag bebisen varje dag och allt hade sett bra ut.
Du måste tänka att du väntar barn inte mf. Njut av din graviditet så länge den varar vilket med största sannolikhet kommer vara i 40 veckor. Nu är du gravid, grattis! Njut av att du har ett litet liv som växer i magen. Skulle du få mf kommer du inte bli mindre ledsen för att du har gått och oroat dig för mf. Att få mf är skit och det gör ont i hjärtat men smärtan är samma oavsett om man har gått och oroat sig och förberett sig på mf eller inte. Det går inte att påverka att det blir ett mf eftersom mf är kroppens sätt att göra sig av med foster som inte kommer vara livsdugliga. Det går inte heller att påverka känslorna vid ett ev mf genom att förbereda sig och oroa sig för ett.
Jag vill även poängtera att jag kände rörelser rätt tidigt, dels för att jag väntade en väldigt aktiv bebis och dels för att det var mitt andra barn så jag kände igen känslan. Det är normalt att inte känna sparkar förrän efter v 20. Bli inte heller rädd om gravidsymptomen försvinner vilket de gör för många runt v 12 (men kan även gå lite upp och ner både innan och efter). Veckorna mellan v 12 och v 20 ungefär brukar kallas för spökveckorna eftersom symptomen ofta försvinner då, magen växer inte alltid så mycket under de veckorna och alla känner inte rörelser. Man kan alltså känna sig ganska ogravid under de veckorna.
Stort grattis till din graviditet, njut och låt tiden ha sin gång! Du har oddsen på din sida. :)