• Anonym (???)

Är jag kort?

Jag är 18 år (kvinna) och 163,5 cm lång, är jag kort?

Tycker ni att det är finare att vara lång eller kort?

Ni som är "korta" tycker ni att ni kan tas mindre seriöst eller inte får lika mycket uppmärksamhet under tex argumentationer med flera människor?

Vad är den perfekta längden för just dig när det gäller dig själv, säg gärna också om du är kvinna eller man.

• Svar på tråden Är jag kort?
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2017-12-06 12:18:20 följande:
    Håller faktiskt med dig. Korta tjejer beskrivs ofta som söta/gulliga medan längre tjejer beskrivs som vackra/snygga.

Trodde medel var 170 för tjejer?

Är 173 själv och tycker det är perfekt för mig.
    167,7 för kvinnor, 181 för män (cm för att vara tydlig), endast Nedländerna har längre kvinnor (170 cm). I Schweiz är t.ex medellängden 165 cm, i USA och Storbritannien är kvinnorna ännu kortare
  • smulpaj01
    sextiotalist skrev 2017-12-06 12:24:07 följande:

167,7 för kvinnor, 181 för män (cm för att vara tydlig), endast Nedländerna har längre kvinnor (170 cm). I Schweiz är t.ex medellängden 165 cm, i USA och Storbritannien är kvinnorna ännu kortare

He he... okej tack då vet jag
  • Anonym (Y)

Jo, längd är attraktivt. Nästan varenda kille har tyckt att tjejer ska va lång. Har hänt att flesta av mina polare dissar tjejer för dom är korta dvs under 170. Men att se att kvinnor är kort som ett sådant avgörande problem är fel. Det finns massor av andra saker som ses som attraktiva och attraherar. Livet är lättare i en viss kvinnor om man ses som attraktiv, självklart, men det är väl inte en anledning till att ge upp och själv sluta sträva mot sin lycka?

TS, jag ska inte säga att jag förstår hur det känns, men som vissa tidigare påpekat här, så kan nog din inställning vara nästan ett större hinder. Du är inte den längsta av personer, så kommer de inte bli, och jag vill inte låta kall men sådant är livet. Däremot lovar jag dig att du, precis som oss andra, kan ha ett lyckligt liv och ett fulländad liv, om du slutar se hinder i vardagen, och istället ser möjligheter. Det låter säkert kliché, eller kanske lite provocerande att komma från en som inte sitter i samma sits, men det är där mycket av saken ligger i. Människor har en tendens att sätta upp hinder för sig själva, eller hjärnspöken som man också kan kalla det.

Du är kortare, men det innebär inte att du själv ska låta dig hållas tillbaks av det. Desto mer du fokuserar och lägger vikt på problemet, desto mer begränsad gör du dig själv. jag säger inte att "problemet" skulle försvinna bara för att du fokuserar på annat, men om du finner något att lägga energin på, så tror jag att du skulle må bättre. Man kan säga att det hela hänger på huruvida du hittar något positivt att lägga fokuset på. Lyckas du med det, och vågar gå ut i livet med en vinnar-inställning, så kommer du nog inse att din längd inte behöver vara mer utav ett problem än vad du gör det till.

• sextiotalist
    Anonym (Y) skrev 2017-12-06 12:48:17 följande:

Jo, längd är attraktivt. Nästan varenda kille har tyckt att tjejer ska va lång. Har hänt att flesta av mina polare dissar tjejer för dom är korta dvs under 170. Men att se att kvinnor är kort som ett sådant avgörande problem är fel. Det finns massor av andra saker som ses som attraktiva och attraherar. Livet är lättare i en viss kvinnor om man ses som attraktiv, självklart, men det är väl inte en anledning till att ge upp och själv sluta sträva mot sin lycka?

TS, jag ska inte säga att jag förstår hur det känns, men som vissa tidigare påpekat här, så kan nog din inställning vara nästan ett större hinder. Du är inte den längsta av personer, så kommer de inte bli, och jag vill inte låta kall men sådant är livet. Däremot lovar jag dig att du, precis som oss andra, kan ha ett lyckligt liv och ett fulländad liv, om du slutar se hinder i vardagen, och istället ser möjligheter. Det låter säkert kliché, eller kanske lite provocerande att komma från en som inte sitter i samma sits, men det är där mycket av saken ligger i. Människor har en tendens att sätta upp hinder för sig själva, eller hjärnspöken som man också kan kalla det.

Du är kortare, men det innebär inte att du själv ska låta dig hållas tillbaks av det. Desto mer du fokuserar och lägger vikt på problemet, desto mer begränsad gör du dig själv. jag säger inte att "problemet" skulle försvinna bara för att du fokuserar på annat, men om du finner något att lägga energin på, så tror jag att du skulle må bättre. Man kan säga att det hela hänger på huruvida du hittar något positivt att lägga fokuset på. Lyckas du med det, och vågar gå ut i livet med en vinnar-inställning, så kommer du nog inse att din längd inte behöver vara mer utav ett problem än vad du gör det till.

Vilket litet urval de får, eftersom medellängden för kvinnor (som ändå är en av de längsta i världen) är under 170 cm.
  • Duckan

Ja, det tycker jag ts. Jag är 155 cm och jag känner mig mycket längre än dig.

• sextiotalist

Det har verkligen ändrat sig, när jag växte upp så var det de långa tjejerna som hade komplex, kröp ihop och fick dålig hållning, inte ens trösten att de hade längd för att bli fotomodell kunde hjälpa.

Även min systerdotter (född på mitten av 90-talet) hade (och har lite fortfarande) komplex över sin längd, då är hon ungefär 175 cm, hon hade gärna varit 5-10 cm kortare har hon sagt flera gånger, de flesta av hennes väninnor är minst ett huvud kortare än vad hon är.

• Anonym (Jösses)

Jag är lika lång som du och själv är jag komplett ointresserad av män som hakar upp sig på något så enfaldigt som kroppslängd inom normalspannet. Så det är ju aspraktiskt om de rensas bort direkt så man inte av misstag lägger tid på dem.

• Anonym (Y)
    Anonym (M) skrev 2017-12-06 13:02:20 följande:

För mig längden är avgörande. Inte allt hänger på längden men för mig är längden en del av helhetsintrycket - vilket är det viktigaste. Åtminstone när vi snackar bestående partner. Inte bara för att det skulle vara pinsamt att vara tillsammans med henne för att hon är kort, utan helt enkelt för att jag inte attraheras av korta kvinnor. Hellre 4/10 lång kvinna än 9/10 kort kvinna. Liknelse: "Vilka fina tänder du har, synd bara att dom är svarta." Med andra ord, man drar slutsatsen att det inte var så attraktivt trots allt. Har till och med svårt för tjejer av genomsnittlig längd och dras alltid till tjejer som (bland annat) är långa, runt 175 och uppåt. Det är inget jag aktivt bestämt mig för eller kan hjälpa. Jag kan träffa en tjej som har fint ansikte, perfekt kropp, snyggt, är trevlig osv. Men ändå inte känna någonting alls bara för att hon är kort. Tyvärr, men så är det och det är främsta anledningen till att jag inte dejtar tjejer kortare än min preferens längre - det leder ingenstans för jag utvecklar varken känslor eller attraktion.

Sen vet jag om att korta kvinnor och killaf ofta har komplex eller mår dåligt över sin längd och har det svårare på både dejtingmarknaden och samhället i stort. Så en annan anledning är att jag vill öka chansen (vet att man inte kan garantera något) att eventuella framtida barn blir långa.

Jag håller med fullständigt. Små kvinnor går bort för det känns som man är ihop med en barnrumpa och inte en vuxen kvinna. Långa kvinnor med ben är idealet. Även om få män i nyktert tillstånd vågar erkänna det.
  • Anonym (K)
    Anonym (Y) skrev 2017-12-06 13:51:27 följande:

Jag håller med fullständigt. Små kvinnor går bort för det känns som man är ihop med en barnrumpa och inte en vuxen kvinna. Långa kvinnor med ben är idealet. Även om få män i nyktert tillstånd vågar erkänna det.

Jag tror dom allra flesta killar håller med men inte vågar säga det.
Svar på tråden Är jag kort?