• Anonym (???)

Är jag kort?

Jag är 18 år (kvinna) och 163,5 cm lång, är jag kort?

Tycker ni att det är finare att vara lång eller kort?

Ni som är "korta" tycker ni att ni kan tas mindre seriöst eller inte får lika mycket uppmärksamhet under tex argumentationer med flera människor?

Vad är den perfekta längden för just dig när det gäller dig själv, säg gärna också om du är kvinna eller man.

• Svar på tråden Är jag kort?
  • Spislucka

För mig så spelar längden inte så stor roll. Alla killar är inte ute efter långa tjejer med långa ben (som någon nämnde)

Det är ju givetvis en smaksak, där alla har sina egna preferenser. Precis som ni kvinnor har angående män. Vissa vill ha män som nästan bor på gymmet och har 38 magrutor medans andra vill ha män som är mer kramgoa. 

• Anonym (flower)

är kvinna, 164 lång och tycker att min längd är perfekt för mig :)

• Anonym (???)
    Anonym (159) skrev 2017-12-06 19:54:14 följande:

Jag är 159 och har aldrig märkt att någon skulle ta mig mindre seriöst :s . Vad spelar det för roll hur lång man är? Aldrig hört någon klaga över min längd eller uttryckt något negativt. Tror mycket handlar om självkänsla, försök att jobba på den istället.

Ingenting jag påstår 100%. Utan jag såg en video där de pratade om att vissa människor gjorde det omedvetet. Jag är en person med bra självförtroende och en stark personlighet. Men tack för att du delar med dig av va du tycker om detta.
  • Anonym (median)

Längd är i stort sett en normalfördelad variabel. Medianlängden bland svenska kvinnor 2010-2011 var 165 cm. Så jag tycker inte att du är särskilt kort. 25% av kvinnorna var 161 cm eller kortare. Så du ligger i andra kvartilen. Jag skulle säga att du är normallång, men inte kort.

(Medellängden samma år var 165,7 cm, vilket innebär att det fanns några signifikant längre kvinnor som drar upp medelvärdet).

Här kan du ser det grafiskt: sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskans_kroppsl%C3%A4ngd#/media/File:Svenskarnas.svg

• Anonym (???)
    Anonym (??) skrev 2017-12-06 21:31:32 följande:

Förstår faktiskt inte vad alla "korta" har för problem egentligen?

Nej, det är inte fult. Jo, man tas seriöst.

Alla har olika smaker när det gäller allt. Jag personligen tycker det är okvinnligt med långa tjejer.

Höj lite på självkänslan så får ni se att det inte blir jobbigt att vara "kort".

Börjar bli tröttsamt med alla korta vs långa trådar.

Jag har inget problem om du nu lägger pik mot mig. Som sagt ville bara kolla om videon jag sett förr stämde med till exempel personers åsikter här. Jag vet att det finns många "korta" som "långa" som mår dåligt över sin längd. Men som du ser är det inte så med alla. Att säga att en kvinna är "okvinnlig" för att hon är lång är dock fel. Du är nog en av de som får de här kvinnorna må dåligt över sin längd. Som du säger alla har olika åsikter och föredrar olika och jag håller med dig. Men att hålla på med sånna normer och ideal är fel. Det finns inga regler på vad som gör en kvinna "kvinnlig" och inte kvinnlig. Snälla sluta med sånt..
  • Tom Araya
    Anonym (???) skrev 2017-12-05 23:02:49 följande:

Ni som är "korta" tycker ni att ni kan tas mindre seriöst eller inte får lika mycket uppmärksamhet under tex argumentationer med flera människor?

Vad är den perfekta längden för just dig när det gäller dig själv, säg gärna också om du är kvinna eller man.

Ja, du är kort i mina ögon.

Det finns inget finare eller fulare med längd eller utseende, utan mer vad olika personer tycker passar dem. Jag är 183 cm och jag föredrar att hon då är runt 170 cm, helst inte under 165 eller över 175. Dock väljer jag ju inte kvinna efter längd, utan jag talar om vad som vore mest idealiskt för mig och det är rent hypotetiskt.
  • jsunny

Vad har längden för roll? Älskar man varandra så shit the same.!!??  Är väl ändå insidan som räknas?! Min sambo är 1 dec kortare än mig,,,,o ställer sig på tå när vi ska pussas...Supergulligt men hon behöver inte göra det för jag kan knäa för hennes skull.

• Kirenaj68
    Anonym (???) skrev 2017-12-05 23:02:49 följande:

Man. 187 cm. Nej. Jag tycker inte att du är kort. Snarare av normallängd. För min del spelar längden mindre roll. Vi är alla människor.
  • Happyending
    Anonym (E) skrev 2017-12-05 23:05:21 följande:

Du är under medellängd för svenska kvinnor som är 165 cm. Så allt är relativt :) som kvinna under medellängd upplever jag att långa kvinnor aldrig beskrivs som söta som jag ofta gör

Medellängden för svenska kvinnor är 168
Svar på tråden Är jag kort?