• Mammasflicka

Åldrande far med asperger /autismspektra

Min gamla pappa har alltid varit ganska speciell.

Han har inte följt med på kalas, han har inte velat ha gäster hemma hos oss. Han har bara velat äta samma fem sex maträtter och alltid, alltid samma sak till frukost till exempel.  Han måste gå och lägga sig kl 21, det finns inget som kan få honom att ändra på den rutinen.

Han pratar i evigheter om sitt specialintresse som är politik och ingen annan åsikt än hans tillåts. Om någon av oss andra i familjen till exempel tycker något annat parti än "hans" är bra så säger han rent ut att vi är "idioter" och sedan kan han mala på i timmar för att leda i bevis varför vi har fel.

Han tål inte höga ljud. Han får fullständiga utbrott om mamma skulle råka tappa något när hon agar till maten. Maten som måste vara exakt så som han vill ha den.  Vi fick inte ha någon stereo när vi var unga. För det var bara "skitmusik" som vi spelade och det störde honom. Jag och mina syskon var tvungna att ägna oss åt den sport som han gillade. Trots att vi egentligen ville hålla på med något helt annat.

Ja, kort sagt har vi alltid uppfattat honom som en elak egoist.

Men nu har mamma börjat bli gammal och sjuk. hon har verkat virrig, och vi har börjat undra över demens och det har diskuterats om det kan vara tia-attacker etc. Jag har det senaste året varit med henne hos mängder av läkare. Nu senast var pappa också med hos en neurolog som undersökt henne och låtit henne genomgå flera tester.

Min far skulle beskriva hur livet med mamma såg ut och han malde på i evigheter med fokus på sina egna sjukdomar, hans behov och hur synd det var om honom med alla hans besvär men hur bra och logiskt han lyckats lösa dem. till skillnad från min mor som han anser vara en idiot, som inte tar hand om sin hälsa. Som om hon skulle ha en chans att göra det när hela livet är inrutat för att följa hans rutiner och uppfylla hans krav.

Neurologen frågar då plötsligt min far om han någon gång blivit utredd för asperger.  Min far visste ju inte vad det var och knappt jag heller.

Neurologen tror att det som fattas min mamma är att hon är "utbränd" eller rent av lider av posttraumatisk stress på grund av min far, att han har asperger eller autismspektrastörning och att den påverkar min mors liv så mycket.

Jag är så chockad och tänker mycket på hur knasig min uppväxt varit. Hur konstigt vårt familjeliv varit. Jag har aldrig tänk på att det berott på att min far är "sjuk", men ju mer jag nu läser på om asperger och autism så förstår jag ju hur tokigt allt har varit och att hela familjen har varit tvungna att anpassa sig efter min far på ett sätt som förstört för oss andra.

Det känner jag en sorg över.

Men framför allt känner jag mig djupt sorgsen över min mammas situation. Funderar på hur jag ska kunna hjälpa henne.

Vill gärna "prata" lite med andra som är i samma situation, eller som har goda råd. Kanske någon här på familjeliv  delar samma livserfarenhet som vi.

• Svar på tråden Åldrande far med asperger /autismspektra
  • Helleborus
    Anonym (Mensnälla) skrev 2017-12-07 21:13:41 följande:
    Din dotter går på den skolan eller?
    Vilken skola? Vad pratar du om nu?
  • Anonym (Annan dotter)
    Helleborus skrev 2017-12-07 20:30:55 följande:

Den som inte kan stå på sig mot den med asperger får skylla sig själv?  Fy, vilken människosyn! Så empatilöst!

Varför skriver du så? Det är inte min åsikt. Däremot tycker jag att det är viktigt att man kan vara nyanserad och respektfull mot de med andra upplevelser. Empatilöst av dig att inte fråga vad jag menar istället för att kalla mig för saker.

Jag ältade själv det vaakum som blev i mitt liv för att jag hade en pappa med de här problemen men inget blev bättre av att jag blir bitter eller inte går vidare. Jag har en viss realation till honom idag, inte som andra har med sina föräldrar men jag kan ta honom för den han är några gånger per år och han bryr sig om mig på sitt sätt. Jag kan se och förstå att ja, det finns fler med de upplevelserna (partner/förälder som skadar anhöriga och har Asperger) liksom det finns många som inte alls upplevt det så, jag känner till och med några som inte alls upplevt det som något hinder, mer än andra egenheter som människor har, med en förälder med diagnosen. Får man bara ha åsikten att det är ok att generalisera om diagnosen och hata alla utmärkande drag? Kanske kommer du också få förståelse för komplexiteten och att A kan vara lika sant som B.

Menar du att du inte själv märkt att det finns de som aldrig skulle låta sig tryckas ner och de som aldrig skulle trycka ner? Det finns människor i alla nivåer och vi som har möjligheten att se saker från lite perspektiv har en medmänsklig skyldighet att inte ryckas iväg och nöja oss med simpla eller ensidiga förklaringar utan hjälpa varann på olika sätt. Det betyder väl både att ge stöd och erkännanden till de som mått dåligt av olika orsaker SAMTIDIGT som man uttrycker sig respektfullt.
  • fornminne
    Helleborus skrev 2017-12-07 21:15:45 följande:
    Känner igen. Om jag sa till min man att något blev pinsamt i sociala sammanhang så började han bara skrika om att alla andra var ytliga idioter som bara brydde sig om yta, flams och trams. Hans sätt var mer rätt och ärligt. Formella koder och regler av alla slag kunde han. Värst var det i trafiken. Han tålde inte andra gjorde fel. Han kunde köra efter folk för att kliva ur och gorma om att brutit mot någon regel.

Hur var han i början av er relation? Hur blir man ens kär i någon med ett sådant beteende? Det är svårt att få förståelse för er situation när man frågar detta flera gånger i tråden utan att få svar. Om en person har så grov social oförmåga måste det ju märkas tidigt, eller?
  • Anonym (Mensnälla)
    Helleborus skrev 2017-12-07 21:18:16 följande:

Vilken skola? Vad pratar du om nu?

Helleborusskolan, som verkar rikta sig till de med autism. Du är ny användare, med det namnet. Det är, udda. Åh, tydligen är det också något de tror funkar på barn med autism inom homeopati.
  • Anonym (Partner)
    fornminne skrev 2017-12-07 21:08:04 följande:

Det är inte ovanligt att As-personer klarar sig bra i formella sammanhang men har svårt för informellt socialt samspel. Det jag inte förstår är hur man inte märker detta redan tidigt i relationen? Under flört, dejt, romans, attraktion, när känslor byggs upp osv. Den ömsesidighet som krävs i sådana sammanhang måste ju personer med ditt ex svårigheter vara ganska dåliga på. Liksom man borde märka att personen är oflexibel och bara kör sitt race.

I viss mån märktes det redan då men i början umgicks vi mest ensamma därav såg jag inte hur han blev i sociala sammanhang. Mot mig var han väldigt uppvaktande och han lät även mig bestämma en del och få min vilja igenom under förälskelsefasen. Jag var ung och visste väl inte riktigt hur en nära och djup relation skulle vara. Dessutom verkade han trygg och självsäker och jag drogs till det och hade överseende med att han var udda och speciell. Han gav sken av att vara snäll och omtänksam och det är fortfarande hans övertygelse att han är det.
  • Helleborus
    Anonym (Mensnälla) skrev 2017-12-07 21:21:48 följande:
    Helleborusskolan, som verkar rikta sig till de med autism. Du är ny användare, med det namnet. Det är, udda. Åh, tydligen är det också något de tror funkar på barn med autism inom homeopati.

Ehhhh.... Tycker du inte att du håller på med något långsökt nu?

Det känns nästan lite creepy att du försöker ta reda på var mina barn går  i skola.

Det har ingenting med tråden att göra.

Vet du vad Helleborus betyder? Julros inte så konstigt nick i jultid alls.

• Anonym (Mensnälla)
    Helleborus skrev 2017-12-07 21:28:11 följande:

Ehhhh.... Tycker du inte att du håller på med något långsökt nu?

Det känns nästan lite creepy att du försöker ta reda på var mina barn går  i skola.

Det har ingenting med tråden att göra.

Vet du vad Helleborus betyder? Julros inte så konstigt nick i jultid alls.

Jag vet vad det betyder. Dock udda i sammanhanget.

Du har väl ett barn?
  • fornminne
    Anonym (Partner) skrev 2017-12-07 21:24:20 följande:
    I viss mån märktes det redan då men i början umgicks vi mest ensamma därav såg jag inte hur han blev i sociala sammanhang. Mot mig var han väldigt uppvaktande och han lät även mig bestämma en del och få min vilja igenom under förälskelsefasen. Jag var ung och visste väl inte riktigt hur en nära och djup relation skulle vara. Dessutom verkade han trygg och självsäker och jag drogs till det och hade överseende med att han var udda och speciell. Han gav sken av att vara snäll och omtänksam och det är fortfarande hans övertygelse att han är det.

Tack! Äntligen en som svarar :) Då förstår jag. Han var trevligare i början och du hade överseende med hans egenheter för att han hade andra positiva egenskaper? Sen gick det utför och tillslut lämnade du?
  • Anonym (Partner)
    Helleborus skrev 2017-12-07 21:15:45 följande:

Känner igen. Om jag sa till min man att något blev pinsamt i sociala sammanhang så började han bara skrika om att alla andra var ytliga idioter som bara brydde sig om yta, flams och trams. Hans sätt var mer rätt och ärligt.

Formella koder och regler av alla slag kunde han. Värst var det i trafiken. Han tålde inte andra gjorde fel. Han kunde köra efter folk för att kliva ur och gorma om att brutit mot någon regel.

Som att du beskriver mitt ex fast förutom att han sällan höjde rösten. Ett annat tokigt beteende var att han varje vecka anmälde alla felparkerade bilar i kvarteret till kommunen. Dvs våra grannar! Även om det inte påverkade honom tyckte han att rätt ska va rätt. Visste du om att ditt ex Asperger när ni blev ett par?
  • Anonym (Partner)
    fornminne skrev 2017-12-07 21:33:01 följande:

Tack! Äntligen en som svarar :) Då förstår jag. Han var trevligare i början och du hade överseende med hans egenheter för att han hade andra positiva egenskaper? Sen gick det utför och tillslut lämnade du?

Så skulle man kunna sammanfatta det ja :) Han hade attribut som jag drogs till, ett ordningsinne, en korrekthet och var obrydd om vad andra tyckte om honom. Sen gick ju även det till överdrift och visade sig vara en del i hans kontrollbehov som även jag var tvungen att leva upp till.
Svar på tråden Åldrande far med asperger /autismspektra