• Mammasflicka

Åldrande far med asperger /autismspektra

Min gamla pappa har alltid varit ganska speciell.

Han har inte följt med på kalas, han har inte velat ha gäster hemma hos oss. Han har bara velat äta samma fem sex maträtter och alltid, alltid samma sak till frukost till exempel.  Han måste gå och lägga sig kl 21, det finns inget som kan få honom att ändra på den rutinen.

Han pratar i evigheter om sitt specialintresse som är politik och ingen annan åsikt än hans tillåts. Om någon av oss andra i familjen till exempel tycker något annat parti än "hans" är bra så säger han rent ut att vi är "idioter" och sedan kan han mala på i timmar för att leda i bevis varför vi har fel.

Han tål inte höga ljud. Han får fullständiga utbrott om mamma skulle råka tappa något när hon agar till maten. Maten som måste vara exakt så som han vill ha den.  Vi fick inte ha någon stereo när vi var unga. För det var bara "skitmusik" som vi spelade och det störde honom. Jag och mina syskon var tvungna att ägna oss åt den sport som han gillade. Trots att vi egentligen ville hålla på med något helt annat.

Ja, kort sagt har vi alltid uppfattat honom som en elak egoist.

Men nu har mamma börjat bli gammal och sjuk. hon har verkat virrig, och vi har börjat undra över demens och det har diskuterats om det kan vara tia-attacker etc. Jag har det senaste året varit med henne hos mängder av läkare. Nu senast var pappa också med hos en neurolog som undersökt henne och låtit henne genomgå flera tester.

Min far skulle beskriva hur livet med mamma såg ut och han malde på i evigheter med fokus på sina egna sjukdomar, hans behov och hur synd det var om honom med alla hans besvär men hur bra och logiskt han lyckats lösa dem. till skillnad från min mor som han anser vara en idiot, som inte tar hand om sin hälsa. Som om hon skulle ha en chans att göra det när hela livet är inrutat för att följa hans rutiner och uppfylla hans krav.

Neurologen frågar då plötsligt min far om han någon gång blivit utredd för asperger.  Min far visste ju inte vad det var och knappt jag heller.

Neurologen tror att det som fattas min mamma är att hon är "utbränd" eller rent av lider av posttraumatisk stress på grund av min far, att han har asperger eller autismspektrastörning och att den påverkar min mors liv så mycket.

Jag är så chockad och tänker mycket på hur knasig min uppväxt varit. Hur konstigt vårt familjeliv varit. Jag har aldrig tänk på att det berott på att min far är "sjuk", men ju mer jag nu läser på om asperger och autism så förstår jag ju hur tokigt allt har varit och att hela familjen har varit tvungna att anpassa sig efter min far på ett sätt som förstört för oss andra.

Det känner jag en sorg över.

Men framför allt känner jag mig djupt sorgsen över min mammas situation. Funderar på hur jag ska kunna hjälpa henne.

Vill gärna "prata" lite med andra som är i samma situation, eller som har goda råd. Kanske någon här på familjeliv  delar samma livserfarenhet som vi.

• Svar på tråden Åldrande far med asperger /autismspektra
  • Anonym (Derrida)
    Anonym (Annan dotter) skrev 2017-12-07 12:27:24 följande:
    Om det är så illa att man distanserar sig och har gett upp tanken på ömsesidig förståelse eller kompromisser som faktiskt fungerar så kanske man faktiskt ska bryta upp förhållandet? Är inte respekt och att inte gå bakom ryggen på varandra själva grundstenarna i förhållanden? Om man inte står ut med varann och inte orkar vara under samma tak ens så ska man väl inte bo ihop? Ger du andra som mår jättedåligt i sina förhållanden rådet att de ska leta strategier att slippa vara hemma?

Jag blir alldeles förvånad över hur man kan råda att vända varandra ryggen, distansera sig och söka information som hänvisar till fortsatt plåga under förnekelse. Och vilka engelska sidor menar du atthon ska googla på, det framgår inte? Det låter mycket random.

Jag flyttade hemifrån när jag 17 år, delvis pga familjemedlem(ar), men det säger ju inget om hur den kvinna som lever med min farsa ska hantera sin vuxenrelation till honom.

Jag vet hur svårt det är och kan vara både att leva med någon med asperger och att bryta sig loss. Tycker  det är fruktansvärt för den här gamla kvinnan som gått under i sin kamp för att gör sin make med asperger nöjd.

Det kan vara nyttigt att jämföra svensk och utländsk information. Det är väldigt olika perspektiv. England och USA har mycket större förståelse och fokus på anhöriga. Min erfarenhet av stödgrupper i Sverige är allt fokus är på hur situationen skall bli optimal för personen med asperger hur familjen skall anpassa sig.

Till exempel den här sidan kan ge en styrka i att man inte är galen utan faktiskt ett offer som anhörig. http://www.healthguideinfo.com/aspergers-syndrome/p120330/

• fornminne

Ts, det spelar ingen roll om din pappa har Asperger eller ej. Din mamma borde skilt sig för länge sen, för er skull om inte annat. Men nu är det som det är. Försök dock inte ursäkta din pappa. Jag förstår att ni är medberoende och att detta har blivit normaliserat för er, men man har inte rätt att bete sig som en stor egoist bara för att man har svårigheter. Jag känner en som brutit kontakten med sin pappa för att han var ett svin hela deras uppväxt. Och långt ifrån alla med autistiska drag beter sig illa!

• Anonym (Annan dotter)
    Anonym (Derrida) skrev 2017-12-07 13:24:23 följande:

Jag vet hur svårt det är och kan vara både att leva med någon med asperger och att bryta sig loss. Tycker  det är fruktansvärt för den här gamla kvinnan som gått under i sin kamp för att gör sin make med asperger nöjd.

Det kan vara nyttigt att jämföra svensk och utländsk information. Det är väldigt olika perspektiv. England och USA har mycket större förståelse och fokus på anhöriga. Min erfarenhet av stödgrupper i Sverige är allt fokus är på hur situationen skall bli optimal för personen med asperger hur familjen skall anpassa sig.

Till exempel den här sidan kan ge en styrka i att man inte är galen utan faktiskt ett offer som anhörig. www.healthguideinfo.com/aspergers-syndrome/p120330/

Det är mycket i livet som är svårt men som de allra flesta lär sig ändå, som att ha en bortre gräns för vad man accepterar av andra vuxna. Ditt inlägg har inte med något jag sa att göra egentligen, förutom att det berör ämnet att bryta upp, där din lösning verkar vara att vältra sig i en känsla av sorg och att vara offer hellre än att gå vidare och bygga upp sig själv. Det känns inte som anhörigmöten är riktigt grejen i ts (mammans) fall, eller hur? Det verkar ha passerat den gränsen för länge sedan.
  • Anonym (Derrida)
    Anonym (Annan dotter) skrev 2017-12-07 16:51:48 följande:
    Det är mycket i livet som är svårt men som de allra flesta lär sig ändå, som att ha en bortre gräns för vad man accepterar av andra vuxna. Ditt inlägg har inte med något jag sa att göra egentligen, förutom att det berör ämnet att bryta upp, där din lösning verkar vara att vältra sig i en känsla av sorg och att vara offer hellre än att gå vidare och bygga upp sig själv. Det känns inte som anhörigmöten är riktigt grejen i ts (mammans) fall, eller hur? Det verkar ha passerat den gränsen för 

Jag lägger inte hela skulden på TS mamma. Man kan bli långsamt nedbruten av att leva med någon med asperger som styr hela ens liv.

Jag har sett det i min egen familj.

I TS fall handlar det om en mamma som man misstänkt har demens. Så vi pratar antagligen om en kvinna i 60-80 års åldern.  Det gör situationen ännu svårare när det kommer till att säga skilj dig. Jag tycker det är fruktansvärt att läsa att neurolog tror att denna kvinna lider av posttraumatiskt stressyndrom till följd av att leva med en make med asperger. Det säger något om vad det är anhöriga kan uppleva  i form av stress och krav.

Att förstå vad det är man gått igenom och levt med är inte att vältra sig. Här kan man läsa flera beskrivningar av människor som levt med förälder med asperger.

https://aspar.wordpress.com/category/female-member/

Det är helande att förstå att man faktiskt inte varit skyldig till det man utsatts för. Att det inte har att göra med att man inte levt upp till aspergerförälderns krav och egenheter. Att man själv är normal.

TS berättelse får mitt hjärta att blöda för henne och hennes mamma!

• Anonym (förstår)
    Mammasflicka skrev 2017-12-06 14:36:17 följande:

Jag söker efter personer som är i samma situation eller har erfarenheter som kan hjälpa mig / oss i det läget vi är i nu.

Det är lätt att ropa skilsmässa.

Men kanske inte helt möjligt för detta äldre par. 

Ja jag förstår att du talar i egen sak som  någon med asperger. Men jag talar utifrån situationen som anhörig, där det har varit en katastrof att leva med det här asperger"spöket". Det har inte varit roligt och att nu förstå att det är en sjukdom, att alla våra anpassningar, hur vi har kuvats aldrig hade kunnat hjälpa är traumatiskt.

Jag är delvis i samma situation. Har vuxit upp med en pappa som gärna föreläser om specialintressen och har noll koll på andras gränser. Han kan leverera brutala "sanningar" om hur andra familjemedlemmar är samtidigt som han lägger sig platt för t ex grannars önskemål i gemensamma ärenden. En i grunden aggressiv framtoning och en total oförmåga att läsa av; vare sig det handlar om att se igenom andra människors behov eller tolka bakomliggande agendor. Och värre har det blivit med åren. 

Jag har hobbydiagnostiserat honom med AS. Hanterar jag honom som en AS funkar det bättre.

Som barn var det fruktansvärt och jag lider än idag av komplex PST, och är nu i en process att förstå att jag har rätt att tycka annorlunda än honom. Att jag har rätt att sätta mina egna gränser. 

När det gäller anpassningar tycker jag att visst ska man anpassa för AS personligheter. Men det får inte gå ut över barnen. För man är så himla utsatt när AS är norm och man som normalstörd är fel. Min son med AS gör jag gärna anpassningar till, för han är barn och jag är vuxen och förstår att han har svårigheter. Som barn lastade jag mig full med skuld och skam för att jag inte kunde leva upp till hans standard.   
  • Anonym (Mensnälla)
    Anonym (Derrida) skrev 2017-12-07 17:09:05 följande:

Jag lägger inte hela skulden på TS mamma. Man kan bli långsamt nedbruten av att leva med någon med asperger som styr hela ens liv.

Jag har sett det i min egen familj.

I TS fall handlar det om en mamma som man misstänkt har demens. Så vi pratar antagligen om en kvinna i 60-80 års åldern.  Det gör situationen ännu svårare när det kommer till att säga skilj dig. Jag tycker det är fruktansvärt att läsa att neurolog tror att denna kvinna lider av posttraumatiskt stressyndrom till följd av att leva med en make med asperger. Det säger något om vad det är anhöriga kan uppleva  i form av stress och krav.

Att förstå vad det är man gått igenom och levt med är inte att vältra sig. Här kan man läsa flera beskrivningar av människor som levt med förälder med asperger.

aspar.wordpress.com/category/female-member/

Det är helande att förstå att man faktiskt inte varit skyldig till det man utsatts för. Att det inte har att göra med att man inte levt upp till aspergerförälderns krav och egenheter. Att man själv är normal.

TS berättelse får mitt hjärta att blöda för henne och hennes mamma!

Anser du att alla med asperger är dåliga föräldrar?
  • Anonym (Mensnälla)
    Anonym (förstår) skrev 2017-12-07 17:14:23 följande:

Jag är delvis i samma situation. Har vuxit upp med en pappa som gärna föreläser om specialintressen och har noll koll på andras gränser. Han kan leverera brutala "sanningar" om hur andra familjemedlemmar är samtidigt som han lägger sig platt för t ex grannars önskemål i gemensamma ärenden. En i grunden aggressiv framtoning och en total oförmåga att läsa av; vare sig det handlar om att se igenom andra människors behov eller tolka bakomliggande agendor. Och värre har det blivit med åren. 

Jag har hobbydiagnostiserat honom med AS. Hanterar jag honom som en AS funkar det bättre.

Som barn var det fruktansvärt och jag lider än idag av komplex PST, och är nu i en process att förstå att jag har rätt att tycka annorlunda än honom. Att jag har rätt att sätta mina egna gränser. 

När det gäller anpassningar tycker jag att visst ska man anpassa för AS personligheter. Men det får inte gå ut över barnen. För man är så himla utsatt när AS är norm och man som normalstörd är fel. Min son med AS gör jag gärna anpassningar till, för han är barn och jag är vuxen och förstår att han har svårigheter. Som barn lastade jag mig full med skuld och skam för att jag inte kunde leva upp till hans standard.   

Åt andra hållet är också vanligt, att barnet med asperger inte kan leva upp till den "normala" förälderns standard.

Men varför gör du så här? Varför söker du inte hjälp?
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Mensnälla) skrev 2017-12-07 17:40:05 följande:
    Åt andra hållet är också vanligt, att barnet med asperger inte kan leva upp till den "normala" förälderns standard.

Men varför gör du så här? Varför söker du inte hjälp?
    Vad får dig att tro att jag inte söker hjälp? Det är en livsresa att läka och jag har ett team runt om mig som hjälper mig.

Din argumentationsteknik kunde vara hämtad ur min uppväxtmiljö. 
    När jag beskriver en smärtsam uppväxt, så försöker du inte sätta dig in i min situation. Istället gaslightar du och byter ämne till att problematiken med AS barn som inte lever upp till normalstörd standard. Vilket är en annan tråd.

Precis så var det att växa upp för mig. När jag ville prata om hur jag kände eller upplevde situationer, så byttes det perspektiv. Jag trodde till slut inte att jag hade rätten till mitt perspektiv, utan att min fars perspektiv var det enda rätta.

• Anonym (Derrida)
    Anonym (förstår) skrev 2017-12-07 17:14:23 följande:

Känner igen mig i din berättelse.

Min uppväxt har lämnat djupa sår. Det är en lång process att försöka läka.

• Anonym (Derrida)
    Anonym (förstår) skrev 2017-12-07 17:51:41 följande:
    Vad får dig att tro att jag inte söker hjälp? Det är en livsresa att läka och jag har ett team runt om mig som hjälper mig.

Din argumentationsteknik kunde vara hämtad ur min uppväxtmiljö. 
    När jag beskriver en smärtsam uppväxt, så försöker du inte sätta dig in i min situation. Istället gaslightar du och byter ämne till att problematiken med AS barn som inte lever upp till normalstörd standard. Vilket är en annan tråd.

Precis så var det att växa upp för mig. När jag ville prata om hur jag kände eller upplevde situationer, så byttes det perspektiv. Jag trodde till slut inte att jag hade rätten till mitt perspektiv, utan att min fars perspektiv var det enda rätta.

Du är så klok!

Förstår, känner igen även detta från min uppväxt med asperger i familjen. Bara aspergerpersonens världsbild tillåts, det är den enda rätta. Den får inte ifrågasättas. Inga andra perspektiv accepteras. Man blir nedbruten av att utsättas för detta dagligen.

Svar på tråden Åldrande far med asperger /autismspektra