• Anonym (Anonym)

    hur mycket har ni sparat på banken?

    Är 24 år, har fast jobb, sambo med fast jobb, villa och bil. 2 barn och är nu mammaledig med minsta. Har börjat bli stressad över min ekonomi...har jag dåligt eller bra sparande på kontot? Har jobbat i 5 år varav mammaledig i 1,5 .

    Vi sparar lite varje månad till barnen sen har vi varsitt separat konto för sparande.

    Sambon har ca 100.000kr och jag 50.000kr är det bra eller är det lite?

    Vad har ni?

  • Svar på tråden hur mycket har ni sparat på banken?
  • Anonym (Myran)

    29 år sambo. 2 barn(5 och 8 år). Tillsammans får vi ut mellan 40-50 tusen/månad). Villa (med lån på 1.5 milj, värde ca 4 milj).

    På gemensamt sparkonto finns ca 300 tusen då vi köpte ny bil för 1 månad sig för 350 tusen). Där de pengarna är fördelade på 200 tusen på husbuffer/renoveringar/bilinköp och 100 tusen på nöje(Inte kunnat göra så mycket pga covid så ökat rejält där)

    På barnens sparkonto finns det på 4åringnes ca 130 tusen och 8 åringens 230 tusen (sparar i aktier och haft riktigt tur med placeringarna hittills med en uppgång på nästan 100% på 6år.)

    Sen har vi privata sparkonton jag och sambon. Jag har ca 500 tusen på mina konton (mest aktieplaceringar). Vet inte exakt vad sambon har men han har ca dubbelt så mycket som mig då han kunde spara mera innan vi flyttade ihop. Nu har vi delat ekonomi och spar lika mycket varje månad och delar på alla utgifter tillsammans.

  • pios

    28 år partner och 1 barn. Inkomst efter skatt ca 60 tusen tillsammans. Äger vår villa värderad till ca 6 miljoner och 4 miljoner i lån. Jag har ca 200.000 i eget sparande, min man ca 600.000, vi har en gemensam husbuffert om ca 150.000 (målet är att ha 200.000 men nyss investerat i nytt ventilationssystem till huset så då tog vi ut 80.000). Vi har ca 50.000 sparat till vårt barn som är ett år. Vi pensionsspararna 1500 var varje månad, 1500 till vårt barn, 500 vardera i spar (vår bank kräver de för att få vara guldkunder), amorterar 7500 varje månad om de räknas som sparade, då vi renoverar mkt så varierar det hur mkt vi kan spara utöver detta men mellan 5 och 25 tusen ungefär.

  • Anonym (kvinna)

    När jag var 30 hade jag inte en krona sparad. Vi bodde med två småbarn i ett billigt hus som vi fick låna hela summan för att kunna köpa (ca 400 000). Jag hade fortfarande ingen fast anställning och min man hade ett jobb med dåligt betalt. Vi hade inte ens en hundring över varje månad. 

    Nu, 10 år senare, har vi båda anställningar med bra löner. Vi har runt 500 000 investerat i fonder och aktier och 200 000 på buffertkontot. Vi har ett betydligt bättre hus (värt ca 1,6) med 50 % belåningsgrad eftersom vi har kunnat amortera en hel del. Eftersom vi var vana vid att leva väldigt snålt under många år så har vi lärt oss att hålla nere utgifterna trots att inkomsterna ökat, även om vi unnar oss mer idag. 

  • Anonym (56år)

    Har sparat så jag har tillgångar med olika likviditet.
    30? stående på ett konto för omedelbara utgifter. Tillsammans med kreditutrymme så har jag c:a 60? för omedelbara  utgifter.
    120? i fonder för oplanerade-planerade utgifter. Utbyte av värmepannan gick på denna.
    En liten portfölj på c:a 700?. Detta är min ?gick-åt-helvete?-fond om jag hamnar i trångmål, arbetslös eller någon annan katastrof inträffar. Annars rör jag inte dem.

    Slutligen räknar jag mitt hus som ett sparande, lån på 1,5Mkr, marknadsvärde runt 6Mkr

  • Anonym (Lagom)

    Ca 140 000 på banken men sen har vi ungefär 3 miljoner som ligger i bostaden samt en bil utan lån som är värd ca 130 000 kr.

    Tycker inte det är Viktigt att ha en stor summa i likvida medel men man bör ha ett par månadslöner ifall något oförutsett skulle hända. Tycker det låter som att ni har en bra summa med tanke på er ålder och livssituation. Har man barn är det ju extra viktigt.

  • Anonym (sjuk)

    Jag har ca 1,1 miljoner sparat, är långtidssjukskriven o får ut ca 9000 i månaden sen 13 år tillbaka.
    Har fått en del pengar från försäkringar för sjukdomar o diagnoser. 
    Bor i hyresrätt, har en gammal billig bil, inga lån, inga andra utgifter mer än de som tillhör boendet o mediciner. Har sparat sen jag var 23 år o är 44 år nu. 

  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Lagom) skrev 2021-06-02 14:12:22 följande:

    Ca 140 000 på banken men sen har vi ungefär 3 miljoner som ligger i bostaden samt en bil utan lån som är värd ca 130 000 kr.

    Tycker inte det är Viktigt att ha en stor summa i likvida medel men man bör ha ett par månadslöner ifall något oförutsett skulle hända. Tycker det låter som att ni har en bra summa med tanke på er ålder och livssituation. Har man barn är det ju extra viktigt.


    Just det, vi har 150 000 i sparande till barnen också men det är inga pengar vi vuxna kommer röra om det inte blir absolut nödvändigt. Men ändå en trygghet på något sätt.

    Vi är båda 35 år, har två barn och bor i bostadsrätt i Stockholm. Nettoinkomst på 66 000 men pga hög bostadskostnad och hög amortering sårar vi inga jättestora belopp varje månad.
  • Anonym (Skumtomten)

    Tänk att det finns så många rikingar på FL. Trodde man inte.

  • Anonym (...)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-09 19:20:26 följande:

    Är 24 år, har fast jobb, sambo med fast jobb, villa och bil. 2 barn och är nu mammaledig med minsta. Har börjat bli stressad över min ekonomi...har jag dåligt eller bra sparande på kontot? Har jobbat i 5 år varav mammaledig i 1,5 .

    Vi sparar lite varje månad till barnen sen har vi varsitt separat konto för sparande.

    Sambon har ca 100.000kr och jag 50.000kr är det bra eller är det lite?

    Vad har ni?


    Jag har väl omkring 170.000 om man räknar in allt mina föräldrar sparat åt mig också. men självständigt har jag väl hunnit sparat 85.000. Är 21 och har haft heltidsjobb sen 3 år tillbaka
  • Anonym (M)
    Anonym (Skumtomten) skrev 2021-06-02 15:09:01 följande:
    Tänk att det finns så många rikingar på FL. Trodde man inte. smile2.gif
    Men det är väl klart!
    Här är alla perfekta föräldrar som aldrig gör något fel.
    Alla är extremt överbetalda, har en perfekt t´relation och exemplariska ungar. Man sparar enorma summor och har massor av pengar på banken. Man gör alla rätt för miljöns skull och sSamtidigt åker man utomlands 5ggr om året.

    De här sagorna finns bara på familjeliv. Skrattande
  • Cavill
    Anonym (sjuk) skrev 2021-06-02 14:40:51 följande:

    Jag har ca 1,1 miljoner sparat, är långtidssjukskriven o får ut ca 9000 i månaden sen 13 år tillbaka.
    Har fått en del pengar från försäkringar för sjukdomar o diagnoser. 
    Bor i hyresrätt, har en gammal billig bil, inga lån, inga andra utgifter mer än de som tillhör boendet o mediciner. Har sparat sen jag var 23 år o är 44 år nu. 


    Det var ju häftigt mkt pengar för diagnoser och sjukdomar. Du har alltså varit sjukskriven sen du var 31 år och lyckas ha miljonen på kontot. 
    Grattis. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Skumtomten) skrev 2021-06-02 15:09:01 följande:

    Tänk att det finns så många rikingar på FL. Trodde man inte.


    Tänkte exakt samma sak! Likadant med de där trådarna som handlar om vad folk har i lön. Medelinkomsten är otroligt hög här på familjeliv
  • Anonym (sjuk)
    Cavill skrev 2021-06-02 18:55:41 följande:
    Det var ju häftigt mkt pengar för diagnoser och sjukdomar. Du har alltså varit sjukskriven sen du var 31 år och lyckas ha miljonen på kontot. 
    Grattis. 

    Jag vet inte om det är mycket att gratta, jag har kämpat med förlossningsdepp, cancer, fått hjärtsvikt m.m m.m.
    Jag bodde mer eller mindre på jobbet då jag var 21år-27år, hade inga vänner eller familj då o fick jobba jämt då det inte fanns så många andra vikarier o jag hade inget annat att göra.
    Växte upp fattigt, gick sommarklädd på vintrarna så jag har alltid varit rädd för att hamna på gatan, så jag har aldrig unnat mig någon lyx. 
    Handlar kläder på loppis o mat på nedsatt pris. 
    De flesta möblerna har jag fått via skänkes-sidor.
    225´är det jag har fått för mina sjukdomar o diagnoser, resten är sparande. 
    Är ensamstående sen mitt barn föddes dock har pappan tagit många kostnader själv för att visa för alla andra hur duktig han är. 

  • Anonym (Nelly)

    När jag var 24 var jag fattig student som hankade mig fram mellan tentor och ströjobb. Hade 20.000 i sparande som jag fått av föräldrarna när jag flyttade hemifrån, 0 i eget sparande. Skrapade ihop några tusenlappar under terminerna, bara för att resa upp dem på sommaren. Fick några stipendier och drog till Afrika för varenda krona. Började mitt första månadssparande när jag var typ 28-29 och fick första löneförhöjningen. Men nu är ju du i en helt annan sits med barn att ansvara för och bostad, så du måste så klart ha ett helt annat sparande. Det ni har nu skulle jag säga är ett bra buffertsparande och lite till, men inte mycket mer än så.

Svar på tråden hur mycket har ni sparat på banken?