Dame2017 skrev 2018-01-14 22:04:14 följande:
I Sverige följer vi svenska HLR rådets ritklinjer, som baseras på Internationell standard. Stora kongresser hålls för att experter tillsammans skall utvärdera och komma fram till vad som är bäst, baserat på forskning och vetenskap. OK?
Tämligen få tillstånd är livshotande, som du som lekman kan göra något åt. Du kan få syre i en patient, du kan göra kompressioner och du kan stoppa en blönding. INGET ANNAT! Möjligen flytta en skadad från ett livsfarligt läge. Den vanligaste orsaken till att någon är i livshotande tillstånd är ett hjärtstopp. Dom är ju döda men kan räddas åter till liv. Men du MÅSTE larma omedelbart du konstaterat hjärtstopp, för du ensam får inte igång hjärtat, och får du igång det är patienten otroligt instabil och måste till sjukhus per omgående. Varenda du sekund du väntar med att larma försämrar chanserna till överlevnad på sikt. Håll luren mot örat med axeln när du gör kompressioner. Eller skaffa headset med bluetooht....det är nåt för dig det
Du bollar med en utbildad operatör, ingen telefonist. Någon som vet mer än dig! Faktiskt!
Jag har inte ens mobilen med

.
Att bolla med en telefonist på ett företag - jag vet inte. Det är så att den behöver uppgifter av mig.
Kan du inte svara på frågor kan det - i ett extremt läge - tolkas som missbruk av ett nödnummer och det kan ge straff.
dejure.org/gesetze/StGB/145.html§ 145
Mißbrauch von Notrufen und Beeinträchtigung von Unfallverhütungs- und Nothilfemitteln
(1) Wer absichtlich oder wissentlich
1.
Notrufe oder Notzeichen mißbraucht oder
2.
vortäuscht, daß wegen eines Unglücksfalles oder wegen gemeiner Gefahr oder Not die Hilfe anderer erforderlich sei,
Du m
åste faktiskt agera enligt räddningskedja. Det är säkerst.
Du kan ringa om problemet är tydligt - se videon som tagits bort eller kanske om en person ligger utanför en vältad bil och är blodig.
Annars - räddningskedja!