När ringer du 112 ?
Vad händer? Kan jag bli stämd?
">
Jag har aldrig kallat ngn för oseriös, dock ska man absolut inte sparka mot någon. Det kan bli tokigt!
www.dn.se/sthlm/sparkrav-slar-mot-hemlosa/
Att sparka mot någon kan missuppattas. Det har blivit vanligt med spark mot hemlösa och det finns en del folk som eventuellt skulle reagera.
Det är vanligt att man går förbi, och det är mindre vanligt att man sysslar med hemlösa.
Att sparka mot någon lärs inte ut i någon första hjälpen kurs.
Det kan hända att det kommer ngn gammal tant eller en annan konstig nisse och reagerar på det ..... "vad sparkar du mot den där stackars gubben" ..... då har hemlösen kanske en vittne och om hemlösen t.ex. har ramlat tidigare och har ngn blåmärke så kan de skylla mot dig som har sparkat mot den.
Det kan då bli "vållande till annans kroppskada" eller vad man kallar det. Då kan man i ett extremt fall bli dömd till ersättningar mot hemlösen - om det går illa till.
Okej, risken för det är låg men kan finnas i vissa fall. Beroende även hur hemlösen och andra uppfattar det.
Hemlösen kan förstås även börja skylla på dig och då har du plötsligen en diskussion mitt på gatan.
Och varför då vänta med att ringa, en bra tumregel när det gäller människor liv.
Ring med en gång.